Způsoby intervence, které u nás mají tradici

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Následné péče o mladé lidi odcházející z náhradní péče v České republice   Situační analýza Jan Folda (editor), Oldřich Matoušek, Hana Pazlarová, Anna.
Zákon o sociálních službách
Stacionární terénní práce ve Věznici Jiřice Občanské sdružení Semiramis.
EStrategie statutární město Ostrava Ing.Jaromír Tomala
Kateřina Mašková, 2.A Tresty u mladistvých.
Spolupráce s rodinami dětí s nařízenou ústavní výchovou.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Farní charita Prachatice
Sociálně právní ochrana dětí
Klima a jeho vliv na formování člověka II.
Sociálně právní ochrana dětí
ŽIVOT VE ŠKOLE - I VE ŠKOLE S PRAVIDLY
Působnosti a mezioborová spolupráce v rámci náhradní rodinné péče Mgr
Sociální patologie SCPT SCPA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
Dětské centrum Brno příspěvková organizace Hlinky 132/136 Brno Voroněžská 5 Brno
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
SOS dětské vesničky.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodinné právo II Milana Reichlová.
SVĚŘENÍ DÍTĚTE DO VÝCHOVY (PÉČE) JINÉ FYZICKÉ OSOBY NEŽ RODIČE OSOBNÍ PÉČE O DÍTĚ V RODINĚ BEZ ZMĚNY STATUSU.
Prezentace OSPOD Městského úřadu Jilemnice 28. srpna 2014
Subjekty trestního řízení
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Sankční systém trestního práva Přednáška
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Základy rodinného práva Sociálně-právní ochrana dětí
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Sociálně právní ochrana dětí Historický vývoj SPO (chudinská péče, sirotčí pokladny, okresní komise pro péči o mládež …) Současná úprava – zákon č. 359/1999.
Sociálně právní ochrana dětí Úvod do SP ZS 2015 M. Vorlová Úvod do SP ZS 2015 M. Vorlová.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prevence jako strategie přístupu k ohroženým dětem a rodinám z pohledu novely zákona o sociálně-právní ochraně Praha Říjen 2011 Verze: _FV Mgr.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Orgány právní ochrany občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Možnosti a činnost kurátora pro děti a mládež, výchovná opatření TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Když nejsou pravidla, povinnosti a zákony dodržovány.
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Název vzdělávacího materiálu
Terénní programy.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Opatrovnictví a poručenství 2. prosince 2009
TRESTNÝ ČIN A JEHO DŮSLEDKY.
OCHRANNÁ VÝCHOVA © Radovan Dávid, 2012.
Sociální práce s rodinou 9
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

Způsoby intervence, které u nás mají tradici

Způsoby zacházení o hroženými a společnost ohrožujícími mladistvými: Intervence obcí Typy ústavní výchovy a rozhodování o ní Diagnostický ústav Výchovný ústav Vězení

  Intervence obcí: Sociální pracovníci městských úřadů a obcí s rozšířenou působností (dříve okresních úřadů) Sociální kurátoři pro mládež a sociální kurátoři pro dospělé.

KURÁTOŘI PRO MLÁDEŽ na sociálních odborech obecních úřadů: pečovat o děti mladší než 15 let, které se dopustily trestného činu v případě dospělých, pečují o mladistvé 15-18 let, kteří se dopustili přestupku, nebo trestného činu, nebo u nich bylo již zahájeno trestní stíhání, Pečují také o děti a mladistvé, kteří mají opakovaně poruchy chování (např. útěky z domova, zneužívání návykových látek, závislost na automatech, absence ve škole).

Práce kurátora bezprostředně související s péčí o Ohroženou mládež (Matoušek, Kroftová, 2003, s. 154): A) spolupracuje s orgány činnými v trestním řízení (přestupkovém řízení) a podává jim zprávu o dítěti či mladistvém, B) zúčastňuje se soudního projednávání, C) může navrhovat výchovu v náhradní rodině, ústavní a ochrannou výchovu, D) pečuje o děti a mladistvé propuštěné z ústavní výchovy, E) organizuje a realizuje preventivní programy.

Ústavní výchovA (Srov. Matoušek, Kroftová, 2003, s. 155-156) : u těch dětí, o které rodiče nepečují, a žádná jiná alternativa výchovy dítěte se nejeví jako žádoucí, či není dostupná - navrhuje ji obec s rozšířenou působností. Příslušná obec dává návrh nebo podnět soudu, který pak ústavní výchovu nařídí, a má také možnost podávat soudu návrh na zrušení ústavní výchovy. Soud může nařídit i jiný druh výchovy než ústavní péči.

Ochranná výchova Má účel preventivní, má též izolovat a resocializovat toho, kdo se dopustil společensky nebezpečného činu. (Matoušek, Kroftová, 2003, s. 156). Ukládá se všem, kteří mezi 12. a 15. rokem spáchali trestný čin, který trestní zákon u právně odpovědných osob umožňuje stíhat výjimečným trestem.

Také osobám mladším 15 let, které spáchaly čin, který se u trestně právních osob považuje za trestný čin. Pro mladistvé 15-18 let – jen v trestním řízení, péče ve zvláštních zařízeních, v nichž je pod řádným pedagogickým vedením zabezpečena příprava chovance na jeho budoucí povolání. Ústavní a ochranná výchova můžou být ukládány osobám mladším 18ti let, výjimečně mohou být prodlouženy do 19ti let (srov. Matoušek, Kroftová, 2003, s. 156).

Co jsou aktuální problémy současných ústavů pro mládež dle Tesařové (1997): nedostatek diferenciace ústavů, málo individualizované péče, neujasněná koncepce reedukace, malé kapacity všech zařízení, apod. programy jsou podle Tesařové odtržené od běžného života, jak se má jedinec naučit žít v prostředí neustálého dozoru a přísného vedení, je málo účelné, praktické…svěřenci mají mnohdy jen malý podíl na organizování činností, šikanování a agresivita jsou běžnými jevy, kontakty rodičů se svěřenci jsou omezeny, často je personál lhostejný. Po propuštění se chovanec ocitá ve vztahovém vakuu, kurátor na něj pro přetíženost nemá čas.

Diagnostický ústav dle Matoušek, Kroftová (2003, s. 158-159): Pobyt v něm nařízen soudem, nebo může být dobrovolný (předpokládá trojstrannou dohodu mezi vedoucím ústavu, rodiči – zákonnými zástupci a svěřencem samým). V polovině pobytu v diagnostickém ústavu vypracovává vychovatel předběžný závěr o svěřenci, a další – konečný - se vypracovává těsně před koncem pobytu klienta, málo dětí se vrací do svého původního prostředí, většina z nich odchází do výchovného ústavu.

Výchovný ústav dle Matoušek, Kroftová (2003, s. 159-160): Sem jsou děti a mladiství umísťováni na základě rozsudku soudu, který jim nařídil ústavní výchovu, na základě soudního usnesení o předběžném umístění v ústavu, nebo po dohodě s rodiči. Ústav poskytuje dlouhodobou péči, jejímž těžištěm je příprava na budoucí povolání, výukové programy mohou mít 3 podoby. A) kurzy a praktická školení pro krátkodobé pobyty a pro nejhůře vzdělavatelné svěřence. B) odborné učiliště, jež svěřenec absolvuje s výučným listem. C) střední odborné učiliště.

„Svěřenci jsou rozděleni do výchovných skupin, jež obvykle odpovídají jejich zařazení do vzdělávacího programu; pokusně se zavádějí tzv. samostatné skupiny svěřenců, kteří bydlí mimo internát a docházejí do zařízení na výukové programy a na stravu a jinak už nejsou pod kontrolu ze strany pracovníků zařízení“. Matoušek, Kroftová (2003, s. 160)

Vězení Vězení nevede k respektování společenských autorit, vede naopak k pohrdání těmi autoritami, někdy z osnování plánů na pomstu. Ve vězení dochází ne k resocializaci, ale k desocializaci. Matoušek, Kroftová (2003, s. 165)

Prizonizace: srov. Matoušek, Kroftová (2003, s Prizonizace: srov. Matoušek, Kroftová (2003, s. 167): proces probíhající nejen ve vězeních, ale také ústavních zařízeních pro dlouhodobý pobyt rizikové mládeže: adaptace na fungování ústavního zařízení, osvojování vězeňské (ústavní) kultury. Prizonizace nese s sebou ztrátu vlastní iniciativy, preferování cesty nejmenšího odporu, adaptace na umělé prostředí stoupá, adaptabilita na civilní život klesá. Kriminogenní působení věznic (kriminální nákaza Matoušek, Kroftová, 2003, s. 172).

Použitá literatura: MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. TESAŘOVÁ, J. Rozhodování o ústavní a ochranné výchově mladistvých. Diplomová práce. Praha: Katedra sociálních práce FF UK, 1997.