ADVENT 2004 7. tř. ZŠ ŠLAPANICE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ADVENT.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.12 Anotace: Prezentace seznamuje s popisem nahosemenných rostlin, zástupci evropských jehličnanů. Vzdělávací oblast: Semenné rostliny.
DOPLŇOVAČKA – pojmy nahosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ROD: MODŘÍN
VĚDOMOSTNÍ TEST anatomie a morfologie nahosemenných rostlin Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Nahosemenné rostliny VY_32_INOVACE_009 – 1. sada, Př Přírodopis
Vánoce Do křesťanského kalendáře byly tyto svátky zařazeny roku 336. Symbolem Vánoc se staly od 16. st. jesličky (betlém), od 19. st. v městském a později.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Oprava chybné prezentace
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Rostliny semenné Semenné rostliny se rozmnožují semeny.
VYŠŠÍ ROSTLINY II. – zástupci nahosemenné rostliny-jehličnany Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
NázevVyšší rostliny – rostliny nahosemenné Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s fotografiemi, lze použít i jako.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Dřeviny – listnaté stromy
NAJZNÁMĚJŠÍ NAHOSEMENNÉ RASTLINY JEHLIČNATÉ STROMY A KEŘE
Jehličnany.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY JEHLIČNATÉ STROMY
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Rozmnožují se pohlavně - semeny, ta jsou holá bez oplodí, oplození není závislé na vodě jako u výtrusných rostlin,rostliny mají pouze.
URČOVÁNÍ STROMŮ modul – Prostředí školy
NAHOSEMENNÉ rostliny.
Nahosemenné rostliny - STROMY
Oddělení: Semenné rostliny
Jehličnany.
Jehličnany.
Jehličnany NAHOSEMENNÉ ROSTLINY.
jednoduchý klíč k určování jehličnany
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Nahosemenné rostliny Mgr. Jana Brázdová.
Rostliny nahosemenné Přírodopis VY_32_INOVACE_213, 11. sada, Př
TŘÍDA: JEHLIČNANY JEHLICE: silný epidermis s kutikulou , pryskyřičné kanálky ŠIŠKY: a) samčí (mikrostrobily ), obsahují tyčinky (mikrosporofyly ) b) samičí.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA NAHOSEMENNÉ DŘEVINY
Jehličnany - poznávací znaky
SEMENNÉ ROSTLINY NAHOSEMENNÉ ROSTLINY.
Jehličnany Mgr. Helena Roubalová
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Jehličnany.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Krytosemenné rostliny
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
 Z vajíček vznikají semena  Semena jsou nahá, nejsou v plodech  Neplodí (nevytvářejí plody)
Připravil JAN KOMÍNEK© 2016
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,Smetanova 123C AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_115_Jehličnany TEMA: Živá.
Nahosemenné rostliny rostliny semenné
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jarmila Nováková ČísloVY_32_Inovace_3331 NázevVánoce Téma hodinyVánoce PředmětPrvouka Ročník/y/3.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Mgr. Barbora Pustovojtová Mgr. Josef Henzl Třída: Jehličnany.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Nahosemenné Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY rozmnožují se semeny, která nejsou ukryta v plodu
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Nahosemenné rostliny (odd. Gymnospermae) – 2. část
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
VY_32_INOVACE_14- Jedle bělokorá Přírodověda - 4. ročník
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Rok v jeho proměnách a slavnostech
VY_32_INOVACE_04-47 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Jednoduchý klíč k určování jehličnanů
JEHLIČNANY NAHOSEMENNÉ ROSTLINY.
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Rostliny semenné rozmnožují se semeny
Transkript prezentace:

ADVENT 2004 7. tř. ZŠ ŠLAPANICE

Seminář biologie pro 7. třídy ZŠ 2. 12. 2004 Téma bloku: VAZBA VĚNCE Seznámení žáků s průběhem vyučovacího bloku I. Opakování jehličnanů II. Období – ADVENT III. Vazba věnce IV. Závěr: zhodnocení práce, úklid učebny

Opakování jehličnanů 1, Rozdání pracovních listů 2, Žáci průběžně zapisují – vyplňují chybějící informace, které získávali v průběhu rozhovor na téma: Jehličnany s pomocí nápovědy, kterou mají v pracovních listech 3, Společné vyjmenování a následné určování vybraných druhů jehličnanů pro základní vzdělávání

PRACOVNÍ LIST Podpis: Datum: Téma: OPAKOVÁNÍ JEHLIČNANŮ ADVENT, VAZBA VĚNCE I. doplňte chybějící údaje do následujícího textu z dané nabídky: nahosemenné, nekrytá, kořen, stonek, list, dřevnatí, šištice, ekosystémy, tis červený, jedle bělokorá, jalovec obecný Třída jehličnanů: -……………….rostliny -to znamená, že vajíčka mají…………………………………………… -tělo jehličnanů je tvořeno………………………………………………. -kořeny a stonky…………………………………………………………. -listy jsou většinou …………………………………………………........ -mají jednopohlavné květy sdružené do ……………………………… -jehličnany vytváří významné………………………………………….. -které jehličnany jsou jedovaté?....................................................... -který jehličnan je citlivý na oxid siřičitý?........................................... -který jehličnan má vzpřímené rozpadavé šišky?............................. -který z jehličnanů je používán v domácnostech při přípravě zvěřiny či alkohol.nápojů? ………………………………………………………. II. doplňte chybějící údaje do následujícího textu z této nabídky: období očekávání, 4 neděle, 150 let, cesta Slunce a věčnost Advent je ………………………………………………………………… Adventní období trvá……………………………………………………. Zvyk adventního věnce je starý……………………………………….. Kruhová podoba věnce symbolizuje………………………………….. Barvy adventního věnce……………………………………………….. ……………………………………………………………………………. III. Doplňte chybějící údaje (viz instruktáž v této prezentaci) Pomůcky k vazbě věnce: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… I. část pracovního listu byl zpracován za pomocí učebnice: Jurčák, Froněk. Přírodopis 7. Olomouc: Prodos, 1998, vzhledem k výuce na ZŠ ve Šlapanicích, kde se vyučuje pomocí této učebnice

Určování jehličnanů

Tab. č. 1.: Lesní jehličnany (Střihavková, Síbrt, 1980, s. 93)

Tab. č. 2.: Základní charakteristika jehličnanů Zástupci jehličnanů Druh listy vlastnosti, výskyt a význam Borovice lesní jehlice ve dvojicích Kůlovitý hluboký kořen; zpevňuje písčité půdy; dřevo odolává vlhkosti, využití - vodní stavby Borovice černá jehlice po dvou, tvrdé, dlouhé Široké vejčité šišky; roste na písčitých půdách; využití – vodní stavby, obklady; roste v jižní Evropě Borovice vejmutovka jehlice po pěti, jemné, dlouhé Šišky zprvu zpřímené, pak převislé; kvalitní dřevo; okrasný jehličnan, Smrk ztepilý jednotlivé jehlice, ve spirále Dlouhé visící šišky; povrchové kořeny; původně horský jehličnan; nejrozšířenější, nejdůležitější zdroj dřeva Jedle bělokorá jehlice ploché, proti sobě Vzpřímené rozpadavé šišky; světlá hladká kůra; využití dřeva jako u smrku; citlivá na oxid siřičitý Modřín opadavý jehlice ve svazečcích, opadavé Drobné šišky, na stromě vytrvávají i několik let; využití kvalitního dřeva na obklady, ve stolařství Jalovec obecný jehlice v trojčetných přeslenech Keř nebo strom; dvoudomý; šištice dužnatí; výskyt na horách; zákonem chráněný druh Tis červený ploché jehlice proti sobě Keř nebo strom; dvoudomý; šištice dužnatí; jedovatý; často v parcích, v přírodě téměř vyhuben; chráněný druh; dožívá se i více než tisíc let Douglaska tisolistá ploché měkké jehlice, rozložené do stran Vystupuje až do výšky 3000m n. m., a dožívá se až 1000let. Šištice mají podpůrné šupiny, které od šišky odstávají. Zeravec východní listy šupinaté Keř nebo strom; převislé větve; šišky až 15cm dlouhé; jedovatý; ozdobná parková dřevina Zerav západní Větve vodorovné; šištice 8cm dlouhé; v parcích; okrasný strom (Jurčák, Froněk, 1998)

