Veřejná správa ve školství, reforma školství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Možnosti financování dětského domova se školou Veselíčko
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Nástroje územního plánování
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
škol a školských zařízení
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
vlastní hodnocení školy
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Státní správa Petr Machala.
Veřejná správa ve školství, autonomie škol – mezinárodní srovnání
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
OSTATNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1176 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Vzdělávací politika.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Regionální školství.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Veřejná správa ve školství
Management pro vychovatele PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel
Legislativa.  Které orgány veřejné správy provádějí určité úkony v oblasti sportu?  Co je to veřejná správa?  Jak dělíme veřejnou správu?  Znáte některé.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Projekt Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků škol a školských zařízení Libereckého kraje v oblasti řízení a personální politiky I CZ.1.07/1.3.00/
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon) vyjmenovává pravomoci zřizovatele, ředitele a školské rady Zřizovatel vydává zřizovací listinu školy; rozhoduje o.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Integrovaný regionální operační program
Informace o výzvě pro školy
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Bc. Magdalena Zábranská
RESORT ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A ZAMĚSTNANOSTI
Výzva k předkládání žádostí
Normativní financování vztahy a souvislosti
PHmax ve středním vzdělávání
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Veřejná správa ve školství, reforma školství

Hlavní princip reformy VS ve školství- demokratizace- zabezpečována hlavně: decentralizací = přesun kompetencí z centrální úrovně státní správy na úroveň územních a obecních samospráv, participací = spoluúčast subjektů zainteresovaných na vzdělávání na spolurozhodování na jednotlivých stupních řízení a správy školství. Hlavným princípom reformy verejnej správy aj v oblasti školstva je demokratizácia zabezpečovaná hlavne: decentralizáciou = presun kompetencií z centrálnej úrovne štátnej správy na úroveň územných a obecných samospráv, až k ďalšiemu posilneniu autonómie škôl a úloh školských rád, participáciou = spoluúčasť subjektov zainteresovaných na vzdelávaní (soc. partneri, učitelia, rodičia, študenti, atď) na spolurozhodovaní na jednotlivých stupňoch riadenia a správy školstva. Cieľ = využiť transformačný proces vo verejnej správe k efektívnym zmenám v riadení školstva a vzdelávacej sféry tak, aby tieto zmeny prispeli k rozvoju a skvalitňovaniu vzdelávania.

Fáze reformy Přechod „státních“ škol a školských zřízení do krajské působnosti Zánik školských úřadů Nový model financování regionálního školství (finanční zabezpečení škol a školských zařízení přešlo do kompetence krajských a okresních úřadů – dříve školské úřady) veľká administratívna a technická náročnosť

Změna výkonu státní správy a samosprávy Reforma veřejné správy se přímo nedotýká obsahu vzdělání a výchovy, ale zásadním způsobem mění výkon státní správy a samosprávy ve školství, majetkoprávní vztahy a způsob financování. zákon č. 284/2002 Zb., ktorým sa mení zákon č. 564/1990 Zb. o štátnej správe a samospráve v školstve, v znení neskorších predpisov Na rozdiel od I. fázy reformy, ktorá sa týkala predovšetkým prechodu majetku, vecí, práv a záväzkov z ústredných správnych úradov na kraje, cieľom 2. fázy reformy bolo ukončnenie činnosti okresných úradvo ku dňu 31.12. 2002, prechod ich pôsobnosti na iné orgány verejnej správy a tiež prechod majetkových práv a záväzkov a dalších práv okresných úradov k organizáciam, ktoré zriaďovali, na kraje a obce s rozšírenou pôsobnosťou. V oblasti školstva sa teda jednalo o prenesenie pôsobnosti okresných úradov pri výkone štátnej správy v školstve na kraje a obce s rozšírenou pôsobnosťou a o zabezpečení výkonu týchto činností.

