BOJOVÝ ŘÁD Obecné zásady

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Požární ochrana v obcích
Odbornost Hasič III.stupně Ing. Milan TLAMKA
... základní informace úvodní snímek E.z. BOL / H / 008
AMDS Automatic Message Delivery System (Automatický systém odesílání hlasových zpráv) Systém pro svolávání JSDHO pomocí hlasových zpráv na mobilní telefony.
Hasič III. Stupně 2007 Ing. Milan TLAMKA
Odjezd z místa zásahu, uvedení jednotky do akceschopnosti po příjezdu z místa zásahu Ing. Milan Tlamka 2007.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Evidence ostatních činností jednotek PO v JMK
Požární ochrana v obcích
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
Organizace požární ochrany a dobrovolní hasiči
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Metodická pomůcka pro JSDH obcí Jihomoravského kraje.
Zpracoval : Josef Dvořák – SDH Bystřice
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Taktické cvičení Hospoda pod Borovicí, Svatý Jiří konané dne
ŘÁD VÝKONU SLUŽBY v jednotkách JSDHO
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Být velitelem neznamená být diktátorem. Velitelem se nestává ten, kdo umí nejlépe křičet, ale ten kdo umí nejlépe poradit, pomoci, pochopit Velitel družstva.
ISSS 2004 Technická infrastruktura IZS kraje Vysočina.
HZS ČR organizace a řízení
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Administrativní náležitosti zřizování JSDHO
O TRESTNÉM ČINU O PŘESTUPKU O UDÁLOSTI
Pravidla provozu vozidel na pozemních komunikacích platná od
Letecká záchranná služba
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Informační podpora při krizovém řízení
Organizace požární ochrany a dobrovolní hasiči
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
JEDNOTKY SBORU DOBROVOLNÝCH HASIČŮ JSDH
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Požární ochrana v obcích Základní informace o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany 2013.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu MV – GŘ HZS ČR na výdaje jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Změny ve sledování a evidování úkolů JPO v operačním a organizačním řízení ZOČ – zprávy o činnosti.
Odborná příprava JSDHO Z měny v roce 2014 mjr. Ing. Jan Kolář HZS Plzeňského kraje, ÚO Plzeň, únor 2014.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ I MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST DRUHY MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VŠEOBECNÉ ZÁSADY CHOVÁNÍ LINKY TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
AMDS Automatic Message Delivery System (Automatický systém odesílání hlasových zpráv) Systém pro svolávání JSDHO pomocí hlasových zpráv na mobilní telefony.
Čísla integrovaného systému
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Požární ochrana v obcích
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
Nové povinnosti pro externí zhotovitele služeb v oblasti BOZP
Jednotky požární ochrany
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
Transkript prezentace:

BOJOVÝ ŘÁD Obecné zásady Výjezd jednotky - vyhlášení poplachu příjezd na místo – odjezd jednotky mjr. Ing. Jan Kolář HZS Pk, ÚO Plzeň Školení velitelů JSDHO, 2013

OBSAH: Listy Bojového řádu: OBECNÉ: (1) Přijetí zprávy o události (2) Vyhlášení poplachu jednotce (3) Výjezd jednotky (4) Doprava na místo zásahu (5) Příjezd na místo zásahu (6) Průzkum (7) Záchrana osob (8) Záchrana zvířat (9) Záchrana majetku (10) Předání místa zásahu (11) Odjezd z místa zásahu (12) Uvedení jednotky do akceschopnosti po příjezdu z místa zásahu (14) Usměrňování provozu na pozemních komunikacích

1. Přijetí zprávy o události Zprávu o události může přijmout: a) KOPIS b) Místní ohlašovna požáru

1. Přijetí zprávy o události telefonicky na tísňovém čísle 150 (112) telefonicky na čísle KOPISu: 950 330 110 radiostanicí v síti HZS (IZS) občanskou radiostanicí (9. kanál) osobně jiné možnosti (fax, dálkový přenos EPS, datová věta systému IZS…)

1. Přijetí zprávy o události Od volajícího musí obsluha zjistit: adresu události druh události (požár, živelní pohroma, jiná mimořádná událost) bližší údaje o události (ohrožení osob, jejich počet, charakter objektu…) nejvhodnější příjezdová trasa jméno osoby podávající zprávu o události

1. Přijetí zprávy o události Získané informace musí obsluha zaznamenat a rychle vyhodnotit z hlediska nutnosti následného vyhlášení poplachu jednotce, při tom se řídí řádem ohlašovny požáru!

