podmínky a předpoklady – Plán SFDI 2015 - 2020 podmínky a předpoklady – Ing. Zbyněk Hořelica pověřený ředitel SFDI Rozpočet SFDI na rok 2011 a střednědobý výhled na roky 2012 a 2013 byl sestaven tak, aby respektoval finanční omezení dané krácením rozpočtu v roce 2010 a z toho vyplývající důsledky pro rok 2011. Zároveň omezil investiční činnost tak, aby byl dodržen výdajový rámec pro rok 2011 ve výši 33 mld. Kč. Navržený rozpočet je založen na premise, že je nutno nejprve dofinancovat běžící akce a až následně začínat nové investice.
Rozpočet a střednědobý výhled SFDI Financování dopravní infrastruktury v ČR SFDI sestavuje rozpočet na následující rok a střednědobý výhled na období dalších 2 let (aktuálně 2015 - 2017) Střednědobý výhled je „pouze indikativní“ Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 2
Východiska sestavování rozpočtu SFDI Řada strategických materiálů Dopravní politika státu Dopravní sektorové strategie, 2. fáze Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem Výdajový rámec stanovený Ministerstvem financí ČR Fondy EU - Operační program doprava, KP Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 3
Rozpočet SFDI 2015 - 2017 Schválen PSP ČR v prosinci 2014 Finanční rámec celkem 94 – 75 – 87 Národní zdroje základní 44(+6) - 43 - 43 mld. Kč Střednědobý výhled je nevyrovnaný v roce 2016 – 15,4 mld. Kč, resp. v roce 2017 – 6,1 mld. Kč Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 4
Rozpočet SFDI pro rok 2015 Celkem včetně nároků 66,9 mld. Kč Národní výdajový rámec 44,0 mld. Kč Prostředky EU (2007 - 2013) 5,6 mld. Kč Prostředky EU (2014 - 2020) 0,2 mld. Kč Zůstatek účtů SFDI k 31. 12. 2014 6,0 mld. Kč Nároky (OPD a spolufinancování) 11,1 mld. Kč Celkem včetně nároků 66,9 mld. Kč Předpokládané souvztažné navýšení prostředků EU 27,5 mld. Kč Celkem 94,4 mld. Kč Upravený rozpočet 93, 8 mld. Kč Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 5
Faktory ovlivňující celkovou výši rozpočtu změna kurzu EUR/CZK realizace projektů mimo rozpočet SFDI (např. nákup železničních vozidel) o tyto výdaje by byly poníženy disponibilní zdroje a tedy i výdaje posun výzev komunitárního programu CEF - gesce EK neschválení projektů k financování z CEF - plné rozhodovací právo EK termín schválení OPD 2014 - 2020 a jednotlivých projektů Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 6
Výdaje dle objemově nejvýznamnějších příjemců v mil. Kč 2015 Schválený rozpočet 2014 Celkem 2013 Příjemce Národní OPD EU14+ Ostatní fondy EU ŘSD 29 453 12 570 4 575 11 46 609 38 912 36 562 SŽDC 19 843 23 898 196 43 937 29 672 26 117 ŘVC 526 310 1 022 1 1 859 668 608 Ostatní příjemci 1 458 113 376 1 947 1 840 1 209 Výdaje celkem 51 280 36 891 6 169 12 94 352 71 092 64 496 Pro informaci uvádím rozdělení výdajů podle nejvýznamnějších příjemců. V rámci řádku Ostatní je například financování investic v hl. městě Praze, příspěvkové programy SFDI (podpora bezpečnosti zejm. přechody, cyklostezky) a vnitřní rozpočet SFDI. 7
Analytický rozklad prostředků pro ŘSD v mil. Kč Druh výdaje 2014 schválený rozpočet 2015 celkové výdaje 2016 celkové výdaje 2017 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje vč. mýta 13 708 14 522 14 826 12 484 z toho: Opravy a údržba 9 000 9 600 9 900 10 000 z toho: Mýto a telematika 3 313 3 527 3 531 1 089 z toho: Provozní výdaje 1 395 Ostatní programy (globální položky) 1 827 945 935 885 Příprava akcí 2 370 2 388 2 338 2 238 Národní akce 5 097 6 042 7 025 5 603 Akce EU 15 910 22 712 29 869 32 313 Pro informaci uvádím rozdělení výdajů podle nejvýznamnějších příjemců. V rámci řádku Ostatní je například financování investic v hl. městě Praze, příspěvkové programy SFDI (podpora bezpečnosti zejm. přechody, cyklostezky) a vnitřní rozpočet SFDI. 8
Analytický rozklad prostředků pro SŽDC v mil. Kč Druh výdaje 2014 schválený rozpočet 2015 celkové výdaje 2016 celkové výdaje 2017 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje 10 897 8 210 9 000 9 350 Ostatní programy (globální položky) 1 020 445 590 640 Příprava akcí 1 511 1 200 1 432 1 135 Akce EU 16 244 34 082 22 435 24 698 Pro informaci uvádím rozdělení výdajů podle nejvýznamnějších příjemců. V rámci řádku Ostatní je například financování investic v hl. městě Praze, příspěvkové programy SFDI (podpora bezpečnosti zejm. přechody, cyklostezky) a vnitřní rozpočet SFDI. 9
Financování silnic II. a III. třídy 4,4 miliardy Kč bylo rozděleno dle procentuálního podílu délky předmětné silniční sítě připadající na příslušný kraj 0,2 miliardy Kč bylo přiděleno Hl. městu Praha na silnice nahrazující nedokončený městský okruh v tis. Kč 10
„Nové programové období 2014 – 2020“ Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 11
Alokace OPD a CEF 2014 - 2020 12 Dopravní mód Alokace celkem Alokace OPD - FS a EFRR Alokace CEF % EUR Dálnice a silnice 37,54 2 175 825 254 46,34 Železnice 47,80 2 770 220 658 37,91 1 780 220 658 90 990 000 000 Vodní doprava 2,95 170 844 269 1,30 60 844 269 10 110 000 000 Multimodalita 2,80 162 251 384 3,46 Městská mobilita 7,70 446 191 328 9,50 Technická pomoc 1,22 70 436 542 1,50 Celkem v EUR 100 5 795 769 435 4 695 769 435 1 100 000 000 Celkem v Kč 156 485 774 745 126 785 774 745 29 700 000 000 Spolufinancování celkem v Kč 67 065 332 034 54 336 760 605 100 12 728 571 429 223 551 106 779 181 122 535 350 42 428 571 429 12
OPD 2014 – 2020 prostředky EU 13 Prioritní osa / Specifický cíl Fond Podpora Unie (EUR) PO 1 – Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu FS 2 395 964 680 SC 1.1 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy 1 478 295 234 SC 1.2 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy v hlavní síti TEN-T 60 844 269 SC 1.3 - Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy 162 251 384 SC 1.4 - Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci (z toho metro 5 mld. Kč) 392 648 369 SC 1.5 - Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku 301 925 424 PO 2 – Silniční infrastruktura na síti TEN-T 1 327 051 074 SC 2.1 - Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic, rychlostních silnic a silnic sítě TEN-T včetně rozvoje systémů ITS 1 241 576 412 SC 2.2 - Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti 31 837 703 SC 2.3 Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu ve městech 53 636 959 PO 3 - Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T EFRR 902 317 139 SC 3.1 - Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T PO 4 – Technická pomoc 70 436 542 Celkový součet - alokace OPD 4 695 769 435 13
Connecting Europe Facility Nástroj pro propojení Evropy - Connecting Europe Facility Alokace tzv. kohezního CEF (2014-2016) pro ČR činí 1,1 mld. EUR (90 % na projekty železniční infrastruktury a 10% na projekty vodní dopravy). Tento nástroj bude mít částečně odlišná pravidla oproti podpoře prostřednictvím kohezní politiky, tj. OP Doprava. V letech 2014 - 2016 budou existovat, tzv. národní obálky a po roce 2016 bude u nevyčerpaných částek docházet k mezinárodní soutěži o prostředky. Tzv. národní obálky by měly být realizovány v rámci tří výzev vyhlašovaných Evropskou komisí v letech 2014, 2015 a 2016. Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 14
OPD + CEF včetně spolufinancování Rekapitulace 2014 - 2020 OPD + CEF včetně spolufinancování Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu 134,8 mld. Kč Silniční infrastruktura 86 mld. Kč 15