Společná kontrola vypracovaných pracovních listů a určených jehličnanů

Význam vánočního období Základem křesťanských Vánoc je biblický příběh o narození Ježíše Krista a oslava této události. Církev časově spojila narození Spasitele se starým mýtem zimního slunovratu, vyjadřujícím vědomí o věčném vítězství života nad smrtí a světla nad tmou. Svátek narození Páně se od 4. století šířil z Říma po celém křesťanském světě. Vánoční atmosféra a vánoční zvyky (domácí jesle, obdarovávání dětí, ozdobené stromečky atd.) stále trvají. Advent Pochází z katolické církve. Je to období radostného očekávání a těšení - věřící se těší na příchod Spasitele a ostatní se těší na nejpříjemnější svátky v roce. Adventní doba  trvá čtyři neděle před slavností  Narození Páně  (25. 12.). Děti dostávají adventní kalendáře a otevírají každý den jedno čokoládové okénko.

Adventní věnec Patří k nejznámějším symbolům předvánočního času. Zvyk používání adventního věnce je starý přibližně 150 let. První adventní věnec měl podobu dřevěného kola od vozu. Kruhová podoba věnce symbolizuje ustavičnou cestu slunce a zároveň i věčnost. Dříve se věřilo, že návštěva bludiček, skřítků a bílých paní v tomto čase, zaručí velkou úrodu pro příští rok. Věnce, které byly v oknech obydlí a dvorců, měli ukázat na cestu těmto bytostem. Adventní věnec, zřejmě dříve znamenal symbol pro přírodní sílu. Kdy zelené větve byly v předkřesťanské době přinášeny do domů. Vonící větve jedlí, jak se věřilo, sloužili přátelským lesním duchům jako útočiště a věnce ze slámy měly přinášet požehnání a odrážet zlé duchy. Proto se také obvazovaly zlatými stuhami na znamení Slunce. Původní barvou adventu je fialová - podle barvy kněžského roucha. Fialová bývala v minulosti velkou vzácností, a tak ji v domácím prostředí nahradila lehce dostupná červená. Tradiční barva adventního věnce je však červená a zelená. Červená upomíná na krev Kristovu prolitou za spásu světa, obě barvy pak symbolizují život. Proč se zapalují svíčky? Dny se zkracují, tmy přibývá. Svíce jsou čtyři jako čtyři adventní neděle.

Instruktáž Seznámení s pomůckami a jejich používání Zdůraznění bezpečnosti práce při jejich používání : manipulace s ohněm, možnost vzniku požáru a popálenin při manipulaci s aranžérskou pistolí. Upozornění na poranění při práci s ostrými předměty – nůžky, dráty Pomůcky: Korpus (slaměný nebo z polystyrénu), vazačský drát, krepový papír (barva – hnědá nebo zelená), kleště na drát, nůžky na papír a zahradnické nůžky, chvojí, kahan, zápalky, ozdoby, aranžérská pistole a podložka pod pistoli

Postup při výrobě adventního věnce + demonstrace postupu Výroba adventního věnce: 1, příprava – nastříhání větviček daného jehličnanu, na tři různé délky 2, příprava korpusu (pokud je polystyrénový) omotáme krepovým papírem, který uchytíme pomocí skobiček vytvořených z vazačského drátu 3, vyvazování věnce větvičkami, které připevňujeme pomocí vazačského drátu 4, zakončení věnce – pomocí skobiček z vazačského drátu, podhrnutím poslední řady větviček pod první a jejich upevnění 5, naaranžování věnce

Samostatná práce žáků vazba věnce

Dokončování vazby věnce (i když to tak nevypadalo)

Demonstrace drátování svíček a šištic zdůraznění BOZP při manipulaci s otevřeným ohněm

Demonstrace práce s aranžérskou pistolí Zdůraznění bezpečnosti práce při manipulaci s aranžérskou pistolí

aranžování adventního věnce Vlastní práce žáků, aranžování adventního věnce

Výsledné práce žáků 7. tř. ZŠ Šlapanice

Závěr bloku zhodnocení práce a úklid učebny I přes časovou tíseň a náročnost úkolu se žákům podařilo vyvázat a naaranžovat adventní věnec v daném čase 90 min. S žáky se mi velmi dobře spolupracovalo, i při opakování jehličnanů a to i díky tomu, že tuto látku probírali v minulé klasické vyučovací hodině – biologie. Žáci odcházeli z hodiny spokojení, s vědomím, že dokáží vlastnoručně a levně vyrobit adventní věnec pro své blízké.