Šikana příčiny diagnostika praktická pomoc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠIKANA Mgr. Jan Žufníček.
Advertisements

ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
ŠIKANA.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Kvalitativní výzkum.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní násilí Agresivita Šikana.
Zásady pozorování a vyjednávání
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Vypracovala Mgr. Michaela Moudrá
Individuální výchovný plán
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Vliv šikanování ve třídě na socializaci jednotlivých žáků Pavel Letý Pedagogicko – psychologická poradna Nový Jičín 2009.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.01-Šikana-prezentace
Získávání a výběr zaměstnanců
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Šikana Zdroj: .
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
Pásmo mapování vztahů ve třídním klimatu počáteční/zárodečné manuál Vypracovala Mgr. Michaela Moudrá V Kyjově dne ________________________ Mgr.
Metody pedagogické diagnostiky
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Komunikace s rodiči.
Školní program proti šikanování
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
Vzájemná pomoc Petr Machala. Alfred Adler říkal, že člověk usiluje získat osobní moc neúspěch může vyvolat pocit méněcennosti Jste v něčem lepší než ostatní?
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Sociální patologie SCPT SCPA
METODICKÉ DOPORUČENÍ K PRIMÁRNÍ PREVENCI – ŠKOLNÍ ŠIKANOVÁNÍ – PŘÍLOHA Č. 6 Michal Kolář Michal Kolář.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Problematika šikany z pohledu etopeda v zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy Mgr. Miroslava Florianová Konference k primární prevenci sociálně.
Krizové situace : šikanování VY_32_INOVACE_7_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_ŠIKANOVÁNÍ Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu.
Koučink dětí a mladistvých obětí obchodování Praha
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Koučink dětí a mladistvých
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Šikana.
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Školní program proti šikanování
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
seminář Teorie a metodiky výchovy
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Komunikace.
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Transkript prezentace:

Šikana příčiny diagnostika praktická pomoc

ZNAKY ŠIKANY Záměrnost Opakovanost Dlouhodobost (pozor na jednorázovost) Samoúčelnost agrese Nepoměr sil Dominantním znakem je BEZMOCNOST OBĚTI Jde více o postoj ne o čin Neoddělitelnou součástí problému je skupinová dynamika

PŘÍMÉ VAROVNÉ SIGNÁLY Tyto signály je nutné vždy brát vážně, ale při hodnocení projevů násilí je důležité vždy posoudit, zda jde opravdu o šikanu – tzn. Samoúčelnost agrese a nepoměr sil. Př.: rodiče telefonují, že je jejich dítě šikanováno přezdívky, nadávky, ponižování, kritiky žáka,… strkání, kopání, rvačky,… Upozorňují na různé formy a projevy šikany

NEPŘÍMÉ VAROVNÉ SIGNÁLY Upozorňují na různé formy a projevy šikany Jsou stejně důležité jako přímé signály, ale málo zjevné. Zahrnují nenápadné projevy šikany v přítomnosti učitele a skryté volání oběti o pomoc Skryté volání o pomoc: žák vchází do třídy až s učitelem, náhlé zhoršení prospěchu, dítě působí nešťastně, nadměrná omluvená i neomluvená absence,…. Subtilní násilí a manipulace: - žák je přehlížen, odmítán, izolován, dostává povýšené příkazy a snaží se jim vyhovět, „přátelské“ vtipy, dobrovolné odevzdávání svačinky, třída se směje z neúspěchu žáka před tabulí,….

TROJROZMĚRNÝ POHLED NA ŠIKANU vnější pohled = ŠIKANOVÁNÍ JAKO NEMOCNÉ CHOVÁNÍ vnitřní pohled = ŠIKANOVÁNÍ JAKO ZÁVISLOST ŠIKANOVÁNÍ JAKO PORUCHA VZTAHŮ VE SKUPINĚ

STÁDIA ŠIKANOVÁNÍ (dle M.Koláře) 1. Ostrakismus 2. Fyzická agrese a manipulace s obětí 3. Vzniká jádro 4. Nastavení norem 5. Dokonalá šikana - totalita

Řešení 1. a 2. stádia je v kompetenci učitele 3. stádium je průlomové 4. a 5. stádium musí řešit odborníci Zpravidla se ve 2. stádiu přidávají fyzické útoky, ale POZOR: psychická šikana může projít stádii 1 – 5 bez fyzických útoků.

