Intelekt a jeho poruchy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Paměť a kognitiva Seminář pro V. ročník LF MU MUDr.T.Kašpárek
o.s. Péče o duševní zdraví
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Intelektové poruchy, delirium, demence, deprese
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Psychohygiena seniora
Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování,
Emoce (city).
PAMĚŤ.
DEMENCE PSB_462 Gerontopsychologie v praxi Mgr. Markéta Kukaňová
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
Symptomy duševních poruch sociální šetření
Přednáška č. 8 Schizofrenní poruchy. Historie Historie Schizofrenie je závažné duševní onemocnění, které se vyskytovalo ve všech historických epochách.
Hodnocení kognitivních funkcí ve stáří
Alzheimerova nemoc.
Klasifikace duševních poruch
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Deprese Diagnostika a léčba
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
(Presenium) Jiří Vítovec
Didaktická část diplomové práce
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
SCHIZOFRENIE.
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Témata kognitivní psychologie
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Demence. Slovo demence pochází z latinského „demens“: „de“- mimo „mens“ – duch Ten kdo ztratil ducha, duši.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Inteligence DUM_19.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Témata kognitivní psychologie
ANTROPOMOTORIKA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
F00-F09 Organické duševní poruchy
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Intelekt a jeho poruchy Souborná schopnost správně operovat obecnými i abstraktními pojmy podle logických zákonů, tvořit soudy, navozováním dojít k novým poznatkům, korigovat poznatky staré Inteligence tvoří vrozený základ intelektu Inteligence je všeobecná schopnost orientovat se správně v nové situaci a najít originální způsob řešení úkolů a problémů Talent – mimořádně vyvinuté intelektové schopnosti

IQ – inteligenční kvocient Poměr věku mentálního ke kalendářnímu IQ=90-110 průměr (50%) IQ=69-90 podprůměr (25% populace) IQ=20-69 mentální retardace (3% populace)

Dělení poruch intelektu Retardace – nedostatečný vývoj intelektu vzniklý do 2 let věku Demence – postupný úbytek intelektu – vnik po 2. roce života

Dělení mentální retardace (MR) Lehká MR (dříve debilita, IQ 50-69) 80% všech MR Lehká forma: postižení jsou vzdělatelní v ZŠ Střední a těžká forma: ve zvláštní škole Pozdější psychomotorický vývoj, opoždění v řeči Potíže se čtením a psaním Sklony k primitivním reakcím Zvýšeně sugestibilní, sníženě kritičtí Dokážou se vyučit jednoduchému řemeslu Většinou schopni práce pouze pod dohledem Zvládnou péči o svou osobu Nerozumí podmiňovacímu času

Dělení mentální retardace (MR) Středně těžká MR (dříve imbecilita, IQ 35-49) 12% všech MR Eretická forma: dráždivost, neklid, agresivita Forma torpidní: netečnost, nezájem, tupost V rozvoji řeči jsou individuální rozdíly Chudá slovní zásoba Špatná artikulace Užívání agramatismů Vychovatelní ale nevzdělavatelní Neschopni abstrakce Neschopni žít samostatně Četné degenerativní tělesné znaky, epilepsie, poruchy motoriky, psychické poruchy

Dělení mentální retardace (MR) Těžká mentální retardace (dříve idiocie, IQ 20-34) 7% všech MR Minimální řečové projevy Tupý výraz tváře Nevychovatelní (sami se nenají, neudržují osobní čistotu) Nutnost institucionalizace Defekty somatické, smyslových orgánů, CNS (spasmy, stereotypie) Hluboká MR (IQ méně než 20) 1% všech MR Imobilní inkontinentní

Demence Úbytek intelektu způsobený organickým postižením mozku (infekce, noxy, degenerativní a atrofické procesy, traumata, metabolické vlivy) Současné postižení paměti, emocí, myšlení, jednání, vědomí i osobnosti V počátcích vyšší únavnost, afektivní dráždivost, mnestické výpadky, snížená schopnost řešit životní situace, snížená sociální úroveň – pseudoneruastenické stadium Zpočátku demence parciální, později totální

Pseudodemence Etiologie poruchy je jiná nežli u demence Účelová reaktivita vzniklá za tíživých situací bez vědomého záměru předstírat poruchu Predisponované osobnosti k poruše - histriónské

Vůle a jednání a jejich poruchy Vůle je cílevědomé zaměření aktivní psychické činnosti k dosažení určitého cíle Jednání je projev aktivity člověka, která na rozdíl od pouhého chování zvířat je usměrňována specificky lidskými, psychickými funkcemi.

