Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases
Sledovaná kritéria Cena [k 1 ] Jakost [k 2 ] Značka [k 3 ] Propagace [k 4 ] Propagace [k 4 ] (n = 1-4)
Metodika výzkumu Východiska výzkumu trhu a obchodu SPOTŘEBITEL, ZÁKAZNÍK SPOTŘEBITEL, ZÁKAZNÍK OKOLÍ PRODUKT OKOLÍ PRODUKT chování podnikatelských subjektů se svými produkty s aktivovanými užitnými vlastnostmi chování spotřebitele se svými potřebami, motivačními strukturami, zvyklostmi, sociálním prostředí tržní okolí, které je představováno zpravidla ekonomickými, právními, sociologickými, technickými a kulturními aspekty
Průzkum poptávkové strany (D k ) 150 náhodně vybraných respondentů + BONUS ODPOVĚDI: BONUS ODPOVĚDI: Četnost nákupů Preference jednotlivých aspektů nákupů Preferované typy prodejen Spotřební chování mužů Spotřební chování žen
Kriteriální preference před rokem 2000
Kriteriální preference po roce 2000
Kriteriální preference spotřebitelů před rokem 2000 po roce 2000 před rokem 2000 po roce 2000 k x p 1,…..n m 1- 4 k j cena 1203,471. jakost 1193,452. značka 992,874. propagace 1123,253. p max.: 138 k x p 1,…..n m 1- 4 k j cena 1043,712. jakost 1053,751. značka 993,534. propagace 1013,613. p max.: 112
ČETNOST NÁKUPŮ
PREFERENCE JEDNOTLIVÝCH ASPEKTŮ
PREFEROVANÉ TYPY PRODEJEN
SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ MUŽŮ
SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ ŽEN
Doporučení - výběr 1. Vytváření proexportní strategie získávání konkurenčních výhod českých subjektů v rámci podpory výroby a obchodu kvalitních potravin. 2. Zvýšení znalostí o nástrojích marketingového mixu a podpořit jejich používání, zejména značku domácí produkce /regionální KlasA/. 3. Invence nového výrobku odvodit ze znalosti motivačních struktur spotřebitele ještě před započetím výrobního procesu. 4. Demonstrace vlastností výrobku a jejich ověření marketingovým výzkumem - dotazníky, testy. 5. Vytváření kladného emočního vztahu spotřebitele k domácímu výrobku – např. zavedením CRM systému. 6. Odstranit nevyváženost rozvoje obchodních sítí s potravinami v městských centrech a venkovských regionech – podpora regionálních sítí.