Profesní morálka učitelů Profesně zdatný (chápeme ve smyslu kompetentní) je člověk, který zcela splňuje požadavky svého povolání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Název vzdělávacího materiálu
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Barbora Benešová, C3B. o Obecně o Základní principy o Poměry mezi rodiči o Děti a rodiče o Svěření do péče o Výživné.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Analýza vnitropodnikového trhu práce
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Různé role zástupce ředitele školy
Činnost veřejné správy
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Personální management
Výstupy z Úvodního semináře
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Zdravá škola.
SOS dětské vesničky.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Zpracovala: Simona Hyková
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Douglas McGregor (1906 – 1964).
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Odměňování pedagogických pracovníků
Řízení a plánování kariéry
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Práva a povinnosti mezi manželi
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Million Leaders Mandate
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Profesní morálka učitelů
spor o vedoucí roli ve výchově Gražyna Mendecka
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Kariérové poradenství a podnikavost
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Druhý stupeň malotřídně
Rodičovství biologické a pěstounské
Pedagog.
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

Profesní morálka učitelů Profesně zdatný (chápeme ve smyslu kompetentní) je člověk, který zcela splňuje požadavky svého povolání.

Učitelé a učitelky musí podat výchovné výkony, jsou pro to vzděláni, zaměstnáni a placeni. Jejich práce spočívá v co nejlepším naplnění výchovného pověření školy.K tomu není vhodný a ochotný každý člověk. K úspěšnému výkonu učitelského povolání jsou nutné určité profesní znalosti, schopnosti, postoje a stanoviska – profesní zdatnost.

Proč potřebují učitelé profesní morálku? učitelé mají při plnění úkolů svého povolání značnou svobodu volby učitelé jsou pro své žáky možné vzory k napodobení učitelé sami jsou nejdůležitějším prostředkem, který je k dispozici pro plnění úkolů jejich povolání odbornou práci učitelů lze zvnějšku jen obtížně kontrolovat. Proto je společnost odkázána na to, že nutnou kontrolu vykonávají hlavně učitelé sami na učitele se dnes kladou nejen oprávněné požadavky, ale i mnoho přehnaných a nerealistických nároků k ochraně učitelů je nutné, abychom tyto požadavky navzájem jasně odlišili, k tomu potřebujeme jako měřítko dobře promyšlenou profesní morálku

Obecné normy profesní morálky Učitelé musí znát povinnosti svého povolání. Učitelé se musejí věnovat svému povolání s plným nasazením. Učitelé si mají osvojit a udržet vysoký stupeň profesní zdatnosti. K tomu je potřebné, aby se pravidelně vzdělávali. Učitelé mají dbát na dobro každého ze svých žáků.

Profesní morální normy jsou minimální normy, jejichž respektování lze očekávat od každého učitele. Neukládají se mu zvnějšku jako cizí příkazy, nýbrž jsou v souladu s profesními zkušenostmi a se svědomím každého dobrého učitele a každé dobré učitelky. Kdo bere své povolání vážně, souhlasí s nimi z vlastního přesvědčení.

Společná odpovědnost rodičů a učitelů Rodiče a učitelé mohou vykonat pro výchovu nejvíce, když se vzájemně shodují a když vychovávají ve stejném smyslu. Je třeba vzájemné porozumění, z něhož může vyrůst důvěra. Tento ideál je vzdálený životu, protože nepočítá s nespolehlivými rodiči a učiteli a se škodlivou rodinnou a školní výchovou.

Ideální představy o nositelích výchovy a jejich společné odpovědnosti Kompetence pro duchovní a morální výchovu Výchovné cíle, které stát stanoví pro své školy slibují, že se učitelé budou snažit dopomoci žákům k těm mnoha dobrým vlastnostem, které se v těchto cílech vypočítávají.

Skutečné poměry Existuje několik tendencí, které stojí za zmínku: Roztříštěnost výchovy. Nejistota rodičů při výchově a jejich snaha zbavit se tohoto břemene. Přetížení škol výchovnými úkoly, které jsou jim cizí. Rozdílné zájmy rodičů a učitelů a nedostatečná ochota ke spolupráci.

ad1) Škola je v podstatě podnik služeb, v němž pracuje mnoho osob jako učitelé. Čím více žáků připadá na učitele, tím menší je jeho kontakt s jednotlivým žákem.Učitelé jsou kvůli množství žáků v úplně jiném vztahu k jednotlivému žáku než jeho rodiče. Jejich odpovědnost je obsahově a časově omezená. Obsahově na přidělené předměty a na povinnosti, které doplňují výuku. Časově na trvání vyučování a ostatních školních podniků. V dnešní době není však výchova dětí rozdělena jen na jednoho nebo dva rodiče a mnoho učitelů, ale i na předškolní a mimoškolní spoluvychovatele. Děti putují podle přesného časového rozvrhu z místa na místo a od termínu k termínu, aby se střídavě podrobovaly krátkodobé dílčí výchově prostřednictvím mnoha „námezdných“ vychovatelů. Toto rozdělení výchovy může být užitečné, pokud k němu nedochází příliš brzy a pokud nezachází příliš daleko. Rodinné štěstí nelze vytvořit v neosobních skupinách vedených speciálně zaměřenými vychovateli, jak je to možné u vědomostí a dovedností.

ad 2) Ke zbavení se břemene výchovy svádí obrovská nabídka mimorodinných výchovných institucí a profesionálních vychovatelů. Sugeruje, že výchova je odborná činnost, kterou nejlépe vykonávají specializovaní odborníci. Je přirozeně v zájmu příslušníků pedagogických profesí, aby se vydávali za experty na výchovu. To zpravidla platí jen pro výuku, přesto je ale v některých skupinách lidí rozšířená pověra, že veřejné výchovné instituce obecně převyšují rodinu.

ad 3) Paušální mluvení o výchovném pověření školy zastírá mnohým, kteří ho nemusí uskutečňovat jako učitelé, smysl pro meze školní výchovy. Ve veřejnosti se živí nerealistická očekávání od učitelů, ačkoli kritika škol je trvalým tématem v rodinách i médiích. Učitelé mohou zpravidla pomáhat nejlépe žákům, kteří mají ve své rodině oporu. Učitelé se přirozeně mají snažit vyrovnávat nedostatky v mimoškolním životním prostoru dětí i s jejich nepříznivými důsledky pro školní výkonnost. V každém případě je omylem domnívat se, že škola může vyrovnat nedostatky v rodinné výchově.

ad 4) Hlavními tématy při individuálním kontaktu jsou školní prospěch a chování dítěte. Konflikty mezi rodiči a učiteli se tematizují jen zřídka. O rodinných problémech mluví rodiče s učiteli svých dětí neradi. Nepřejí si, aby jim učitelé radili v otázkách výchovy. Oprávněným zájmem učitelů je pracovat pokud možno s úsporou sil a bez konfliktů. Úkoly jejich povolání jsou mnohem obtížnější, než si většina rodičů představuje. Kdo se je snaží všechny dobře plnit, žije na hranici toho, co ještě může unést. Učitelé si musí zachovat tvář vůči žákům, vůči jejich rodičům, vůči svým kolegům a představeným.