Starověké Řecko 8.-6. BC Archaické období.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
Advertisements

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vznik státních útvarů III.
Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Homérské a archaické období
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Vznik státních útvarů II.
Sparta.
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
PhDr. Jana Žáková. Zemědělská aristokracie zvětšovala své pozemkové vlastnictví Utlačovala drobné rolníky a násilím je nutila k prodeji polí Přelidnění.
Velká řecká kolonizace
Velká řecká kolonizace
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období století př. n. l..
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
Aténský stát za Solóna 1.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Vznik řeckých městských států
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ATHÉNY.
Archaické období století př.n.l.
Starověké Athény Petr Machala.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Sparta.
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Velká řecká kolonizace
STAROVĚK.
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Archaické období Dagmar Zemanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Antické Řecko (doba železná) Formování městských států (archaické období, 8. – 6. st. př. n. l.)
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká řecká kolonizace Název sady: Staroorientální státy.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
OBČAN Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Antické Řecko – doba železná
Digitální učební materiál:
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
INDIE.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
9.Vrcholný a pozdní středověk
Transkript prezentace:

Starověké Řecko 8.-6. BC Archaické období

Opakování Připomeň si přírodní podmínky Řecka. Co bylo pro ně typické a jaký vliv to mělo na řeckou společnost?

Opakování Správná odpověď: hornatý reliéf krajiny málo zemědělské půdy členité pobřeží – dobré podmínky pro mořeplavbu nikdy nevznikl jednotný stát

Na přemýšlení Co znamenají pojmy: policie poliklinika politika Mají tato slova něco společného?

Polis Tato slova vznikla z řeckého slova polis Polis (řecky πόλις), plurál: poleis (řecky πόλεις) znamená město, obec nebo městský stát.  Slovo představuje typ starověkého řeckého městského státu, který se vyvinul v archaickém období.  Jedná se o předchůdce moderního města i státu Zdroj: cs.wikipedia.org Vymyslel/a bys ještě jiná slova, která mohla vzniknout z tohoto základu?

Polis Příklady: kosmopolitní metropole nekropole megapolis technopolis Rozumíš některým z nich?

Polis Jak asi vznikly názvy měst? Konstantinopolis Persepolis Neapol Sevastopol Indianopolis Minneapolis Víš, kde tato města leží nebo ležela?

Polis vznikaly z centrální vesnice uprostřed úrodné roviny oddělené od sebe horami politické centrum celé oblasti strategická místa, chráněná hradbami obyvatelé zemědělci a řemeslníci

 Jaký je rozdíl proti dnešní demokratické společnosti?

Společnost  Svobodní občané bohatá aristokracie zemědělci řemeslníci a obchodníci ženy „cizinci“ – Řekové z jiných městských států Která skupina obyvatel chybí ve srovnání s Egyptem nebo Mezopotámií?

Společnost  Zvláštní skupinu obyvatel netvořili kněží. Armádu tvořili svobodní občané – vojenská povinnost pro muže mezi 17 – 59 lety V čele městských států nestáli panovníci, ale volení úředníci

K zamyšlení Obyvatelé našeho státu označujeme také slovem občané. Mají dnešní občané nějaká práva? Mají dnešní občané nějaké povinnosti?

Svobodní občané v Řecku  Práva a povinnosti

Svobodní občané Práva a povinnosti

Společnost Svobodní občané – zvláštní postavení  Kdo u nás nemá volební právo? Mají cizinci volební právo?

Společnost Nesvobodní občané  Jaký byl asi život těchto lidí? Měli šanci se bránit?

Nesvobodní občané Otroci  Mohl se svobodný občan stát otrokem?

Nesvobodní lidé Otroci  Jaké bylo postavení těchto lidí v porovnání s ostatními otroky?

Zajímavost Víš, jak vzniklo slovo pedagog?

Společnost Otroci paidagogos (pai = dítě, gogia = chodit) původní význam bylo otrok doprovázející chlapce do školy

Nejvýznamnější městské státy Athény Sparta Korint Megara Eretria Théra Efesos Milétos ........... Najdi tato města na mapě v učebnici: s.85

Problémy polis  Růst počtu obyvatel  potřeba více potravin Málo zemědělské půdy  potřeba nové půdy Rozvoj řemeslné výroby  potřeba nových odbytišť (prodej zboží) Rozdíly bohatí X chudí  hrozba dlužního otroctví

Řešení problémů  Velká řecká kolonizace Lidé se vydávají mimo svůj domov Hledají nová místa vhodná pro zemědělství Hledají zdroje surovin Usazují se a zakládají nová města

K zamyšlení Co znamenají pojmy: metropole kolonie

Metropole Metropole (z řeckého métér, matka a polis, město) dnes znamená významné město, které je kulturním, obchodním nebo politickým centrem určité oblasti. Často se používá jako synonymum pojmu hlavní město. Obvykle se za metropoli pokládají města s nejméně 0,5 mil. obyvateli ve městě samém a nejméně 1 mil. obyvateli v městské aglomeraci Zdroj: cs.wikipedia.org Které město v České republice je možno označit slovem metropole?

Metropole Ve starověkém Řecku, kde pojem vznikl, označoval původně „mateřské město“ každé nově založené osady, to jest město, odkud byla kolonie (osada) založena a odkud převzala své právo. Osady byly své metropoli povinny poskytovat ochranu a pomoc proti jiným, někdy i platily daně.

Kolonie Kolonie je území, nebo město, které patří nějakému státu, ale není součástí jeho území. Většinou jde o území obsazené danou armádou, ale na delší dobu. Zdroj: cs.wikipedia.org Ve starověku se tak označovaly nově založené osady

Velká řecká kolonizace Kterými směry a do kterých oblastí Středomoří směřovala velká řecká kolonizace? Najdeš nějaká dodnes existující města? Vezmi si na pomoc mapu v učebnici na s.85

Velká řecká kolonizace

Velká řecká kolonizace 8. – 6. BC Metropole (mateřská města) zakládají kolonie (podřízené osady) Středomoří (Španělsko, Francie, Itálie) Černé moře (Ukrajina, Rusko, Turecko)

Důsledky kolonizace  Pozitivní = dobré  Negativní = špatné rozvoj řemeslné výroby rozšíření obchodu šíření řecké kultury do Středomoří šíření cizí kultury do Řecka (Egypt...)  Negativní = špatné pokles ceny obilí (levné z kolonií) konkurence pro drobné zemědělce  zadlužování  dlužní otroctví rostoucí majetkové rozdíly  napětí mezi bohatými a chudými

Tyranida Co znamená slovo tyran?

Tyranida  Nevyřešené hospodářské a společenské problémy vyvolávaly v některých poleis nepokoje a povstání. Řešením bylo někdy potlačení demokracie a její nahrazení vládou jednoho člověka = tyrana (systém se nazýval tyranida) Někdy znamenala i rozkvět umění, řemesel a obchodu Otázka pro chytré hlavy: Zažily i novodobé dějiny situace, kdy byla v důsledku ekonomických a politických problémů nahrazena demokracie vládou jednoho vůdce nebo jedné politické strany?

Opakování Co znamená slovo polis? Které byly nejvýznamnější řecké městské státy? S jakými problémy se potýkali občané polis? Kterou skupinou obyvatel v polis bys určitě nechtěl/a být a proč?

Opakování Co byla metropole a kolonie? Která známá současná města byla původně řeckými koloniemi? Byli starověcí řečtí tyrani zlí násilníci?

Pocvič si angličtinu (začátečníci)

Pocvič si angličtinu (pokročilí)