Principy personálního řízení VPL 423

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
MARKETING A MANAGEMENT
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vize, Strategie, Cíle.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Evropský sociální fond
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
Koncepce marketingového řízení
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Marketingové prostředí
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Projektový management Přednáška č. 1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní.
Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj Přeji Vám všem úspěšný start do nového studijního ročníku.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj Přeji Vám všem úspěšný start do nového studijního ročníku.
Procesy personálního řízení SPP 423
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Téma 13: Finanční plánování
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Strategický marketing
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Ekonomika malých a středních podniků
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Management a řízení hotelu
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Strategický marketing
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Principy personálního řízení VPL 423 Personální analýza, plánování, strategie Principy personálního řízení VPL 423 Phdr. Alena Lubasová, Ph.D. lubasova@brno-konsens. cz 14.4.2017 Lekce 1.

Lekce 1. Strategie – formulace záměrů a cílů Obsah dnešního tématu : Vysvětlení obecných pojmů vize, strategické cíle, strategie , strategické operace Začlenění personální strategie do hierarchického členění ostatních strategií . Jak správně formulovat záměry a cíle ve strategii. Realizace strategie v praxi. 14.4.2017 Lekce 1.

Literatura k lekci 1. J. Koubek : Řízení lidských zdrojů . Praha: Management Press 2001, H.Koontz, H. Weihrich : Management. Praha: Victoria Publishing 1993, M.Armstrong : Personální management . Praha: Grada Publishing, 1999, F. Bělohlávek : Organizační chování. Olomouc : Rubico, 1996, J. Charvát : Firemní strategie pro praxi. Praha : Grada Publishing, 2006 @ Přednáška Pozn. : Takto označenou literaturu naleznete v knihovně Pozn. : Takto označenou literaturu naleznete v IS - v elektronické podobě 14.4.2017 Lekce 1.

Srovnání obecných pojmů Záměr Naše představy Poslání Proč jsme jako organizace tady Vize Kde chceme být v budoucnu Cíle Čeho chceme dosáhnout Strategie Cesty , kterými půjdeme Strategické operace Kroky vedoucí k dosažení cíle 14.4.2017 Lekce 1.

Vysvětlení obecných pojmů Základní záměr – stojí na samém začátku vzniku organizace . Je to úvaha/idea o samotném smyslu existence firmy, která vychází ze základních otázek : Čím se budeme zabývat – jaké budou naše produkty (výrobky, služby)? Jaký bude trh a kdo budou zákazníci/klienti? Kde budeme geograficky působit? Kdy začneme ? Správný základní záměr je předpoklad každého dobrého plánu organizace. 14.4.2017 Lekce 1.

Vysvětlení obecných pojmů Mise, poslání – vyjadřuje, proč organizace na trhu existuje . Definice poslání se musí vyvarovat příliš širokému pojetí a na druhou stranu nic neříkající stručnosti. Vhodné je, když poslání motivuje zaměstnance v organizacích. 14.4.2017 Lekce 1.

Jak správně zformulovat poslání? Proč je organizace na trhu , co chce dodávat Jak se chce vymezovat vůči zaměstnancům Co chce udělat pro vlastníky Jak se vymezuje k vnějšímu prostředí /okolí, nebo celé společnosti 14.4.2017 Lekce 1.

Dobré poslání se vyznačuje : Omezeným počtem cílů Zdůrazněním politiky a hodnot, které bude organizace ctít = co bude sdílet Vymezením působnosti = odvětvím, rozsahem produktů, rozsahem trhu či zákazníků , geografickým rozsahem 14.4.2017 Lekce 1.

Ukázka mise – poslání firmy Na základě získaných údajů vytvářet a poskytovat důvěrný, konzistentní obraz o stavu a vývoji společnosti v návaznosti na vyvíjející se potřeby všech uživatelů služeb státní statistiky v podmínkách měnícího se prostředí . Za tím účelem koordinovat státní statistickou službu v České republice . Český statistický úřad 14.4.2017 Lekce 1.