Státní správu v školství zabezpečuje: ředitel školy (předškolního nebo školního zařízení) obce s rozšířenou působností krajské úřady Česká školní inspekce MŠMT jiné ústřední orgány státní správy systém verejnej správy prešiel v posledných piatich rokoch veľkými zmenami. Riadenie školstva môžeme rozdeliť do troch etáp: do 31.12.2000 -štátnu správ vykonávali: riaditelia škôl a školských zariadení, obce, školské úrady, ČŠI- česká štátna inšpekcia,, MŠMT, a iné ústredné orgány štátnej správy - samospráva- obce, okresné školské rady, rady školy 2. od 1.1.2001 - štátna správa- školské úrady boli zrušené a ich funkcie prebrali dočasne okresné úrady a orgány kraja v prenesenej pôsobnosti. Okresné úrady prebrali právomoci školských úradov voči základným školám, predškolským a školským zariadeniam, ktorých zriadovateľom je obec. Toto bolo dočasné riešenie do 31.12.2002 - v rámci samosprávy boli zrušené okresné školské rady a na ich miesto nastúpili kraje 3. od 1.1.2003 - štátna správa- k 31.12.2002 došlo ku zrušeniu okresných úradov, ktorých úlohy prebrali obecné úrady obcí s rozšírenou pôsobnosťou

Ředitel zabezpečuje přímé řízení školy jmenuje a odvolává svého zástupce Zodpovídá za: plnění učebních plánů a osnov odbornou a pedagogickou úroveň výchovně-vzdělávací práce školy efektivní využívání svěřených hospodářských prostředků vytváření podmínek pro činnost rady školy, pro výkon školské inspekce kontroluje práci pedagogických a ostatních pracovníků školy a studijní výsledky žáků

administrativní povinnosti: zodpovídá za vypracování výroční zprávy o činnosti a výroční zprávy o hospodaření školy, které předkládá radě školy rozhoduje o: odkladu anebo dodatečném odložení povinné školní docházky přijetí ke studiu na SŠ, speciálních SŠ a SOU přerušení studia přiznání a odejmutí stipendia podmínečném vyloučení ze studia o žádosti žáka o změně studijního anebo učebního odboru

Obce s rozšířenou působností zpracovávají návrh rozpočtu zpracovávají a předkládají rozbor hospodaření pro zúčtování prostředků SR poskytovaných KÚ zabezpečuje podklady pro sumarizaci účetní závěrky a účetních a finančních výkazů shromažďují a zpracovávají data z dokumentací a evidencí Vedoucí útvaru OÚ, který je odpovědný za výkon státní správy v oblasti školství, mládeže a tělovýchovy je jmenován a odvoláván obcí se souhlasem KÚ

Krajský úřad v přenesené působnosti zpracovává a každé 2 roky upřesňuje a zveřejňuje dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně-vzdělávací soustavy v kraji zpracovává a každoročně zveřejňuje výroční zprávu o stavu koncepce a rozvoje sítě škol a o stavu a rozvoji výchovně-vzdělávací soustavy v kraji přijímá opatření na základě výsledků školní inspekce rozhoduje o osvobození žáka od povinné školní docházky rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí ředitele školy povoluje udělení výjimky při přijímání žáků ke studiu na SŠ uděluje souhlas s jmenováním a odvoláním ředitele obecné školy

MŠMT ČR řídí výkon státní správy ve školství vytváří podmínky pro realizaci cílů výchovy a vzdělávání řídí školy ve věcech výchovy a vzdělávání zřizuje školy pro výkon ústavní a ochranné výchovy, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v celém rozsahu přiděluje z finančních prostředků ze SR školám, které zřizuje nad stanovený rozsah přiděluje finanční prostředky školám, ve kterých probíhá pokusné ověřování nových forem, metod anebo řízení vzdělávání

přiděluje finanční prostředky krajům a kontroluje jejich využití jmenuje a odvolává ředitele škol, které zřizuje koordinuje předpisy pro navrhování a výstavbu školských budov stanovuje normativy jako roční objem mzdových prostředků zpracovává a zveřejňuje nejméně jednou za 4 roky dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně-vzdělávací soustavy, který předkládá vládě metodicky řídí a koordinuje jejich tvorbu na úrovni krajů

Česká školní inspekce kontrolní činnost organizační složka státu přímo řízená MŠMT ČR vydává výroční zprávy o výsledcích kontrol, v závěru jsou doporučení, která mají usnadnit činnost škol a pomáhat lépe naplňovat jejich poslání. V čele ČŠI je ústřední školní inspektor, který navrhuje ministerstvu jmenování a odvolávání školních inspektorů.

