Ochrana OÚ, e-podpis a datové schránky
Digitální agenda a OÚ „Evropané nepřijmou technologii, které nedůvěřují – při používání on-line nástrojů se musí se cítit bezpečně. V případech počítačových útoků je proto nutné lépe koordinovat odpověď na evropské úrovni a zpřísnit pravidla ochrany osobních údajů. Lze zvážit i opatření, jež by provozovatelům internetových stránek ukládala informovat uživatele o tom, že se bezpečnost jejich osobní údajů ocitla v ohrožení.“ Bezpečnost vnímána i před DA jako klíčová pro přijetí e- služeb Komunikace s VS správou klíčová + VS mnoho informací o občanech – nutné zajistit bezpečí pro důvěru občanů
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů Snaha o naplnění práva každého na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromí Stanovení práv a povinností při zpracování OÚ Podmínky pro předání OÚ do jiných států Zpracování OÚ státními orgány, orgány územní samosprávy, jinými OVM i FO/PO Veškeré zpracovávání OÚ, automatizovaně i jin ak
Na co se zákon nevztahuje Zpracování OÚ fyzickou osobou výlučně pro osobní potřebu Nahodilé shromažďování OÚ, pokud nejsou dále zpracovávány Zpracování OÚ „nezbytných pro plnění povinností správce stanovených zvláštními zákony pro zajištění: bezpečnosti ČR; (…) předcházení, vyhledávání, odhalování trestné činnosti a stíhání trestných činů; významného hospodářského zájmu ČR nebo EU; (…) výkonu kontroly, dozoru, dohledu a regulace spojených s výkonem veřejné moci v předchozích uvedených případech; činností spojených se zpřístupňováním svazků bývalé Státní bezpečnosti“
Vymezení údajů (§ 4) „a) osobním údajem jakákoliv informace týkající se určeného nebo určitelného subjektu údajů (…), b) citlivým údajem osobní údaj vypovídající o národnostním, rasovém nebo etnickém původu, politických postojích, členství v odborových organizacích, náboženství a filozofickém přesvědčení, odsouzení za trestný čin, zdravotním stavu a sexuálním životě subjektu údajů a genetický údaj subjektu údajů; citlivým údajem je také biometrický údaj (…), c) anonymním údajem takový údaj, který buď v původním tvaru nebo po provedeném zpracování nelze vztáhnout k určenému nebo určitelnému subjektu údajů,(…) l) zveřejněným osobním údajem osobní údaj zpřístupněný zejména hromadnými sdělovacími prostředky, jiným veřejným sdělením nebo jako součást veřejného seznamu,“
Zpracování a shromažďování (§ 4) „e) zpracováním osobních údajů jakákoliv operace nebo soustava operací, které správce nebo zpracovatel systematicky provádějí s osobními údaji, a to automatizovaně nebo jinými prostředky (…), f) shromažďováním osobních údajů systematický postup nebo soubor postupů, jehož cílem je získání osobních údajů za účelem jejich dalšího uložení na nosič informací pro jejich okamžité nebo pozdější zpracování,“
Povinnosti správce údajů (§ 5, odst. 1) Stanovit účel zpracování Stanovit prostředky a způsob zpracování Zpracovat pouze přesné OÚ, aktualizace hned po zjištění, pokud nelze, nutné znepřístupnění či označení Shromažďovat a zpracovávat OÚ pouze ke stanovenému účelu a jen v nezbytném rozsahu Uchovávat OÚ pouze po nezbytnou dobu, pak jen pro státní statistické služby, účely vědecké a archivnictví a co nejdřív anonymizovat Shromažďovat OÚ pouze otevřeně Nesdružovat OÚ získané k rozdílným účelům Nutné myslet na soukromí subjektu údajů
Souhlas subjektu údajů Klíčový souhlas subjektu údajů = „svobodný a vědomý projev vůle subjektu údajů, jehož obsahem je svolení subjektu údajů se zpracováním osobních údajů“ (§ 4, odst. n) Zpracování jen se souhlasem SÚ, bez něj jen z vymezených výjimečných důvodů SÚ musí být informován o tom, pro jaký účel zpracování a k jakým OÚ je souhlas dáván, jakému správci a na jaké období, zda je poskytnutí povinné či dobrovolné Souhlas musí být správce schopen prokázat po celou dobu zpracování Odvolání souhlasu nutné písemně
Pravidla zpracování údajů Citlivé údaje lze zpracovávat jen ze zákonem vymezených důvodů (striktnější než běžné OÚ) „Při zpracování osobních údajů správce a zpracovatel dbá, aby subjekt údajů neutrpěl újmu na svých právech, zejména na právu na zachování lidské důstojnosti, a také dbá na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a osobního života subjektu údajů.“ (§ 10) Na požádání subjektu správce povinen předat informaci o zpracování OÚ daného subjektu Před zahájením zpracování nutné informovat ÚOOÚ o zákonem daných souvislostech § 27 stanovuje podmínky předání OÚ do jiných států