Ukázka mise – poslání firmy Chceme vyrábět všechny truhlářské výrobky nejvyšší jakosti, nabízet nejširší servis, včetně financování , dosahovat široké distribuce po celé České a Slovenské republice a prodávat za nejnižší ceny . Hodnocení tohoto poslání : Tvrdí příliš mnoho a neoslovuje příliš ani zaměstnance ani společníky. Lépe by bylo formulovat méně cílů s.r.o. se základním kapitálem 5 mil. Kč, 100 zaměstnanců 14.4.2017 Lekce 1.

Ukázka mise – poslání firmy Našim posláním je vyhovět požadavkům na spolehlivé zdroje elektrické energie a tak zajistit únosný rozvoj při plném respektování požadavků na životní prostředí. Všichni budeme „táhnout za jeden provaz“, protože máme společný cíl. Musíme využívat naši různost, abychom vytvořili sjednocenou organizaci , která je vlivnější než pouhý souhrn jejich jednotlivých částí . Naši zaměstnanci se řídí zákony a směrnicemi země ve které působí a kvalifikovaně plní své úkoly. Ve všech vztazích k našim zaměstnancům zachováváme slušnost, otevřenost a úctu. Vysokou podnikatelskou etikou a poctivostí zabezpečíme naši důvěryhodnost. Rozhodující pro náš růst a vyhlídku na zisk je zaměření na zákazníka . Základními prvky našeho úsilí sloužit zákazníkům je naprostá kvalita a rychlé jednání managementu . ABB 1993 14.4.2017 Lekce 1.

Ukázka mise – poslání firmy Cokoliv vyrobíme musí sloužit zákazníkovi dobře bez ohledu na cenu . Budovy - to jsou hromady cihel a betonu. Stroje – to je spousta železa a ocele. Život tomu dávají teprve lidé . Tam, kde je kostel a četníci, musí být i naše prodejna . Baťovy zásady podnikání Poslání, které splňuje požadavky a současně má v sobě zakomponovány i prvky vize. 14.4.2017 Lekce 1.

Vysvětlení obecných pojmů Vize - jsou základní představy zakladatelů organizace o tom, jaké poslání bude organizace plnit a kam se bude v budoucnu ubírat. Často bývají vyjádřeny v expresivní podobě. Časový horizont vize může být 5 až 20 let . 14.4.2017 Lekce 1.

Vize plní několik funkcí: Vyjadřuje základní záměr zakladatelů, na který strategie navazuje a rozpracovává ji Vnější funkce - deklaruje očekávané poslání organizace vůči veřejnosti Vnitřní funkce - představuje základní normu pro chování managementu i řadových zaměstnanců Absence vize snižuje loajalitu zaměstnanců. 14.4.2017 Lekce 1.

Ukázka vize Vytvořme východní hvězdu na energetickém trhu. ABB – rok 1993 Zanechat po sobě stopu úspěšné, sociálně odpovědné firmy rodinného typu. STROJÍRNA OSLAVANY - rok 2013 14.4.2017 Lekce 1.

Rozdíl mezi posláním a vizí Poslání odráží stávající realitu , vychází z konkrétních podmínek , ve kterých se organizace nachází = „současnost“ Vize představuje budoucí chování organizace = „vytváření budoucnosti“ . 14.4.2017 Lekce 1.

Vysvětlení obecných pojmů Strategické cíle/SMART cíle – stanovují to, čeho chce organizace dosáhnout. Musí být vyjádřeny jednoznačně a konkrétně, aby bylo později možno hodnotit, jak jsou naplňovány. Na straně jedné musí být reálné, na straně druhé podněcující k co nejlepším výsledkům při efektivním využívání zdrojů. Vedle globálních cílů jsou formulovány i dílčí cíle, které slouží jako východisko pro zpracování dílčích strategií. Z časového hlediska se strategické cíle nejčastěji stanovují jako dlouhodobé (3 a více let). 14.4.2017 Lekce 1.

