BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Advertisements

Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Jak v praxi využít analýzu bodu zvratu?
Životní cyklus organizace Strategická rozhodnutí Strategická rozhodnutí.
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
D) Produkční a nákladová funkce
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
B) Nabídková funkce.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Úvod do podnikových financí
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Zkušenostní křivka Petr Bouška IŘT 2007/2008.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Specializace  Kooperace  Dělba práce.
A) Determinanty nabídky
Financování podniku Kalkulace – vyčíslení nákladů při výrobě slouží k tvorbě ceny sleduje strukturu a výši nákladů na ni závisí,zda firma prodělá,nebo.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Životní cyklus výrobku
Analýza konkurence.
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Odvození nabídkové křivky
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
HOSPODAŘENÍ PODNIKU listopad 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060106
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Se stochastickou poptávkou
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Rozhodování v podmínkách neurčitosti
Lenka Zahradníčková
126FIP Bod zvratu 3. týden.
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Nauka o podniku Bod zvratu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Český stavební trh rozložení jednotlivých segmentů součastný stav a výhled.
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_EKO_1190 Ročník:3. Vzdělávací obor:Ekonomika Tematický okruh:Kalkulace Téma:Podnikatelské kalkulace. Prodejní kalkulace.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1197 Ročník: 3. Vzdělávací obor:
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Tvorba výrobního programu Příklad tvorby efektivního výrobního programu vzhledem k úzkému místu.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
Pracovní list Kalkulace neúplných nákladů. Příklad 1: Firma vyrábí kabelky –spotřeba materiálu je 415 Kč/ks, mzdy 275 Kč/ks, ostatní variabilní náklady.
Změny devizového kurzu ČNB a vývoj mezd doc. Ing. Jaruše Krauseová, CSc.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK PODNIKU
Základy firemních financí
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Finanční management Téma č.4 Dnešek Finanční páka Provozní páka.
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Cvičení č. 3 Produktivita, hospodárnost, životní cyklus
Životní cyklus organizace
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Cvičení č. 3 Produktivita, hospodárnost, životní cyklus
Příklad (investiční projekt)
Transkript prezentace:

BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012

Principy fungování podnikového hospodářství Produktivita a hospodárnost (2 příklady) Životní cyklus organizace Fáze životního cyklu (2 příklady)

Příklad 1 Podnik je schopen z 10 kg drátu vyrobit 1 000 šroubů. Cena drátu činí 40 Kč/kg. Cena jednoho šroubu je 0,40 Kč. Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost tohoto podniku? Jak lze zvýšit produktivitu výroby šroubů o 10 %? Jak lze zvýšit hodnotově vyjádřenou hospodárnost výroby šroubů o 10 %?

Příklad 1 – řešení Podnik je schopen z 10 kg drátu vyrobit 1 000 šroubů. Cena drátu činí 40 Kč/kg. Cena jednoho šroubu je 0,40 Kč. Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost tohoto podniku? Jak lze zvýšit produktivitu výroby šroubů o 10 %? Jak lze zvýšit hodnotově vyjádřenou hospodárnost výroby šroubů o 10 %?

Příklad 1 – řešení Produktivita podniku Hodnotově vyjádřená hospodárnost  

Příklad 1 – řešení Podnik je schopen z 10 kg drátu vyrobit 1 000 šroubů. Cena drátu činí 40 Kč/kg. Cena jednoho šroubu je 0,40 Kč. Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost tohoto podniku? Jak lze zvýšit produktivitu výroby šroubů o 10 %? Jak lze zvýšit hodnotově vyjádřenou hospodárnost výroby šroubů o 10 %?

Příklad 1 – řešení Zvýšení produktivity zvýšením výstupů Zvýšení produktivity snížením vstupů

Příklad 1 – řešení Podnik je schopen z 10 kg drátu vyrobit 1 000 šroubů. Cena drátu činí 40 Kč/kg. Cena jednoho šroubu je 0,40 Kč. Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost tohoto podniku? Jak lze zvýšit produktivitu výroby šroubů o 10 %? Jak lze zvýšit hodnotově vyjádřenou hospodárnost výroby šroubů o 10 %?

