Společný násobek čísel (SN)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika a její aplikace
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Nejmenší společný násobek
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dělitelnost přirozených čísel
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Největší společný dělitel
Největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_11 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Matematika a její aplikace
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Nejmenší společný násobek – teorie a procvičování
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Nejmenší spol. násobek, největší spol. dělitel
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Společný dělitel čísel (SD)
Slovní úlohy Dělitelnost
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
Lomené algebraické výrazy
Čísla soudělná a nesoudělná Společný dělitel
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dělitelnost - test 6. třída.
Transkript prezentace:

Společný násobek čísel (SN) Nejmenší společný násobek čísel (NSN)

Děti se na táboře rozdělují do různých skupin Děti se na táboře rozdělují do různých skupin. Vždy když se rozdělí do skupin po třech, pěti nebo šesti, nikdo nezbyde. Kolik dětí je nejméně na táboře? Kolik dětí může být Řešení se dozvíme na konci hodiny 

Vypiš společné násobky čísel 3 a 4. 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33, 36, … Násobky č. 4: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, … Společné násobky č. 3 a 4 jsou 12, 24, 36, …

Nejmenší společný násobek - n Postup: Rozložíme na součin prvočísel. Zakroužkujeme spol. prvočísla. Určíme NSN tak, že první rozklad opíšeme celý a z druhého to, co není v kroužku. n (12; 18) = 2 . 2 . 3 . 3 = 36 12 = 2 . 2 . 3 18 = 2 . 3 . 3 Nejmenší společný násobek č. 12 a 18 je 36.

Př: Urči nejmenší společné násobky. řešení n (72; 108) = řešení

Děti se na táboře rozdělují do různých skupin Děti se na táboře rozdělují do různých skupin. Vždy když se rozdělí do skupin po třech, pěti nebo šesti, nikdo nezbyde. Kolik dětí je nejméně na táboře? Kolik dětí může být Návod najdeš zde 

n (30; 55) = 5 . 2 . 3 . 11 = 330 30 = 5 . 6 = 5 . 2 . 3 55 = 5 . 11 zpět

n (72; 108) = 2 . 2 . 2 . 3 . 3 . 7 = 504 72 = 8 . 9 = 2 . 4 . 3 . 3 = 2 . 2 . 2 . 3 . 3 108 = 4 . 27 = 2 . 2 . 3 . 7 zpět

Rozdělují se do skupin po 3, 5, 6, má jich být nejméně – hledáme NSN… Kolik dětí může být na táboře? – hledáme násobky NSN… Správné řešení

n (3; 5; 6) = 3 . 5 . 2 = 30 3 = 3 5 = 5 6 = 3 . 2 Na táboře bylo nejméně 30 dětí. násobky č. 30: 30, 60, 90, 120, 150, …. Na táboře mohlo být 30, 60, 90, 120, 150, ….