Formulace SMART cílů S – „stimulating“ stimulující k dosažení co nejlepších výsledků M – „measurable“ – měřitelnost A – „acceptable“ – akceptované stranami R – „realistic“ – reálné a dosažitelné T – „timed- termínované Anglická odborná literatura 14.4.2017 Lekce 1.

Kategorie cílů a jejich užití % organizací sledující daný cíl Ziskovost 89 Růst 82 Podíl na trhu 66 Spokojenost zákazníků(klientů) 62 Kvalita (výrobků a služeb) 60 Vědeckotechnický rozvoj 54 Hospodárnost 50 Pramen : New York: Prentice Hall, 1993 14.4.2017 Lekce 1.

Základní strategický cíl všech podnikatelských subjektů Podnikáme proto, abychom (dlouhodobě) vydělávali peníze 14.4.2017 Lekce 1.

Základní strategický cíl všech nepodnikatelských subjektů Konáme proto, abychom se (dlouhodobě) udrželi na trhu. 14.4.2017 Lekce 1.

Nejvýznamnější faktory ovlivňující volbu cílů Důležití stakeholders Schopnosti managementu Minulé zkušenosti Disponobilní zdroje Interní vztahy Síly v okolí Strategické cíle 14.4.2017 Lekce 1.

Důležití stakeholders Každá organizace má své důležité stakehorders/zájmové skupiny , jejichž zájmy musí zakomponovat do svých strategických cílů. Stakeholders Vlastníci (10) Firemní management (8) Zaměstnanci (5) Zákazníci (9) Dodavatelé (3) Konkurence (6) Odbory 14.4.2017 Lekce 1.

Strategie Stratego = pojem volně přeložený z řečtiny znamená „umění velitele , válečné umění“ Posloupnost kroků a činností, které směřují k dosažení vytýčených cílů Předurčuje budoucí činnosti firmy , kterými dojde k naplnění cílů a vizí 14.4.2017 Lekce 1.

Vysvětlení obecných pojmů Strategie - množina strategických cílů a záměrů organizace, stanovení nezbytných činností a zdrojů pro dosažení těchto cílů. Účelem strategie tedy není určit přesně to, jak organizace dosáhne svých cílů, ale vytvořit rámec pro uvažování a činnost, vedoucí k naplnění vizí a poslání. 14.4.2017 Lekce 1.

Čím větší je firma, tím delší je časový horizont strategických úvah Musí být řádně vymezen před započetím formulace strategie a vychází z následujících 3 otázek: Jaký je charakter konkurenčního prostředí Jak velká je nejistota spojena s budoucností Jak dlouhý je čas přípravy výrobku/služby nezbytný k jeho uvedení na trh 62 % firem používá časový horizont v rozsahu 2 až 5 let 24 % firem časový horizont 6 až 10 let 10 % firem více než 10 let Čím větší je firma, tím delší je časový horizont strategických úvah 14.4.2017 Lekce 1.

Různé pojetí a charakteristiky strategie Míří do vzdálenější budoucnosti Zajišťuje specifickou konkurenční výhodu Určuje základní parametry podnikání, např. soubor výrobků, služeb, objem výroby Sleduje dosažení souladu mezi aktivitami organizace a jejím prostředím Staví na klíčových zdrojích a schopnostech organizace Vymezuje základní způsoby zajištění zdrojů potřebných pro realizaci strategie Zásadním způsobem určuje úkoly pro taktické a operativní úrovně řízení Zohledňuje firemní hodnoty, očekávání stakeholders a firemní kulturu Co autor, to jiné pojetí a přístup ke strategii 14.4.2017 Lekce 1.

