Vektorová grafika. Vektorové entity Úsečka Kružnice, elipsa, kruhový oblouk,… Složitější křivky, splajny, Bézierovy křivky, … Plochy Tělesa Modely.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 př. 3 Je dán vektor u=(2;-4) a bod M[3;9]. Na ose x najdi bod N tak, aby vektor MN byl s vektorem u rovnoběžný. výsledek postup řešení.
Advertisements

Počítačová podpora konstruování I 5. přednáška František Borůvka.
Neurčitý integrál. Příklad.
Kuželosečky Autor: Mgr. Alena Tichá.
Modelování v AUTOCADU Křivky v prostoru, modelování z těles a povrchů,
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
Digitální model terénu
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
KEE/POE 12. přednáška Model FV systému Ing. Milan Bělík, Ph.D.
Modelování v prostoru.
Koule a kulová plocha v KP
Rovinné útvary.
Křivky Plochy.
Když tři rozměry nestačí...
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Tvorba výkresové dokumentace ve strojírenství v prostředí Střední škola, Bohumín, příspěvková organizace, Husova 283 Autoři : KREUTZIGEROVÁ Olga, URBAN.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
KEE/POE 8. přednáška Počítačové modelování Křivky Ing. Milan Bělík, Ph.D.
Plochy - vytvoření, rozdělení, tečná rovina a normála.
Funkce více proměnných.
Toto těleso se nazývá… kužel trojúhelník jehlan
Zjišťování zásoby porostu pomocí objemových tabulek
Čištění dat Cleaning. Vstup: Množina geometrických objektů Výstup: Mapová vrstva s topologií.
VEKTOROVÁ GRAFIKA Zatímco v rastrové grafice je celý obrázek popsán pomocí hodnot jednotlivých barevných bodů (pixelů) uspořádaných do pravoúhlé mřížky,
Vektorová grafika.
Klasifikace singularit. Singularity liniové – Uzavřené – Otevřené Lze modelovat pomocí předurčených hran Singularity bodové Singularity plošné – Převisy.
Experimentální fyzika I. 2
Kuželosečky.
Vektorová grafika.
ELIPSA vzniká jako řez kužele rovinou, která není rovnoběžná s podstavou kužele a zároveň podstavu neprotíná.
Způsoby uložení grafické informace
Bézierovy plochy KMA / GPM F. Ježek
Diferenciální geometrie křivek
Třírozměrné modelování
PARABOLA Parabola je množina bodů v rovině, které mají od pevného bodu – ohniska F a pevné přímky d (F = d) stejné vzdálenosti. Přímka d se nazývá řídící.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
MATLAB® ( část 2b – mnohočleny).
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Počítačová podpora konstruování I 8. přednáška František Borůvka.
Dj j2 j1 Otáčivý pohyb - rotace Dj y x POZOR!
Vektorová grafika. Vektorové entity Úsečka Kružnice, elipsa, kruhový oblouk,… Složitější křivky, splajny, Bézierovy křivky, … Plochy Tělesa Modely.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Křivka Množina bodů v rovině či prostoru, která je dráhou pohybujícího se bodu.  Grafické (empirické) křivky  Graf funkce jedné reálné proměnné  Množiny.
REPREZENTACE 3D SCÉNY JANA ŠTANCLOVÁ Obrázky (popř. slajdy) převzaty od RNDr. Josef Pelikán, CSc., KSVI MFF UK.
Experimentální metody v oboru – Aproximace 1/14 Aproximace Teze přednášek z předmětu „Technický experiment“ © Zdeněk Folta - verze
Výškopis ● Vrstevnice -Vrstevnice je čára o stejné nadmořské výšce zobrazená na mapě. – Interval i = M / 5000 – Hlavní, vedlejší.
Parabola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
KŘIVKY A PLOCHY JANA ŠTANCLOVÁ
Technické zobrazování
Stereometrie Povrchy a objemy těles.
Geometrické modelování
Plochy: spline, B-Spline a NURBS
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Fergusonova kubika a spline křivky
Zoner Callisto – křivky
Vektorová grafika.
Základní konstrukce Kolmice.
AutoCad 2012 Základy kreslení Kruhový oblouk
Booleovské operace v prostoru
Coonsovy pláty KMA / GPM F. Ježek
Třírozměrné modelování
Vektorová grafika.
Vektorová grafika.
Způsoby uložení grafické informace
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
MATEMATIKA 1: FUNKCE, ROVNICE A NEROVNICE
Digitální učební materiál
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_19_Tělesa
Transkript prezentace:

Vektorová grafika

Vektorové entity Úsečka Kružnice, elipsa, kruhový oblouk,… Složitější křivky, splajny, Bézierovy křivky, … Plochy Tělesa Modely

Interpolace Křivka prochází přímo zadanými body

Interpolace polynomem Lineární – 2 body Kvadratická – 3 body Polynom n-tého stupně – n+1 bodů

Lineární interpolace

Kvadratická interpolace

Interpolace polynomem 4 stupně Interpolované body: (-2,4) (-1,0) (0,3) (1,1) (2,-5) Rovnice: 16a -8b +4c -2d + e = 4 a - b + c -d +e = -3 e = 3 a + b + c + d +e = 1 16a +8b +4c +2d +e =-5 Řešení: a=0.458 b=-0.75 c=-2.95 d=1.25 e=3 Funkce: 0.458*x^4-0.75*x^ *x^2+1.25*x+3