MÍSTNÍ OHLAŠOVNA POŽÁRU Ohlašovna požáru slouží k: Nahlášení požáru (občanem) Vyhlášení poplachu místní jednotce a její vyslání na místo události Oznámení požáru na KOPIS 1. Přijme zprávu od občana 2. Zavolá na KOPIS 3. Vyhlásí poplach místní jednotce a vyšle jí na MU 1. Přijme zprávu z KOPISu 2. Vyhlásí poplach místní jednotce a vyšle ji na MU

KOPIS Krajské operační a informační středisko Provozuje HZS kraje Přijímá hovory z tísňových linek 150 a 112 Operátor 112 přijímá zprávu, zapíše do datové věty, předává dál Operační technik Operační důstojník zváží situaci, vysílají jednotky JPO, řídí zásah JPO ZZS 155 POLICIE 158

2. Vyhlášení poplachu jednotce

2. Vyhlášení poplachu jednotce je činnost, jejímž cílem je vyrozumět jednotku určenou pro zásah a předat jí informace o události vyhlášením poplachu začíná pro jednotku zásah ! následuje po přijetí zprávy ohlašovnou požáru nebo KOPISem, pokud vyvolá nutnost zásahu jednotky

2. Vyhlášení poplachu jednotce Vyhlášení poplachu provádí: KOPIS dle poplachového plánu kraje místní ohlašovna – pouze pro jednotku JSDHO ve své územní působnosti V každé jednotce musí být zaveden standardní a nouzový způsob vyhlášení poplachu.

2. Vyhlášení poplachu jednotce Způsoby vyhlášení: akusticky sirénou (signál požární poplach, 25 sec.tón, 10 sec.pauza, 25 sec.tón) radiovým svolávacím zařízením nebo telefonicky (AMDS, SMS) akusticky rozhlasem ústně zvoláním „HOŘÍ“ – s nebo bez rozhlasového zař., mobilní zařízení =nouzový způsob

2. Vyhlášení poplachu jednotce Informace předaná při vyhlášení poplachu: druh zásahu adresa zásahu síly a prostředky vyslané k zásahu doplňující údaje

3. Výjezd jednotky

3. Výjezd jednotky JPO III a V vyjíždí od vyhlášení poplachu max. do 10 min. !!! !!! Hasič má při výjezdu osobní ochranné prostředky a zařízení, zejména ochrannou přilbu, oblek určený pro zásah, svítilnu, ochranné rukavice, opasek…

3. Výjezd jednotky Za součást zásahu (příprava k výjezdu) se považuje i cesta hasiče po vyhlášení poplachu do hasičské zbrojnice.

3. Výjezd jednotky Při výjezdu musí být určeno: požární technika která vyjede – vysílá KOPIS!!! místo zásahu (případně další informace) Velitel si dále určí: - počet hasičů v jednotce, kteří vyjedou - velitele jednotky (dle hierarchie v organizačním řízení)

3. Výjezd jednotky Každý výjezd jednotky musí být neprodleně nahlášen HZS kraje (KOPIS) !!! Provede velitel (příp. ohlašovna požáru): radiostanicí kódem typické činnosti telefonem na linku KOPISu (950 330 110, 112, 150)

3. Výjezd jednotky Velitel jednotky při výjezdu: provede kontrolu připravenosti dává řidiči pokyn k výjezdu a zapnutí výstražné-ho zařízení Během cesty na místo události může dát řidiči příkaz ke zpomalení jízdy nebo zastavení!

4. Doprava na místo zásahu

4. Doprava na místo zásahu Pokud není KOPISem určena trasa dopravy, určí ji velitel tak, aby byla co nejkratší.

4. Doprava na místo zásahu Použije se zvláštní výstražné světlo modré barvy doplněné zvukovým výstražným zařízením (pokud velitel nestanoví jinak, s ohledem na druh zásahu). www.ar-zzs.cz www.hzspk.cz Současně musí být rozsvícena obrysová a potkávací světla !

