SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
přednáška 1 úvod do psychologické přípravy, závodní úzkost
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD PhDr. Eva Tomešová, Ph.D.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
„Test“ schopnosti imaginace
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D Vnitřní řeč PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
ÚVOD DO SPORTOVNÍ PSYCHOLOGIE
Motivace, regulace chování
ABY ŠPORT NEBOLEL Bratislava,  Výživa bude efektivní pouze ve spojení s kvalitní tréninkovou přípravou sportovce  Výživa je závislá na typu.
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Úvod do psychologické přípravy
Úvod do psychologické přípravy
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Taktická příprava Michal Lehnert.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
OSOBNOST.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Regulace úzkosti ve sportu
Regulace úzkosti ve sportu
Udělejte si jarní úklid sama v
Sebeuvědomění a sebekontrola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
Tělesné sebepojetí.
Motivace.
Vůle.
Psychologie koučování
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Psychologie pro sportovní praxi
Emoce a psychické stavy ve sportu seminář
PROCES UČENÍ V TEAMBUILDINGU
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Zákony učení.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Profese trenéra.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Temperament, charakter, motivace
Psychologie koučování
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Interkulturní adaptace
Transkript prezentace:

SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy Seminář 1

Proč sebepoznání sportovce? základem pro získání kontroly základem pro systematickou PP základem pro dosažení plného potenciálu člověka a sportovce Proč sebepoznání sportovce? 1) je základem pro získání kontroly nad myšlenkami, pocity a chováním (zdroj síly i příčina selhání při dosahování toho, co chceme) 2) sportovci jsou schopni na tomto základě systematicky pracovat na nácviku dalších psychologických dovedností, například na ideálních předstartovních stavech 3) je základem pro dosažení plného potenciálu člověka a sportovce

Cíle sebepoznání: poznat plně a upřímně vlastní dobré i špatné stránky, vlastnosti, schopnosti, dovednosti, současnou výkonnostní úroveň... akceptovat sám sebe stát se plně zodpovědným za následky svého myšlení, pocitů a chování

Sebepojetí: jedinec, jak je znám jedinci 3 složky: kognitivní (sebedeskriptivní termíny a atribuce) emoční (pocity ohledně kognitivních atribucí) behaviorální (tendence jednat v souladu s tím, jak se vnímáme)

Sebeúcta: jak se jedinec vnímá jako OK, hodnotná osobnost – OK si definuje každý individuálně

Sebeakceptace: Jak se přijímáme. Dobrá sebeakceptace znamená, že se přijímáme i se svými špatnými stránkami.

Sebedůvěra: víra ve svou schopnost úspěšně se vyrovnat se současnou situací (tady a teď) … víra v úspěch x sebenaplňující se proroctví Sebenaplňující se proroctví: negativní vnitřní řeč… pokud pochybuji o své schopnosti něco dokázat, nebo očekávám, že se stane něco negativního… a pomáhám tím tomu, že se to opravdu stane… negativní emoce „žerou energii“ úzkost, deprese, sebepodceňování narušují koncentraci!!! očekávání selhání vede k selhání a to ovlivní naše budoucí očekávání selhání…

Výhody sebedůvěry pozitivní emoce koncentrace cíle úsilí herní (soutěžní) strategie schopnost zvrátit negativní vývoj pozitivní emoce – spojené se schopností relaxovat, zůstat klidný, být agresivní nebo asertivní koncentrace – mysl je osvobozena od pochybností cíle – sebevědomí lidé mají tendenci klást si náročné cíle úsilí – sebevědomí zvyšuje úsilí, pokud věříme, že lze uspět, nevdáváme se herní strategie – je rozdíl mezi hrou „na vítězství“ a „vyhnout se prohře“ (bojí se dělat chyby!!! hrají na jistotu…) schopnost zvrátit negativní vývoj hry (psychologicky se dostat z toho, že o dost prohráváme)… „nikdy to nevzdávám“ přístup

