Ochrana OÚ, e-podpis a datové schránky 15.11. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spisová služba – páteřní systém eGovernmentu v úřadu
Advertisements

Spisová služba pro organizace zřízené Olomouckým krajem
Úvod k legislativě eGovernmentu
IS Datových Schránek Zákon a jeho důsledky 26. listopadu 2009
Informační Systém Datových Schránek IS Datových Schránek 9. října 2009 Webseminář na téma ISDS Jiří Pejčoch Zákon a jeho důsledky.
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Elektronický podpis.
Datové schránky a konverze dokumentů
EGovernement a projekt Datové schránky Registry orgánů státní moci CzechPoint Projekt Datové schránky Další komponenty Portál veřejné správy Elektronický.
Ochrana osobních údajů
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Základní registry veřejné správy
Zákon o ochraně osobních údajů č. 101/2000 Sb
Ochrana osobních údajů v České republice
Komplexní péče o dokumenty Michal Rada Iniciativa informatiky pro občany Prezentace pro konferenci Data & Dokumenty 2010.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Elektronická spisová služba a zákon o ochraně osobních údajů
Elektronický podpis  Zákon č. 227/2000 Sb. o elektronickém podpisu  ve vyjmenovaných případech staví elektronický dokument opatřený bezpečnostními.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Vaše jistota na trhu IT Důvěryhodné ukládání elektronických dokumentů (legislativní pohled) David Zimandl, ICZ a.s Brno.
Zákon o elektronickém podpisu
Osobní údaje při registraci domén Praha září 2007 Mgr. Martina Šnajderová, DiS. Úřad pro ochranu osobních údajů.
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
Právo na informace Tereza Danielisová,
Novela zákona o elektronickém podpisu Předmět úpravy novely zákona Obsah prezentace  Dosažení kompatibility se Směrnicí 1999/93/ES:  uznávání.
Datové schránky a konverze dokumentů Zákon o eGovernmentu
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Informační bezpečnost jako rámec ochrany osobních údajů v orgánech veřejné správy Hradec Králové
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
1 Elektronický podpis v ČR Bezpečnost IS/IT Jaroslav Malý.
government Zpracovali: Petra Vilímová , Monika Vatrtová,
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Identita Pojem virtuální identity Identifikace a elektronický podpis
Technické řešení PostSignum QCA
BIS Elektronický podpis Roman Danel VŠB – TU Ostrava.
Některé služby informační společnosti, ochrana osobních údajů
Datové schránky, e-podpis
OCHRANA OÚ, DATOVÉ SCHRÁNKY, E-PODPIS Informační politika
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Elektronické dokumenty ve veřejné správě. Obsah přednášky Elektronický podpis ve veřejné správě Systém datových schránek Archivace Elektronických dokumentů.
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Vzdělávání v eGovernmentu v Pardubickém kraji Ing. Kristýna Benešová.
1 ISDS DATOVÉ SCHRÁNKY Michaela Housová Projektový manažer MSPR.
E-podpis a datové schránky E-zdravotnictví, e-archivnictví
KONVERZE DOKUMENTŮ. 2 KONVERZE – LEGISLATIVA Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů č. 300/2008 Sb. (účinný od 1. července 2009)
Co je to Czech POINT garantovaná služba pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa možnost získání a ověření dat z veřejných.
Ochrana osobních údajů Právní úprava v České republice a v Evropské unii Mgr. Josef Prokeš Úřad pro ochranu osobních údajů Jihomoravský kraj – Krajský.
Zákon o ochraně osobních údajů Miroslav Jurman Svobodný přístup k informacím
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Regulace informací v e- prostředí (opakování)
Informační bezpečnost VY_32_INOVACE _BEZP_17.  obdoba klasického podpisu, jež má zaručit jednoznačnou identifikaci osoby v prostředí digitálního světa.
DATOVÉ SCHRÁNKY Ing. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Elektronický podpis a podepisování při přeshraničním styku Odbor koncepce a koordinace ISVS Elektronický podpis a podepisování při přeshraničním styku.
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
Elektronické podávání v rámci daňového řízení; dopady nařízení eIDAS 9
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
EGonovi tluče srdce!!!.
Regulace informací v e-prostředí (opakování) 30. 9
Pojem virtuální identity Identifikace a elektronický podpis
Svaz průmyslu a dopravy ČR zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty.
Systém správy dokumentů
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Elektronický (digitální) podpis
GDPR a budoucí redakční praxe
Transkript prezentace:

