Jana Dudová Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Advertisements

Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
2012 / 2013 Trestní právo Trestn ě právní odpov ě dnost Metodica.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Zkušenosti AIP s aplikací systému IPPC Ing. Monika Přibylová Agentura integrované prevence, ČEÚ Internet:
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
AEM, Praha Ing. Ladislav Špaček, CSc.1 IPPC Role Ministerstva průmyslu a obchodu. Systém výměny informací o nejlepších dostupných technikách.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
1 Zkušenosti Agentury integrované prevence za rok 2003 ČEÚ – AIP Kodaňská 10 Praha
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Mgr. Magdaléna Peterková
JUDr. Jana Tká č iková, PhD. Právní režim pozemků sloužících dopravě.
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Správa místních poplatků
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Právní režim nakládání s odpady
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
JUDr. Jana Tká č iková, Ph.D. Prevence v právu životního prostředí a prostředky jejího uplatňování.
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Odbor životního prostředí MHMP
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
BAT - BREF Jejich rozsah
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2013
Praktické zkušenosti z kontrol provozovatelů významných zdrojů znečišťování ovzduší Ing. Radomír Štěrba ENVIRO 2016, Ostravice.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Stavební právo.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Transkript prezentace:

Jana Dudová Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)

Principy minimalizace zne č ist ě ní volbou vhodných výrobních postup ů integrovaný p ř ístup p ř i zvažování dopad ů výrobního cyklu ( č inností) na dot č ené složky životního prost ř edí

Prameny právní úpravy Sm ě rnice Evropského parlamentu a Rady 2008/1/ES ze dne 15. ledna 2008 o integrované prevenci a omezování zne č ist ě ní Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování zne č is ť ování, o integrovaném registru zne č is ť ování a o zm ě n ě n ě kterých zákon ů, ve zn ě ní pozd ě jších p ř edpis ů Vyhláška č. 554/2002 Sb., kterou se stanoví vzor žádosti o vydání integrovaného povolením, rozsah a zp ů sob jejího vyhlášen Na ř ízení vlády č. 63/2003 Sb., o zp ů sobu a rozsahu zabezpe č ení systému vým ě ny informací o nejlepších dostupných technikách

Věcná působnost Za ř ízení (stacionární technické jednotky) za ř azené do p ř ílohy č. 1 k zákonu o integrované prevenci. Zákon se nevztahuje na: Zne č ist ě ní zp ů sobené vniknutím radioaktivních látek do životního prost ř edí Vypoušt ě ní radioaktivních látek do životního prost ř edí a emisní limity stanovené pro tyto látky Nakládání s geneticky modifikovanými organismy

Kategorie Energetika Výroba a zpracování kov ů Zpracování nerost ů Chemický pr ů mysl Nakládání s odpady Ostatní pr ů myslové č innosti

BAT Zákon o ovzdušíz. o IPPC nejú č inn ě jší a nejpokro č ilejší stupe ň vývoje použitých technologií a zp ů sob ů jejich provozování, které jsou vyvinuty v m ěř ítku umož ň ujícím jejich zavedení v p ř íslušném hospodá ř ském odv ě tví za ekonomicky a technicky p ř ijatelných podmínek a zárove ň jsou nejú č inn ě jší v dosahování vysoké úrovn ě ochrany životního prost ř edí jako celku nejúčinnější a nejpokročilejší stadium vývoje technologií, činností a způsobů jejich provozování, které ukazují praktickou vhodnost určitých technik navržených k předcházení, a pokud to není možné, tak k omezování emisí a jejich dopadů na životní prostředí

Referenční dokumenty BREF Souhrnn ě uvádí informace o evropských nejlepších dostupných technikách. BREF jsou zpracovávány pro jednotlivá pr ů myslová odv ě tví a obsahují údaje o pr ů myslových procesech, používaných technikách, emisních limitech používaných v č lenských zemích EU, prioritních materiálových tocích a monitoringu. BREF podává informaci o úrovni techniky, které dané odv ě tví dosáhlo. Informace zde uvedené nejsou právn ě závazné ani vymahatelné, ale jsou sm ě rodatné pro rozhodnutí o tom, zda p ř íslušná technologie a zp ů sob jejího provozování odpovídá požadavk ů m zákona o IPPC a zda bude vydáno povolení k provozu pr ů myslových za ř ízení.

Povinnost zavádět BAT dle nástrojů přímé regulace Zákon o IPPC Zákon o ochran ě ovzduší - § 3/6 Zákon o vodách - § 5/2 Další právní p ř edpisy

Řízení o vydání integrovaného povolení správní ř ízení na žádost obsah žádosti - § 4 zákona o integrované prevenci podání žádosti u místn ě a v ě cn ě p ř íslušného ú ř adu krajský ú ř ad MŽP Integrované povolení rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu za ř ízení, v č etn ě provozu č inností p ř ímo spojených s provozem za ř ízení v míst ě a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjád ř ení a souhlas ů vydávaných podle zvláštních p ř edpis ů v oblasti ochrany životního prost ř edí, ochrany ve ř ejného zdraví a v oblasti zem ě d ě lství (pokud to tyto p ř edpisy umož ň ují).

