Demokratický deficit v EU: rámec analýzy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Advertisements

Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Občanská nauka Politické strany ; VY_32_INOVACE_D2_16
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Vývoj evropské spolupráce a integrace
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Politologie jako věda Politika moc
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Seminář v Evropském domě
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Historické milníky evropského práva
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Participace občanů v Evropské unii Problémy demokratického vládnutí.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Kontrola veřejné správy
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií 3.11.
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Politika Pavel Šuranský.
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
Právo EU - úvod Prezentace VŠFS 2015.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Charakteristika práva EU Přednost před vnitrostátním právem
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Společná obchodní politika EU
Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií
Rozdělení pravomocí mezi EU a členské státy
Fáze ekonomické integrace
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie/Evropské společenství: Terminologie a struktura Úvod do evropských studií
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Kanton St.Gallen 27. března 2013 Konference o demokracii Liberec Budoucnost a výzvy demokracie Dr. Benedikt van Spyk Právo a legistika, Státní kancelář.
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
EVROPSKÝ DŮM 27. ÚNORA 2013 MILENA VICENOVÁ KSAP, MINISTERSTVO ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ „Kdo určuje směřování EU?“
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Institut ochránce práv dětí
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Demokratický deficit v EU: rámec analýzy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Spolupráce organizací občanské společnosti na úrovni EU
Rozdělení pravomocí mezi EU a členské státy
Subjekty a objekty veřejných politik
Český euroskepticismus
Přehled orgánů Evropské unie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Fáze ekonomické integrace
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Transkript prezentace:

Demokratický deficit v EU: rámec analýzy Robert Zbíral Instituce EU

Úvodní poznámky základní teze: kdy je vláda demokratická a legitimní? EU může být legitimní jen tehdy, pokud inst. struktura a rozh. proces jsou dost demokratické kdy je vláda demokratická a legitimní? A. Lincoln: „government of the people, by the people, for the people“ of the people: prvek politické komunity, pospolitosti by the people: otázka vstupů do pol. systému (input legitimita) for the people: otázka výstupů z politického systému (output legitimita) čím vlastně je EU? směřování ke státu: adaptace klasických prvků demokracie z národního státu na EU sui generis: postsuverénní, postdemokratická (osvobodit demokracii z osidel národního státu?) jaká měřítka aplikujeme?

Mezi legitimitou a demokracií chybí vztah není zde žádná přímá úměra mezi proměnnými obsahová definice legitimity EU je legitimní pro svůj cíl- cesta není důležitá ordoliberalismus- integrace jako realizace osobní ekonomické autonomie (Ernst Mestmacker) klíčem prosazování čtyř svobod procesní definice legitimity, ale bez demokracie vláda vs vládnutí- druhé daleko komplexnější (stejně jako svět) korporativismus: odmítnutí politických stran, spíše role zájmových skupin příklady: Komise a Bilá kniha o vládnutí (2001), Oliver Gerstenberg je v souladu s identitou EU i členských zemí?

Odvozená legitimita mezivládní model (např. Andrew Moravcsik a liberálně mezivládní přístup) státy předaly EU pravomoci za jistým účelem- přesný rozsah svěřených pravomocí rozhodují mezivládní instituce, nadnárodní hlavně pro udržení důvěry legitimita odvozená od souhlasu států s vývojem demokracie je na národní úrovni (odlesk i na unijní) regulativní model (např. Giandomenico Majone) EU realizuje normativní cíle Smluv- chce výsledky blízké Pareto hranici legitimita při založení, poté hlavně kontrola domluvených pravidel (neúplný kontrakt) EU je regulativní organizací- úkolem činnosti, které jsou schválně mimo dosah politiků (euro, vnitřní trh) u Komise hlavní nezávislost a odbornost (agentura) EU nemá být demokratická (pak politizace a přerozdělování)- jde o čtvrtou větev moci

Námitky proti únosnosti odvozené legitimity přímý účinek / přednost práva EU rozhodování není vždy čistě derivativní- státy nemohou postupovat samostatně (výjimkou veto) je zde naopak schopnost prosadit i to, co chce velká většina? skutečně je politika EU jen regulativní? i kdyby ano, nemá též redistributivní účinky? profituje z politik EU každý stejně?: motivované zájmové skupiny vs roztroušení občané (plátci) jsou regulátoři zcela nezávislí? snadnější přístup lobbingu M+M svým způsobem následovníky Michelse a Webera- podpora osvícené byrokracie

Demokratický deficit existuje: pro a proti posílení exekutiv a oslabení parlamentů v EU exekutiva (ER, Rada, Komise) není nár. parlamentům obecně odpovědná nár. parlamenty ztrácejí i jinde- nízký vliv na legislativu námitky vlády odpovědné nár. parlamentům (pořád se prohlubuje) média i parl. stále více kontrolují činnost exekutivy v Bruselu řešení Lisabonská smlouva a systém kontroly subsidiarity třetí komora z nár. parlamentů? slabá role Evropského parlamentu sice posilování, ale stále není absolutní rovnost u jmenování Komise jen reakce, nemá legisl. iniciativu viz právě posilování (jde ještě vůbec zvýšit?) EP se snaží své pravomoci využívat limity možného

Demokratický deficit existuje: pro a proti neexistence evropských voleb (volby druhého řádu) přitom jediný prvek přímé legitimity každý stát vlastní obvod, strany mají národní programy voliči nemají přímý vliv na agendu v EU námitky nefungovalo by, EU nemá „evropská témata“ (viz zájmy občanů) občan se nemusí starat o vše řešení další přesun pravomocí (redistribuce) změna volebního systému (a návazné posuny v inst. rámci) vzdálenost EU od občanů (a voličů) instituce: problémy kontroly, není dělba moci (např. Komise- ani vláda, ani byrokracie, v EP problémy řádné diskuze) technokratická podoba pol. procesu není to vlastně dobře? kdo chce, informace najde (paranoia z netransparentnosti- vše je otevřenější než jinde) u kontroly role Soudního dvora i národních subjektů opět masivní prohlubování integrace (redistribuce) výraznější politická soutěž

Demokratický deficit existuje: pro a proti soulad cílů EU s preferencemi voličů vlády prosazují v EU to, co by jim doma neprošlo liberalizace trhu, dotace v zemědělství volný vnitřní trh je pravicový koncept (status quo není středové) zájmové skupiny zastupující podnikatele lépe financovány a organizovány než občanská společnost (preference zájmů kapitálu) námitky všude vysoké většiny- potřeba kompromisu levice bohatě zastoupená v Radě i EP neprohlubování nechrání sociální stát chybí daňová konkurence- státy stejně mají raději deficity řešení větší mobilizace levice přenastavení hlavních cílů integrace

Nová řešení: ostřejší politická soutěž nynější přímé vstupy do systému evropské volby: viz výše, hlavně národní témata referenda: větší zájem, ale jednorázové záležitosti demokracie je o soutěži, ta tříbí pozice a zvyšuje zájem politická konkurence vede k formování názorů a budování identity částečně probíhá už nyní (EP, trochu ER) politika EU dopadá na občany, ale musí být střet např.: vnitřní trh dobudován, teď komu bude prospívat nikoliv pouze dělení pro / proti integraci reakce na změny preferencí voličů (poté i akceptace porážky) mít možnost vykopnout špatné politiky další zvýšení transparentnosti rozhodování nabídka programů a osobností ve volbách do EP podpora vzniku celoevropských stran

Nová řešení: účastnická demokracie zastupitelská demokracie na ústupu role globalizace, vzájemné závislosti hranice států vs pohyb kapitálu a zboží prvky: expertokracie, občanská společnost (neziskovky atd.), přeshraniční zájmové skupiny občané se účastní politiky i jinak než skrze volby víceúrovňové vladnutí: ve složitých systémech heterogenní účast na čemkoliv lépe legitimizuje výstupy role konzultací a dialogu s různými aktéry (stakeholders) Čl. 11 SEU: „Orgány dávají vhodnými způsoby občanům a reprezentativním sdružením možnost projevovat a veřejně si vyměňovat své názory na všechny oblasti činnosti Unie.“ praktické provedení: v EU propagátorem zejména Komise zapojení rozličných skupin do rozhodování (poradní výbory, lobbing) lidová iniciativa kritika: otevřený a transparentní dialog negarantuje rovný přístup a demokratickou odpovědnost

Nová řešení: deliberativní demokracie koncept veřejné sféry prostor, ve kterém si mohou subjekty vyměňovat názory bez vnějších omezení a tlaku občanská společnost zde formuluje své postoje vůči vládě cílem institucí je ochránit veřejnou sféru hlavním prvkem je diskuze sama, ne provedení výsledku zájmy nejsou dané z vnějšku (racionalismus), ale tvoří se a mění v debatě (konstruktivismus) nutná otevřenost názorům jiných- ne maximalizace mého užitku, ale i ostatních a společnosti jako celku rozdíl mezi dohadováním (bargaining) a přesvědčováním (arguing) vize na příkladu EU a) komunikace možná i mezi suverénními skupinami (není třeba demos) b) pospolitost se tvoří společnou komunikací a zážitky ústavní moment při tvorbě Smlouvy o ústavě?

No-demos thesis: proč nelze mít demokracii v EU? posílení legitimity skrze demokratizaci vyžaduje naplnění určitých podmínek potřeba sdíleného pocitu společenství „hluboká“ identita- společná paměť, zkušenosti, komunikace obecně nutné pro komunikaci a diskuzi (účast, kontrola) hlavně ale podmínka pro akceptaci rozhodnutí většiny (legitimita přizpůsobení se) jádrem z tohoto pohledu zůstává národní stát (skutečně?) hlavně němečtí teoretikové, Spolkový ústavní soud (rozhodnutí Maastricht, Lisabon) námitky je něco takového potřeba? (viz politická „mělká identita) nejsou zde již zárodky hluboké evropské identity? vstup Turecka, odpor proti válce v Iráku