Ochrana OÚ, e-podpis a datové schránky

Digitální agenda a OÚ „Evropané nepřijmou technologii, které nedůvěřují – při používání on-line nástrojů se musí se cítit bezpečně. V případech počítačových útoků je proto nutné lépe koordinovat odpověď na evropské úrovni a zpřísnit pravidla ochrany osobních údajů. Lze zvážit i opatření, jež by provozovatelům internetových stránek ukládala informovat uživatele o tom, že se bezpečnost jejich osobní údajů ocitla v ohrožení.“ Bezpečnost vnímána i před DA jako klíčová pro přijetí e- služeb Komunikace s VS správou klíčová + VS mnoho informací o občanech – nutné zajistit bezpečí pro důvěru občanů

Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů Snaha o naplnění práva každého na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromí Stanovení práv a povinností při zpracování OÚ Podmínky pro předání OÚ do jiných států Zpracování OÚ státními orgány, orgány územní samosprávy, jinými OVM i FO/PO Veškeré zpracovávání OÚ, automatizovaně i jin ak

Na co se zákon nevztahuje Zpracování OÚ fyzickou osobou výlučně pro osobní potřebu Nahodilé shromažďování OÚ, pokud nejsou dále zpracovávány Zpracování OÚ „nezbytných pro plnění povinností správce stanovených zvláštními zákony pro zajištění: bezpečnosti ČR; (…) předcházení, vyhledávání, odhalování trestné činnosti a stíhání trestných činů; významného hospodářského zájmu ČR nebo EU; (…) výkonu kontroly, dozoru, dohledu a regulace spojených s výkonem veřejné moci v předchozích uvedených případech; činností spojených se zpřístupňováním svazků bývalé Státní bezpečnosti“

Vymezení údajů (§ 4) „a) osobním údajem jakákoliv informace týkající se určeného nebo určitelného subjektu údajů (…), b) citlivým údajem osobní údaj vypovídající o národnostním, rasovém nebo etnickém původu, politických postojích, členství v odborových organizacích, náboženství a filozofickém přesvědčení, odsouzení za trestný čin, zdravotním stavu a sexuálním životě subjektu údajů a genetický údaj subjektu údajů; citlivým údajem je také biometrický údaj (…), c) anonymním údajem takový údaj, který buď v původním tvaru nebo po provedeném zpracování nelze vztáhnout k určenému nebo určitelnému subjektu údajů,(…) l) zveřejněným osobním údajem osobní údaj zpřístupněný zejména hromadnými sdělovacími prostředky, jiným veřejným sdělením nebo jako součást veřejného seznamu,“

Zpracování a shromažďování (§ 4) „e) zpracováním osobních údajů jakákoliv operace nebo soustava operací, které správce nebo zpracovatel systematicky provádějí s osobními údaji, a to automatizovaně nebo jinými prostředky (…), f) shromažďováním osobních údajů systematický postup nebo soubor postupů, jehož cílem je získání osobních údajů za účelem jejich dalšího uložení na nosič informací pro jejich okamžité nebo pozdější zpracování,“

Povinnosti správce údajů (§ 5, odst. 1) Stanovit účel zpracování Stanovit prostředky a způsob zpracování Zpracovat pouze přesné OÚ, aktualizace hned po zjištění, pokud nelze, nutné znepřístupnění či označení Shromažďovat a zpracovávat OÚ pouze ke stanovenému účelu a jen v nezbytném rozsahu Uchovávat OÚ pouze po nezbytnou dobu, pak jen pro státní statistické služby, účely vědecké a archivnictví a co nejdřív anonymizovat Shromažďovat OÚ pouze otevřeně Nesdružovat OÚ získané k rozdílným účelům Nutné myslet na soukromí subjektu údajů

Souhlas subjektu údajů Klíčový souhlas subjektu údajů = „svobodný a vědomý projev vůle subjektu údajů, jehož obsahem je svolení subjektu údajů se zpracováním osobních údajů“ (§ 4, odst. n) Zpracování jen se souhlasem SÚ, bez něj jen z vymezených výjimečných důvodů SÚ musí být informován o tom, pro jaký účel zpracování a k jakým OÚ je souhlas dáván, jakému správci a na jaké období, zda je poskytnutí povinné či dobrovolné Souhlas musí být správce schopen prokázat po celou dobu zpracování Odvolání souhlasu nutné písemně

Pravidla zpracování údajů Citlivé údaje lze zpracovávat jen ze zákonem vymezených důvodů (striktnější než běžné OÚ) „Při zpracování osobních údajů správce a zpracovatel dbá, aby subjekt údajů neutrpěl újmu na svých právech, zejména na právu na zachování lidské důstojnosti, a také dbá na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a osobního života subjektu údajů.“ (§ 10) Na požádání subjektu správce povinen předat informaci o zpracování OÚ daného subjektu Před zahájením zpracování nutné informovat ÚOOÚ o zákonem daných souvislostech § 27 stanovuje podmínky předání OÚ do jiných států