Typy jednání Volní : záměrné, úmyslné jednání, kde se nejvíce uplatňuje vůle člověka Mimovolní: automatické (reflexní nebo později zautomatizované) Protivolní: vůli nepotlačitelné projevy (např. dyskinézy, impulzivní jevy)

Fáze volního jednání Motivace (jeden nebo více motivů) Rozhodování (volba mezi motivy) Realizace Dlouhodobé směřování k cíli – determinující tendence: jednotící složka jednání,vůle, motivů

Kvantitativní poruchy vůle Hyperbulie: chorobně intenzivní volní složka Mánie Psychózy Hypobulie: snížená schopnost vůle Abulie: ztráta volní složky Deprese Schizofrenie Nechorobně intenzivní vůle – houževnatost, cílevědomost

Kvantitativní poruchy jednání Hyperagilnost: zvýšená aktivita Mánie Intoxikace Hypoagilnost: celkové snížení aktivity Deprese Schizofrenie Neurotické syndr.(chronický únavový syndrom) Stupor: vystupňovaná hypoagilnost (deprese těžké, schizofrenie katatonní) Agitovanost: neklidný, matený a bezúčelní pohyb, často doprovázen úzkostí Rozdíl mezi hyperagiilitou a psychomotorickou excitací – kde chybí cíl

Kvalitativní poruchy vůle a jednání Impulzivní jednání – chybí motivace a rozhodování Dipsomanie Dromomanie Pyromanie Erotomanie Zkratkovité jednání – má motiv, postrádá rozhodování. Čin je neúměrný závažnosti podnětu Obsedantní (nutkavé) jednání Anankasmus – vtíravý jev Tiky – nutkavé neúčelné pohyby Nelze kontrolovat Zkratkovité jednání – sebevražedné jednání po školím neúspěchu.

Pozornost a její poruchy Aktivní zaměření našeho vědomí Zaměření psychické aktivity na určitou činnost, předmět nebo děj Nutná dobré bdělost (vigilita) a jasnost (lucidita) vědomí

Dělení pozornosti Volní – záměrná Mimovolní – orientační reakce Protivolní – proti snaze se odpoutat, často chorobná Vytrvalost – zaměřit pozornost na delší dobu Koncentrace – ostatní kromě zaměřeného objektu potlačit Rozsah – schopnost zahrnout větší množství jevů

Vlastnosti pozornosti Tenacita – vytrvalost Koncentrace – pozornost Kapacita- rozsah Selektivita Intenzita – síla zaměřené pozornost k určitému ději, kolísání Oscilace Stabilita – opak oscilace. Schopnost upírat pozornost se stejnou intenzitou na stejný předmět Distribuce – rozdělení Vigilita – přepojování, přemístění pozornosti

Poruchy pozornosti Hypoprosexie – snížení pozornosti, nejčastěji koncentrace pozornosti Roztržitost – snížení koncentrace při zvýšené oscilaci a vigilitě Rozptýlenost – narušená koncentrace a tenacita Hyperprosexie – zvýšení koncentrace na újmu distribuce, selektivity a vigility pozornosti (hypochondrie)

Paměť Schopnost vštěpovat si, uchovávat a vybavovat minulé vjemy a zážitky Mozkové struktury paměti: okolí třetí komory, limbický systém s hipokampem a diencefalon Neurotransmiterový systém – cholinergní Podmínka funkčnosti paměti je funkčnost vědomí, pozornosti, myšlení Emoční vyladění má vliv na zapamatování Složky paměti: Vštípivost (impregnace) Úchovnost (retence) Výbavnost (reprodukce) Učení: aktivní, soustavné a úmyslné zapamatování, na kterém se podílí především vštípivost a úchovnost paměť Recepce je nejdokonalejší v dětství, klesá se stárnutím Konzervace – schpnost udržet uložené paměťvé obsahy beze změn – zachována i ve vyšším věku Konsoidace paměti ve spánku Výbavnost- schopnost rekonstrukce munulých zážitků. Snadno psychogenně selhává – při trémě

Dělení paměti Vizuální Auditivní Motorická Z jiného pohledu: Mechanickou – bez ohledu na souvislosti, slábne s věkem Logickou Emoční

Dělení paměti Ultrakrátká – senzorická: trvání zlomky vteřin až vteřinu Krátkodobá – vteřiny Střednědobá – konsolidační: tvorba paměťových stop, trvá minuty až hodiny Dlouhodobá paměť – léta, dochází ke strukturální změně dendritů Ultrakrátká + krátká = paměť provozní Senzorická – zpracovává podněty přícházející ze smyslů Porucha konsolidace u anticholinergních látek, alkoholu, komoce, hypotermie