Ochrana OÚ „(1) Správce a zpracovatel jsou povinni přijmout taková opatření, aby nemohlo dojít k neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k osobním údajům, k jejich změně, zničení či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich jinému neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému zneužití osobních údajů. Tato povinnost platí i po ukončení zpracování osobních údajů. (2) Správce nebo zpracovatel je povinen zpracovat a dokumentovat přijatá a provedená technicko-organizační opatření k zajištění ochrany osobních údajů v souladu se zákonem a jinými právními předpisy.“ (§ 13) § 15 povinnost mlčenlivosti o OÚ (i po skončení zpracování)
Úřad pro ochranu osobních údajů Zřízen § 2 zák. 101/2000 Sb. Dozorový úřad pro oblast ochrany OÚ vyplývající z mezinárodních smluv, které jsou součástí právního řádu § 28, odst. 1 „Úřad je nezávislý orgán. Ve své činnosti postupuje nezávisle a řídí se pouze zákony a jinými právními předpisy.“ V čele předseda, on i inspektoři jmenováni presidentem
Činnosti ÚOOÚ (§ 29) Dozor nad dodržováním povinností při zpracování OÚ, Vede registr zpracování OÚ,registr zpracování OÚ Přijímá podněty a stížnosti na porušení povinností při zpracování OÚ a informuje o jejich vyřízení, Zpracovává a zveřejňuje výroční zprávu o své činnosti,výroční zprávu Vykonává další působnosti stanovené mu zákonem (např. zajištění ORG – přiděleno až s odstupem – díky Emilovi Budínovi),přiděleno až s odstupem Projednává přestupky a jiné správní delikty a uděluje pokuty, Zajišťuje plnění požadavků z mezinárodních smluv, Poskytuje konzultace v oblasti ochrany OÚ, Spolupracuje s obdobnými úřady jiných států
Další zdroje k tématu Občanský zákoník (ochrana soukromí, osobnosti apod.) – účinné i platné znění Trestní zákoník, § 180 Neoprávněné nakládání s osobními údaji – zneužití či umožnění zneužití OÚ, ke kterým měli přístup díky svému povolání, zaměstnání nebo funkci; umožňuje postih i při nedbalosti Iuridicum Remedium + Big Brother AwardsBig Brother Awards
Datové schránky
ISDS Zákon č. 300/2008 Sb.Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (účinnost od ), vyhlášky, provozní řádprovozní řád ISDSISDS + výukové prostředí, rozhraní DSvýukové prostředírozhraní ISDS ke komunikaci mezi VS a PO (povinně), VS a podnikajícími FO (volitelně), VS a FO (volitelně) a orgány VS navzájem (povinně); od i mezi PO, podnikajícími FO a FO navzájem (volitelně – nutné povolit, pak dohledatelná adresa každým) Volitelné subjekty o zřízení žádají (zdarma), povinné zřízeno automaticky a bezodkladně Provozovatelem ISDS držitel poštovní licence => záznam jen o „obálce“, ne obsahu ISDS „je systém rychlý (datová zpráva je doručena prakticky okamžitě), spolehlivý (datová zpráva se nemůže ztratit), auditovatelný (je jednoduše dokazatelné, kdo datovou zprávu podal a komu byla doručena).” (ISDS: základní informace)
Datová schránka „ Datová schránka je elektronické úložiště, které je určeno k a) doručování orgány veřejné moci, b) provádění úkonů vůči orgánům veřejné moci, c) dodávání dokumentů fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob.“ (§ 2) Datová zpráva = „doporučený dopis”
Doručení zprávy do datové schránky „Umožňuje-li to povaha dokumentu, orgán veřejné moci jej doručuje jinému orgánu veřejné moci prostřednictvím datové schránky, pokud se nedoručuje na místě.“, podobně pro PO/podnikající FO/FO, pokud má zřízenu DS (§ 17, odst. 1) => pro všechny dokumenty, které lze konvertovat do e-podoby Zpráva technicky zkontrolována, zašifrována, přidána příslušná systémová data (časová razítka) a „přijata k přepravě“ Zprávy považovány za doručené v okamžiku přihlášení do datové schránky (ne zobrazení zprávy), příp. považovány za doručené (až na výjimky) po uplynutí desetidenní lhůty od jejich dodání do datové schránky (tzv. doručení fikcí) Po přijmutí doplněna systémová data (odesilatel si je může vyžádat)
Bezpečnost datových schránek Nezbytná (využití pro komunikaci VS, zákon, důvěra občanů…) Stanovena bezpečnostní pravidla/doporučení: Ke vstupu nutné přihlašovací jméno a heslo (stanovena pravidla podoby), doporučeno rozšířit certifikátem (e-podpis) Aktualizace OS a bezpečnostního SW K DS přistupovat stejně obezřetně jako k účtu internetového bankovnictví Používat kvalitní antivirovou ochranu a obousměrný osobní firewall Nepracovat na internetu pod účtem administrátora Zálohovat důležitá data Používat bezpečné bezdrátové připojení Nedůvěřovat neověřeným zprávám (možný podvod) Instalace a užívání pouze legálního SW z prověřených zdrojů Oprávněná osoba povinna zacházet s přístupovými údaji k DS tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití (§ 9, odst. 2)