Ochrana OÚ „(1) Správce a zpracovatel jsou povinni přijmout taková opatření, aby nemohlo dojít k neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k osobním údajům, k jejich změně, zničení či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich jinému neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému zneužití osobních údajů. Tato povinnost platí i po ukončení zpracování osobních údajů. (2) Správce nebo zpracovatel je povinen zpracovat a dokumentovat přijatá a provedená technicko-organizační opatření k zajištění ochrany osobních údajů v souladu se zákonem a jinými právními předpisy.“ (§ 13) § 15 povinnost mlčenlivosti o OÚ (i po skončení zpracování)

Úřad pro ochranu osobních údajů Zřízen § 2 zák. 101/2000 Sb. Dozorový úřad pro oblast ochrany OÚ vyplývající z mezinárodních smluv, které jsou součástí právního řádu § 28, odst. 1 „Úřad je nezávislý orgán. Ve své činnosti postupuje nezávisle a řídí se pouze zákony a jinými právními předpisy.“ V čele předseda, on i inspektoři jmenováni presidentem

Činnosti ÚOOÚ (§ 29) Dozor nad dodržováním povinností při zpracování OÚ, Vede registr zpracování OÚ,registr zpracování OÚ Přijímá podněty a stížnosti na porušení povinností při zpracování OÚ a informuje o jejich vyřízení, Zpracovává a zveřejňuje výroční zprávu o své činnosti,výroční zprávu Vykonává další působnosti stanovené mu zákonem (např. zajištění ORG – přiděleno až s odstupem – díky Emilovi Budínovi),přiděleno až s odstupem Projednává přestupky a jiné správní delikty a uděluje pokuty, Zajišťuje plnění požadavků z mezinárodních smluv, Poskytuje konzultace v oblasti ochrany OÚ, Spolupracuje s obdobnými úřady jiných států

Další zdroje k tématu Občanský zákoník (ochrana soukromí, osobnosti apod.) – účinné i platné znění Trestní zákoník, § 180 Neoprávněné nakládání s osobními údaji – zneužití či umožnění zneužití OÚ, ke kterým měli přístup díky svému povolání, zaměstnání nebo funkci; umožňuje postih i při nedbalosti Iuridicum Remedium + Big Brother AwardsBig Brother Awards

Datové schránky

ISDS Zákon č. 300/2008 Sb.Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (účinnost od ), vyhlášky, provozní řádprovozní řád ISDSISDS + výukové prostředí, rozhraní DSvýukové prostředírozhraní ISDS ke komunikaci mezi VS a PO (povinně), VS a podnikajícími FO (volitelně), VS a FO (volitelně) a orgány VS navzájem (povinně); od i mezi PO, podnikajícími FO a FO navzájem (volitelně – nutné povolit, pak dohledatelná adresa každým) Volitelné subjekty o zřízení žádají (zdarma), povinné zřízeno automaticky a bezodkladně Provozovatelem ISDS držitel poštovní licence => záznam jen o „obálce“, ne obsahu ISDS „je systém rychlý (datová zpráva je doručena prakticky okamžitě), spolehlivý (datová zpráva se nemůže ztratit), auditovatelný (je jednoduše dokazatelné, kdo datovou zprávu podal a komu byla doručena).” (ISDS: základní informace)

Datová schránka „ Datová schránka je elektronické úložiště, které je určeno k a) doručování orgány veřejné moci, b) provádění úkonů vůči orgánům veřejné moci, c) dodávání dokumentů fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob.“ (§ 2) Datová zpráva = „doporučený dopis”

Doručení zprávy do datové schránky „Umožňuje-li to povaha dokumentu, orgán veřejné moci jej doručuje jinému orgánu veřejné moci prostřednictvím datové schránky, pokud se nedoručuje na místě.“, podobně pro PO/podnikající FO/FO, pokud má zřízenu DS (§ 17, odst. 1) => pro všechny dokumenty, které lze konvertovat do e-podoby Zpráva technicky zkontrolována, zašifrována, přidána příslušná systémová data (časová razítka) a „přijata k přepravě“ Zprávy považovány za doručené v okamžiku přihlášení do datové schránky (ne zobrazení zprávy), příp. považovány za doručené (až na výjimky) po uplynutí desetidenní lhůty od jejich dodání do datové schránky (tzv. doručení fikcí) Po přijmutí doplněna systémová data (odesilatel si je může vyžádat)

Bezpečnost datových schránek Nezbytná (využití pro komunikaci VS, zákon, důvěra občanů…) Stanovena bezpečnostní pravidla/doporučení: Ke vstupu nutné přihlašovací jméno a heslo (stanovena pravidla podoby), doporučeno rozšířit certifikátem (e-podpis) Aktualizace OS a bezpečnostního SW K DS přistupovat stejně obezřetně jako k účtu internetového bankovnictví Používat kvalitní antivirovou ochranu a obousměrný osobní firewall Nepracovat na internetu pod účtem administrátora Zálohovat důležitá data Používat bezpečné bezdrátové připojení Nedůvěřovat neověřeným zprávám (možný podvod) Instalace a užívání pouze legálního SW z prověřených zdrojů Oprávněná osoba povinna zacházet s přístupovými údaji k DS tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití (§ 9, odst. 2)