Dělení paměti z vývojového hlediska Ontogenetická individuální prožitky Dělení na: Krátkodobou – pracovní Dlouhodobou - nevědomá Deklarativní (explicitní) Sémantickou – obecná fakta bez vztahu k času Epizodickou – informace o událostech (čas, prostor, city) Nedeklarativní (implicitní) – vývojově starší, odolnější, vštěpování může probíhat i nevědomě Procedurální – dovednosti, postupy, návyky Priming – vybavování si pomocí nápovědy Klasické podmiňování – uchovávání informací pomocí emočního podmiňování Fylogenetická - zahrnuje složitější podmíněné reflexy a instinkty Procedurální – jízda na kole, vaření

Poruchy paměti Kvantitativní poruchy paměti Hypomnézie: zeslabení, snížení paměti celkové nebo jednotlivé složky Hypermnézie – nadměrné, často selektivní pamatování si určitého selektivního materiálu (u paranoidních psychóz, mánií) U mnií je rychlá výbavnost

Poruchy paměti Amnézie: časově ohraničená ztráta paměti Dělení: Porucha deklarativní paměti – složky sémantické nebo epizodické, nebo společně Vznik nejčastěji při poruše vědomí kvantitativního typu Dělení: Přechodnou Perzistující

Dělení amnézie Organická Retrográdní – výpadek paměti před vznikem amnézie (komoce) Antegrádní – výpadek paměti po vzniku amnézie Při epileptickém záchvatu Při elektrokonvulzivní léčbě Tranzitorní globální amnézie postihuje epizodickou paměť Retrográdní při krátkodobé poruše vědomí Antegrádní – při dlouhodobé poruše vědomí. TGA – u staršícho osob – zmatené, bezradné, při působení silnéhé stresu, rychlý vznik i konec

Dělení kvantitativních poruch paměti Psychogenní Poruchy disociačního charakteru u osob s hysterickými rysy v souvislosti s psychogenními poruchami vědomí Kontinuální Přechodná – fuga Při vysokém emočním napětí, patickém afektu, hysterických záchvatech Ostrůvkovitá Palimpsest Pseudologia phantastica Konfabulace – vyplňování mezer v paměti u organických postižení mozku, porucha vštípivosti Psych. Por. Vědomí - fuga

Kvalitativní poruchy paměti Vzpomínkové klamy – prožitek, který se ve skutečnosti nestal Ekmézie – nesprávné umístění vzpomínky v čase Halucinace paměti – originální zažitek chybí, avšak člověk je o jeho existenci nezvratně přesvědčen Iluze paměti – zkreslování tematické charakteristiky události Kryptomnézie – určitou vzpomínku považuje časem člověk za vlastní myšlenku

Poruchy pudů a instinktů Fylogeneticky staré reakce Instinkt přestavuje hierarchicky uspořádané stereotypní reakce vedoucí k dosažení cíle, aniž je cíl subjektu znám Dědičná schopnost Pud je instinktivní činnost člověka poznamenaná zkušeností Energie Uvědomovaný cíl – uspokojení Zdroj – stav ze kterého puzení vychází Objekt Objekt na kterém dochází k uspokojení

Dělení pudů dle Vondráčka Pud zachování rodu Sexuální Péče o potomstvo (rodičovský) Nedostatečný u disociálních poruch, závislostí, schizofrenie Nadměrný u některých neurotických poruch Puch zachování jedince Pud obživný – silný Projevem neuspokojení je hlad a žízeň Sitofobie – odmítání jídla (u psychóz) Pika – pojídání nestravitelných předmětů Chorobné zvýšení pudu – bulímie Chorobné snížení pudu - anorexie Pika u MR a demencí Sitofobie – jídlo otrávené, nezaslouží si Jídlo jako náhražka lásky, potlačuje úzkost, zmírňuje pocity zklamání Ve stresu je častější nechutenství, u 10-20% opak

Poruchy pudů Pud sebezáchovy Poruchy: Zachování vlastní existence a bezpečí Vrozená obranná reakce ve formě „útěku“ nebo „útoku“, vzácně strnulosti Poruchy: Sebepoškozování – u poruch osobnosti, těžkých depresí, schizofrenie, autismu s MR Sebevražda (suicidium) Patická Demonstrativní Bilanční, sebeobětování

Poruchy pudů Pud sdružovací (sociální) Pud pro zpříjemnění existence Alternativa stádního pudu Nadměrné samotářství Familiárnost Pud pro zpříjemnění existence Narušení u askeze – odmítání vymoženosti civilizace Nadměrný – při užívání drog, tetování

Organicky a symptomaticky podmíněné duševní poruchy Organicky podmíněné: postižení CNS se zjistitelnými morfologickými změnami (atrofie, infarkt, amyloid, tramua) Symptomaticky podmíněné: hlavním etiologickým faktorem je systémová choroba v jiné lokalizaci než mozkové Symptomatické např: hypoxie mozku při srdečním selhávání, endokrinopatiích, intoxikace Prolínání např u demencích způsobených mnohočetnými infarkty – prim porucha krevního oběhu

