Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Předmět: Fyzika Ročník: 9.ročník Téma: AKUSTIKA.ASTRONOMIE: Autor : Viktor Huk VY_32_INOVACE_45_HU
Anotace - Sada obsahuje 20 pracovních listů které je možné využit při vysvětlení a opakování učiva z fyziky v 9.ročníku zš. Cílem učebního materiálu - je pomocí animací a video souborů vysvětlit přírodu zvukových jevu a základních astronomických poznatků. Očekávaný výstup - žáci dokážou popsat vznik a šíření zvuku v různých prostředích (v kovu, kapalině a plynu). Umějí určit periodu, frekvenci a vlnovou délku zvukové vlny. Dokážou popsat objekty nejbližšího vesmíru. Druh učebního materiálu - SMART Notebooková prezentace, Pracovní list, Power Pointová prezentace, kontrolní test…..
Vlnění při dopadu kamene na hladinu. λ Popis a vlastnosti vlnění. Totéž vlnění v kolmém řezu. Vlnová délka λ vrchdůl
К ZAPAMATOVANÍ: Při vlnění vznikají vrchy a doly, které se posouvají ve směru šíření vinění. Vzdálenost mezi dvěma vrchy něho mezi Vzdálenost mezi dvěma vrchy něho mezi dvěma doly nazýváme vlnová délka a dvěma doly nazýváme vlnová délka a označujeme ji. označujeme ji λ. Vlnovou délkuurazí vlnění za dobu jedné Vlnovou délku λ urazí vlnění za dobu jedné periody T. periody T. Vlnění se šíří v různých látkách různou c rychlostí, označujeme ji c, platí: с = λ/T, nebo c = λ.f К ZAPAMATOVANÍ: Při vlnění vznikají vrchy a doly, které se posouvají ve směru šíření vinění. Vzdálenost mezi dvěma vrchy něho mezi Vzdálenost mezi dvěma vrchy něho mezi dvěma doly nazýváme vlnová délka a dvěma doly nazýváme vlnová délka a označujeme ji. označujeme ji λ. Vlnovou délkuurazí vlnění za dobu jedné Vlnovou délku λ urazí vlnění za dobu jedné periody T. periody T. Vlnění se šíří v různých látkách různou c rychlostí, označujeme ji c, platí: с = λ/T, nebo c = λ.f
Vznik a šíření zvuku Vznik a šíření zvuku.
Šíření zvuku Zvuk se šíří pružnými látkami ( pevnými, kapalnými i plynnými) Potřebuje vždy látkové prostředí nemůže se šířit ve vakuu Při teplotě 0°C ve vzduchu v=332m/s Při teplotě 20°C ve vzduchu v=340m/s 20°C ve vodě v=1460m/s 20°C v oceli v=5000m/s
Vypočítej za jak dlouho po výstřelu uslyšíme zvuk, když je vzdálenost od zdroje zvuku 0,85 km? s = 0,85km = 850m v = 340m/s t = ?s t = s : v = 850m : 340m/s = 2,5s t = s : v = 850m : 340m/s = 2,5s Zvuk uslyšíme za 2,5 sekundy. Vypočítej za jak dlouho po výstřelu uslyšíme zvuk, když je vzdálenost od zdroje zvuku 0,85 km? s = 0,85km = 850m v = 340m/s t = ?s t = s : v = 850m : 340m/s = 2,5s t = s : v = 850m : 340m/s = 2,5s Zvuk uslyšíme za 2,5 sekundy. s v. t
Vypočítej jak je vzdálena bouřka, když po zablýsknutí se objevil hrom za 6 sekund? t = 6s v = 340m/s s = ?m s = v. t = 340m/s. 6s = 2040m s = v. t = 340m/s. 6s = 2040m Bouřka je vzdálena 2040 metrů. Vypočítej jak je vzdálena bouřka, když po zablýsknutí se objevil hrom za 6 sekund? t = 6s v = 340m/s s = ?m s = v. t = 340m/s. 6s = 2040m s = v. t = 340m/s. 6s = 2040m Bouřka je vzdálena 2040 metrů.
Vypočítej jakou vzdálenost v km urazí zvuk od zdroje za 0,2 minuty? t = 0,2min v = 340m/s s = ?km s = v.t = 340m/s.12s =4080m =4,08km Zvuk urazí vzdálenost 4,08 kilometrů Zvuk urazí vzdálenost 4,08 kilometrů. Vypočítej jakou vzdálenost v km urazí zvuk od zdroje za 0,2 minuty? t = 0,2min v = 340m/s s = ?km s = v.t = 340m/s.12s =4080m =4,08km Zvuk urazí vzdálenost 4,08 kilometrů Zvuk urazí vzdálenost 4,08 kilometrů.