Disinhibice na internetu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Studie: Data retention v ČR v praxi Petr Kučera Iuridicum Remedium, o. s.
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Některé přístupy v Evropě k metodologii měření i standardům osobnostních charakteristik a manažerských typologií Miloslav Šolc, viceprezident Unie psychologických.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
4. přednáška, PSI – informace veřejného sektoru Úvod do problematiky, historie, kontext, legislativa, členění PSI, jejich komerční využití.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Identita a anonymita na internetu Jan Vobořil Iuridicum Remedium, o.s. Cross
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Daňová teorie a politika
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Komunikace a její využití v řízení
VY_32_INOVACE_PSYM25860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Skupinové interview (Focus group)
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Virtuální sociální skupiny a jejich dynamika
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Psychologie koučování
Kyberšikana.
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Agrese a agresivita.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Problémový žák Biologie a chemie se zaměřením na vzdělávání
Svobodný přístup k informacím 21. října 2005 V.Jurmanová Volemanová.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
centrální porucha zpracování řečového signálu
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Peklo x ráj POZNÁVÁNÍ PRAVIDEL SPOLEČENSKÉHO SOUŽITÍ, POROZUMĚNÍ ZÁKLADNÍM PROJEVŮM NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE OBVYKLÝM V TOMTO PROSTŘEDÍ.
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Pravidla chování, právo a morálka
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Pozornost a vědomí.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
MOTIVACE.
Psychologie koučování
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Disinhibice na internetu Co je disinhibice? Její příčiny – teorie Její důsledky

Co je disinhibice? „chování bez zábran“ psychology poprvé zaznamenána v polovině 80. let při zkoumání verbálních projevů v elektronické komunikaci - CMC (Kiesler & Sproull, 1986) komunikace tváří v tvář (FtF) je řízena velkým množstvím sociálních norem – lidé jsou k sobě slušní, málokdy dochází k vzá-jemnému napadání X v CMC se uživatelé řídí jinými nebo dokon-ce žádnými pravidly – může docházet ke slovnímu napadání = flaming

Co je disinhibice? není JEN flaming nebo nepřátelská komuni-kace -> spíše produkt sníženého veřejného sebeuvědomění (Prentice-Dunn&Rogers) chování není omezováno rozpačitostí, úzkostí ze společenské situace a obavami z hodnocení veřejností (Zimbardo) disinhibice se neprojevuje jen zvýšeným sklonem k agresivitě; má i prosociální cha-rakter - lidé se více otvírají (self-disclosure) a rychleji navazují blízké vztahy

Co je disinhibice? na internetu lidé říkají, co by ve skutečném životě neřekli, a dělají, co by ve skutečném životě nedělali (Atkinson) (celková disinhibice) Lea - flaming má svá pravidla, vyskytuje se v podstatě zřídka (5 % z CMC)

Její příčiny – teorie Deindividuace (odosobnění) – G. Le Bon (1895) – stav, kdy normální tlak na chování jedince je odstraněn Prectice-Dunn&Rogers: - snížení odpovědnosti - snížení osobního sebeuvědomění X Lea: - CMC není nekontrolovaná a antinormativ-ní, spíše je kontrolovaná určitými kontexto-vě specifickými normami - disinhibice existuje i bez anonymity

Její příčiny – teorie Omezené sociální podněty – CMC je chudší o určité složky FtF komunikace redukce vlivu sociálních norem (Kiesler&Siegal) snížené sociální a kontextuální nápovědy vedou k přesunu pozornosti na úkol spíše než na příjemce, oslabení běžné hierarchie, deindividuaci (anonymita + nedostatek sebe-zaměření, zúžená seberegulace) tento přístup kritizován, že odstraňuje z CMC sociálno („socialness“)

Její příčiny – teorie Teorie sociální blízkosti – různé komunikač-ní prostředky skýtají různý stupeň sociální blízkosti (FtF nejvyšší, CMC nízký) Dvojkomponentový model sebeuvědomění - vědomá pozornost může být zaměřena na prostředí („veřejné“ sebeuvědomění) nebo na sebe („soukromé“ sebeuvědomění) (Matheson & Zanna) - při CMC může být zvýšené „soukromé“ a snížené „veřejné“ sebeuvědomění (zvýšené sebeodkrytí)

Její příčiny – teorie SIDE model (Social Identity Explanation of Deindividuation Effects) – anonymita (nedo-statek zaměření na individuální já) má ten-denci vést k aktivaci sociální identity spíše než osobní identity -> regulace chování za-ložená na normách skupiny (Joinson) tento model spíše objasňuje skupinovou polarizaci

Její důsledky Flaming – diskuse se mění v hrubé osobní osočování komunikačního partnera Predátorství – internet se stává místem pro zneužití informací Nelegální nebo nežádoucí materiály Nábory on-line – mohou využít různé sekty, gangy apod.

Použité zdroje Atkinson, Q. (2002). Disinhibition on the Internet: Implications and Intervention. On http://www.netsafe.org.nz/resources/resources_disinhibition.asp Joinson, A. (1998). Causes and Implications of Disinhibited Behavior on the Internet. In Gackenbach, J. (Ed.), Psychology and the Internet, San Diego: Academic Press Suler, J.. The Psychology of Cyberspace. On http://www.rider.edu/suler/psycyber/psycyber.html