Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk
Interkulturní marketing a komunikace Proč výzkum trhu? „Kdo zná svého zákazníka, ten mu umí nabídnout zboží, které potřebuje způsobem, který zaujme.“ Marketingový výzkum =systematické určování, sběr, analýza, vyhodnocování informací a závěrů odpovídajících určité marketingové situaci, před kterou společnost stojí
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Mezinárodní výzkum trhu =sběr, zpracování, analýza a interpretace informací interního a externího původu s cílem zprůhlednit dění v zahraničí, které je důležité pro marketing, zvláště na zahraničním trhu, aby mohla být rozhodnutí managementu ohledně cílů a marketingových strategií označena za informativně dostatečně zajištěná
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Nositelé výzkumu trhu a) Vlastní útvar průzkumu trhu jako součást zahraničního (exportního) útvaru jako součást centrálního útvaru průzkumu trhu
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace b) externí ústavy Specializované útvary průzkumu trhu: · Ústav domácí, který partnersky spolupracuje v kooperační vazbě se spřátelenými ústavy v zahraničí · Ústav, který se již internacionalizovat a má v zahraničí dceřinné společnosti · Ústav v hostitelské zemi Organizace pro podporu exportu
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Oblasti využití výsledků výzkumu trhu v mezinárodním marketingu volba strategie podnikání volba marketingového mixu přizpůsobeného mezinárodním aktivitám podniku a mezinárodnímu prostředí, do kterého podnik vstupuje rozhodnutí podniku o způsobu podnikového managementu
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Přístupy k výzkumu trhu v mezinárodním marketingu 50. léta – IMR jako samostatná disciplína 1. Komparativně-analytický přístup ke zkoumání mezinárodních trhů ® přičítá úspěch firmy na mezinárodním trhu vlivu vnějších faktorů na marketing firmy ® IM mix firmy přizpůsoben okolí země, do které firma vstupuje
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace 2. Tradiční přístup ke zkoumání mezinárodních trhů ® chápe úspěch firmy na mezinárodním trhu jako funkci marketingového mixu IM mix je stejný jako v domácí zemi
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Realizace výzkumu – sběr info Zpracování a analýza info Interpretace výsledků, závěry a doporučení Prezentace výsledků
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Metodika (proces) výzkumu trhu Předmět a cíl výzkumu – definování problému, vytvoření hypotéz Plán výzkumu: typ informací zdroje informací (primární, sekundární) volba metody (dotazování, pozorování, experiment) technika výběru vzorku časový harmonogram rozpočet
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace MEZINÁRODNÍ CENOVÁ STRATEGIE
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Analytická dimenze a. Indikátory cenového vývoje na zahraničních trzích obchodně-politická omezení kurzy měn míra inflace
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace b. Vnitřní prostředí podniku náklady (distribuční, pojistné, výrobní) specifika výrobku (životní cyklus, jakost, elasticita) c. Specifika trhu zákazníci (segment, kupní síla, sociální status, zvyklosti) konkurence (velikost, kartelové dohody)
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Rozhodovací dimenze 1. Uniform Pricing – globální cenová strategie 2. Market by Market Pricing – různorodá strategie dle trhu cenová eskalaceúprava výrobku operativní náklady na export náklady vyvolané vstupem na zahraniční trh
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Řídící dimenze I. Stanovení cíle cenové politiky - strategie přežití přeúvěrována, zadlužena, nezaplacené faktury starý produkt úpravy pokrytí nákladů (sklad) prostor pro restruktualizaci, příprava nového produktu
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace - strategie max. zisku kolik vyrobit a exportovat? za kolik při zisku? základní parametry modelovat prognóza maximální rozdíl nákladů a příjmů množství produkce při max. zisku
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace - strategie max. příjmů množství produkce, pro kterou je zajištěn prodej za cenu vyšší než je průměrná cena - strategie max. obratu nízká cena = náklady náklady dumping velká podíl na trhu (otazník, pes vyprodat produkci, zaváděcí ceny)
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace - strategie sbírání zisku ověřena životnost na zahraničním trhu jedinečnost vysoká cena ve fázi růstu lavinovitá poptávka další snížení jiný segment trhu
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace II. Určení poptávky - pomocí tzv. poptávkové funkce (nepřímá závislost mezi cenou a velikostí poptávky) + cenová pružnost poptávky + rozhodování ovlivní status prodávaného zboží a vztah ke konkurenci
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Nákladové faktory - náklady na výrobu zboží - podíl režijních nákladů na export - náklady na výzkum a vývoj - náklady na pojištění a dopravu - celní poplatky - náklady na pojištění proti riziku
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Konkurenční faktory - stupeň konkurence - ceny dominantního dodavatele odvětví - ceny stanovené místním sdružením - marketingová strategie k ovládnutí konkurence - vztah mezi nabídkou a poptávkou - cíle na trhu
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Distribuční faktory - bonita distributora - poprodejní možnosti - skladovací možnosti - účast na reklamě - struktura rabatu - počet a typy distributorů - výhradní kontakt - reexport - cílová skupina
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace SPOTŘEBNÍ VÝROBKY POUŽÍVANÉ MIMO DOMÁCNOSTI PRŮMYSLOVÉ VÝROBKY TECHNICKY ŠPIČKOVÉ VÝROBKY OBECNĚ PŘIJÍMANÉ UŽITKY CENOVÁ FLEXIBILITA KULTURNÍ VLIVY STANDARDNÍ CENOVÁ TVORBA ADAPTIVNÍ CENOVÁ TVORBA
Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace