Vzájemné vztahy organismů v ekosystému

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Advertisements

Půdy:.
Vztahy mezi populacemi
Biotické podmínky života
KVARTA LISTOPAD 2004 VÍTEK URBAN
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Biotické a abiotické faktory
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Biokoridory.
Heterotrofní výživa rostlin
© copyleft Jiří Trávník
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Abiotické a biotické podmínky života
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Význam hub a mechů v ekosystému
Ochrana přírody 5. Ročník LI.
Ekologické aspekty liniových staveb
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Charakteristika ekosystému
Populace.
, Brno Připravila: Hana Habrová
Chráněná území České republiky
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Interakce mezi organismy
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Ochrana přírody.
PŮDY.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
RNDr. Jiří Kocián, RNDr. Josef Glos AGERIS s. r. o. Jeřábkova 5, Brno
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Biosféra.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_06 Název materiáluVztahy mezi.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Vegetační stupně, trofické a hydrické řady na příkladu střední Evropy Sestavil RNDr. Martin Culek, Ph.D. s využitím podkladů RNDr. Ing. M. Kynčla (str.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
TYPY HORNIN A JEJICH CHEMIZMUS
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Pedosféra.
17 ZÁKON O OCHRANĚ PŘÍRODY A KRAJINY
Název prezentace (DUMu):
Heterotrofie u rostlin
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Vztahy mezi populacemi - negativní
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Právní režim ochrany přírody a krajiny
prof. Alois Zlatník * Dvůr Králové nad Labem
Geobiocenologický klasifikační systém
Pedosféra = půda na Zemi
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Abiotický faktor půda.
Půdy.
Transkript prezentace:

Vzájemné vztahy organismů v ekosystému Každý organismus v interakci „positivní“ – vzájemný prospěch nebo neškodí druhému „negativní“ – prospěch jednoho na úkor druhého „neutrální“ – teoretické, chybí vztah

Vzájemné vztahy organismů v ekosystému – „positivní“ Protkooperace – „nezávazné“ - společné hnízdění druhů – úspěšná obrana proti škůdcům, zebry a antilopy (čich)+pštrosi (zrak), velryby+“čističi“ Mutualismus (symbióza) – těsnější, vzájemně nezbytné – vzájemné opatřování potravy i „bydlení“ – řasy a houba – lišejníky, mykorhiza, opylování Komenzalismus – příležitostný i nezbytný, pro jednoho výhodné Parekie – (bezpečnost) malý a velký druh (čáp a malí ptáci) Synekie - (teplo) – spolubydlení (brouk u savce, vosy na půdě) Epiekie (epifytismus) – jeden na druhém – polyp na ulitě mlže, bromélie na stromě

Vzájemné vztahy organismů v ekosystému - „negativní“ = Predace Predace vlastní (Herbivorie, Mycetofagie) - jeden druhého žere, nejde o soužití Parazitismus – soužití, parazit na úkor hostitele Parazitismus vlastní – u rostlin i živočichů, hostitel hyne Poloparazitismus (jmelí, ochmet na dubu) Patogenie – u virů, baktérií, prvoků, dlouhodobé, onemocnění, ale nemusí zhynout Predační tlak: poměr ulovených / dosažitelných: hlodavci 0,2-0,4 kopytníci 0,02-0,15

Chemický boj Alelopatika – silice, terpenteny, fenoly, alkaloidy – potlačují, brzdí, stimulují, indukují (repelenty, atraktanty, anal. juvenilních hormonů) – kořeny, výluhy odumřelých částí, splachy z organismu, vymývání ze vzduchu. Houby, bakterie – antibiotika, půdní toxiny Ořešák (juglony z listů a kůry) – vadnutí až inhibice rostlin Trnovník akát: Koukol polní – agrostemin – pšenice, luskoviny Fytoncidy (vyšší rostliny) – na mikroorganismy, parazity Telergony (živočichové) – varovné, obranné, likvidační, - am. motýl monarcha – klejichovité - srdeční glykosidy. Stimulační (vzácně): Mravenci Myrmicinae – kys. fenyloctová – baktericidní, kys. beta-hydroxydekanová – inhibitor klíčení trav a hub, kys. beta-indolyl-3-octová – stimulátor růstu požadov. hub.

Konkurence Podobné nároky na zdroj Vzájemný negativní vztah Rostliny – světlo, voda, minerální látky Živočichové – potrava, prostor, úkryt, místo rozmnožování Konkurence interferenční x exploatační součást – amensalismus (alelopatie) Asymetrie konkurečního vztahu Konkurence vnitrodruhová > mezidruhová => vnitrodruhová < mezidruhová => Ekologické niky – podobnost => rozdělení x vytěsnění x překrývání x koexistence

