ČNB jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize Rada pro veřejný dohled nad auditem Praha, 31. května 2011 Miroslav Singer guvernér,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Pokus o nový pohled na možnosti regulace a dohledu nad trhy s investičními nástroji. doc.Ing.Antonín Kubíček, CSc. VŠFS.
Novinky MiFIDu The CNB disclaims responsibility for any private publication or statement of any CNB employee. The views in this presentation are the views.
Strategie Evropa 2020: nové výzvy, příležitosti a hrozby pro ekonomiku EU 22. září 2010 Prof. Ing. Robert Holman, CSc. člen bankovní rady ČNB Současné.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Plánování auditu 3. cvičení.
Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vnímání označení CE ze strany Hospodářské komory ČR František Holec viceprezident Hospodářské komory České republiky Seminář Označení CE vám otevře evropský.
Facility management ČSN EN
Konference pojišťovacích makléřů 2011
Management kontinuity činností organizace
P ř íprava nového zákona o RUD Mgr. Petr Gazdík -starosta obce Suchá Loz -člen komise MF pro přípravu nového zákona o RUD.
Sektorové dohody Ing. Zdeněk Liška generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy České republiky.
Bankovní unie JUDr. Zuzana Vostrá, Ph.D..
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Historické milníky evropského práva
Audit seminář CGI duben 2014.
Zpráva auditora Zpráva auditora představuje vysoce koncentrovanou informaci pro uživatele účetních závěrek.
KULATÝ STŮL ČIIA OSTRAVA 2010 –
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
Regulace auditingu – 2.část Právní úprava v ČR Směrnice o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek (pokračování)
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Akreditační systém v ČR a v EU
S€PA – platební služby pro €vropany Česká národní banka Praha, 21. září 2010 Ing. Tomáš Hládek, ředitel sekce peněžní a platebního styku Česká národní.
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Knihovny v pavučině spolupráce, Jindřichův Hradec Barbora Ramajzlová Asociace knihoven vysokých škol ČR - kroky ke.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
Možnosti a meze reformy finanční architektury Vladislav Pavlát Vysoká škola finanční a správní v Praze.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Úvod do účetních systémů Ing. Jana HINKE, Ph.D. Ing. Jitka Zborková
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Ing. Daniel Trnka, Oddělení kvality regulace Úřad vlády ČR Zvyšování kvality regulace 9. mezinárodní konference o informatické podpoře personálních procesů.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Aktuálně z řídicího a kontrolního systému Setkání auditorů průmyslu Ing. Petr Kheil, úsek interní audit, Česká spořitelna, a.s. Český institut.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Publikace vydané RVDA Martina Smetanová.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Vysoká škola Technická a Ekonomická v Českých Budějovicích
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Jiří Rusnok President RVDA
Mezinárodní souvislosti regulace auditu
Transkript prezentace:

ČNB jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize Rada pro veřejný dohled nad auditem Praha, 31. května 2011 Miroslav Singer guvernér, Česká národní banka

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 2 Obecný postoj ČNB k auditu Kvalitní audit ČNB potřebuje a vítá všechny iniciativy, které k co nejvyšší kvalitě přispějí Oblast auditu v ČR z pohledu ČNB v zásadě funguje (problémy se vždy najdou) Poslední směrnice o auditu (2006/43/ES) byla v ČR implementovaná v roce 2009 – její očekávané přínosy se doposud nemohly plně projevit Před zahájením nového kola evropské regulace je třeba nejprve analyzovat stávající stav a teprve poté podniknout případné nápravné kroky – NIKOLIV NAOPAK, JAK JE TOMU DNES V EVROPĚ BĚŽNĚ ZVYKEM

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 3 Využití auditu Českou národní bankou ČNB standardně a dlouhodobě využívá výsledky povinného ověření auditorem:  účetní závěrky  dalších vybraných informací (např. údajů o kapitálu, kapitálových požadavcích, určených poměrových ukazatelích) ČNB dále využívá:  povinné ověřování řídicího a kontrolního systému nebo prvků tohoto systému (např. systému řízení rizik); auditor vyhodnocuje závažnost zjištění z hlediska dopadů na hospodaření a likviditu dané osoby  povinné ověřování opatření přijatých poskytovatelem investičních služeb za účelem ochrany majetku zákazníka

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 4 Kompetence ČNB v oblasti auditu ČNB má (za stanovených podmínek) možnost stanovit opatření k nápravě, např.:  odmítnout navrhovaného auditora  nařídit dohlíženému poskytovateli finančních služeb nechat provést mimořádný audit na vlastní náklady  nařídit dohlížené osobě změnu auditora Auditoři mají vůči ČNB oznamovací povinnost při závažných zjištěních