4. Doprava na místo zásahu Při jízdě se zapnutými zvláštním výstražným zařízením řidič dbá zvýšené opatrnosti! Jednotka se dostavuje na místo zásahu v koloně nebo jednotlivými požárními automobily (dle určení velitele zásahu).

4. Doprava na místo zásahu Při jízdě na dálnici a rychlostní silnici o dvou a více jízdních pruzích v jednom směru při vzniku kolony řidič využívá vzniklý průjezdný pruh:

4. Doprava na místo zásahu Za bezpečnost jízdy k zásahu zodpovídá řidič, velitel ani jiný člen osádky nesmí zasahovat do práv a povinností řidiče. Velitel ale může nařídit zastavení nebo zpomalení vozidla, výměnu řidiče nebo změnit trasu! Hasiči jezdí připoutáni, s výjimkou mimořádných událostí, kdy by použití bezp. pásu bránilo rychlému opuštění vozidla za účelem výkonu dalších povinností.

4. Doprava na místo zásahu Řidič je povinen respektovat znamení k zastavení, která dávají oprávněné osoby (např. příslušník Policie ČR).

4. Doprava na místo zásahu V případě poruchy, nehody, nesjízdnosti komunikace či jiných závažných okolností, informuje velitel KOPIS – a ten rozhodne o dalším postupu. Tento postup platí i pro případ, že cestou na místo události zjistí další požár či mimořádnou událost. V případě, že velitel nemá možnost spojení s KOPISem, rozhodne o dalším postupu sám.

4. Doprava na místo zásahu Na řidiče vozidel jednotek PO při řešení mimořádných událostí se nevztahuje zákaz držet v ruce při jízdě telefonní přístroj nebo jiné hovorové zařízení.

5. Příjezd na místo události

5. Příjezd na místo události Příjezd na místo zásahu je činnost, jejímž cílem je zaujetí optimálního postavení sil a prostředků jednotky s ohledem na její bezpečnost a další předpokládané nasazení v souladu s doporučenými taktickými postupy.

5. Příjezd na místo události USTAVENÍ TECHNIKY: Techniku je nutné stavět tak, aby co nejméně omezovala průchodnost vchodů, vjezdů, komunikací a bránila využití dalších technických zařízení potřebných k likvidaci MU. Požární technika musí být ustavena tak, aby v případě ohrožení byl umožněn co nejrychlejší ústup! Při zásahu na komunikaci – označit překážku jako překážku silničního provozu.

5. Příjezd na místo události POSTUP VELITELE: Po příjezdu na místo zásahu velitel jednotky nahlásí příjezd na KOPIS !!! Je-li jednotka první na místě události – stává se velitelem zásahu - upřesní nebo potvrdí místo a druh události (KOPIS). Není-li první na místě zásahu, ohlásí se veliteli zásahu a čeká na jeho příkazy! (teprve potom dává příkazy své jednotce k bojovému rozvinutí)

5. Příjezd na místo události Hasiči vystupují z požárních automobilů po povelu svých velitelů.

Spojení s KOPISem (Plzeňský kraj) 950 330 110 150 112

Průzkum Záchrana osob, zvířat a majetku Bojový řád O - 6, 7, 8, 9

Průzkum Záchrana osob, zvířat a majetku Tlakové lahve – Jince 2012 http://www.youtube.com/watch?v=bU4CZNVHj1g Co udělá 0,5 Kg bomba propanbutanu v ohništi? http://www.youtube.com/watch?v=3zXYkQbzin0

10. Předání místa zásahu

10. Předání místa zásahu Pokud je nutné zabezpečit dohled nad místem, kde jednotky zasahovaly, provede velitel zásahu předání místa zásahu vlastníku nebo jiné oprávněné osobě. Pokud tak nelze ihned učinit, velitel zásahu zabezpečí po dobu hrozícího nebezpečí dohled nad místem zásahu

11. Odjezd z místa zásahu

11. Odjezd z místa zásahu jednotka může opustit místo zásahu jen se souhlasem velitele zásahu! každý hasič provede kontrolu své osobní výstroje a věcných prostředků, se kterými zasahoval, před odjezdem uloží věcné prostředky do vozidla Strojník zkontroluje úplnost a uložení věcných prostředků na vozidle, stav automobilu (např. PHM, voda v nádrži), připojení přívěsu a oznámí veliteli jednotky popř. připravenost k odjezdu.