Rozdíl mezi cíli a strategií Cíle určují, čeho chceme dosáhnout Strategie definuje způsob, jak toho chceme dosáhnout. Pokud nemáme strategii , nemůžeme dlouhodobě dosahovat svých cílů . CESTY, kterými se můžeme vydat VARIANTY, s nimiž musíme počítat ZMĚNY , které musíme vykonat 14.4.2017 Lekce 1.

Ukázka globální strategie Musíme diverzifikovat riziko podnikání. Vedle portfoliových investic jsme proto vsadili na suroviny, které mají daleko menší výkyvy než jiné obory . Tři strategické komodity-ropu, mléko, dřevo jsme zvolili proto , aby se eliminovala rizika recese . Kovopetrol, a.s. Plzeň , 1997 Zdroj: rozhovor s GŘ – Hospodářské noviny Z citátu lze odvodit, podnikání KOvopetrolu se v té době rozčlenilo do 4 business unit : portfoliové investice, mléko, ropa, dřevo . V corporate strategie by bylo nutno stanovit základní strategické cíle a způsoby naplnění .

Vysvětlení obecných pojmů Strategické operace - rozpracovaná strategie do jednotlivých návazných činností , tj. konkrétních programů a projektů , jejichž plněním se uvádí strategie do praxe. 14.4.2017 Lekce 1.

Příklad pro srovnání pojmů Pojem Vyjádření Základní záměr Cestování „s Jirkou Kolbabou“ Vize (kam) Poznám celý svět Poslání /mise (proč) Zprostředkuji poznání světa posluchačům radia Impuls Strategické cíle (co) Navštívím Austrálii Navštívím Japonsko Strategie (jak) Budu cestovat vlakem –lodí-letadlem Strategické operace (s kým, kdo,kdy ) Pojedu s redaktorem radia Impuls v prosinci Pendolínem… Vize (kam) Budu cestovat po celém světě 14.4.2017 Lekce 1.

Hierarchické členění strategií Strategie organizace jako celku / globální strategie - zahrnuje a rozpracovává odpovědi na nejzákladnější otázku -„Ve které oblasti budeme podnikat/konat“, „Jak z toho dostaneme peníze/stabilitu“ Strategie na úrovni organizační jednotky – strategie jednotlivých vnitroorganizačních jednotek organizace, např. dceřiných společností, divizí, závodů nebo samostatné podnikatelské obory jedné organizace. V rámci těchto strategií je soustředěna pozornost na téma „Jak obstát v konkurenci na určitém trhu“ Strategie na funkční úrovni /dílčí strategie*/funkční strategie* - je zpracovávána a formulována z pohledu určitých organizačních útvarů organizace tak, aby tento organizační útvar přispěl ke splnění cílů jednotlivých organizačních jednotek i organizace jako celku. „Jak k tomu my konkrétně přispějeme?“ 14.4.2017 Lekce 1.

Hierarchické členění – verze 1 Firemní globální strategie Business strategie Provoz A Funkční strategie (obchodní) (ekonomicko-finanční) (investiční) (výrobková) Provoz B Horizontální strategie (marketingová) Horizontální strategie (personální) Provoz C 14.4.2017 Lekce 1.

Hierarchické členění strategií verze 2 strategie organizace globální strategie strategie na úrovni organizační jednotky Provoz A Provoz B Provoz C funkční strategie obchodní strategie investiční strategie marketingová strategie ekonomicko-finanční výrobková strategie personální strategie 14.4.2017 Lekce 1.

Strategie v prostředí Každá organizace existuje a podniká v určitých politických a společenských podmínkách, s dostupnými technologiemi , v právním a daňovém systému . Všechny tyto aspekty ovlivňují její strategii , proto je třeba s nimi trvale počítat. STRATEGICKÝ PLÁN Informace 14.4.2017 Lekce 1.

Principy provázející tvorbu strategie Tvorba strategie a zejména její realizace je složitým procesem , do kterého vstupuje řada faktorů , rozhodujících o její úspěšnosti . Proto je třeba dbát při její tvorbě nejen na obsah, ale i na zákonité principy, které strategii provázejí. 14.4.2017 Lekce 1.

