SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy Seminář 1
Proč sebepoznání sportovce? základem pro získání kontroly základem pro systematickou PP základem pro dosažení plného potenciálu člověka a sportovce Proč sebepoznání sportovce? 1) je základem pro získání kontroly nad myšlenkami, pocity a chováním (zdroj síly i příčina selhání při dosahování toho, co chceme) 2) sportovci jsou schopni na tomto základě systematicky pracovat na nácviku dalších psychologických dovedností, například na ideálních předstartovních stavech 3) je základem pro dosažení plného potenciálu člověka a sportovce
Cíle sebepoznání: poznat plně a upřímně vlastní dobré i špatné stránky, vlastnosti, schopnosti, dovednosti, současnou výkonnostní úroveň... akceptovat sám sebe stát se plně zodpovědným za následky svého myšlení, pocitů a chování
Sebepojetí: jedinec, jak je znám jedinci 3 složky: kognitivní (sebedeskriptivní termíny a atribuce) emoční (pocity ohledně kognitivních atribucí) behaviorální (tendence jednat v souladu s tím, jak se vnímáme)
Sebeúcta: jak se jedinec vnímá jako OK, hodnotná osobnost – OK si definuje každý individuálně
Sebeakceptace: Jak se přijímáme. Dobrá sebeakceptace znamená, že se přijímáme i se svými špatnými stránkami.
Sebedůvěra: víra ve svou schopnost úspěšně se vyrovnat se současnou situací (tady a teď) … víra v úspěch x sebenaplňující se proroctví Sebenaplňující se proroctví: negativní vnitřní řeč… pokud pochybuji o své schopnosti něco dokázat, nebo očekávám, že se stane něco negativního… a pomáhám tím tomu, že se to opravdu stane… negativní emoce „žerou energii“ úzkost, deprese, sebepodceňování narušují koncentraci!!! očekávání selhání vede k selhání a to ovlivní naše budoucí očekávání selhání…
Výhody sebedůvěry pozitivní emoce koncentrace cíle úsilí herní (soutěžní) strategie schopnost zvrátit negativní vývoj pozitivní emoce – spojené se schopností relaxovat, zůstat klidný, být agresivní nebo asertivní koncentrace – mysl je osvobozena od pochybností cíle – sebevědomí lidé mají tendenci klást si náročné cíle úsilí – sebevědomí zvyšuje úsilí, pokud věříme, že lze uspět, nevdáváme se herní strategie – je rozdíl mezi hrou „na vítězství“ a „vyhnout se prohře“ (bojí se dělat chyby!!! hrají na jistotu…) schopnost zvrátit negativní vývoj hry (psychologicky se dostat z toho, že o dost prohráváme)… „nikdy to nevzdávám“ přístup
Optimální sebedůvěra? nedostatek – pochyby úzkost narušení koncentrace nerozhodnost zaměření pozornosti na nedostatky místo na silné stránky často se týká jediné dovednosti a přenáší se na ostatní! nadměrná sebedůvěra – i když na to nemám nemusím se snažit někdy hraná – zastírá pochybnosti
Vliv očekávání na výkon osobní očekávání úspěchu – úspěch očekávání trenéra – ovlivnění interakcí problém nastává, pokud jsou příliš nízká nebo vysoká více času a instrukcí přeceňovaným méně kvalitní instrukce podceňovaným více chvály přeceňovaným ovlivňuje chování to potvrzuje trenérova očekávání studie s přetlačováním: subjekty byli spárovány s někým o kom byli předem přesvědčeni, že je silnější, pak s viditelně slabším soupeřem prohrálo 10 z 12 studie vzpírání: 3 skupiny, 1. bylo jim řečeno, že zvedají méně než osobák, 2. více, 3. nic. Nejvíce vzepřeli ti, co jim bylo řečeno, že zvedají méně než osobák – očekávali úspěch studie s „nadanými žáky“ Dát si na to pozor, zaměřit se na podceňované… jak s nimi komunikuji…
Zdroje sebedůvěry v činnosti – self-efficacy úspěšné výkony v minulosti příklad přesvědčování, verbální povzbuzení interpretace zvýšené aktivace pozitivně (na jako strach) dát zažít úspěch, zaměřit se na proces – techniku, jednotlivé dovednosti, ne vítězství
Posouzení sebedůvěry… otázky Kdy se přeceňuješ? Jak se dostaneš do rovnováhy po tom, cos udělal chybu? Kdy o sobě pochybuješ? Mění se tvá sebedůvěra během zápasu? V kterých situacích jsi nejistý a nerozhodný? Těšíš se na náročné a tvrdé utkání? Jak se vyrovnáváš s neočekávanou situací v zápase?
Budování sebedůvěry TRÉNINK A PLÁNOVÁNÍ úspěch sebevědomě jednat sebevědomě myslet imaginace trénink příprava úspěch – kruh… z něj se dá vyjít jedině úspěšným herním tréninkem, modelováním zátěže v tréninku sebevědomě jednat – řeč těla, nedat soupeři šanci zvýšit si sebevědomí sebevědomě myslet – mohu a dokážu to imaginace – představovat si úspěch (předem stanovit, co to je – realisticky, a těšit se na něj…) trénink příprava – udělal jsem vše, co bylo v mých silách…. plánování!!! detailně připravené plány a strategie, předzávodní příprava vč. rituálu… svěřenci musí vidět, že se s tím trenér vyrovná, že se nezhroutí, když se mu zhroutí plán
Techniky zaměřené na nácvik sebepoznání
1. Zaměřit se společně se sportovcem na jeho myšlenky, pocity a chování před, během a po perfektním závodě/zápase a nepovedeném závodě/zápase – propadáku.
2. Občas požádat sportovce o jakoukoli variantu písemného zamyšlení se nad sebou samým typu „Jak se vidím“
Otázky: 1) Popište, jak se v současnosti vidíte jako a) člověk b) sportovec zaměřte se jen na pozitivní věci. 2) Co si myslíte, že negativně ovlivňuje vaše sebepojetí a) jako člověka b) jako sportovce?
3. Pomoci sportovcům při hledání motivace, snažit se pomoci jim s porozuměním vlastní motivaci (Proč sportujete?)
4. Naučit sportovce znamenávání pocitů do tréninkového denníku (těžký trénink, soustředění, závody...)
5. Podporovat sportovce při získávání zpětné vazby od významných druhých a od VÁS.
6. Naučit sportovce poznávat současnou výkonnostní úroveň a progres během např. sezóny (PROFILOVÁNÍ VÝKONU).
7. Pomoci sportovcům učit se z chyb I úspěchů druhých (video...)
8. Naučit sportovce spojovat psychické stavy s fyziologickými procesy (jak mé tělo reaguje na trému...)
9. Učit sportovce vyjadřovat vlastní názory, diskutovat, poznávat se v diskusi.
Děkuji za pozornost!