Elektronický podpis

Zaveden v ČR zákonem v r. 2000, krom e-podpisu novelizace mnoha správních předpisů, zákoníků atd. pro dosažení rovnoprávnosti tradičního a e-prostředí Klíčový předpoklad pro datové schránky Usnadnění komunikace mezi VS a občanem (možnost volby) Výhledově snížení nákladů na chod VS Předpokládá se, že odesilatel před podpisem zprávu četl Pro VS nutný akreditovaný, pak podepsaná zpráva rovnoprávná s listinnou

Účely e-podpisu Zrovnoprávnění e-komunikace s tradiční (listinnou) Zajištění důvěryhodnosti konání v e-prostředí Zajištění jednoznačné identifikace odesilatele Zajištění závaznosti a vymahatelnosti konání v e- prostředí Šifrování zprávy proti Čtení neoprávněnou osobou Změně zprávy neoprávněnou osobou

Definice podpisů E-podpis = „údaje v elektronické podobě, které jsou připojené k datové zprávě nebo jsou s ní logicky spojené a které slouží jako metoda k jednoznačnému ověření identity podepsané osoby ve vztahu k datové zprávě“ (§ 2) Zaručený e-podpis: „1. je jednoznačně spojen s podepisující osobou, 2. umožňuje identifikaci podepisující osoby ve vztahu k datové zprávě, 3. byl vytvořen a připojen k datové zprávě pomocí prostředků, které podepisující osoba může udržet pod svou výhradní kontrolou, 4. je k datové zprávě, ke které se vztahuje, připojen takovým způsobem, že je možno zjistit jakoukoliv následnou změnu dat,“ E-značka jako zaručený e-podpis pro jiné než FO

Definice – certifikování Certifikát Umožňuje ověřovat identitu odesílatele Prostředek pro vytváření e-podpisů Kvalifikovaný certifikát, kvalifikované časové razítko = splňující podmínky v zákoně CA = poskytovatel certifikačních služeb, musí vést seznam zneplatněných certifikátů (verifikace), akreditovaní: První certifikační autoritaPrvní certifikační autorita od Česká poštaČeská pošta od eIdentityeIdentity od Pravidlo vzájemného uznávání certifikátů v rámci EU (na stejné úrovni a se stejnou působností)

Asymetrická šifra Dvojice klíčů: privátní a veřejný CA: generuje klíče pomocí SW, spolehlivé zpřístupnění veřejného klíče Privátní klíč => osoba, které náleží, je povinna ho chránit a předcházet zneužití, při (podezření na) zneužití povinnost hlásit poskytovateli certifikačních služeb Certifikát:

Proces vytváření podepsané a důvěrné zprávy Hash funkce (komprimace a vytvoření otisku/snímku zprávy) Aplikace privátního klíče odesilatele + veřejného klíče adresáta (zašifrování) Zpráva s e-podpisem Odeslání Příjem adresátem Aplikace privátního klíče adresáta + veřejného klíče odesílatele (užití hash funkce s pomocí veřejného klíče + porovnání => mezi výsledky hash funkce na začátku a na konci nesmí být rozdíl) => verifikace (podpisu) a verifikace neporušení při přenosu

Digitální podpis a šifrování

Jak vypadá e-podpis? Elektronicky podepsaný dokumentdokument

Úkol č. 7 Do (výjimečně!) poslat mi s e- podpisem (testovací) na Podívat se, jak vypadá e-podpis v odpovědi a pokusit se ověřit jeho pravost

Zdroje Digitální agenda: Komise předkládá akční plán na zvýšení prosperity a kvality života v Evropě. Evropská komise [online] [cit ]. Dostupné z: DOSEDĚL, Tomáš. Počítačová bezpečnost a ochrana dat. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 190 s. ISBN Druhy elektronických podpisů, 5. díl. ISVS.cz [online] [cit ]. Dostupné z: Informační systém datových schránek: základní informace. Datové schránky [online] [cit ]. Dostupné z: stazeni/isds_ver3_0_web.pdf ŠMÍD, Vladimír. Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění zákona č. 226/2002 Sb. (komentář). Fakulta informatiky Masarykovy univerzity [online] [cit ]. Dostupné z: ŠTĚDROŇ, Bohumír. Úvod do eGovernmentu v České republice: právní a technický průvodce. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2007, 172 s. ISBN Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, v platném znění MLYNÁŘ, Vladimír. Zákon o elektronickém podpisu. [online]. [cit ]. Dostupné z: gjkt.kvalitne.cz/Files/E-podpis.ppt#7 Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, v platném znění

Děkuji za pozornost.