Shrnutí klíčových skutečností SFDI zprostředkující subjekt OPD - stabilní finanční subjekt resortu dopravy Novela zákona o SFDI od 1.1.2016 SFDI zajišťuje dle potřeb koordinaci čerpání finančních prostředků na dopravní infrastrukturu Úzká spolupráce s investory od přípravy akcí přes jejich realizaci až po dofinancování Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 16
Olomoucký kraj upravený rozpočet 2015 V ý b ě r 20 108 414 2 580 527 [tis. Kč] T název celkem akce upravený rozpočet celkem od do kraj Investor PO3.1 I/44 Červenohorské sedlo - jih 350 438 156 000 09/14 11/16 OLM ŘSD ČR N R46 - MÚK Vranovice - Kelčice MÚK Brodek u Prostějova 197 786 71 900 12/08 10/15 D47 4704 Lipník - Bělotín 9 622 148 32 795 11/04 12/14 F2.1 D1 0137 Přerov - Lipník 6 890 885 1 118 500 04/15 03/18 U Opravy a údržba regionálních drah v úseku Petrov n.Desnou-Kouty n.Desnou, Šumperk-Petrov-Sobotín 21 500 01/15 12/15 SART - stavby a rekonstrukce a.s. PO1.1 Elektrizace trati č.293 Šumperk - Kouty nad Desnou 451 818 97 046 Svazek obcí údolí Desné F1.1 Rekonstrukce žst. Olomouc 2 254 886 828 306 09/13 08/16 SŽDC, s.o. F3.1 Rekonstrukce prostějovského zhlaví žst. Olomouc hl. n. 87 009 82 633 03/15 DOZ Mikulovice - Jeseník 221 608 164 059 06/15 P Ústín - cyklistická stezka C1, C2, C4 4 311 2 763 11/14 Obec Ústín Cyklostezka Bečva, k.ú. Osek nad Bečvou 6 026 5 025 08/15 Obec Osek nad Bečvou 17
Zlínský kraj upravený rozpočet 2015 V ý b ě r 17 333 009 880 875 [tis. Kč] T název celkem akce upravený rozpočet celkem od do kraj Investor PO3.1 I/49 Vizovice - Lhotsko 267 167 100 000 03/15 12/17 ZLN ŘSD ČR N I/35 Valašské Meziříčí - Lešná, 2. etapa 664 815 9 000 10/09 11/14 F4.1 I/35 Valašské Meziříčí - Lešná 3. etapa 902 377 167 000 10/15 I/35 Rožnov pod Radhoštěm - křižovatka 165 885 55 000 10/16 I/35 Zubří křižovatka se sil. III/01877 134 489 53 000 07/15 09/17 F2.1 D1 0135 Kroměříž východ - Říkovice 6 657 114 78 262 04/08 11/12 PO2.1 R49 4901 Hulín - Fryšták 8 207 348 255 568 09/08 08/17 F1.1 Rekonstrukce koleje č.1 v km 34,120-35,300 trati Vsetín - Horní Lideč 49 035 3 090 09/13 02/14 SŽDC, s.o. FS Dopravní terminál Uherský Brod II.etapa-část SŽDC 37 172 3 321 05/14 10/14 F3.1 DOZ trati Újezdec u Luhačovic (mimo) - Vlárský průsmyk 246 384 155 954 06/14 P Slavičín - cyklostezka Pod Kaštany 1 223 680 01/15 Město Slavičín 18
Významné stavby v období 2016 - 2020 R 49 Hulín Fryšták, a zbytek trasy R 49 R 55 Olomouc Břeclav, R 55 Otrokovice obchvat JV D1 0137 Přerov - Lipník D1 0136 Říkovice – Přerov R 35 Křelov – Slavonín, 2.etapa; Ostrov – Vysoké Mýto R 48 MUK Bělotín – Rybí, R 48 MUK Rybí – Rychaltice R 48 Frýdek Místek – obchvat vč. připojení na R 56 R 48 MUK Nošovice Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 19
Významné stavby v období 2016 - 2020 I/11 a I/68 Nebory – Oldřichovice – Bystřice, a Třanovice – Nebory; Opava severní obchvat, východní část I/35 Palačovská spojka a související I/57; Krnov – obchvat, Valašské Meziříčí - Jarcová I/44 Bludov obchvat I/46 Olomouc Šternberk; Olomouc východní tangenta I/42 Brno VMO Žabovřeská I. I/55 Břeclav obchvat Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 20
Významné stavby v období 2016 - 2020 Modernizace trati Brno – Přerov Rekonstrukce žst. Přerov 2.stavba Uzel Ostrava Modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice Olomouc – Uničov (- Šumperk) Olomouc – Prostějov – Nezamyslice Elektrizace Kojetín – Hulín Boskovická spojka Elektrizace tratě včetně PEÚ Brno – Zastávka u Brna Optimalizace trati Bystřice n.O. – Český Těšín, 2. část Optimalizace trati Ostrava–Kunčice–Frýdek-Místek–Český Těšín.., 2.část Rekonstrukce žst. Olomouc Optimalizace trati Český Těšín - Dětmarovice Dále stavby ERTMS a DOZ Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 21
zbynek.horelica@sfdi.cz; www.sfdi.cz Děkuji za pozornost zbynek.horelica@sfdi.cz; www.sfdi.cz Státní fond dopravní infrastruktury 2. Dopravní fórum, 18.09. 2007 Gustáv Slamečka ředitel SFDI