Optimální sebedůvěra? nedostatek – pochyby úzkost narušení koncentrace nerozhodnost zaměření pozornosti na nedostatky místo na silné stránky často se týká jediné dovednosti a přenáší se na ostatní! nadměrná sebedůvěra – i když na to nemám nemusím se snažit někdy hraná – zastírá pochybnosti

Vliv očekávání na výkon osobní očekávání úspěchu – úspěch očekávání trenéra – ovlivnění interakcí problém nastává, pokud jsou příliš nízká nebo vysoká více času a instrukcí přeceňovaným méně kvalitní instrukce podceňovaným více chvály přeceňovaným ovlivňuje chování to potvrzuje trenérova očekávání studie s přetlačováním: subjekty byli spárovány s někým o kom byli předem přesvědčeni, že je silnější, pak s viditelně slabším soupeřem prohrálo 10 z 12 studie vzpírání: 3 skupiny, 1. bylo jim řečeno, že zvedají méně než osobák, 2. více, 3. nic. Nejvíce vzepřeli ti, co jim bylo řečeno, že zvedají méně než osobák – očekávali úspěch studie s „nadanými žáky“ Dát si na to pozor, zaměřit se na podceňované… jak s nimi komunikuji…

Zdroje sebedůvěry v činnosti – self-efficacy úspěšné výkony v minulosti příklad přesvědčování, verbální povzbuzení interpretace zvýšené aktivace pozitivně (na jako strach) dát zažít úspěch, zaměřit se na proces – techniku, jednotlivé dovednosti, ne vítězství

Posouzení sebedůvěry… otázky Kdy se přeceňuješ? Jak se dostaneš do rovnováhy po tom, cos udělal chybu? Kdy o sobě pochybuješ? Mění se tvá sebedůvěra během zápasu? V kterých situacích jsi nejistý a nerozhodný? Těšíš se na náročné a tvrdé utkání? Jak se vyrovnáváš s neočekávanou situací v zápase?

Budování sebedůvěry TRÉNINK A PLÁNOVÁNÍ úspěch sebevědomě jednat sebevědomě myslet imaginace trénink příprava úspěch – kruh… z něj se dá vyjít jedině úspěšným herním tréninkem, modelováním zátěže v tréninku sebevědomě jednat – řeč těla, nedat soupeři šanci zvýšit si sebevědomí sebevědomě myslet – mohu a dokážu to imaginace – představovat si úspěch (předem stanovit, co to je – realisticky, a těšit se na něj…) trénink příprava – udělal jsem vše, co bylo v mých silách…. plánování!!! detailně připravené plány a strategie, předzávodní příprava vč. rituálu… svěřenci musí vidět, že se s tím trenér vyrovná, že se nezhroutí, když se mu zhroutí plán

Techniky zaměřené na nácvik sebepoznání

1. Zaměřit se společně se sportovcem na jeho myšlenky, pocity a chování před, během a po perfektním závodě/zápase a nepovedeném závodě/zápase – propadáku.

2. Občas požádat sportovce o jakoukoli variantu písemného zamyšlení se nad sebou samým typu „Jak se vidím“

Otázky: 1) Popište, jak se v současnosti vidíte jako a) člověk b) sportovec zaměřte se jen na pozitivní věci. 2) Co si myslíte, že negativně ovlivňuje vaše sebepojetí a) jako člověka b) jako sportovce?

3. Pomoci sportovcům při hledání motivace, snažit se pomoci jim s porozuměním vlastní motivaci (Proč sportujete?)

4. Naučit sportovce znamenávání pocitů do tréninkového denníku (těžký trénink, soustředění, závody...)

5. Podporovat sportovce při získávání zpětné vazby od významných druhých a od VÁS.

6. Naučit sportovce poznávat současnou výkonnostní úroveň a progres během např. sezóny (PROFILOVÁNÍ VÝKONU).

7. Pomoci sportovcům učit se z chyb I úspěchů druhých (video...)

8. Naučit sportovce spojovat psychické stavy s fyziologickými procesy (jak mé tělo reaguje na trému...)

9. Učit sportovce vyjadřovat vlastní názory, diskutovat, poznávat se v diskusi.

Děkuji za pozornost!