Životní cyklus malé firmy. Osobnost podnikatele Vyváženost tří osobností: Podnikatele, manažera a dělníka. Vyváženost tří osobností: Podnikatele, manažera.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právě v době recese či krize je to velmi aktuální otázka. Jak to poznat? Ti, kdo řídí podnik, některé typy znají. Většina manažerů však přivítá mít špičkového.
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Naučil jsem se....
Příběh ZKUŠENÉHO ???? podnikatele
1 Projektová dynamika II RNDr. Jiří Weinberger, TIMING Praha 28. Března 2008.
Projekt na podporu malých a středních podnikatelů
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Podnikatel – jak se rodí? Lermanův zákon o podnikání: Kterýkoli podnikatelský problém je možno vyřešit, je-li k dispozici dostatek času a peněz. Lermanův.
Proč selhávají malé podniky?
OBCHOD A HOSPODÁŘSTVÍ Vyzkoušejte si samostatně obchodovat…
Zralost a podnikatelská perspektiva. Watson: „Má-li se firma stát vynikajícím podnikem, musí se začít jako vynikající podnik chovat dávno předtím, než.
TRANSFORMACE. Transformace mezi ovládnutím situace a rezignací na problémy mezi ovládnutím situace a rezignací na problémy nepružná organizace nepružná.
Vize, Strategie, Cíle.
Nezaměstnaný…. Bihal.
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
Nedostatek času pro nás už neexistuje. Každý člověk má jenom tolik minut, hodin a dní kolik jich využije.
Výrobek a jeho životní cyklus
Podnikatel Lermanův zákon o podnikání: Kterýkoli podnikatelský problém je možno vyřešit, je-li k dispozici dostatek času a peněz. Lermanův dodatek: Dostatek.
Ekonomická gramotnost
Abrah á m – praotec víry Jak žít víru dnes? Několik postřehů z životní cesty Abraháma Bůh se mu dal poznat a změnil mu jméno On se rozhodl změnit život.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Název firmy/nápadu Jméno a příjmení všech spolumajitelů firmy/nápadu
Wankelův motor.
Životní cyklus malého podniku. Firma prochází třemi fázemi vývoje: Firma prochází třemi fázemi vývoje: dětská léta - embryo, dětská léta - embryo, dospívání.
Klíčová otázka č. 5 Jakou roli by měli hrát různí aktéři (zejm. veřejná správa na všech úrovních, poskytovatelé služeb, volení představitelé, sdělovací.
Koncepce marketingového řízení
Patronus 9/06 Madam Pomfrey, prof. McGonagallová, prof. Snape od Veni.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Produkt.
Business partnering a role (v) HR Iva Pechová Leden 2008.
úvod pojetí a obsah marketingu
Proč selhávají malé podniky?
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
„Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Investuje do venkovských oblastí"
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Specifický typ osobnosti
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Fáze rozvoje malého podniku. Firma prochází třemi fázemi vývoje: Firma prochází třemi fázemi vývoje: embryo / dětská léta, embryo / dětská léta, dospívání.
Osobnost podnikatele.
Proč selhávají malé podniky? Fáze rozvoje podniku, tři role podnikatele.
Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD
Než začnete podnikat Kdo je můj klient. Kdo je můj klient? S touto otázkou souvisí spousta dalších: Jak velký je „můj trh“? Je tam pro mě místo? Kolik.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Fáze rozvoje malého podniku. Firma prochází třemi fázemi vývoje: Firma prochází třemi fázemi vývoje: embryo /zárodečné stadium, embryo /zárodečné stadium,
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SPOLUPRÁCE VÝROBA VELKOOBCHOD Jiří Tesák, obchodní ředitel TZB, Grundfos Sales Czechia and Slovakia s.r.o. Slavkov
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
(c) Robert Němec, 2006 Zapomeňte na prodej a vytvořte marketingovou strategii Robert Němec.
Hudba: Floyd Cramer – Unchained melody Nepřítel zabírá v naší hlavě víc místa, než přítel v našem srdci.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Úloha marketingu v řízení organizace
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Typ klienta.
Naučil jsem se....
Nezaměstnaný…. Bihal.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Proč selhávají malé podniky?
Proč selhávají malé podniky?
Pokročilé metody speciální pedagogiky
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Životní cyklus malé firmy

Osobnost podnikatele Vyváženost tří osobností: Podnikatele, manažera a dělníka. Vyváženost tří osobností: Podnikatele, manažera a dělníka.