Principy provázející tvorbu strategie princip permanentnosti - znamená, že práce na strategii je nikdy nekončícím procesem. Je třeba vyvíjet neustále kontrolní činnost zda vše probíhá v souladu s předpoklady, na nichž je strategie založená, včetně plnění časových harmonogramů princip tvůrčího přístupu - vyjadřuje nutnost neustálé inovace a přínosu nových poznatků a nové kvality do strategie princip rizika - vychází ze skutečnosti, že strategie má pravděpodobnostní charakter a zahrnuje nezbytné prognozování, takže se nemusí vždy v plném rozsahu splnit 14.4.2017 Lekce 1.

Principy provázející tvorbu strategie princip variantnosti- znamená mít připraveny i jiné varianty pro případ nenadálé změny situace, které zajistí stabilitu organizace princip interdisciplinarity - je nutné brát v úvahu, že do zvolené strategie se promítají nejrůznější vlivy, např. ekonomické, politické, jazykové, etické, životního prostředí, a pod., které ji mohou výrazně ovlivnit. princip vědomí práce s časem - zdůrazňuje fakt, že každá strategie je zpracovávána pro konkrétní časový interval a ztracený čas se v rámci strategie nedá ničím nahradit. 14.4.2017 Lekce 1.

Jak dosáhnout strategie ? Pro úspěšné naplnění stanovené strategie je třeba sledovat 3 základní ukazatele: 1. Úzká místa – ovlivňující „průtočnost“ plánovaných činností a brzdící tím pádem naše záměry (kde narazíme?)

Jak dosáhnout strategie ? 2. Zásoby, které vznikají při realizaci strategie ve zdrojích – materiálových, lidských, informačních, finančních, z hlediska časové nerovnováhy realizace (dočasná nehospodárnost)

Jak dosáhnout strategie ? Orientace na přínos/zisk - to co na činnost organizace vynakládáme musí být dlouhodobě vždy menší než to, co nám daná činnost organizace přináší ! (efektivita organizace )

Faktory realizaci strategie usnadňující Účinná prezentace strategických cílů v rámci organizace - s vizí a strategickými cíli by měli být seznámeni všichni zaměstnanci organizace. Je nutné zvolit adekvátní formu prezentace tak, aby nemohlo dojít ke zneužití informací, mající charakter obchodního tajemství, jenž jsou v každé strategii obsaženy. Vysoká kvalifikace pracovníků na všech úrovních umožňuje kvalitně zpracovat závažné strategické operace např. cenovou strategii, strategii nákupu apod. Schopnost organizace zvládat sociální problémy . Vyplývá-li ze strategie zlepšení sociálního postavení pracovníků např. zajímavější práce, perspektiva sociálních jistot apod. snadněji se prosazuje, než ta, která pracovníky ohrožuje 14.4.2017 Lekce 1.

Faktory, které realizaci strategie usnadňují: Návaznost na dosavadní zvyky, chování a kvalifikaci lidí . Čím více změn strategie v přístupu lidí vyžaduje, tím hůře se prosazuje . Přitom strategie je především o prosazování změn a dělání věci jinak. Uplatnění psychologických přístupů k pojetí strategie je pro získání lidí nezbytné . Vytváření klimatu pro plnění strategických operací - tzn. zajistit pochopení nutnosti strategie a ztotožnění se pracovníků se strategickými cíli Vybudování soustavy hmotné a morální stimulace přispívá ke zvýšení zájmů kolektivu na plnění obvykle náročných strategických operací . Významnou roli hraje hmotná stimulace i morální ocenění úspěchů 14.4.2017 Lekce 1.