KRITÉRIA PRO ODHAD ZÁVAŽNOSTI: OTEVŘENOST (jestli oběť vypovídá co se děje nebo ne; zda skupina odpovídá nebo mlčí; svědek – zda má nebo nemá sympatie k agresorovi) ZÁVAŽNOST A ČASTOST (jak často a co se děje, tzn. Jak často se děje nemocné chování) ČAS (jak dlouho se to děje) POČET AKTÉRŮ (kolik je agresorů, kolik je obětí)

POSTUP PŘI ŘEŠENÍ ŠIKANOVÁNÍ - ÚVOD INFORMACE (dopisem, telefonicky, ústně, anonym, schránka důvěry, pozorování,…) ZÁPIS Z 1. INFORMACE (zapíšu KDO, KDY, CO mi řekl) + poděkování a dohoda co se bude dít dále ODHAD ZÁVAŽNOSTI - musím odhadnout zda je to šikana nebo škádlení - je-li to šikana, tak v jakém stádiu (podle toho buď řešení učitel nebo volá odborníky a instituce)

ŘEŠENÍ UČITELŮ – METODY POČÁTEČNÍHO STÁDIA Mám informaci – udělám zápis – chráním zdroj informací Odhad závažnosti onemocnění a stádia šikany Rozhovory s informátory, obětí Nalezení vhodných svědků Individuální, příp.konfrontační rozhovory se svědky Ochrana oběti Rozhovory s agresory, případné konfrontace mezi nimi Výchovná komise Rozhovory s rodiči Práce se třídou

POČÁTEČNÍ STÁDIA Řeší pedagog, používá způsoby nápravy: A: metoda usmíření B: metoda vnějšího nátlaku Kroky metody vnějšího nátlaku: Ochrana oběti Pohovor s rodiči + zápis Výchovná komise + zápis Pojmenování problému před třídou (uzavření, nastavení „stop“) Usmíření = rozmrazení vztahu agresora a oběti

Cíle vyšetřování: KDO (kdo je agresorem a obětí?) KOLIK (kolik je agresorů a obětí?) KDE (kde se to děje?) CO (konkrétního se děje?) KDY (se to stává, stávalo?) JAK (se to děje?) JAK ČASTO (dlouho, šikanování trvá?)

POSTUP ŘEŠENÍ - UČITELÉ INFORMACE – dopisem, schránka důvěry, info od rodičů, info od žáků,…. PROBLÉM: záznam prvního kontaktu (kdo, kde, kdy, co, kolik, jak, jak často) ochrana informací ochrana zdroje ověření informací ODHAD ZÁVAŽNOSTI: 1-2-3. stádium: Je to moje? Troufám si na to? Máme na řešení dostatek času? 4-5. stádium: Volám specializované pracoviště

ROZHOVOR S OBĚTÍ Otázky otevřené, projektivní, s otevřeným koncem Aktivní naslouchání (soucit a láska) Sled kladených otázek: kdo je obětí, kolik jich případně je, kdo je agresorem, kolik jich případně je, co se stalo nebo stává, kdy se to stalo, kde se to stalo, jak se to stalo, jak závažné činy to jsou, jak dlouho už to trvá Pocity, důvěrnost informací, práce s tichem Důležité je navození atmosféry a posilování žáka Neslibovat, že nikomu nic neřeknu! Povzbuzování Parafrázování Zrcadlení pocitů Shrnuní Závěr

ROZHOVOR S RODIČI OBĚTI Rodiče jsou partnery, nikoliv protivníky Nutný profesionální nadhled Slušnost, empatie, příjemné prostředí Prvky podpůrné psychoterapie, která odráží přání a obavy rodiče Uzavření dohody s konkrétními kroky Časový horizont pro obě strany Další schůzka s prezentací výsledků

ROZHOVOR S RODIČI AGRESORA Rodiče jsou partnery, nikoliv protivníky Nutný profesionální nadhled Slušnost, empatie, příjemné prostředí Pokud je vyšetřování uzavřeno vých.komisí, jsou rodičům sdělena konkrétní fakta o jejich dítěti (závěrech vyšetření) Dohoda o dalších nezbytných krocích

ROZHOVOR S AGRESOREM V procesu vyšetřování je na posledním místě Důležité je být dobře připraven a chránit zdroj informací! Dokud nemám mozaiku nemocného chování, nemůžu vést rozhovor Ochrana oběti a zdroje = nesdělím popis nemocného chování Práce s neverbálními technikami

ZPŮSOBY NÁPRAVY Metoda vnějšího nátlaku – udělat rázně přítrž agresi, zastavit šikanu, ochránit skupinu a obnovit dodržování společenských norem. Zahrnuje: individuální pohovor, oznámení o potrestání před celou třídou, ochranu oběti Metoda usmíření – akcentováno řešení problému, změna postoje, domluva a usmíření mezi aktéry šikanování. Nekoná se potrestání, místo toho se společně hledá náprava v neformální atmosféře. Pouze se souhlasem oběti !