Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Způsob zvládání zátěže v adolescenci
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Výzkumy realizované v roce Právní analýza dokumentů vztahujících se k dětem a mládeži 2. Zdroje informací a kritéria při výběru volnočasových.
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Rodinné prostředí žáka
Romantické vztahy v adolescenci
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Děti a rodiče před televizí
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Strachy v období rané adolescence
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
Dětský domov (tedy nikoli dětský domov se školou) a základní škola pod jednou střechou Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Ondřej Vala.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Analýza textů dospívajících Příběhy napsané v rámci studie ELSPAC
Růst a vývoj brněnských dětí v rané adolescenci
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Diagnostika a reedukace
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Základy speciální pedagogiky Etopedie
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Odborný text a specifikace cíle práce. Odborný text jako žánr Žánr je skupinou textů vykazujících stejné znaky:  srovnatelný záměr (vědecky zkoumat,
Vzdělávací systém ve Walesu 2-3 ROKY / ČAS MĚDVĚDA 3-7 LET / ÚŽASNÁ LÉTA 7-11 LET / NEJLEPŠÍ PŘÁTELÉ WELŠANÉ SI VYTVOŘILI SVŮJ JEDNOTNÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ.
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociální práce s rodinou 4
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
RODINNÁ, PÁROVÁ A INDIVIDUÁLNÍ TERAPIE
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 4
Diagnostické metody.
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Psychologická část longitudinálního výzkumu ELSPAC Co zkoumáme u dětí a dospívajících Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií MU

Individuální psychologické šetření zajišťuje IVDMR při Fakultě sociálních studií MU v 8 letech vyšetřeno 883 dětí, v 11 letech vyšetřeno 879 dětí, ve 13 letech vyšetřeno 642 dětí, nyní probíhá vyšetřování v 15 letech (do 12/06 vyšetřeno cca 300 respondentů) délka cca 2,5 hod. metody administrovány zaměstnanci IVDMR a zaškolenými studenty psychologie FSS a FF MU

Individuální psychologické šetření 2-3 týdny po vyšetření zaslána rodičům zpráva od 13 let zasílán i dopis dítěti (adolescentovi) od 11 let je pořizován audiovizuální záznam vyšetření

Individuální psychologické šetření Součástí všech vln vyšetření je: rozhovor s respondentem (koncipován nejen za účelem získání informací, ale také anxiolyticky) doprovázející rodič vyplňuje tzv. rodinfo – aktuální informace o rodině (rozvody, narození sourozence atd.) pozorovací schéma

Hlavní sledované oblasti 8 let - dítě Inteligence Paměť Grafomotorika Percepce rodičovských rolí

8 let – doprovázející rodič Problémové chování dítěte Výchova v rodině Temperament dítěte

11 let - dítě Inteligence Paměť Grafomotorika Tvořivost (verbální, figurální) Strach Výchova v rodině

11 let – doprovázející rodič Výchova v rodině Temperament dítěte

13 let - dítě Inteligence Aspirační úroveň Osobnost Výchova v rodině Strach Depresivita Percepce vlastního těla Rizikové chování Strategie zvládání Self-esteem Verbální tvořivost

13 let – doprovázející rodič Výchova v rodině Rizikové chování dítěte Depresivita rodiče Osobnost rodiče

15 let - adolescent Osobnost Sebepojetí Výchova v rodině Percepce rodičovského konfliktu Citová vazba k rodičům Sociální opora vrstevníků Rizikové chování Strach Depresivita Víra ve spravedlivý svět Percepce vlastního těla Romantické vztahy Zvládací strategie Používání internetu Profesní orientace Verbální tvořivost

15 let – doprovázející rodič Výchova v rodině Rizikové chování adolescenta Depresivita rodiče Manželská spokojenost

Výhledy individuální psychologické šetření ve 17 letech rozšíření sledování v oblastech nabývajících v tomto věkovém období na důležitosti vývoj identity partnerské vztahy rizikové chování morální vývoj profesní orientace atd.

Děkuji za pozornost Kontakt: Lenka Lacinová lacinova@fss.muni.cz