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 5 Praktické zkušenosti ČNB s auditem ČNB je v zásadě spokojena s:  legislativním rámcem  převažující částí auditorských výstupů, které využívá  komunikací s komunitou auditorů ČNB vidí rezervy v:  některých auditech prováděných „malými“ auditory  některých auditech řídícího a kontrolního systému, resp. jeho prvků  zavádění výborů pro audit Převažují pozitivní zkušenosti

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 6 Přínosy z diskuze o Zelené knize: postoj ČNB Zvýšení transparentnosti auditorské činnosti Vyjasnění role výroku auditora Prohloubení komunikace mezi auditory a orgány dohledu Posílení principu povinné rotace Posílení významu Výboru pro audit Diskuze přinesla posun ve směru lepšího chápání auditu a jeho role

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 7 Zelená kniha: rizika Zřízení evropského orgánu dohledu nad auditem Provádění společných auditů (dvěma auditory) Změkčování požadavků na malé auditory (SMPs) a malé auditované firmy (SMEs) Zavedení evropských pasů Konfigurování trhu navrhované Evropskou komisí Zvyšování morálního hazardu Zelená kniha je krokem ve směru potlačení seberegulace ve prospěch veřejnoprávní regulace a dohledu

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 8 Koncept jednotného regulátora ČNB odmítá koncept jednotného evropského regulátora ČNB považuje za dostačující existující formy spolupráce národních orgánů dohledu nad auditem (Rady pro dohled nad auditory) ČNB nepovažuje za nutné vytvořit novou agenturu ani tzv. Lamfalussyho výbor třetí úrovně Postoj ČNB je dán negativními zkušenostmi s praktickým fungováním výborů třetí úrovně

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 9 Tržní konfigurace ČNB nesdílí názor Komise, že prostřednictvím regulace může být provedena efektivní tržní konfigurace podnikání v oblasti auditu Podle ČNB současná tržní struktura nepředstavuje systémové riziko Zatímco náklady, které vyvolá nová regulace, budou značné, její přínos není doložený (nejsou impact studies) ČNB je zásadně proti zavádění společných auditů kvůli špatným zkušenostem ze zahraničí

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 10 Konflikt zájmů mezi auditorem a auditovanou účetní jednotkou ČNB nesouhlasí s úplným zákazem poskytovat poradenské služby auditovanému subjektu ČNB nesouhlasí s povinností vybrat auditora ve výběrovém řízení ČNB vítá, že Komise v současnosti neprosazuje úmysl řešit konflikt zájmů tak, že by odpovědnost za jmenování auditora a jeho odměňování byla přenesena na třetí stranu – orgán dohledu ČNB podporuje posilování úlohy Výboru pro audit a principu rotace na úrovni auditorských partnerů

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 11 Princip povinné rotace ČNB podporuje:  zpřísnění principu povinné rotace, tj. zkrácení doby pro výměnu klíčového auditora (ze sedmi na pět let)  prodloužení time-out period (ze dvou let na tři roky) ČNB je proti rozšíření principu povinné rotace na auditorské firmy ČNB je proti rozšíření principu povinné rotace mimo subjekty veřejného zájmu

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 12 Evropské pasy ČNB nepodporuje evropské pasy pro oblast auditu Přiměřená mobilita auditorů je možná už dnes Rozdílové zkoušky mají svůj význam kvůli existenci rozdílných právních rámců Schopnost provádět audit v jedné zemi neznamená automaticky schopnost provést stejně kvalitní audit v jiné zemi Současný stav v mobilitě auditorů nepředstavuje větší problém

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 13 Jaké otázky považuje ČNB za důležité? Vyjasnění postavení Výboru pro audit jako: 1) orgánu subjektu veřejného zájmu 2) poradního orgánu Nezávislost a odbornost členů Výboru pro audit Jak udržet kvalitu auditu pro SMEs a SMPs Jak ochránit firmy před nevhodnou evropskou regulací Používání mezinárodních standardů IFRS a ISA

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 14 Závěrečné poznámky Stávající rámec regulace auditorské činnosti v ČR považuje ČNB v zásadě za vyhovující Připravovaná evropská regulace přináší rizika a náklady, aniž by byly domyšleny (a kvantifikovány) její přínosy ČNB oceňuje dosavadní komunikaci s KAČR a rozvíjející se spolupráci s Radou pro veřejný dohled Krize se stala záminkou pro návrhy na prohloubení regulace v oblasti auditu a vytvoření evropského orgánu dohledu

M. Singer – Česká národní banka jako uživatel auditorských služeb a její postoj k Zelené knize 15 Děkuji za pozornost Miroslav Singer Česká národní banka Na Příkopě Praha 1 Tel: