ETMB66 Výzkum kulturních domů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Advertisements

Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
DESATERO PROBLÉMŮ JILEMNICE 7. DUBNA 2011 Tato akce je součástí projektu „Jilemnice – město zeleně“ spolufinancovaného z Revolvingového fondu Ministerstva.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Volnočasové projekty a EU financování
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
. PODPORA MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE PROJEKT SVAZU MĚST A OBCÍ ZBRASLAVICE 4. PROSINCE 2014.
Organizace Státní správy
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
Organizace tělesné výchovy a sportu v ČR
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Komunitní a otevřená škola
NIPOS – Lenka Lázňovská.  Velký okruh subjektů poskytujících veřejné služby v kultuře, a to zejména v oblasti veřejné osvěty a edukace. Jsou naplněním.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Poválečné Československo do roku
Projekt internetizace knihoven (PIK) Mgr. Martin Boka 08/2004.
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
ePraha a podpora turismu Ivan Seyček Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS ePraha a podpora turismu.
Státní správa Petr Machala.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ 1148/09 Kutná Hora ŽADATEL: Denisa Divišová
Vzdělávací politika.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Postavení pedagogiky mezi vědami
Vzdělání z hlediska teorie statků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Dějiny a organizace archivnictví v českých zemích v letech
Strategie spolupráce obcí MAS Královská stezka Výstup projektu „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Mgr. Lucie Růžičková, Královská.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Kamýk nad Vltavou Počet obyvatel : 907 Kamýk nad Vltavou a Velká nad Vltavou zdravotní středisko, poštovní úřad, mateřská škola, základní škola spojená.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Úvod do bydlení Ekonomika bydlení Přednáška č února 2007.
KONCEPCE ROZVOJE MÍSTNÍ KULTURY ZLK. ÚKOL č. 1. Koncepce rozvoje místní kultury ve Zlínském kraji na léta Dílčí úkol I – prostorová analýza.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ETBA20J TERÉNNÍ VÝZKUM I VÝZKUM KULTURNÍCH DOMŮ
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
KULTURNÍ INSTITUCE Mgr. Michal Oblouk.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Subjekty a objekty veřejných politik
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 1.
PBSNPB2: Legislativní vymezení neziskového sektoru Korporace: spolky a pobočné spolky Jakub Pejcal ESF MU, Katedra veřejné ekonomie.
„Žijeme a pracujeme na Vysočině“ představení projektu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Rozpočtová a fiskální politika
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

ETMB66 Výzkum kulturních domů - výzkum KD ve zvolených lokalitách seminární práce (10 – 20 stran) článek do časopisu Místní kultura

a) Vývoj prostor pro kulturní a společenský život b) Teorie a praxe státní politiky osvětové činnosti v letech 1948 – 1989 c) Situace po roce 1989 d) Terénní výzkum

Prostory pro společenský život v 18. a 19. století Aristokracie → zámky a městské paláce – sály a salónky Vesnický lid → hospody, stodoly, návsi Buržoazie/měšťanstvo → zámožnější – domy s prostorem pro scházení se s přáteli Po napol. válkách – rozvoj společenského života buržoazie – hostinští doplňují hospody sály, popř. nové domy s hostinci a sály - např. pražský Žofín měšťanské besedy (střediska české buržoazie) 60. léta 19. století – rozvoj spolkového života – Sokol (1862 Český spolek tělocvičný) – stavby sokoloven po celé zemi; domy pro potřeby různých spolků 2. polovina 19. století – víceúčelové budovy nazývané „národní domy“ (např. Besední dům v Brně), kulturní akce zde pořádaly spolky, měly zde své klubovny atd.

Prostory pro společenský život ve 20. století Stav po 2. sv. v. - katolické, dělnické, lidové, městské domy, sokolovny 1948 – spolkový život potlačován, objekty převáděny do vlastnictví NV a nových společenských organizací → ideově-umělecké svazy, Československý svaz mládeže, Pionýr, ROH, v obcích - akční výbory Národní fronty pod kontrolou KSČ, kluby, besedy, Svaz československo-sovětského přátelství, Výbory žen při národních výborech, JZD a státní orgány zemědělské propagace, Československý Červený kříž, sportovní a tělovýchovné i jiné zájmové organizace ↔ z domů – prostorů se staly domy – instituce

Osvětová práce termín osvěta – historický pojem; kulturně výchovná práce; kulturní práce, kulturní oblast; (v zahraničí – výchova dospělých, místní kultura) Osvěta chápána jako činnost státních, společenských, družstevních a speciálních osvětových zařízení, organizací a institucí Velká sovětská encyklopedie: „Soustava opatření, prováděných komunistickou stranou, sovětským státem, odborovými organizacemi a komsomolem s cílem komunistické výchovy pracujících“ Masová kulturně organizátorská činnost marxistickoleninská teorie kultury → bez kultury nelze dosáhnout cílů výstavby socialismu a komunismu ↔ Komunistická výchova dospělých

Organizační systém osvětové práce: Osvětová zařízení: Osvětová beseda Kulturní dům Státní osvětová zařízení okresní dům osvěty, Osvětová jizby museum, lidová knihovna, výstavní síň a galerie, park kultury a oddechu, lidová hvězdárna, zoologická zahrada a jiné. Organizační systém/zřizovatel: Osvětová beseda – jako zařízení NV (později přetvořena v kulturní kluby NV.) Družstevní klub – jako zařízení JZD Závodní klub ROH Osvětový dům/dům kultury a vzdělávání (metodické a poradenské středisko v okrese, kraji)

ROH mělo pečovat o sféru masové kulturní a sportovní činnosti, provádělo instruktáže souborů, organizovalo soutěže malých forem, vydávalo české a sovětské divad. hry, písně a materiály k agitaci; podnikové fondy kulturních a sociálních potřeb JZD pomáhaly budovat kulturní zařízení, zřizovaly družstevní kluby, zakládaly kroužky divadelní, hudební, pěvecké, zvaly umělce a vědce, finančně pomáhaly při budování např. hřišť, koupališť atd. Postupně přebraly i významnou úlohu v organizování společenského života na vesnici budováním klubů kulturní fondy MNV 1950 – včlenění státní osvětové péče do působnosti národních výborů Zřizování osvětových besed, později kulturních klubů plán kulturně-výchovné činnosti školské a kulturní komise při MNV Sbory pro občanské záležitosti KNV – odpovědnost za jednotu politického a kulturně výchovného působení kulturní a osvětové práce ONV – koordinace veškeré kulturní a osvětové práce v okrese, připravují jednotný plán kulturní a osvětové činnosti ve spolupráci se společenskými organizacemi odbory – pomocníci v organizátorské a řídící činnosti v oblasti kultury a osvěty

duben 1948 Sjezd národní kultury 1949 – 9. sjezd KSČ - začátek socialistické kulturní revoluce 1950 –Soběslavský plán (spolky přešly na platformu masových organizací a zařízení národních výborů; vydány směrnice) Ústřední rada odborů – v rámci ní ROH 1950 – včlenění státní osvětové péče do působnosti národních výborů (při NV zřízeny namísto osvětových rad osvětové komise → školské a kulturní komise ) 1952 přijala vláda ČSR usnesení o budování osvětových zařízení v Československu 1952 – OSVĚTOVÝ ÚSTAV (kvalifikovanost OP) 1953 – Ústřední dům lidové tvořivosti (metodická instituce pod M. školství a kultury) 1958 - 11. sjezd KSČ - úkoly k dovršení socialistické výstavby – přiblížit kulturu lidu – společné plány kulturní činnosti 1959 Sjezd socialistické kultury, vydán Osvětový zákon 1961 – Ústřední dům umělecké lidové tvořivosti, 1969 sloučeno s Osvětovým ústavem = Ústavu pro kulturně výchovnou činnost 1961 – usnesení vlády O zásadách rozvoje, úpravy a výstavby kulturních zřízení klubového typu → mají být budována kulturní zařízení univerzálního typu – kulturní domy – komplexně řeší kulturní a společenskou vybavenost obce 1966 oficiálně zaveden nový pojem pro osvětovou práci → KULTURNĚ VÝCHOVNÁ ČINNOST (kávéčé) 1971 byla zavedena tzv. středisková soustava

Československá státní norma č Československá státní norma č. 73 5252 z roku 1961 Projektování kulturních domů 1958 – 1961 v akci Z se postavilo 1055 kulturních a osvětových zařízení (ČR) Vycházeli z toho, že: 30% obcí nemělo vhodné prostory celostátně sjednotit zásady pro projektování KD, sjednotit názor přehodnocení projektů, vytvořit podklad pro rozvíjení typizace, zvýšit ekonomii při projektování, výstavbě i provozu měla být vybudována do konce roku 1970, a to buď úpravou stávajících prostor, nebo novou výstavbou. 1965 Provedeno šetření prostor pro osvětovou činnost → 79% obcí v ČSR má k dispozici prostory pro kulturní a společenský život (zahrnováno vše) 70. léta – rozšíření kulturních zařízení 1976 Strategický přístup k plánování staveb KD z hlediska jejich ekonomického přínosu např. Bohuslav Beneš (stavělo se dál) Celkový počet KD v ČSSR v roce 1965 činil 3 892

univerzální typ kulturního zařízení: = kulturní dům KULTURNÍ/OSVĚTOVÁ ZAŘÍZENÍ = společenské instituce představující soubor jednotlivých druhů nebo prostorů, jež vytvářejí specifické prostředí pro kulturně výchovnou činnost a sama o sobě jako architektonické realizace se podílejí i na tvorbě životního prostředí. univerzální typ kulturního zařízení: = kulturní dům Kulturní zařízení klubového typu = kulturně organizační termín → zahrnuje základní organizační jednotky: osvětovou besedu, závodní klub ROH, dům kultury ROH, kulturní a společenské středisko, družstevní klub JZD. definuje KZ jeho činností a rozlišuje klubová zařízení podle spravovatelů KLUB = seskupení lidí se stejným obsahem a rozsahem kulturních potřeb a zájmů, které sdružuje vlastní proces uspokojování a rozvíjení těchto potřeb a zájmů. Samo pořadatelem, poskytuje prostory jiným institucím Víceúčelový typ kulturních zařízení : = parky kultury a oddechu Typ kulturního zařízení vytvářející svým působením a vybavením předpoklady pro rozvoj krátkodobé rekreace a kulturního oddechu obyvatel velkých měst. Je pro něj charakteristická snaha využívat přírodního prostředí. Soustřeďuje nejrůznější formy kulturních osvětových a uměleckých pořadů, aktivního odpočinku, společenské zábavy a vzdělání. Jednoúčelový typ kulturních zařízení: = divadla

Funkce kulturních domů a jejich využití uspokojování kulturních potřeb – organizování kulturních, uměleckých a společenských akcí (např. oslavy svátku MDŽ, plesy a jiné taneční zábavy, koncerty, divadelní představení atd.) = rozvíjení kulturní úrovně lidu propaganda socialistických myšlenek – schůze politických organizací, oslavy státních svátků prostory pro kulturní zájmovou činnost (nácviky tanečních folklórních souborů, umístění knihovny do KD) stavba – reprezentace obce (x nahradit kostel) a doby příjmová složka státního rozpočtu

Situace po roce 1989 KD privatizovány , restituovány rušena okresní kulturní střediska, krajská okresní střediska po zrušení okresních úřadu – změna samosprávy - změna zřizovatelů kultur. institucí odborové kulturní domy a kluby byly ze zákona povinně transformovány na společnosti s ručeným omezeným radnice – prodej prostor do soukromého sektoru → bez prostor pro společenskou činnost – vykupování nazpět nedostatek finančních prostředků uznání kultury jako veřejného statku – že je potřebná, nezbytná pro společnost, trh ji nemůže v potřebné míře poskytovat hledání schůdných ekonomických řešení

Počet KD zjištěných statistickým šetřením Statistické šetření kulturních domů v rámci NIPOS v letech 2007 – 2010. (Sčítání stále probíhá, doposud sečteny KD jen v 3 000 obcích. Počet KD zjištěných statistickým šetřením 2007 2008 2009 2010 celkem 285 295 373 454 1407 Procentuální vyjádření počtu KD v 3 000 zjišťovaných obcích. Procentuální vyjádření počtu KD v okrese Hodonín. http://www.nipos-mk.cz/wp-content/uploads/2009/03/Statistika_kultury_2010_Edukace_web.pdf