Elektronický podpis
Zaveden v ČR zákonem v r. 2000, krom e-podpisu novelizace mnoha správních předpisů, zákoníků atd. pro dosažení rovnoprávnosti tradičního a e-prostředí Klíčový předpoklad pro datové schránky Usnadnění komunikace mezi VS a občanem (možnost volby) Výhledově snížení nákladů na chod VS Předpokládá se, že odesilatel před podpisem zprávu četl Pro VS nutný akreditovaný, pak podepsaná zpráva rovnoprávná s listinnou
Účely e-podpisu Zrovnoprávnění e-komunikace s tradiční (listinnou) Zajištění důvěryhodnosti konání v e-prostředí Zajištění jednoznačné identifikace odesilatele Zajištění závaznosti a vymahatelnosti konání v e- prostředí Šifrování zprávy proti Čtení neoprávněnou osobou Změně zprávy neoprávněnou osobou
Definice podpisů E-podpis = „údaje v elektronické podobě, které jsou připojené k datové zprávě nebo jsou s ní logicky spojené a které slouží jako metoda k jednoznačnému ověření identity podepsané osoby ve vztahu k datové zprávě“ (§ 2) Zaručený e-podpis: „1. je jednoznačně spojen s podepisující osobou, 2. umožňuje identifikaci podepisující osoby ve vztahu k datové zprávě, 3. byl vytvořen a připojen k datové zprávě pomocí prostředků, které podepisující osoba může udržet pod svou výhradní kontrolou, 4. je k datové zprávě, ke které se vztahuje, připojen takovým způsobem, že je možno zjistit jakoukoliv následnou změnu dat,“ E-značka jako zaručený e-podpis pro jiné než FO
Definice – certifikování Certifikát Umožňuje ověřovat identitu odesílatele Prostředek pro vytváření e-podpisů Kvalifikovaný certifikát, kvalifikované časové razítko = splňující podmínky v zákoně CA = poskytovatel certifikačních služeb, musí vést seznam zneplatněných certifikátů (verifikace), akreditovaní: První certifikační autoritaPrvní certifikační autorita od Česká poštaČeská pošta od eIdentityeIdentity od Pravidlo vzájemného uznávání certifikátů v rámci EU (na stejné úrovni a se stejnou působností)
Asymetrická šifra Dvojice klíčů: privátní a veřejný CA: generuje klíče pomocí SW, spolehlivé zpřístupnění veřejného klíče Privátní klíč => osoba, které náleží, je povinna ho chránit a předcházet zneužití, při (podezření na) zneužití povinnost hlásit poskytovateli certifikačních služeb Certifikát:
Proces vytváření podepsané a důvěrné zprávy Hash funkce (komprimace a vytvoření otisku/snímku zprávy) Aplikace privátního klíče odesilatele + veřejného klíče adresáta (zašifrování) Zpráva s e-podpisem Odeslání Příjem adresátem Aplikace privátního klíče adresáta + veřejného klíče odesílatele (užití hash funkce s pomocí veřejného klíče + porovnání => mezi výsledky hash funkce na začátku a na konci nesmí být rozdíl) => verifikace (podpisu) a verifikace neporušení při přenosu
Digitální podpis a šifrování
Jak vypadá e-podpis? Elektronicky podepsaný dokumentdokument
Úkol č. 7 Do (výjimečně!) poslat mi s e- podpisem (testovací) na Podívat se, jak vypadá e-podpis v odpovědi a pokusit se ověřit jeho pravost
Zdroje Digitální agenda: Komise předkládá akční plán na zvýšení prosperity a kvality života v Evropě. Evropská komise [online] [cit ]. Dostupné z: DOSEDĚL, Tomáš. Počítačová bezpečnost a ochrana dat. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 190 s. ISBN Druhy elektronických podpisů, 5. díl. ISVS.cz [online] [cit ]. Dostupné z: Informační systém datových schránek: základní informace. Datové schránky [online] [cit ]. Dostupné z: stazeni/isds_ver3_0_web.pdf ŠMÍD, Vladimír. Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění zákona č. 226/2002 Sb. (komentář). Fakulta informatiky Masarykovy univerzity [online] [cit ]. Dostupné z: ŠTĚDROŇ, Bohumír. Úvod do eGovernmentu v České republice: právní a technický průvodce. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2007, 172 s. ISBN Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, v platném znění MLYNÁŘ, Vladimír. Zákon o elektronickém podpisu. [online]. [cit ]. Dostupné z: gjkt.kvalitne.cz/Files/E-podpis.ppt#7 Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, v platném znění
Děkuji za pozornost.