Vznik firmy Na prahu podnikání má podnikatel jistou vizi… Na prahu podnikání má podnikatel jistou vizi… Je to špičkový dělník vynikajících pracovních kvalit. Je to špičkový dělník vynikajících pracovních kvalit. Ví, že po jeho práci bude poptávka. Ví, že po jeho práci bude poptávka. Pokud zůstane dělníkem bude největší bariérou rozvoje on sám. Kormidlo třímá „dělník“. Pokud zůstane dělníkem bude největší bariérou rozvoje on sám. Kormidlo třímá „dělník“. Takový model funguje však jen krátce. Takový model funguje však jen krátce.

Firma je řízena na základě toho, co si přeje jejich majitel, nikoli co potřebuje zákazník či podnik sám. Firma je řízena na základě toho, co si přeje jejich majitel, nikoli co potřebuje zákazník či podnik sám. A to, o co jde dělníkovi který řídí podnik není růst ani změna, ale pravý opak. A to, o co jde dělníkovi který řídí podnik není růst ani změna, ale pravý opak. Tento fakt je zásadní příčinou úmrtnosti malých firem. Tento fakt je zásadní příčinou úmrtnosti malých firem. Co se stane s firmou ve vleku dělníka?

Proces podnikového rozvoje musí majitel malé firmy systematicky aplikovat metodou postupných kroků, kterými zohledňuje dynamický proces rozvoje podniku. Proces podnikového rozvoje musí majitel malé firmy systematicky aplikovat metodou postupných kroků, kterými zohledňuje dynamický proces rozvoje podniku. Firma musí existovat nezávisle na nich. Firma musí existovat nezávisle na nich.

Firma prochází třemi fázemi vývoje: Firma prochází třemi fázemi vývoje: dětská léta, dětská léta, dospívání, dospívání, zralost. zralost.

Dětská léta - 1 Na začátku není problém pro firmu přinést jakoukoliv oběť. Ze začátku je majitel naplněný optimismem, má práci, kterou má rád a kterou je třeba udělat a nakonec „tohle vše přece dělá pro sebe“. Na začátku není problém pro firmu přinést jakoukoliv oběť. Ze začátku je majitel naplněný optimismem, má práci, kterou má rád a kterou je třeba udělat a nakonec „tohle vše přece dělá pro sebe“. Zakázek přibývá: majitel pracuje 10, pak 12 a pak nakonec 14 hodin denně 7 dní v týdnu. Zakázek přibývá: majitel pracuje 10, pak 12 a pak nakonec 14 hodin denně 7 dní v týdnu. Ale teď už nedělá jen práci kterou zná a kterou miluje, ale obstarává nákup, prodej, expedici, úklid atd. Ale teď už nedělá jen práci kterou zná a kterou miluje, ale obstarává nákup, prodej, expedici, úklid atd. Majitel je jako žongléř, který se snaží udržet několik kuliček ve vzduchu najednou. Majitel je jako žongléř, který se snaží udržet několik kuliček ve vzduchu najednou.

Dětská léta - 2 Tvrdá práce se začne vyplácet, všichni mluví o něm, jak je dobrý. Tvrdá práce se začne vyplácet, všichni mluví o něm, jak je dobrý. Nemá nouzi o zákazníky, majitel je na vrcholu svého uspokojení. Nemá nouzi o zákazníky, majitel je na vrcholu svého uspokojení. Rád se zviditelňuje - vyvěsí na provozovnu hrdě štít se svým jménem. Rád se zviditelňuje - vyvěsí na provozovnu hrdě štít se svým jménem. Pak dojde nutně k nevyhnutelnému. Dělník nestíhá odvést dokonalou práci. Žongléř upustí jednu kouli na zem. Dělník nestíhá odvést dokonalou práci. Žongléř upustí jednu kouli na zem.

Dětská léta -3 Co s tím udělá? Umí jen jediné – pracuje ještě víc, ještě usilovněji, ještě déle. Umí jen jediné – pracuje ještě víc, ještě usilovněji, ještě déle. V tu chvíli už nechce, aby bylo jeho jméno na vývěsním štítu. V tu chvíli už nechce, aby bylo jeho jméno na vývěsním štítu. Začíná mít chaos v práci, zjišťuje, že potřebuje nějaký systém. Začíná mít chaos v práci, zjišťuje, že potřebuje nějaký systém.

První kritický bod: Firma je závislá právě jenom na majiteli – dělníkovi na jeho stylu práce, na jeho stylu práce, na jeho osobnosti, na jeho osobnosti, na jeho přítomnosti, na jeho přítomnosti, na jeho talentu a ochotě pracovat. Co když však majitel onemocní nebo by si chtěl vzít dovolenou? na jeho talentu a ochotě pracovat. Co když však majitel onemocní nebo by si chtěl vzít dovolenou?

Zásadní chyba: Majitel a jeho firma jsou jedno a totéž. Kdybychom odstranili majitele, žádný podnik by neexistoval. Kdybychom odstranili majitele, žádný podnik by neexistoval.

Konec dětských let Dětská léta končí v okamžiku, kdy si majitel uvědomí, že firma nemůže nadále fungovat stejně jako dosud, že se bude muset změnit, chce-li přežít. Dětská léta končí v okamžiku, kdy si majitel uvědomí, že firma nemůže nadále fungovat stejně jako dosud, že se bude muset změnit, chce-li přežít. Dále již nelze ignorovat finanční povinnosti, marketingové povinnosti, prodejní a administrativní povinnosti. Dále již nelze ignorovat finanční povinnosti, marketingové povinnosti, prodejní a administrativní povinnosti.

Dospívání – první zaměstnanci Začíná v okamžiku, kdy majitel přežije dětská léta a rozhodne se sehnat někoho, kdo by mu pomáhal. Začíná v okamžiku, kdy majitel přežije dětská léta a rozhodne se sehnat někoho, kdo by mu pomáhal. Dojde k tomu vždy na základě nějaké krize ve fázi dětských let. Dojde k tomu vždy na základě nějaké krize ve fázi dětských let. Jakou pomoc se však majitel - dělník rozhodne sehnat? Jakou pomoc se však majitel - dělník rozhodne sehnat?

Jaký je první zaměstnanec? Většinou to bývá někdo, kdo umí administrativu, vyzná se v účetnictví, „umí telefonovat“, je obětavý, spolehlivý – „Pepa který umí všechno“, tedy umí práci, do které se majiteli nejvíc nechce. Většinou to bývá někdo, kdo umí administrativu, vyzná se v účetnictví, „umí telefonovat“, je obětavý, spolehlivý – „Pepa který umí všechno“, tedy umí práci, do které se majiteli nejvíc nechce.

Šťastný „teenager“ Majitel má opět více času věnovat se roli dělníka ve výrobě, čemuž nejvíce rozumí. Majitel má opět více času věnovat se roli dělníka ve výrobě, čemuž nejvíce rozumí. Dostaví se pocit úlevy a práce utěšeně přibývá. Pepa vidí, že je potřeba víc lidí, protože se podnik rozrůstá. A tak ho majitel požádá, aby nějaké lidi sehnal. Pepa nějaké lidi zaměstná a majitel je rád, že jim i řekne „co mají dělat“. Majitel je přesvědčen, že podnikat je snadné, má zaměstnance a spolehlivého parťáka. Dostaví se pocit úlevy a práce utěšeně přibývá. Pepa vidí, že je potřeba víc lidí, protože se podnik rozrůstá. A tak ho majitel požádá, aby nějaké lidi sehnal. Pepa nějaké lidi zaměstná a majitel je rád, že jim i řekne „co mají dělat“. Majitel je přesvědčen, že podnikat je snadné, má zaměstnance a spolehlivého parťáka. Pak k tomu dojde. Pak k tomu dojde.

První problémy se zaměstnanci Nutně přijde okamžik, kdy manažer - role ze které abdikoval, si vybírá svou daň. Příklady: Nutně přijde okamžik, kdy manažer - role ze které abdikoval, si vybírá svou daň. Příklady: Volá zákazník a stěžuje si na lajdácké zacházení vašeho zaměstnance. Volá zákazník a stěžuje si na lajdácké zacházení vašeho zaměstnance. Zjistí, že na účtu v bance chybí provozní kapitál. Zjistí, že na účtu v bance chybí provozní kapitál. Zavolá stálý odběratel, že dosud neobdržel vaši dodávku. Zavolá stálý odběratel, že dosud neobdržel vaši dodávku. Majitel vždy slíbí, že se na to podívá. Majitel vždy slíbí, že se na to podívá. Snaží se zachránit situaci a udělá to sám. Snaží se zachránit situaci a udělá to sám.