Chování ekosystémů – pojmy 1 Ekologická stabilita = „zdraví“ ekosystému Ekologická stabilita = schopnost ekosystému vyrovnávat změny způsobené vnějšími činiteli a zachovávat přirozené vlastnosti a funkce. (§5 zákona o ŽP z r. 1991). Není to stav! Ekol. stabilita – vnitřní Ekol. stabilita - žádoucí – vnější - nežádoucí Příklady: Udržovaný ekosystém (nutná dodatková energie) Překroční prahu odolnosti ekosystému Zhroucení ekosystému

Chování ekosystémů – pojmy 2 Ekosystém rezistentní - většina klimaxů Ekosystém resilientní - blokovaná sukcesní stádia, ohňové ekosystémy, rybníky Ekologická rovnováha (homeostáze) = dynamický stav, ve kterém se ekosystém s malým kolísáním trvale udržuje, příp. setrvává na trajektorii pozvolného historického vývoje

Stresory ekosystémů dle délky a intenzity působení

Vyplavování živin v různých typech lesa

Vliv množství dusíku na biodiversitu

Zastoupení dusíku ve složkách ekosystémů biomů

Ekologická diversita a stabilita Zpravidla – čím větší biodiversita, tím větší stabilita. Proč: Klimax: (příklad: tropický prales) Změněný ekosystém: nižší diversita, nestabilní, snaha o sukcesi, nutnost dodatkové energie, čím více změněný, tím více energie Sekundární diversita (krajiny): Odizolování+koridory Kostra ekologické stability krajiny: Propojením většiny částí kostry: Územní systém ekologické stability krajiny (ÚSES)

Jedinečnost x Opakovatelnost ekosystémů (dané úhlem zkoumání) Lze zkoumat u každého druhu ekosystému, každé hierarchické úrovně Příklady: => individuální x typologické členění ekosystémů

Typizace ekosystémů

Vegetační stupně v ČR Málo závisí na veget. stupni: borovice, osika, bříza, olše, lípy

Závislost vegetačních stupňů na nadmořské výšce a orientaci svahů

Trofické řady TŘ – Trofická řada: A – oligotrofní AB – hemioligotrofní (mírně chudá) B – mezotrofní (středně bohatá) BC – heminitrofilní (polobohatá dusíkem) BD – hemialkalifilní (polobohatá bázemi) C – nitrofilní (bohatá dusíkem) D – alkalifilní (bohatá bázemi = Ca)

Půdní substrát – chemické vlastnosti: Kyselost x Bazicita (zásaditost) : Někdy zásadně změněno : Vývojem půd, vegetací Extrémně kyselé: Křemence, kvádrové pískovce, písky v Čechách, rašeliny. Středně kyselé: Žuly, ruly, svory, fylity, migmatity, ryolity, písky a štěrky na Moravě. Neutrální: Syenity, diority ( granodiority ), amfibolity, znělce; břidlice, pískovce a slepence – mimo křídových a již. Moravu; sprašové hlíny, nivní sedimenty hor a vrchovin. Středně zásadité: Gabra, diabasy, spility, hadce, čediče, většina flyše již. Moravy, opuky, slíny, vápnité pískovce, vápnité (neogenní) písky; spraše, nivní sedimenty pahorkatin a nížin; slatiny. Extrémně zásadité: Vápence, dolomity, mramory, (opuky). Živnost : disponibilní N, P, K, …

Hydrické řady 1 – zakrslá 2 – omezená 3 – normální HŘ – Hydrická řada: 1 – zakrslá 2 – omezená 3 – normální 4 – podmáčená (vlhká) 5 – mokrá (6 – rašelinná)

Skupiny typů geobiocénů (STG) STG – ekologická definice stanoviště (ekotopu) => stanovení potenciální bioty STG = VS + TŘ + HŘ

Zákonná ochrana přírody v ČR Specializovaný zákon: 114/92 Sb. + Vyhláška 395/92 Sb. Dílčí: ve specializovaných zákonech: - o vodách - ochrana půdy (zemědělské) - lesní zákon - zákon o ŽP z r. 1991 – vzduch, půda - zákon o odpadech - zákon o posuzování vlivů na ŽP (EIA) - zákon o posuzování vlivů koncepcí na ŽP

Typy ochrany přírody u nás: Obecná – celé území ČR (Vše, co by mohlo zaniknout. VKP, ÚSES, dřeviny mimo les, jeskyně. Krajinný ráz -PřP) Zvláštní: zvláště chráněné druhy rostlin, živočichů (dle stupně ohrožení), nerostů a památné stromy. zvláště chráněná území: - maloplošná: PR, PP, NPR, NPP - velkoplošná: CHKO, NP, (PřP).

Použitá literatura a podklady: Barevné fotografie (není-li uvedeno jinak): Kolektiv (1996-2003) : Edice svazků Chráněná území ČR, Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha. Barevné kresby: Kynčl, M. (nedat.): Přednášky z aplikované ekologie. MS. Fakulta architektury VUT v Brně. Brno. Černobílé kresby: Šeda, Z. (1982): Ekologie rostlin. Skripta UJEP Brno. Brno. Forman, T.T., Godron, M. (1993): Krajinná ekologie. Překlad z anglického jazyka. Academia, Praha 1993.