Organicky a symptomaticky podmíněné duševní poruchy Demence Amnestické syndromy Deliria Organické poruchy nálad Organické psychotické poruchy Organické změny osobnosti

Organický psychosyndrom Incipientní organické postižení CNS s následnými projevy Zpomalení psychiky Snížení psychické výkonnosti Obtížným vybavováním vzpomínek Může být reverzibilní nebo přecházet do demence

Demence Úbytek poznávacích (kognitivních) funkcí (paměť, intelekt, motivace) Vznik až po ukončení rozvoje poznávácích funkcí Po 2. roce života

Příznaky demence Zamomětlivost: celková nebo parciální Porucha prostorové představivosti a orientace Poruchy exekutivních funkcí: složitější úkony sestávající s více dílčích úkonů Deteriorace intelektu Poruchy emotivity: plochost, tupá euforie, úzkost, deprese, mánie Poruchy chování: nejnápadnější Různé stupně agresivity Neustálý drobný neklid Poruchy vnímání: nekonstantní a většinou přechodné Poruchy myšlení ve formě paranoidně perzekučních bludů Poruchy spánku: nejčastěji jako posunutí cyklu spánek-bdění Poruchy aktivit denního života Exekutivní funkce např: vaření Paranoidne perzekuční bludy jsou vágní a nesystemizované Nekognitivní spekrum poruch BPSD – behaviorální a psychologícké příznaky demence

Dělení demencí Atroficko degenerativní Alzheimerova nemoc Demence s Lewyho tělísky Demence při Parkinsonově chorobě Frontotemporální demence Demence u Huntingtonovy chorey Sekundární (symptomatické) demence Ischemicko-vaskulární Ostatní (infekční, metabolické, traumatické, intoxikační, na podkl. tumorů)

Výskyt demencí v populaci a diagnostika Prevalence demencí není přesně známa Stejný výskyt u mužů i žen Výskyt stoupá exponenciálně s věkem V 65 letech trpí Alzheimerovou demencí 5% populace Stařecká zapomětlivost Mild cognitive impairement – možní iniciální stadium demence MMSE Poruchy paměti interferují s běžnými denními aktivitami Mají progredující charakter

Diferenciální diagnostika Delirium Amnestický syndrom (porucha deklarativní paměti) Deprese Zampomětlivost při normálním stárnutí a MCI

Alzheimerova choroba Nejčastější demence vůbec 50% všech demencí S časným a pozdním začátkem (po 65. roce věku) Ukládání patologického beta-amyloidu (protein) extracelulárně ve formě plaků Neurodegenerace v oblasti plaků Degenerace tau-proteinu intraneuronálně Deficit acetylcholnirerní transmise Deficit glutametergní transmise

Klinický obraz Alzheimerovy choroby Pomalý, plíživý rozvoj, kontinuální pslynulé zhršování Zapomětlivost, neschopnost zapamatovat si nové Poruchy prostorové orientace (dezorientace místem a bloudění) Poruchy logického uvažování a soudnosti Poruchy exekutivních funkcí Degradace osobnosti Ztráta náhledu choroby Poruchy chování: agresivita, bezcílné bloudění, stereotypie (neúčelné) Přechodně agresivita, poruchy spánku, depresivní ladění, psychotické příznaky Nekonstantně ale často výpadové korové jevy jako afázie, agnozie, apraxie Deteriorace intelektových schopností je výrazná Odkázaní na péči druhých (inkontinence, amnestická dezorientace) 4.-5. nejčastější příčina úmrtí Zhoršení stavu při změně prostedí

Léčba Lehké a střední stadium – inhibitory cholinesteráz s přechodným zlepšením stavu po nasazení Postupná titrace Aktivační terapie Reedukace Arteterapie Pet-terapie Těžké stadium – memantin léčba BPSD

Vaskulární demence Druhý nejčastější typ Prevalence je odhadována na 15-20% Patolog.podkladem jsou mnohočetné mikroinfarkty šedí i bílé mozkové hmoty Na vznik demence nutný úbytek aspoň 100 ml mozkové tkáně, v místech významných po paměť stačí i 50 ml Častá je polymorbidita, zejména hypertenze, ICHS, diabetes, ICHDK Na rozdíl od Alzheimerovy demence je: začátek rychlejší, fluktuující průběh, relativně dobré zachování osobnosti s náhledem choroby Výskyt depresivní symptomatiky Atypický neurologickýreflexolorogický nález Neurologická symptomatika Průběh deteriorace schodovitý s náhlými zhoršeními