Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět: Fyzika Ročník: 7.ročník Pohyb těles.Světelné jevy. Téma: Pohyb těles.Světelné jevy. Autor: Viktor Huk VY_32_INOVACE_02_HU Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak,je Viktor Huk. OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak,je Viktor Huk. OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Anotace - Sada obsahuje 20 pracovních listů které je možné využit při vysvětlení učiva z fyziky v 6.ročníku zš, a opakování učiva za 6.ročník zš. Cílem učebního materiálu - je pomocí animací a video souborů vysvětlit pojmy pohyb a klid, průměrná a okamžitá rychlost, naučit správně kreslit grafy rychlosti a dráhy pohybu a vypočítat rychlost, dráhu a dobu pohybu.Seznámit se světelnými jevy, zákonem odrazu a lomu světla,vlastnostmi zrcadel a čoček a vysvětlit jak fungují optické přístroje /oko,dalekohled, fotoaparát/. Očekávaný výstup - žáci dokážou popsat rozdíly mezi různými typy pohybů, dokážou řešit úlohy na pohyb grafickým způsobem, budou umět vypočítat rychlost,dráhu a čas pohybu. Budou vědět jak vzniká zatmění Slunce a Měsíce, dokážou určit vlastnosti obrazu na různých zrcadlech a čočkách a dokážou rozlišit vady oka. Druh učebního materiálu - Power Pointová prezentace,aplikace SMART Notebook, pracovní list, kontrolní test.
Rozdělení pohybu.
trajektorie. Spojnice bodů, kterými projde při pohybu určitý bod tělesa nazýváme trajektorie. Délce trajektorie říkáme dráha.
Podle tvaru trajektorie dělíme pohyby na přímočaré a křivočaré. A A B B
Pohyb posuvný 1. Pohyb posuvný-všechny body tělesa se pohybují po stejné trajektorii a za stejný čas urazí stejnou délku. Pohyb otáčivý 2. Pohyb otáčivý -každý bod tělesa opisuje kružnici nebo její část.
Rovnoměrný pohyb 3. Rovnoměrný pohyb -těleso urazí za stejné libovolné malé doby vždy stejné dráhy. Nerovnoměrný pohyb 4. Nerovnoměrný pohyb -těleso urazí za stejné,libovolně malé doby jiné dráhy 50m 5 s0 s10 s
ÚLOHY 1. Jak se nazývá stopa, kterou za sebou ve sněhu zanechává pohybující se lyžař? 2.Jaký je rozdíl mezi pohybem rovnoměrným a nerovnoměrným? 3.Jaký pohyb vykonává autíčko na pouťovém autodromu? 4. V čem se liší přímočarý a křivočarý pohyb? 5. Uveď příklad otáčivého pohybu. 6.Koná hrot pera při podpisu pohyb přímočarý nebo křivočarý?
Zdroje literatury : 1. Učebnice Fyzika pro 6-9.ročník z.š.,nakladatelství SPN(F.Jáchim,J.Tesař). 2. Miroslav Šimon,Slovník pojmů z fyziky pro z.š.,nakladatelství Prometheus, Učebníce Fyzika pro 6-9.ročník z.š.,nakladatelství Fraus(K.Rauner,V.Havel.J.Prokšová.M.Randa). Grafy: 1. Obrázky : 1.LANGMaster BRÁNA VĚDĚNÍ Fyzika 1,Fyzika Kliparty kolekce sady Office /budovy,doprava(vzduch) 3. ttp:// (letadla) Animace: 1.LANGMaster BRÁNA VĚDĚNÍ Fyzika 1,Fyzika 2.