Příklad 1 – řešení Zvýšením produktivity o 10%

Příklad 1 – řešení Zvýšením ceny výstupů (o 10%) Snížením ceny vstupů (o méně než 10%)

Příklad 2 V předchozím příkladě bylo poukázáno na vztahy mezi produktivitou a hospodárností. Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost podniku, když, při jinak stejném zadání jako u předchozího příkladu, při spotřebě 10 kg drátu výnos klesá na 900 šroubů a cena drátu klesá ze 40 Kč/kg na 30 Kč/kg? Charakterizujte vzniklou situaci a posuďte hospodárnost podniku.

Příklad 2 – řešení V předchozím příkladě bylo poukázáno na vztahy mezi produktivitou a hospodárností. Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost podniku, když, při jinak stejném zadání jako u předchozího příkladu, při spotřebě 10 kg drátu výnos klesá na 900 šroubů a cena drátu klesá ze 40 Kč/kg na 30 Kč/kg? Charakterizujte vzniklou situaci a posuďte hospodárnost podniku.

Příklad 2 – řešení Produktivita podniku Hodnotově vyjádřená hospodárnost

Příklad 2 – řešení V předchozím příkladě bylo poukázáno na vztahy mezi produktivitou a hospodárností. Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost podniku, když, při jinak stejném zadání jako u předchozího příkladu, při spotřebě 10 kg drátu výnos klesá na 900 šroubů a cena drátu klesá ze 40 Kč/kg na 30 Kč/kg? Charakterizujte vzniklou situaci a posuďte hospodárnost podniku.

Příklad 2 – řešení Rozhodujícím faktorem hodnotově vyjádřená hospodárnost zisk (který podnik zajímá především) se udává v korunách (penězích) a ne ve fyzických jednotkách. pokles produktivity je tak z ekonomického hlediska méně podstatný Pokles produktivity je vážným varováním do budoucna manipulovat cenami výstupů nebo vstupů nelze trvale při nezměněném trendu lze do budoucna očekávat také pokles hodnotově vyjádřené hospodárnosti (a míry zisku) podniku

Příklad 3 Společnost KOZAK INN a.s. provozuje hotel Kozák v Brně osmým rokem. Podnik blíže charakterizuje tabulka, kde je uvedena vytíženost lůžek a restaurace v procentech. Pro jednoduchost je dále vyčíslen průměrný výnos z lůžka, průměrná cena na vytížené i nevytížené lůžko, průměrný výnos z jedné židle v restauraci a průměrný náklad na jednu vytíženou i nevytíženou židli v restauraci (za rok v tisících Kč). Hotel má 80 lůžek a 60 židlí v restauraci. Odhadněte fázi životního cyklu tohoto hotelu v roce 2007 a naznačte další možnosti jeho vývoje.

Příklad 3 Tabulka: Charakteristiky hotelu 2003 40% 50% 1000Kč 350Kč Rok Vytíž. lůžek Vytíž. židlí Cena lůžka Náklad na lůžko Cena židle Náklad na židli Obsaz. Nebsaz. 2003 40% 50% 1000Kč 350Kč 200Kč 300Kč 130Kč 80Kč 2004 52% 2005 60% 55% 1100Kč 400Kč 150Kč 100Kč 2006 63% 1150Kč 450Kč 250Kč 175Kč 2007 65% 1200Kč 500Kč 220Kč 120Kč

Příklad 3 – řešení Podnik produkuje 2 statky: Ubytovací služby  lůžka Stravovací služby  židle v restauraci Postupujeme určením zisku při respektovaní vytížení jednotlivých kapacit