Šťastný „teenager“ končí Majitel si začne uvědomovat, že neměl tolik důvěřovat zaměstnancům, že nikomu na jeho podniku nezáleží, nikdo není ochoten pracovat jako on sám. Majitel si začne uvědomovat, že neměl tolik důvěřovat zaměstnancům, že nikomu na jeho podniku nezáleží, nikdo není ochoten pracovat jako on sám. Pokud se má něco udělat pořádně, musí to udělat sám. Pokud se má něco udělat pořádně, musí to udělat sám. Majitel firmy pracuje do úmoru – navzdory tomu, že má zaměstnance, kteří by to měli dělat za něj. Lidé, kterým za to platí. Majitel firmy pracuje do úmoru – navzdory tomu, že má zaměstnance, kteří by to měli dělat za něj. Lidé, kterým za to platí. Čím víc toho dělá sám, tím méně dělají ostatní. Čím víc toho dělá sám, tím méně dělají ostatní.

Nezvládnutý růst firmy Problém je v tom, že se neujal role manažera. Problém je v tom, že se neujal role manažera. Tuto roli „přehodil na nějakého Pepu“. Jenže Pepa je také dělník. Potřebuje větší usměrňování, než jaké mu poskytne jiný dělník, byť majitel. Tuto roli „přehodil na nějakého Pepu“. Jenže Pepa je také dělník. Potřebuje větší usměrňování, než jaké mu poskytne jiný dělník, byť majitel. Koule, které dříve majiteli upadly jen občas, začnou padat na zem rychleji a častěji. Koule, které dříve majiteli upadly jen občas, začnou padat na zem rychleji a častěji.

Zóna schopností majitele Každý podnik ve fázi dospívání se dostane do stadia, kdy překročí zónu (obzor) schopností svého majitele. Každý podnik ve fázi dospívání se dostane do stadia, kdy překročí zónu (obzor) schopností svého majitele. Hranice obzoru dělníka jsou určeny tím, kolik práce je schopen sám zvládnout. Hranice obzoru dělníka jsou určeny tím, kolik práce je schopen sám zvládnout. Hranice manažerova obzoru jsou určeny tím, kolik dělníků dokáže efektivně řídit/kolik manažerů dokáže zorganizovat. Hranice manažerova obzoru jsou určeny tím, kolik dělníků dokáže efektivně řídit/kolik manažerů dokáže zorganizovat.

„Pepa“ potřebuje vědět proč dělá to, co dělá, proč dělá to, co dělá, potřebuje znát oblast, za kterou je zodpovědný, pravidla, podle kterých se jeho práce hodnotí, potřebuje znát oblast, za kterou je zodpovědný, pravidla, podle kterých se jeho práce hodnotí, potřebuje vědět, kam podnik směřuje a kam jeho činnost zapadá do celkové strategie podniku, potřebuje vědět, kam podnik směřuje a kam jeho činnost zapadá do celkové strategie podniku,

„Pepa“ Zklamal důvěru majitele? Zklamal důvěru majitele? Je chyba na straně Pepy? Je chyba na straně Pepy? Ne, chyba je rozhodně v majiteli. Majitel se nedohodl s Pepou jak bude mezi nimi vlastně vypadat vzájemný vztah, Majitel se nedohodl s Pepou jak bude mezi nimi vlastně vypadat vzájemný vztah, jakou roli by měl každý z nich hrát. Že majitel by měl být majitelem firmy a Pepa jeho zaměstnanec. jakou roli by měl každý z nich hrát. Že majitel by měl být majitelem firmy a Pepa jeho zaměstnanec.

Majitel nestanovil pravidla, podle kterých se měl Pepa chovat a dodržovat je. Majitel nestanovil pravidla, podle kterých se měl Pepa chovat a dodržovat je. Pepa byl rovný chlap, který dřel taky, ale na rozdíl od majitele neměl jeho motivaci a nakonec za takovou mzdu přece nemohl dělat „děvečku pro všechno“. Pepa byl rovný chlap, který dřel taky, ale na rozdíl od majitele neměl jeho motivaci a nakonec za takovou mzdu přece nemohl dělat „děvečku pro všechno“. Pepa odchází. Pepa odchází. „Pepa“ za to nemůže

Druhý kritický bod: selhání v roli manažera V takové situaci firma může směřovat třemi směry: firma končí krachem firma končí krachem může se vrátit do dětských let, může se vrátit do dětských let, firma přežívá ve stavu dospívání. firma přežívá ve stavu dospívání.

