Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět: Fyzika Ročník: 7.ročník Pohyb těles.Světelné jevy. Téma: Pohyb těles.Světelné jevy. Autor: Viktor Huk VY_32_INOVACE_05_HU Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak,je Viktor Huk. OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak,je Viktor Huk. OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Anotace - Sada obsahuje 20 pracovních listů které je možné využit při vysvětlení učiva z fyziky v 6.ročníku zš, a opakování učiva za 6.ročník zš. Cílem učebního materiálu - je pomocí animací a video souborů vysvětlit pojmy pohyb a klid, průměrná a okamžitá rychlost, naučit správně kreslit grafy rychlosti a dráhy pohybu a vypočítat rychlost, dráhu a dobu pohybu.Seznámit se světelnými jevy, zákonem odrazu a lomu světla,vlastnostmi zrcadel a čoček a vysvětlit jak fungují optické přístroje /oko,dalekohled, fotoaparát/. Očekávaný výstup - žáci dokážou popsat rozdíly mezi různými typy pohybů, dokážou řešit úlohy na pohyb grafickým způsobem, budou umět vypočítat rychlost,dráhu a čas pohybu. Budou vědět jak vzniká zatmění Slunce a Měsíce, dokážou určit vlastnosti obrazu na různých zrcadlech a čočkách a dokážou rozlišit vady oka. Druh učebního materiálu - Power Pointová prezentace,aplikace SMART Notebook, pracovní list, kontrolní test.
Graf dráhy pohybu. Graf, kterým znázorňujeme, jak se mění dráha pohybu, se nazývá graf dráhy.
Jak číst v grafu? xy Narýsujeme dvě navzájem kolmě osy x a y x Na souřadnicích osy x zaznamenáváme jednotky času, y na ose y jednotky dráhy V grafu jsou zaznamenány údaje dvou pohybujících se těles Bod 0 - odpovídá počátku, kdy čas t = 0 a dráha s = 0 Ke každému bodu přímky můžeme určit pomocí souřadnic příslušný čas a dráhu Tzn. známe-li dráhu můžeme určit dobu pohybu a naopak Pomocí grafu lze určit i rychlost pohybu Pomocí grafu lze určit i rychlost pohybu
s (m) t (s) Cvičení 1 Dle tabulky nakreslete do grafu výslednou křivku pohybu : Úkoly Z grafu určete, o jaký pohyb Z grafu určete, o jaký pohyb tělesa se jedná? tělesa se jedná? Určete, jakou rychlostí se těleso Určete, jakou rychlostí se těleso pohybovalo? pohybovalo? Napište, jak se nazývá výsledná Napište, jak se nazývá výsledná křivka tohoto pohybu? křivka tohoto pohybu? Z grafu určete, kolik metrů Z grafu určete, kolik metrů urazí těleso za 25 s, za 65 s, urazí těleso za 25 s, za 65 s, za 95 s. za 95 s.
Úkoly: 1. Z grafu určete, o jaký pohyb tělesa se jedná? 2. Určete, jakou rychlostí se těleso pohybovalo? 3. Napište, jak se nazývá výsledná křivka tohoto pohybu? 4. Z grafu určete, kolik metrů urazí těleso za 25s, za 65s,za 95s? s (m) t (s) Cvičení 1. Dle tabulky nakreslete do grafu výslednou křivku pohybu : sm ts rovnoměrný V= =0,2 10m 50s msms
Zdroje literatury : 1. Učebnice Fyzika pro 6-9.ročník z.š.,nakladatelství SPN(F.Jáchim,J.Tesař). 2. Miroslav Šimon,Slovník pojmů z fyziky pro z.š.,nakladatelství Prometheus, Učebníce Fyzika pro 6-9.ročník z.š.,nakladatelství Fraus(K.Rauner,V.Havel.J.Prokšová.M.Randa). Grafy: 1. Obrázky : 1.LANGMaster BRÁNA VĚDĚNÍ Fyzika 1,Fyzika 2. Animace: 1.LANGMaster BRÁNA VĚDĚNÍ Fyzika 1,Fyzika 2.