Výkon samosprávy ve školství Obec Kraj Rada školy

Školská samospráva- obec zřizuje školy jako příspěvkové organizace s právní subjektivitou rozhoduje o: přijetí dětí do školy, pokud je jich více než počet, který je možné přijmout odvolání proti rozhodnutí ředitele ve správních věcech přijetí opatření na základe výsledků ČŠI školám zabezpečuje investiční výdaje a neinvestiční náklady kromě mzdových prostředků, učebnic, školních pomůcek a potřeb hrazených státem (na tyto položky jim může přispívat)

Obec dále ze SR obdrží příspěvek na úhradu neinvest. výdajů na žáka se souhlasem kraje na základě výsledků výběrového řízení jmenuje a odvolává ředitele školy s ředitelem školy, kterou zřídila projednává: koncepci rozvoje rozpočet personální a sociální podmínky pracovníků požadavky obce na zkvalitnění péče poskytované školou zprávy o výsledcích vzdělávací činnosti zpravidla zřizuje komisi pro výchovu a vzdělávání

Kraj v samostatné působnosti zřizuje: SŠ, SOU, VOŠ, konzervatoře speciální ZŠ, SŠ a předškolní zařízení jazykové školy, ZUŠ předškolní zařízení a školy s jiným vyučovacím jazykem než českým pomocné školy, dětské domovy, střediska služeb školám atd.

Krajský úřad dále zabezpečuje školám investiční výdaje a neinvestiční náklady kromě mzdových prostředků, učebnic, školních pomůcek a potřeb hrazených státem (na tyto položky jim může přispívat) se souhlasem ministra na základě výběrového řízení jmenuje a odvolává ředitele škol, které zřizuje přijímá opatření na základě výsledků školní inspekce

Rada školy orgán školy, má 6 – 15 členů, kteří jsou volení na dva roky Náplň činnosti: schvaluje výroční zprávu školy, návrh rozpočtu , zprávu o hospodaření vyjadřuje se k studijním a učebním odborům, ke koncepčním záměrům rozvoje školy, ke jmenovaní a odvolání ředitele může požádat ČŠI o inspekci a školský odbor KÚ o kontrolu hospodaření školy

Školský zákon 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Účinnost od 1. Ledna 2005 Upravuje předškolní, základní, střední a vyšší odborné a některé jiné vzdělávání ve školách a školských zařízeních Stanoví podmínky, za nichž se vzdělávání a výchova uskutečňuje, vymezuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob při vzdělávání Stanovuje působnost orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství.

Školský zákon - kritika Ředitelé často nevědí, jak se mají dle tohoto zákona chovat a řídit Žádná školská reforma nebude, nezmění-li se přístup státu k financování vzdělání. Žádná reforma nebude, nezmění-li se někteří učitelé Slučování a rušení malých vesnických škol

Reforma ve školství v ČR 1999 – tzv. zelená kniha (analýza „České vzdělání a Evropa“) 2001 – tzv. bílá kniha (Národní program rozvoje vzdělávání v České republice) – definice 6 základních cílů vzdělávání – podklad k realizaci školské reformy 2004 – školský zákon (zákon č. 561/2004 Sb.)

Reforma školství v ČR Klíčové kompetence – schopnosti a dovednosti uplatnitelné v praktickém životě Integrace předmětů – propojování obsahu předmětu Školní vzdělávací programy – „uvolňování rukou“ školám při plánování toho, co a jakým způsobem budou učit - RVP

Reforma školství v EU Zásady rozvoje školství zásada rovného přístupu ke vzdělání Zvyšování průchodnosti systému a odstraňování slepých uliček Snaha o zvyšování kvality vzdělávání Podpora účasti stále širších vrstev populace na vyšších úrovních vzdělávání Budování možnosti celoživotního učení Sepětí s potřebami společnosti a trhu práce

Vzdělávací oblasti - EU Komunikace v mateřském jazyce Komunikace v cizím jazyce Informační a komunikační technologie Matematické, přírodovědné a technické obory Podnikatelství Mezilidské a občanské kompetence Umění učit se Obecný kulturní přehled