Terénní výzkum Průběh výzkumu: Studium literatury a pramenů, výběr objektů a lokality Kontaktování starostů a informování o realizování výzkumu, žádost o kontakt na informátory (ředitele KD, organizátory společenského života atd.) Realizace terénního výzkumu, fotografická dokumentace Vypracování zprávy z terénního výzkumu Konzultace nad textem a oprava případných nedostatků Metody výzkumu: Studium literatury a pramenů k tématu (např. monografie, kroniky obcí, obecní zpravodaje, popř. kroniky spolků, osvětových besed atd.) Rozhovory s respondenty (s vedením obcí, se správci kulturních domů, s členy spolků, místními občany apod.) Fotografická dokumentace Zúčastněné pozorování

Výzkumné cíle: Zaznamenat současnou podobu a stav kulturních zařízení ve vybraných lokalitách. Stavební kultura sokoloven vycházela z kontextu lokality a projevila se individuálním architektonickým řešením na rozdíl od výrazové uniformity kulturních domů z let 1948 – 1989. V poslední době je naopak možné v některých místech zaznamenat výstavbu nových multikulturních center. Cílem je proto zdokumentovat stavby ve vybraných obcích pro názornou ukázku odlišných dobových přístupů. Současně by měla být přiblížena i kapacita objektů a jejich lokace v obcích. Popsat historii a vývoj zkoumaných objektů. Cílem je zachytit okolnosti vzniku těchto staveb, jejich investora, původní funkce objektů, následný historický vývoj, vliv doby na objekty, současné majitele, resp. zřizovatele atd. Popsat současnou funkci objektů Úkolem je popsat současnou funkci objektů, zaznamenat počet a charakter akcí konaných v těchto zařízeních, jejich pořadatele, návštěvnost atd. Také je možné zaznamenat spolkovou činnost v obcích a její podíl na společenském životě. Způsob řízení kultury v obci Jako rozšiřující výzkumný cíl je zajímavé poukázat na strukturu řízení kulturní činnosti v obci a spolkový život.

Ubytování = 1.500,- Kč/osobu a noc CO JE HRAZENO: Jízdné = 1.500,- Kč (jízdní výdaje budou proplaceny na základě předložených cestovních dokladů pro hromadnou dopravu ve 2. třídě;) Ubytování = 1.500,- Kč/osobu a noc u studentů se za vhodné pokládá ubytování v rodinách, hostelech, internátech, turistických ubytovnách nebo VŠ kolejích (jiných, než kde je student běžně ubytován); Stravné = 300,- Kč/osobu a den příspěvek na stravování může být proplacen pouze na základě předloženého platného dokladu o zaplacení jídla poskytnutého v restauraci, jídelně apod. (s razítkem) doprovodné aktivity = bez limitu odevzdání pracovní verze Zprávy z TV do 31. 7. 2012, následují konzultace nad pracovní verzí s odborným garantem, odevzdání finální verze po konzultacích s garantem nejpozději do 3. 9. 2012

Literatura k metodám a technikám terénního výzkumu:   Literatura k metodám a technikám terénního výzkumu: Hendl, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha 1997. Robert F. Murphy: Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha 1998. Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha 1993. Litaratura o KD z období socialismu: Beneš, J.: Kulturní dům klubového typu. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost v Praze, 1976. Hromádka: Prostory pro kulturní a společenský život v ČSSR. Hromádka, M., Studený, A.: Rozbor využívání kulturních domů v podmínkách vesnického osídlení. I. díl, Praha: Osvětový ústav, 1968. Hromádka, M.: Státní řízení kultury. Praha: Orbis, 1975. Šimek, M., Matějů, M., Ptáčková, M.: Návrh optimální sítě kulturních zařízení v rámci okresu. Praha: Ústav pro výzkum kultury, 1988. Literatura (shrnující): Zdeněk Jírový: Osvětou k svobodě. Praha: Nipos, 2005. Internetové články o sokolovnách, kulturních domech atd.: Článek o historii sokolovského kulturního domu – pro inspiraci: http://www.mdksokolov.cz/historie_objektu.htm Článek o historii sokoloven z pohledu architekta: http://www.casopisstavebnictvi.cz/sokolovny-a-jejich-odkaz-soucasnosti_N2583 Článek o KD v Otrokovicích – pro inspiraci: http://www.besedaotrokovice.cz/clanky.php?id=1013 Články o KD v internetovém časopise Místní kultura: http://mistnikultura.cz/vznik-kulturnich-domu-v-letech-1948-%E2%80%93-1989 (O vzniku KD v období socialismu) http://mistnikultura.cz/kulturni-domy-jsou-vyhradne-zalezitosti-obci