Umí knihovny zaujmout čtenáře?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Informační gramotnost na středních školách
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
INTERNET PRO NEVIDOMÉ A SLABOZRAKÉ Služby veřejných knihoven zdravotně postiženým uživatelům PhDr. Ivana Štrossová Hradec Králové 26.března 2001.
Služby čtenářům a uživatelům Dětští čtenáři
Informační vzdělávání uživatelů Co je nového?. Vznik sekce IVU při SDRUKu Přehled aktivit Přehled aktivit Odborné semináře Brno – duben 2010 Brno – duben.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo.
PTaČ. Spolupracující organizace Zapojené školy Pojem čtenářské gramotnosti ve škole Učitelé chápou čtenářskou gramotnost především jako dovednost dekódovat.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Role školního koordinátora EVVO
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Komunitní a otevřená škola
Průřezová témata.
Informační vvzdělávání v knihovnách Lída Švíková.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Bc. Helena Selucká, Bc. Zdena Rousková SKIP Sekce služeb osobám se specifickými potřebami
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Internet – výhoda pro znevýhodněné 29. února 2008 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel: ,
Návrh Projektu „Čteme prarodičům“
Fungující knihovna v obci přepych nebo výhoda ?. Knihovna poskytuje veřejné služby v oblasti : kultury celoživotního vzdělávání informací.
MU, Umí knihovny zaujmout čtenáře? Standard VKIS - změny.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
III. zasedání ŘV MAP Hlučínsko východ
Setkání zpracovatelů MAP ve Středočeském kraji
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Pedagogické disciplíny
Informační gramotnost
Informační gramotnost
Informační gramotnost
Pedagogika jako vědecká disciplína
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Sukova studijní knihovna literatury pro mládež
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Školní knihovny součástí krajského systému knihoven (?)
Š A B L O N Y II.
Transkript prezentace:

Umí knihovny zaujmout čtenáře? Práce s dětmi a mládeží v knihovnách Podpora čtenářství MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Obsah prezentace Úvod Bibliopedagogika Víme co čteme ? Informační gramotnost MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Úvod Změny po roce 1990 : prostorové možnosti estetické prostředí vhodné pro práci s dětmi technické vybavení MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Bibliopedagogika Úlohou bibliopedagogiky je především výchova ke čtenářství Interdisciplinární pojetí pedagogika psychologie sociologie MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Bibliopedagogika Speciální pedagogická disciplína, která zkoumá zákonitosti výchovného působení knihy na člověka Čtenářem se člověk stává (Marhounová) Pedagogické působení na čtenářské zájmy, efektivnost čtení, intenzita tvořivého myšlení MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Aplikace poznatků z vývojové psychologie z pedagogické psychologie vyučování, učení - formativní procesy metody práce se čtenářem Výzkumy vlivu četby na psychiku člověka Bibliopsychologie MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Účinky četby Sociální psychologie rozlišuje: - instrumentální účinky četby - prestižní - potvrzovací - estetické - rekreační a únikové - psychoterapeutické (Biblioterapie) MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Psychologie čtenáře Schopnost přijmout umělecké dílo v různých fázích vývoje lidské psychiky – čtenářská kompetence Motivace Vznik čtenářské potřeby MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Sociologie čtenáře Společenské prostředí Sociální komunikace Média Výzkumy „Jak čtou české děti?“ www.gac.cz / výstupy z projektů MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Víme co čteme? Čtenářská gramotnost Základní informační dovednost Výzkum PISA sleduje 5 aspektů čtení: - obecné porozumění - získávání informací - vytvoření interpretace - posouzení formy textu MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Čtenářská gramotnost 3 úrovně čtenářské gramotnosti : Adaptace – pasivní zvládnutí čtení Samostatná, aktivní práce s textem Tvorba nových textů MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Čtení a práce s textem Racionální práce s textem základem budoucí práce s informacemi pochopit smysl a zařadit do kontextu s jinými poznatky Učení z textu a vyhledávání informací aktivní duševní přístup MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Informační vědomosti, dovednosti Orientace v primárních pramenech Technika práce se sekundárními prameny Vytvořený informační materiál zpracovat a strukturovat Formulace dotazu, studijní potřeby Citování pramenů Osobní dokumentace MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Informační vědomosti … Výchova a podpora vědomí potřebnosti informací vhodné prostředí ve školách i knihovnách Podpora samostatnosti při vyhledávání informací, studiu, zpracovávání zadaných úkolů Kontinuita v informační výchově ! MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Informační vědomosti … Komplexnost využívání dokumentů pracovat s klasickými i elektronickými dokumenty (vysvětlit rozdíl) nutnost spojovat informace rozvoj kritického myšlení Dostupnost informací MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Informace, informace … Knihovnicko-bibliografické lekce Informační výchova, práce s informacemi Informační vzdělávání MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Funkční gramotnost Rabušicová, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 2002. 199 s. ISBN 80-210-2858-0 (Masarykova univerzita) Vymezení funkční gramotnosti v deseti bodech, s. 19. Charakteristika funkční gramotnosti …obsah a náročnost gramotnostních dovedností odpovídajících kulturnímu kontextu … MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Informační gramotnost Funkční gramotnost - literární gramotnost - dokumentární gramotnost - numerická gramotnost - jazyková gramotnost Počítačová gramotnost (ICT) MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Informační gramotnost Státní informační a komunikační politika Usnesení vlády ČR, č. 265 ze dne 24. 3. 2004 4 prioritní oblasti : Dostupné a bezpečné komunikační služby Informační vzdělanost Moderní veřejné služby on-line Dynamické prostředí pro el. podnikání MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Školy a knihovny Konkurence? Spolupráce! Využívání fondů, regionální literatura, informační výchova i zájmové aktivity, poradenství a vzdělávání knihovníků. Konference Informační gramotnost – vědomosti a dovednosti pro život Klub školních knihoven SKIP MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Pomáháme si ! Klub dětských knihoven SKIP Sekce veřejných knihoven SKIP El. Konference Knihovna, Region, Andersen Vážíme si svých zkušeností a poznatků – předáváme je ostatním Pozitivní konkurence a soutěživost MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Podpora práce se čtenáři Grantové programy VKIS, PIK Knihovna 21. století MK ČR Granty SKIP Zahraniční možnosti (Phare) Kde končí svět Jičín město pohádky Týden knihoven MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Knihovny bez bariér Multikulturní výchova Netradiční formy práce Zdravotně znevýhodnění čtenáři Sociálně znevýhodnění čtenáři MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Funkce knihoven Informační centrum Komunitní centrum Místo setkávání, komunikace MU KISK Brno, 7. 11. 2008

Ovlivňující faktory Vhodné prostory Personální zajištění Medializace služeb Webové stránky knihoven MU KISK Brno, 7. 11. 2008

V čem je změna? Pro naše čtenáře : vedení k samostatnosti aktivní zapojení do práce dětského oddělení pestrost akcí – jejich vzájemné propojení spolupráce nejrůznějších institucí práce s tradičními i elektronickými zdroji Internet MU KISK Brno, 7. 11. 2008

V čem je změna? Pro knihovníky : kreativita sebevzdělávání sebevědomí stoupající prestiž veřejnosti médií MU KISK Brno, 7. 11. 2008