Rozvoj lidských zdrojů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
Advertisements

Řízení lidských zdrojů
Management Ing. Jan Pivoňka.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování a řízení kariéry
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Didaktické prostředky
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. Moravská vysoká škola Olomouc
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
InSITE - between you and information Hynek Rais, ředitel pro poradenské služby inSITE, s.r.o. Cyklus workshopů v rámci HR živě „Jak si správně vybrat“
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
(komentovaný přehled)
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Moderní personalistika DS 2009/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávání zaměstnanců
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
Assessment centrum.
Didaktické metody Androdidaktika.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Ředitel - manažer učící se organizace KA3. Účastníci 6 ředitelů ZŠ a SŠ v Kraji Vysočina.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Přijímání zaměstnanců
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Assessment centrum.
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Didaktické metody Androdidaktika.
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Rozvoj lidských zdrojů
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Assessment centrum.
Transkript prezentace:

Rozvoj lidských zdrojů Rozvoj LZ jako koncepce Vzdělávání a rozvoj pracovníků Učení probíhající v organizaci Učící se organizace

Rozvoj LZ jako koncepce Nezaměňovat s rozvojem pracovníků Představuje nový pohled a novou koncepci vzdělávání a rozvoje Na rozdíl od orientace na formování prac. schopností jednotlivých pracovníků se orientuje na pracovní schopnosti organizace jako celku Souvisí s pojmem učící se organizace

Vzdělávání a rozvoj pracovníků Formování pracovních schopností zaměstnanců tak, aby se zvýšila jejich interní i externí zaměstnatelnost. Nejdůležitější úkol personální práce Rozvojové aktivity se primárně týkají oblasti pracovního uplatnění, nicméně zahrnuje širší spektrum znalostí a dovedností než vyžaduje zastávané prac. místo.

Strategický rozvoj lidských zdrojů Strategie vytváření příležitostí k učení a vzdělávání Cíl: zlepšení výkonu organizace i jednotlivce Provázanost se strategií HRM i celkovou strategií organizace Je předpokladem rozvoje pracovníků

Cyklus vzdělávání Identifikace potřeby vzdělání Plánování vzdělání Údaje o organizaci, o prac. místech a činnostech, jednotlivých pracovnících Metody: analýza statistik a dalších údajů o organizaci, dotazníky, průzkumy názorů a požadavků, analýza informací od vedoucích pracovníků, hodnocení pracovního výkonu, porady a diskuse, analýza pracovních záznamů Plánování vzdělání Jaké vzdělání, pro koho, jakým vhodným způsobem, kým, kdy, za kolik, jak bude hodnoceno Realizace – viz dále Vyhodnocení stanovení kriterií (problém: obtížná kvantifikace, velikost změn lze zjistit často jen nepřímo) Testy, monitorování prac. procesu

Formování pracovních schopností (J. Koubek) Všeobecné vzdělání Odborné vzdělání Základní příprava na povolání Orientace Doškolování (prohlubování kvalifikace) Přeškolování (rekvalifikace) Profesní rehabilitace Oblast rozvoje (rozšiřování kvalifikace)

Orientace Úsilí o zkrácení a zefektivnění adaptace nového pracovníka Předání nezbytných znalostí a dovedností pro výkon práce Jiný název: adaptační trénink

Orientace - příklad: adaptační kontrolní seznam Téma Odpovědná osoba 1. den 1. týd. 1. měs Přijetí Manažer LZ * Hodiny, vymezení prac. doby přestávky a přesčasy Poloha oddělení, vymezení funkce a představení zaměstnancům Nadřízený Cesta po hlavních pracovních oblastech, zaměstnanecká restaurace apod. Osoba delegovaná nadřízeným Bezpečnost a ochrana zdraví při práci Společnost – výrobky, služby, příručka společnosti Specialista pro trénink Pravidla a procedury – disciplina a stížnosti Platby, plat v nemoci a o svátcích Komunikace a konzultace Trénink a rozvoj Hodnocení výkonu Penze Odbory Zástupce odborů