Faktory, které realizaci strategie usnadňují: Dobře vybudovaný informační systém , poskytující spolehlivé informace o faktorech ovlivňujících strategii, včetně očekávaných hrozeb Dostatek času , věnovaný přípravě a rozpracování strategických operací , což umožní jejich rychlou realizaci v praxi Přesná formulace strategických cílů - při nepřesné formulaci nejsou plněny správné cíle Konzistentnost strategických operací a využívání synergických efektů - tzn. že splnění jedné operace musí podporovat splnění ostatních - např. strategická operace v technickém rozvoji zajišťuje rozvoj prodeje apod. 14.4.2017 Lekce 1.

Faktory, které realizaci strategie usnadňují: Reálnost strategických operací - vyhnout se nekritickému optimismu Posuzování každé strategické operace z hlediska jejího přínosu ke splnění strategických cílů - neposuzovat izolovaně dle tradičních ukazatelů Vytvoření organizace, odpovídající strategickým cílům - překonávání funkčních bariér pro týmovou spolupráci Výrazné úspěchy organizace zvyšují sebedůvěru pracovníků a zvyšují jejich motivaci k plnění náročných úkolů 14.4.2017 Lekce 1.

Selhání strategie v praxi Příčiny, proč nejsou strategie zejména v českých organizacích plněny uvádí Souček (1996) následovně: Nedostatek vůle zodpovědných lidí k prosazování strategických cílů za cenu radikálních změn Klima lhostejnosti pracovního kolektivu vůči strategii - neztotožnění se nebo neseznámení se s cíli Nejasně formulované strategické cíle a jejich nekonzistentnost Nedostatečně rozpracované strategické operace (postupy) Neschopnost zaměstnanců strategické operace realizovat Nedostatečně vytvořené zdroje, nutné pro realizaci strategických operací Nedostatečný kontrolní systém Slabá motivace pracovníků k plnění tvůrčích úkolů 14.4.2017 Lekce 1.

Shrnutí poznatků k lekci 1. : Základní strategické cíle, stanovené na základě vize, které jsou obsaženy v globální strategii tvoří základní řídící dokument každé organizace . Bez těchto cílů, ať již implicitně či explicitně vyjádřených nemůže žádná organizace efektivně fungovat. Globální strategie se opírá o strategie jednotlivých organizačních jednotek a o dílčích strategie , jejichž strategické cíle jsou funkčně zaměřeny do konkrétních oblastí. Zavádění strategie do  praxe není snadným úkolem , neboť jsou uvnitř organizace vytvářeny různé „obranné mechanismy“ proti změnám, které strategie přináší. Překonání těchto bariér je možné pouze systematickým přístupem k lidskému potenciálu, který plnění strategických cílů v rozhodující míře ovlivňuje. 14.4.2017 Lekce 1.

Prostor pro dotazy 14.4.2017 Lekce 1.

Praktická část výuky – 1. lekce Protokol z úvodní hodiny Vypracování mise, vize, strategických cílů, a globální strategie zvolené organizace Definice očekávaných úzkých míst organizace, specifikace hromaděných zásob a očekávaných zdrojů přínosů /zisku (nejen v ekonomickém pojetí) 14.4.2017 Lekce 1.

Prezentace výsledků práce Zpracovávat průběžně podle zadání - neposílat!!! Co je třeba vypracovat: Lekce 1.: 1. Vizi, misi, strategické cíle a globální strategii zvolené organizace . 2. Definice očekávaných úzkých místa organizace, hromaděných zásob a zdrojů zisku (nejen v ekonomickém pojetí) 14.4.2017 Lekce 1.

Úprava projektu – doporučení Písmo velikost 10 bodů V záhlaví uvést příjmení členů týmu a název organizace V zápatí uvést datum zpracování jednotlivých částí, číslování stránek Jednotlivé úkoly vypracovat co nejjasněji, nejstručněji a nejsrozumitelněji Dbát na grafickou úpravu ! Číslování kapitol odpovídající jednotlivým bodům zadání. 14.4.2017 Lekce 1.

Prostor pro dotazy 14.4.2017 Lekce 1.

Děkuji za pozornost 14.4.2017 Lekce 1.