Spline křivka Křivka se skládá z úseků vyjádřených polynom nižšího stupně, než odpovídá počtu bodů. Křivky na sebe v hraničních bodech hladce navazují

Lineární „spline“ Polynomy prvního stupně. V hraničních bodech na sebe navazují spojitě. Není zaručena spojitost ani první derivace. Česky se tomu říká lomená čára

Kvadratický spline Křivka jsou úseky parabol. V hraničních bodech na sebe paraboly hladce navazují – mají spojitou první derivaci. Další derivace nemusí být (a obvykle nejsou) spojité. Je nejpoužívanější, pokud se řekne jen spline, myslí se obvykle kvadratický spline (viz AutoCAD)

Kvadratický spline

Spline křivky vyšších stupňů Kubický – funkce po částech 3-tího stupně (kubika), zaručuje spojitost první a druhé derivace Obecný (n-tého stupně), zaručuje spojitost (n-1). derivace.

Aproximační křivky Nemusí procházet přímo zadanými body. Formálně lze za aproximační křivku považovat libovolnou křivku. Problém je nalézt takové vyjádření, které bude –Jednoduché –Bude dostatečně dobře aproximovat danou křivku

Aproximace metodou nejmenších čtverců Zvolím typ funkce (obvykle polynom nižšího stupně, než by byl potřeba pro interpolaci bodů). Vypočítám takové parametry, aby součet čtverců odchylek v zadaných bodech byl minimální. ∑(y i -f(x i )) 2 → min

Metoda nejmenších čtverců

Bézierova aproximace (Bézierova křivka) Aproximace polynomem daného stupně n-tý stupeň pro n+1 bodů P0,P1,…,Pn Křivka prochází krajními body P0 a Pn Tečna v počátečním bodě P0 je rovnoběžná s vektorem P0P1. Tečna v koncovém bodě Pn je rovnoběžná s vektorem Pn-1 Pn Celá křivka leží v konvexním obalu bodů P0, …,Pn

Pierre Ettiene Bézier ( )

Vyjádření Bézierovy křivky

Lineární Bézierova křivka B(t) = (1-t).P0 + t.P1 Parametrická rovnice úsečky

Kvadratická Bézierova křivka B(t) = (1-t) 2 P0 + 2t(1-t)P1 + t 2 P2

Kubická Bézierova křivka B(t) = (1-t) 3 P0 + 3t(1-t) 2 P1 + 3t 2 (1-t)P2 + t 3 P3

Bézierovy křivky vyšších řádů Příklad vzorce pro křivku 5.stupně

B-spline Úseky Bézierových křivek nižších stupňů (obvykle kvadratické a kubické křivky) budou v krajních bodech na sebe hladce navázány.

Příklad B spline křivky 6 řídících bodů → 2 paraboly (2 Bézierovy křivky 2, stupně)

Třírozměrné modelování

Modelování a zobrazování Realita (sutečnost) model Obraz(y) modelu modelování Zobrazování (vizualizace)

3D modelování Rastrové (voxelové) Vektorové

Voxelové modelování 0 = není v tělese 1 = je v tělese

Kvadrantový strom (4-tree, QuadTree)

Oktantový strom (8 strom, 8-tree, OcTree)

Vektorové modelování B-reprezentace Primitivní tělesa 2 ½ D modelování CSG modelování

B reprezentace (hraniční, boundary)

Tabulka vrcholů V1XYZ V2 V3 V4 V5 V6 V7 V8 v1 v5 v2 v4 v6 v3 v7v8

Tabulka hran E1 V1V2 E2V2V3 E3V3V4 E4V4V1 E5V1V5 E6V2V6 E7V3V7 E8V4V8 E9V5V6 E10V6V7 E11V7V8 E12V8V5 v1 v5 v4v3 v7v8 e1 v2 e2 e3 e4 e5 e6 e7e8 e9 e10 e11 e12

Tabulka ploch P1E1E2E3E4 P2E1E5E6E9 P3E2E6E7E10 P4E3E7E8E11 P5E4E8E5E12 P6E9E10E11E12 v5 e1 e2 e3 e4 e5 e7e8 e9 e11 e12 P1 e6 e10 P3 P4

Tabulka těles QP1P2P3P4 P5P6

Modelování z primitivních těles Kvádr Zadat dva protilehlé vrcholy Nebo Zadat dva protilehlé vrcholy podstavy a výšku

Primitivní tělesa v AutoCADu Kvádr Koule Válec Kužel Klín Torus ….

2 ½ D modelování Modelování 3D těles pomocí transformací z 2D objektů –Posunutí (vysunutí, extrude) –Rotace (rotate, revolve) –…… např posunutí podle křivky

Vysunutí Obdélník → Kvádr Kruh → Válec

Otočení Obdélník → Válec Trojúhelník → Kužel Kruh → Koule

Computer Solid Geometry (CSG) modelování Množinové operace –Sjednocení –Průnik –Rozdíl CSG strom

substract{ union{ box{[0,0,0][4,4,1]} cylinder{[4,2,0],[4,2,1],1} } cylinder{[3,3,0][3,3,5],0.5} }