Žádost o vydání povolení Rozeslání žádosti ú č astník ů m ř ízení krom ě provozovatele za ř ízení p ř íslušným správním ú ř ad ů m dot č enému státu Zve ř ejn ě ní žádosti na portálu ve ř ejné správy na ú ř adní desce p ř íslušného ú ř adu na ú ř ední desce obce, na jejímž území je nebo má být za ř ízení umíst ě no Zve ř ejn ě ní údaj ů kdy a kde lze do žádosti nahlížet, po ř izovat si výpisy, opisy, kopie

Účastníci řízení provozovatel za ř ízení obec, na jejímž území je nebo má být za ř ízení umíst ě no ob č anské sdružení, obecn ě prosp ě šné spole č nosti, zam ě stnavatelské svazy nebo hospodá ř ské komory, obce nebo kraje, na jejichž území m ů že za ř ízení ovlivnit životní prost ř edí, pokud se jako ú č astníci písemn ě p ř ihlásily ú ř adu do 8 dn ů ode dne zve ř ejn ě ní stru č ného shrnutí údaj ů ze žádosti p ř íslušným ú ř adem ten, kdo by jím byl podle zvláštních p ř edpis ů, nespadá-li do okruhu výše uvedených ú č astník ů ř ízení

Vyjádření k žádosti p ř íslušných správních ú ř ad ů zhodnocení návrhu závazných podmínek k provozu za ř ízení, návrh dalších podmínek podle své p ů sobnosti vyjád ř ení nejsou správními rozhodnutími ú č astník ů ř ízení odborn ě zp ů sobilé osoby hodnocení aplikace nejlepších dostupných technik (BAT – Best Available Techniques) není povinnou sou č ástí ř ízení – ú ř ad si je m ů že vyžádat, pokud tak u č iní, informuje o tom ú č astníky ř ízení lh ů ta k vyjád ř ení dot č eného státu

Vydání rozhodnutí Lh ů ta k vydání rozhodnutí nejpozd ě ji do 45 dn ů po vyjád ř ení odborn ě zp ů sobilé osoby mimo ř ádn ě komplikované p ř ípady – možnost prodloužení o dalších 45dn ů procesní lh ů ty rozhodnutí o vydání integrovaného rozhodnutí o zamítnutí žádosti opravné prost ř edky odvolání/rozklad soudní p ř ezkum správní soudnictví

Lhůty Nová za ř ízení s žádostí o stavební povolení po Povinnost mít integrované povolení p ř ed stavebním povolením P ř echodná ustanovení Za ř ízení uvedená do provozu p ř ed , která požádala o stavební povolení do Povinnost získat integrované povolení do za ř ízení uvedená do provozu v období od nebo za ř ízení, pro která bylo vydáno stavební povolení do a která nebyla uvedena do provozu do povinnost podat žádost o integrované povolení do 3 m ě síc ů od ú č innosti zákona o IPPC Za ř ízení, pro která byla podána žádost o stavební povolení do a do tohoto data nebylo pro za ř ízení vydáno stavební povolení, musí doložit integrované povolení sou č asn ě s návrhem, na základ ě kterého má být zapo č ato s užívání stavby podle zvláštního p ř edpisu (stavební zákon)

Přezkum závazných podmínek šet ř ení v míst ě provozu za ř ízení nebo p ř ezkum podklad ů p ř edložených provozovatelem informování o výsledcích p ř ezkumu Č IŽP KHS postup p ř i výkonu p ř ezkumné č innosti podle zákona o IP subsidiárn ě podle zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole

Vazba na přezkum: uložení provést v p ř im ěř ené lh ů t ě opat ř ení k náprav ě výzva k tomu, aby provozovatel v p ř im ěř ené lh ů t ě stanovené ú ř adem podal žádost o zm ě nu IP zastavení provozu (resp. jeho č ásti) rozhodnutím ú ř adu, pokud neprovede provozovatel opat ř ení k náprav ě nebo podá lh ů tu ke zm ě n ě integrovaného povolení uložení pokuty

Organizační zabezpečení Ministerstvo životního prost ř edí Ministerstvo pr ů myslu a obchodu Ministerstvo zem ě d ě lství Ministerstvo zdravotnictví krajské ú ř ady Č eská inspekce životního prost ř edí krajské hygienické stanice CENIA – Č eská informa č ní agentura životního prost ř edí