11. Odjezd z místa zásahu voda, případně pěnidlo, se do CAS doplní na místě zásahu před odjezdem nebo na nejbližším místě strojník musí respektovat změnu jízdních vlastností při jízdě CAS s nedoplněnou vodou odjezd z místa zásahu hlásí velitel jednotky na příslušné operační středisko pokud není operačním střediskem stanovena trasa návratu, rozhodne o ní velitel jednotky

11. Odjezd z místa zásahu při odjezdu z místa zásahu je nutné počítat s omezenou akceschopností jednotky, zejména z důvodu: - fyzického vyčerpání - snížení pozornosti řidiče - poškození požární techniky - částečná kontaminace pož. techniky a věcných prostředků - omezené množství provoz. Náplní - ztráty věcných prostředků - jízdy s CAS nedoplněnou vodou

12. Uvedení jednotky do akceschopnosti po příjezdu z místa zásahu

12. Uvedení jednotky do akceschopnosti po příjezdu z místa zásahu následuje bezprostředně po návratu z místa zásahu velitel jednotky hlásí příjezd na místo dislokace příslušnému operačnímu středisku velitel zajistí doplnění chybějící výstroje, provedení oprav, očisty techniky a věcných prostředků, zdrojů radiostanic, svítilen… každý hasič provede podrobnou kontrolu své osobní výstroje, ztráty a poškození hlásí veliteli

12. Uvedení jednotky do akceschopnosti po příjezdu z místa zásahu strojník provede kontrolu provozuschopnosti vozidel a věcných prostředků, zejména: a) očištění vozidla b) doplnění provozních náplní vozidla c) doplnění hasebních látek a prostředků d) doplnění oleje do rotačních vývěv e) stav pneumatik f) těsnost nádrží g) činnost světel, stěračů, signálního výstr.zař. h) činnost brzdové soustavy i) propláchnutí čerpadla j) propláchnutí pěnotvorného zařízení k) odvodnění čerpadla l) výměnu poškozené nebo doplnění spotřebované a chybějící výzbroje

12. Uvedení jednotky do akceschopnosti po příjezdu z místa zásahu Velitel jednotky, strojník, popřípadě technici speciálních služeb provedou potřebné záznamy v dokumentaci jednotky.

14. Usměrňování provozu na pozemních komunikacích Příslušník Hasičského záchranného sboru ČR ve služebním stejnokroji s označením příslušnosti k Hasičskému záchrannému sboru ČR je oprávněn usměrňovat pokyny provoz na pozemních komunikacích v případě, že je to nezbytné v souvislosti s řešením mimořádné události, a není-li přítomen policista nebo strážník obecní policie. Při usměrňování provozu používá pokyny stanovené pro řízení provozu policisty. Obdobné oprávnění má člen nebo zaměstnanec jednotky požární ochrany při řešení mimořádných událostí

14. Usměrňování provozu na pozemních komunikacích O usměrňování provozu nebo dočasném omezením provozu rozhoduje velitel zásahu. Velitel zásahu přednostně vyžaduje pro usměrňování provozu policii. Po jejím příjezdu na místo zásahu jim uvedenou činnost přenechá. Hasič s terčíkem: http://www.youtube.com/watch?v=dJKbl3dKeSI

14. Usměrňování provozu na pozemních komunikacích

14. Usměrňování provozu na pozemních komunikacích

14. Usměrňování provozu na pozemních komunikacích

14. Usměrňování provozu na pozemních komunikacích

14. Usměrňování provozu na pozemních komunikacích

mjr. Ing. Jan KOLÁŘ Vedoucí pracoviště IZS a služeb HZS Plzeňského kraje, ÚO Plzeň U Hasičů 1, Plzeň tel. 950 331 164 email: jan.kolar@hzspk.cz