Příklad 3 – řešení TR = počet * vytížení * cena za kus   Ubytovací služby Stravovací služby TR VC FC ZISK 2003 32 000 Kč 4 800 Kč 16 000 Kč 11 200 Kč 9 000 Kč 1 500 Kč 2 700 Kč 2004 40 000 Kč 6 000 Kč 18 000 Kč 10 920 Kč 1 560 Kč 4 560 Kč 2005 52 800 Kč 9 600 Kč 27 200 Kč 13 200 Kč 1 650 Kč 5 550 Kč 2006 57 960 Kč 10 080 Kč 20 000 Kč 27 880 Kč 16 200 Kč 7 500 Kč 2007 57 600 Kč 12 000 Kč 25 600 Kč 19 500 Kč 3 900 Kč 7 200 Kč 8 400 Kč TR = počet * vytížení * cena za kus FC = počet * cena za neobsazenou kapacitu VC = počet * vytížení * (cena za obsazenou – neobsazenou kapacitu) ZISK = TR – ( FC + VC )

Příklad 3 – řešení

Příklad 3 – řešení Zisk z lůžka rostl až do roku 2006 a poté poklesl Zisk ze židle průběžně rostl v celém období Celkový zisk rostl, vrchol v roce 2006, pak poklesl Předpoklad fáze stabilizace  stabilizační strategie

Příklad 3 – řešení Možnosti vývoje hotelu: Ubytovací služby: Podle vývoje jednotlivých produktů Ubytovací služby: Dosáhli svého vrcholu Lze očekávat komplikace při snaze o zvýšení vytíženosti Vytíženost na standardní úrovni v rámci odvětví Nutnost hledat možnosti rozvoje Stravovací služby: Ve fáze růstu, nicméně lze očekávat stabilizaci Marketingové opatření Opatření v oblasti produktu

Příklad 4 Internetový obchod – vznik v roce 2001 Prodej mobilních telefonů Počet prodaných přístrojů za rok, průměrnou prodejní cenu jednoho přístroje, průměrné náklady na jeden přístroj a fixní náklady obchodu za rok přibližuje níže uvedená tabulka. Odhadněte fázi životního cyklu tohoto internetového obchodu v roce 2008 a naznačte další možnosti jeho vývoje.

Počet prodaných mobilů Náklady na prodaný mobil Příklad 4   Počet prodaných mobilů Průměrná cena mobilu Náklady na prodaný mobil Náklady obchod za rok 2004 1850 ks 2 150 Kč 2 000 Kč 200 000 Kč 2005 2120 ks 2 200 Kč 2 050 Kč 250 000 Kč 2006 1980 ks 2 250 Kč 2 100 Kč 300 000 Kč 2007 2105 ks 2 300 Kč 350 000 Kč 2008 2050 ks Stanovíme: celkové tržby obchodu fixní náklady obchodu variabilní náklady obchodu zisk obchodu Analyzujeme: vývoj zisku obchodu vývoj tržeb obchodu

Příklad 4 TR FC VC TC ZISK 2004 3 977 500 Kč 200 000 Kč 3 700 000 Kč   TR FC VC TC ZISK 2004 3 977 500 Kč 200 000 Kč 3 700 000 Kč 3 900 000 Kč 77 500 Kč 2005 4 664 000 Kč 250 000 Kč 4 346 000 Kč 4 596 000 Kč 68 000 Kč 2006 4 455 000 Kč 300 000 Kč 4 158 000 Kč 4 458 000 Kč - 3 000 Kč 2007 4 841 500 Kč 350 000 Kč 4 420 500 Kč 4 770 500 Kč 71 000 Kč 2008 4 612 500 Kč 4 407 500 Kč 4 757 500 Kč -145 000 Kč TR = počet prodaných mobilů * cena za kus FC = náklady obchodu za rok VC = počet prodaných mobilů * náklady na prodaný mobil TC = FC + VC ZISK = TR – TC

Příklad 4 Zisk podniku v jednotlivých letech klesal Rok 2007 je z dnešního pohledu spíše anomálií (i když pozitivní) Předpoklad fáze poklesu (krize)  sanační strategii včetně krizového řízení Pokud se v podniku dostatečně rychle neprovedou razantní změny, podnik pravděpodobně v brzké době zanikne.

Příklad 4 Zdroje možných problémů: Velikost marže (průměrně 10%) Velikost fixních nákladů a jejich pozvolný růst Nízký objem prodeje Nízká cena prodávaného zboží Bez dalších analýz je obtížné tuto situaci řešit.

Děkuji za pozornost