Doškolování a přeškolování Prohlubování kvalifikace, trénink v užším, slova smyslu Proces přizpůsobování vyvolaný rozvojem techniky, metod práce a řízení apod. Nástroj zvyšování výkonu Přeškolování (Retraining, rekvalifikace) Osvojení si nových prac. schopností v novém povolání Plná nebo částečná Zvláštní případ: profesní rehabilitace (brání-li zdravotní stav výkonu zastávané práce)

Rozvoj pracovníků Širší paleta znalostí a dovedností Zvládnutí komplexních problémů Rozvoj osobnosti a sociálních dovedností Zaměření nejen na zastávané prac. místo; rozvoj potenciálu Orientace na kariéru pracovníka Nástroje rozvoje se liší od nástrojů odb. vzdělávání

Systém vzdělávání pracovníků v organizaci (G.A.Cole) Předpoklady a východiska: Strategie a politika vzdělávání pracovníků v organizaci Vytvoření organizačních a institucionálních předpokladů vzdělávání

Metody vzdělávání na pracovišti Instruktáž při výkonu práce Coaching (dlouhodobější podněcování a periodická kontrola) Mentoring (obdoba coachingu, pracovník sám si vybírá rádce, svůj osobní vzor Counselling (vzájemné kozultování překonávající vztah nadřízenosti a podřízenosti) Asistování Pověření úkolem Rotace práce Pracovní porady

Metody vzdělávání mimo pracoviště Přednášky a semináře Demonstrace (více se orientuje na dovednosti) Případové studie (skutečná či smyšlená vylíčení organizačního problému) Workshopy (varianta příp. studií, týmové komplexní řešení) Brainstorming Simulace (řešení určitých situací a přijímání rozhodnutí) Assessment centrum Outdoorový trénink

Úkol Zkuste navrhnout aktivitu pro rozvoj Stanovte: a) vyjednávacích dovedností obchodníků firmy zabývající nabízením připojení k internetu. b) rozvoj prezentačních dovedností akademických pracovníků Stanovte: Konkrétní cíl rozvoje Metodu a vlastní popis aktivity Požadavky na realizaci

Otázka Jaký je vztah vzdělávání a rozvoje k ostatním personálním činnostem?

Učící se organizace Velmi nejednotný soubor teorií týkající se mechanismů vlastního formování organizace včetně formování vlastních cílů a předpokladů Organizace, která usnadňuje a podporuje učení všech svých členů a soustavně se transformuje (Pedler) Peter Senge Další: Chris Argyris, G. Morgan

P. Senge – klíčové faktory úspěchu v učících se organizacích Osobní mistrovství osobnostní kvality – chuť učit se novému, zápal pro věc, otevřenost, (sebe)motivace, schopnost určit si priority a další vlastnosti klasicky spojované se „zralou osobností Myšlenková schémata Naše axiomy a teze nemusí být nevyvratitelné Myšlenková schemata nemáme plně pod kontrolou Sdílená vize emocionálně nasycená představa budoucího stavu Důraz je kladen na sdílení Týmové učení využívá synergického efektu Důraz je kladen na dialog (není důležité druhého přesvědčit, ale vzájemným obohacením dojít k lepšímu výsledku) Systémové myšlení

P. Senge – pojetí učící se organizace Systémové myšlení nelineární, cyklické chápání světa struktura ovlivňuje chování lidí struktura v lidských systémech je velmi nenápadná nové způsoby myšlení nám často pomohou změnit běh událostí způsobem vyobrazení systémového myšlení je zpětnovazebný model (smyčkový diagram)

Učící se organizace Více: viz text na stránkách doc. Kostroně: Senge P.M., Five Disciplines - The Art and Practise of the Learnign Organizations, Pět disciplín - umění a fungování učících se organizací, Doubleday, 1990 (summarized) (základní věci z něj budou v testu)

Plánování osobního rozvoje Viz Armstrong, bude se to zkoušet Rozvoj manažerů a jeho specifika - totéž