MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY www.zlinskedumy.cz Mgr. Marie Šiková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Advertisements

07. Kinematika harmonického pohybu – příklady I.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 20. Mechanické vlnění – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 16. Šíření vlnění v prostoru
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 15. Stojaté vlnění na struně
Statika Vazbové síly na nosníku 15
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OPTIKA 02. Elektromagnetické spektrum, IR a UV záření
GEOMETRICKÁ OPTIKA 06. Zrcadla
KVANTOVÁ OPTIKA 17. Kvantová optika, příklady I.
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 2 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 05. Souvislost úhlové rychlosti a úhlové frekvence KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 01. Úvod Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Procentový počet Prezentace_12
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
PRVKY ELEKTRONICKÝCH OBVODŮ
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 10. Dynamika harmonického pohybu – příklady
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Kalkulace zboží Prezentace_16 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Kalkulace zboží
Akustika.
ÚVOD DO ELEKTROTECHNICKÉHO MĚŘENÍ
Ing. Bohuslava Vitekerová
GEOMETRICKÁ OPTIKA 07. Zobrazení dutým kulovým zrcadlem OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Statika Vazbové síly na páce 11
ACCESS ÚVOD DO PROGRAMU - 02 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
GEOMETRICKÁ OPTIKA 10. Zobrazení tenkou spojkou Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Programovatelné automaty AD převodníky 11
Rozdělovací počet Prezentace_14
Ing. Bohuslava Vitekerová
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 02. Kmitavý pohyb Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 03. Harmonické kmitání Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ÚPRAVA KŘIVĚ NAFOCENÝCH FOTOGRAFIÍ ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Statika Moment silové soustavy, nahrazení síly silou 07
Hydromechanika Hydrostatický tlak, síla na dno nádrže 05
ACCESS SESTAVY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Programovatelné automaty CV rozlišení směru pohybu 17
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
OPTICKÉ JEVY OPTIKA 13. Vady oka Mgr. Marie Šiková
Statika Prostorová soustava sil 17
8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 13. Vznik a šíření podélného postupného vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
OPTICKÉ JEVY OPTIKA 03. Vznik světla Mgr. Marie Šiková
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Transkript prezentace:

MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková

Anotace Materiál opakuje a procvičuje základní pojmy a vztahy z nauky o mechanickém vlnění. Je doplněn přehledem použitých fyzikálních vztahů a pracuje interaktivně. Materiál může být doplněn výkladem učitele, ale umožňuje také použití pro samostatnou práci žáků. Autor Konzultant na PC grafiku Mgr. Marie Šiková RNDr. Jan Hrdý, Ph.D. JazykČeština Očekávaný výstup M/01 Strojírenství 26–41-M/01 Elektrotechnika Speciální vzdělávací potřeby- žádné - Klíčová slovaMechanické vlnění, zvukové vlnění Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityKombinované Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníodborné vzdělávání Typická věková skupina let Vazby na ostatní materiályKVJ (kmitavé a vlnové jevy)

17.Zvukové vlnění Jako zvuk označujeme mechanické vlnění, které v uchu vyvolává sluchový vjem. Vlastnostmi zvuku a zákonitostmi jeho šíření se zabývá zvláštní obor fyziky zvaný akustika. Zdroje zvuku mohou být velmi rozmanité a různorodé: přírodní děje (bouřka, vítr, zemětřesení, sopečná činnost), stroje a zařízení vyrobená člověkem (stroje v továrnách, dopravní prostředky, multimediální zařízení, hudební nástroje) a živé organismy (lidský hlas, zvuky vydávané živočichy apod.). Pro všechny zdroje zvuku je charakteristické, že se jedná o kmitající tělesa nejrůznějších tvarů a velikostí.

Průběh kmitání zdrojů zvuku bývá obvykle značně složitý a často i nepravidelný. Proto mají v akustice zvláštní postavení zdroje, které produkují zvukové vlny s jednoduchým harmonickým průběhem. Mezi takové zdroje zvuku patří ladička, která je tvořena dvěma rameny z masivního mosazného pásku tvaru „U“, který je ve své spodní části opatřen stopkou ze stejného materiálu. Tato stopka slouží k uchycení ladičky, obvykle na dřevěnou ozvučnou skříňku. Ladička se rozechvívá úderem gumového kladívka do některého ze svých dvou horních konců (ramen).

Po rozechvění vznikají na harmonicky kmitající ladičce dva uzly a tři kmitny. Udělejte náčrtek: (M)

Ladička v minulosti sloužila jako důležitý zdroj zvuku. Při ladění hudebních nástrojů se používaly ladičky s frekvencí 440 Hz (tzv. komorní a neboli a 1 ). V hudební akustice se výška tónu nejčastěji vyjadřuje relativní výškou tónu: tón o dvojnásobné frekvenci má relativní výšku 2. Takové dva tóny tvoří interval zvaný oktáva. Některé hudební nástroje (hudební nástroje s pevným laděním jako např. klavír) mají oktávu rovnoměrně rozdělenou na dvanáct tónů: (M) c – cis – d – dis – e – f – fis – g – gis –a – ais – h - c

Určete relativní a absolutní výšky tónů cis, e, f,fis, g a h vzhledem k tónu c (frekvence f0): 6 x (M)

Pokud má zvuk periodický průběh, jde o hudební zvuk neboli tón. Pokud má tón harmonický průběh, hovoříme o jednoduchém tónu. V praxi se obvykle nesetkáváme s jednoduchými tóny, ale s tóny složenými z několika jednoduchých tónů. Nepravidelné a neperiodické zvuky nazýváme hluky (šumění, vrzání, praskot).

Literatura LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Miroslava ŠIROKÁ. Fyzika: Sbírka úloh pro střední školy. 3. vyd. Praha: Prometheus, ISBN LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy II. 3. vyd. Praha: Prometheus, ISBN LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia: Mechanické kmitání a vlnění. 3. vyd. Praha: Prometheus, ISBN