Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_05_PVP_273_Kra Druh učebního materiálu Prezentace Autor RNDr. Irena Králová VY_32_INOVACE_05_PVP_273_Kra
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Obchodní akademie, Hotelnictví, Ekonomické lyceum PředmětMatematika Ročník3. Název tematické oblasti (sady)Posloupnosti Název vzdělávacího materiáluGeometrická posloupnost – užití Anotace Materiál navazuje na úvodní prezentace Geometrická posloupnost – základní pojmy a Geometrická posloupnost – vzorce. V této následující prezentaci jsou uvedeny příklady užití geometrické posloupnosti včetně jejich řešení. Na závěr prezentace je zadán domácí úkol. Zhotoveno, (datum/období) Ověřeno
Geometrická posloupnost Užití
Příklad 1 Přičteme-li k číslům 4, 16, 100 stejné číslo, dostaneme první tři členy geometrické posloupnosti. Určete v této posloupnosti kvocient a součet prvních čtyř členů.
Řešení příkladu 1
Příklad 2 Šachovnice má 8 x 8 políček. Kolik vagónů pšenice (po 10 t) bychom hypoteticky položili na tuto šachovnici, kdybychom postupovali takto: na první políčko položíme 1 zrno, na druhé 2 zrna, na třetí 4 zrna a na každé následující vždy dvakrát tolik jako na předchozí. Počítejte, že 1 kg pšenice odpovídá v průměru zrnům pšenice.
Řešení příkladu 2
Příklad 3
Řešení příkladu 3
Domácí úkol
Domácí úkol - výsledky
Použitá literatura: ODVÁRKO, Oldřich. Matematika pro gymnázia: posloupnosti a řady. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 126 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN ROSICKÁ, Marta a Lada ELIÁŠOVÁ. Sbírka příkladů z matematiky k přijímacím zkouškám na VŠE. Vyd. 1. Ekopress, c2002. ISBN Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.