Návrat do dětských let kdy byl podnik jednoduchý a všechnu práci dělal sám. Majitel dělník propustí všechny zaměstnance,zbaví se svých zásob, pronajme si menší prostory do kterých umístí jeden stroj, vedle stroje telefon a vrátí se k tomu, že všechnu práci dělá opět sám. Majitel dělník propustí všechny zaměstnance,zbaví se svých zásob, pronajme si menší prostory do kterých umístí jeden stroj, vedle stroje telefon a vrátí se k tomu, že všechnu práci dělá opět sám. Zapomíná však, že už jednou v té situaci byl. Pak mu dojde, že není majitelem podniku, že je jen majitelem vlastní práce! Zapomíná však, že už jednou v té situaci byl. Pak mu dojde, že není majitelem podniku, že je jen majitelem vlastní práce!

Přežívání ve stavu dospívání Nejsmutnější varianta. Majitel patří mezi neuvěřitelně umíněné a odhodlané jedince, kteří odmítají nechat se porazit. Je rozhodnut udělat cokoliv, co umožní jeho přežití. A způsob jak to zajistit je, že musí osobně být u všeho a to neustále. Majitel patří mezi neuvěřitelně umíněné a odhodlané jedince, kteří odmítají nechat se porazit. Je rozhodnut udělat cokoliv, co umožní jeho přežití. A způsob jak to zajistit je, že musí osobně být u všeho a to neustále. Den za dnem bojuje stejné bitvy. Den za dnem bojuje stejné bitvy. Funguje to do doby, než přijde jeho osobní selhání. Funguje to do doby, než přijde jeho osobní selhání.

Závěr: Firma nevyhnutelně roste Jakmile k tomu dojde, povaha práce majitele se podstatně musí změnit. Jakmile k tomu dojde, povaha práce majitele se podstatně musí změnit. Správná otázka je: Jaké velikosti může podnik přirozenou cestou dosáhnout? Správná otázka je: Jaké velikosti může podnik přirozenou cestou dosáhnout? Protože ať je podnik jakkoli malý/velký, všechna omezení, kterými majitel limituje jeho růst, jsou nepřirozená, nejsou vyvolaná trhem, ale jsou důsledkem majitelových osobních omezených schopností a nedostatků.

Majitel musí být připraven na růst podniku Vyváženým a aktivním přístupem růst usnadnit. Vyváženým a aktivním přístupem růst usnadnit. To ovšem vyžaduje určitý záměr už v době zakládání podniku, mít takto postavenou podnikatelskou vizi a mít ochotu, lépe touhu k osobním změnám, osvojit si nové dovednosti, znalosti, novou moudrost. To ovšem vyžaduje určitý záměr už v době zakládání podniku, mít takto postavenou podnikatelskou vizi a mít ochotu, lépe touhu k osobním změnám, osvojit si nové dovednosti, znalosti, novou moudrost.

K tomu všemu nemuselo dojít Kdyby si majitel počínal již od začátku takto: měl předvídat, že pravděpodobně bude poptávka po jeho zboží „asi taková“, měl předvídat, že pravděpodobně bude poptávka po jeho zboží „asi taková“, měl předvídat že růst podniku přinese potřebu zaměstnanců, měl předvídat že růst podniku přinese potřebu zaměstnanců, že bude potřebovat další kapitál atd. že bude potřebovat další kapitál atd. Je to velká odpovědnost, ale majitel nemá na vybranou, pokud chce, aby firma vzkvétala.

Plán! (Business plan) Je jasné, že je to jen pouhý odhad. Je jasné, že je to jen pouhý odhad. I přesto je nezbytně nutné představit si a jasně formulovat, tudíž naplánovat to, jaké má majitel se sebou i se svými zaměstnanci v budoucnosti úmysly. I přesto je nezbytně nutné představit si a jasně formulovat, tudíž naplánovat to, jaké má majitel se sebou i se svými zaměstnanci v budoucnosti úmysly. Pokud to jasně nebude formulovat, tedy konkrétně srozumitelně sepsat na papír tak, aby to ostatní pochopili – neví nic! Pokud to jasně nebude formulovat, tedy konkrétně srozumitelně sepsat na papír tak, aby to ostatní pochopili – neví nic! Pamatujte si – jakýkoliv plán je lepší než vůbec žádný! Pamatujte si – jakýkoliv plán je lepší než vůbec žádný!

Indikátor toho, že je něco ve firmě v nepořádku: Podnikatel „utíká“ před problémy, neřeší je ihned, řešení odkládá, dělá jakoby se ho netýkaly!!!!!!! To je jeden z jistých kroků k záhubě.