Efektní chemické pokusy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kouzelný den v laboratoři na SOŠ ve Veselí nad Lužnicí
Advertisements

Bouřka pod vodou.
VY_32_INOVACE_CH1 – 14 Oxidy II AUTOR: Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO: září 2011 STRUČNÁ ANOTACE: Praktické činnosti z chemie pro 8. ročník. Téma: Zdroje.
REAKCE ANIONTů Praha – město našeho života
Druhy chemických reakcí
Analytická chemie Kvalitativní analýza
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Kyseliny a zásady.
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Radiační chemie – Katalyzátory Klára Opatrná Jakub Hofrichter.
SOLI RZ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Názvosloví solí.
Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
CHEMICKÉ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Výuková centra.
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Podle žáků kvarty gymnázia TGM Hustopeče
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Změny pevného skupenství látek
LABORATORNÍ PRÁCE Organická analýza PaedDr. Jiřina Ustohalová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Soli VY_32_INOVACE_CH1 – 15 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Zopakuj si vzorce a názvy
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
úlohy proteinů Proteiny (bílkoviny) stavební katalytická
Metody analytické chemie
Jak vznikají soli.
VY_32_INOVACE_CHK4_5860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chemické vlastnosti nerostů závisí na chemickém složení a krystalové struktuře slouží k určování a technické praxi Odolnost vůči vodě ve vodě rozpustné.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
LABORATORNÍ PRÁCE Sacharidy II. PaedDr. Jiřina Ustohalová
Neutralizace – efektní experiment Barevná pěna
Chemické vlastnosti nerostů
RISKUJ.
Názvosloví - opakování I.
AZ KVÍZ NÁZVY A VZORCE SOLÍ Hra.
Provedení 1. varianty pokusu
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI VYČÍSLOVÁNÍ ROVNIC
Významné soli kyslíkatých kyselin
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Soli (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Pokus vyndání mince suchou rukou Vypracoval: Matěj Padevět.
biologicky nejdůležitější rozpouštědlo tvoří značný hmotnostní podíl orgánů značný význam pro životní pochody nejméně vody: zubní sklovina (0,2 %) x ledviny.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Název DUMu: VY_52_INOVACE_19 _4_RISKUJ_SOLI Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
NEPEČENÉ DESERTY Předmět: Technologie přípravy pokrmů pro obor Kuchař – číšník třetí ročník Klíčová slova: nepečené, deserty, příprava Autor: Bc. Jana.
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
Zajímavé chemické pokusy
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SLOUČENINY.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Provedení 1. varianty pokusu
Agrochemie – 3. cvičení.
Transkript prezentace:

Efektní chemické pokusy Zpěváková Lucie, Tymlová Vendula

FARAONŮV HAD Pomůcky a chemikálie: Porcelánová miska, špejle, cigaretový popel, ethanol,cukr, hydrogenuhličitan sodný. Postup: K 10 g práškového cukru přidáme 1g hydrogenuhličitanu sodného a dobře promícháme.Do porcelánové misky nasypeme popel , uprostřed uděláme důlek a zvlhčíme ethanolem.Směs vytvořenou z cukru a uhličitanu nasypeme do důlku a opět zvlhčíme ethanolem.Takto připravenou hmotu zapálíme špejlí.

Princip: Cukr,díky katalytickému účinku popelu,hoří a současně se mění na zkaramelizovanou hmotu,která se nafukuje a postupně narůstá. Tento „nadouvací“ efekt je způsoben oxidem uhličitým,který vzniká při technickém rozkladu uhličitanu sodného.

Chemikova zahrádka Pomůcky a chemikálie: Krystalky barevných solí-např.:síran měďnatý,síran železnatý,dusičnan kobaltnatý,dusičnan nikelnatý,dusičnan vápenatý,chlorid manganatý,apod.,roztok křemičitanu(vodní sklo),kádinka.(Po demonstraci pokus zrušte.Necháte –li ´´růst zahrádku ´´delší dobu,dojde k naleptání kádinky.)

POSTUP Do kádinky,válce nebo ploché kyvety dáme roztok křemičitanu sodného (vodního skla) zředěného v poměru 1:2. Po promíchání přidáme krystalky barevných solí např.:síran měďnatý, síran železnatý, dusičnan kobaltnatý, dusičnan nikelnatý, dusičnan vápenatý,chlorid manganatý, apod.Pozorujeme, jak v roztoku narůstají barevné ´´rostlinky´´. Podaří –li se nám opatrně přilít vodu na směs,barevné rostlinky nám rozkvetou.

PRINCIP Podstatou pokusu je stálé se opakující nasávání osmotické vody dovnitř krystalů vznikající křemičitanů těžkých kovů,jejichž blána je polopropustná.Krystal praskne,vznikne nová sraženina a celý děj se opakuje.Po ukončení reakcí můžeme roztok slít a zůstane nám soubor barevných útvarů.