Bytosti kolem nás. Jak je vnímáme.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín LIDSKÉ RASY 1 1.
Advertisements

LIDSKÁ PLEMENA Mgr. Helena Tlapáková.
LIDSKÉ RASY.
Europoidní rasa Bílá rasa (také běloši, europoidní rasa) je jedna z lidských ras, která se vyznačuje světlým zbarvením kůže. Často se tak označují lidé.
Rozmanitost života v přírodě
Jaguár americký.
Medvědi.
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol
Člověk a příroda Přírodopis Biologie člověka Lidské rasy VY_52_INOVACE_05 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Živorodí -VAČNATCI Říše: živočichové Kmen: strunatci
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
vytvořený v projektu OP VK
Phascolarctos cinereus „Potravní specialista“
Moje první prezentace Panda velká ŽIRAFA AFRICKÁ ŽIRAFA AFRICKÁ
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Panda velká Červený výstražný trojúhelník a v něm černobílý medvěd. Označují se jim druhy, kterým v přírodě hrozí vyhubení.
GEOGRAFIE OBYVATELSTVA
AMERIKA OBYVATELSTVO.
Europoidní Negroidní Mongoloidní
Lidské rasy.
Lidské rasy.
Společenské a hospodářské prostředí
Panda Veliká.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zjednodušený přehled třídění savců
Moje první prezentace. Téma : zvířata.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_05_Lidské rasy
LIDSKÉ RASY (PLEMENA) 8. ročník.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_404_ŽIVOČICHOVÉ V ZIMNÍ PŘÍRODĚ Téma: STOPY.
Lidské rasy, národy, jazyky
Autoři: David Slapnička Jiří Štrincl
P ANDA V ELKÁ. Hmotnost:75-160kg Délka:1,6- 1,9 Mláďata:1-2 Březost: dní Ohrožení: více než kritické Délka ocasu: cm.
Šelmy MEDVĚDOVITÉ Autor: Tereza Štrinclová.
Šelmy medvědovité Sabina Náhlíková IX.A.
PANDA VELKÁ Panda velká se svou černobíle zbarvenou srstí s charakteristickým vzorem je jedním z nejznámějších a zároveň nejvzácnějších a nejohroženějších.
Savci 1 VEJCORODÍ A ŽIVORODÍ Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Hudební výchova Rozbor tematické písně k zimnímu období - Grónská zem Bc. Kateřina Cuperová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Rasy a národy, rasismus.
Vypracoval: Jan Žaroský Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_LIDSKÉ RASY ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
ZVÍŘATA SEVERNÍ AMERIKY - NÁSOBENÍ MIMO OBOR NÁSOBILEK VYPÁTREJ PODLE INFORMACÍ A OBRÁZKU UKRYTÉ ZVÍŘE. VYBER SI LIBOVOLNÉ POLÍČKO. VYPOČÍTEJ PŘÍKLAD A.
LIDSKÉ RASY.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
LIDSKÉ RASY.
Delfíni.
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Lidské rasy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle původu a počtu obyvatel.
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
KOALA.
Tolerance k národnostním menšinám
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_02
Digitální učební materiál
Rasismus Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola, Hradec Králové
Hana Svobodová, Iveta Böhmová, 8D.  Říše: živočichové  Kmen: strunatci  Třída: savci  Řád: šelmy  Podřád: psotvární  Čeleď: medvědovití.
Chobotnatci a damani Martina Koubová 3.C.
VY_32_ INOVACE_ 11_ PŘÍRODOVĚDA 5
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
PTÁCI – LETCI (DRAVCI) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu
PTÁCI – LETCI (BRODIVÍ)
Rasy, národy a náboženství
Zoologická zahrada U kasy najdete občerstvení (k za koupení je např. párek v rohlíku) Cena zoo: dítě (do 15ti let) 120kč dospělí 180kč vyrobili:
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Bytosti kolem nás. Jak je vnímáme. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

I když jim říkáme „medvědi“… …můžou pokaždé vypadat jinak.

Medvěd hnědý Délka těla: 2 - 3 m. Délka ocasu: 5 - 20 cm. Hmotnost: 100 - 800 kg. V Severní Americe medvědi preferují otevřené krajiny, zatímco v Evropě a Asii se zdržují spíše skryti v horách nebo ve vlhkých lesích a odlehlých krajích. Medvěd hnědý je všežravec. Živí se rostlinami (lesní plody, kořínky, zemědělské plodiny, houby) i živočišnou stravou (nejčastěji ryby, hmyz nebo malí až středně velcí savci). Na zimu upadá do nepravého zimního spánku, před kterým musí dosáhnout hmotnosti i vyšší než 900 kg. Během listopadu až prosince ulehává na klidném a suchém místě a probouzí se v únoru až dubnu.

Panda velká Je savec. Pochází z Číny a je jejím národním symbolem. Stojící samec má výšku kolem 1,5 m a hmotnost až 100 kg. Panda velká žije téměř nepřetržitě uvnitř bambusových houštin. Přestože se řadí mezi šelmy, její potrava je převážně rostlinná. Panda je vlastně všežravcem, neboť je známo, že se příležitostně živí vejci a spolu s bambusem konzumuje také nějaký hmyz. Při žvýkání se jí třesou uši. Panda velká je samotářské zvíře a patří k ohroženým druhům.

Medvěd lední Největší druh medvěda. Délka těla činí 2,5 m a výška vzpřímeného těla se pohybuje okolo 2,4 - 3,3 m. Samci váží 400 – 700 kg, samice 300 – 400 kg. Vyskytuje se v Grónsku, na severním pobřeží Severní Ameriky a Asie. Plave rychlostí okolo 10 km/h. Umí se také potápět, pod vodou vydrží až dvě minuty. Živí se převážně lovem a jeho nejčastější kořistí bývají tuleni. Na souši nemá svého přirozeného nepřítele, avšak ve vodě pro něj velké nebezpečí představují mroži a kosatka dravá.

Koala medvídkovitý Žije v Austrálii. Ve skutečnosti to je vačnatec, podobně jako třeba klokan. Hmotnost: 4 - 12 kg. Délka těla: 70 - 90 cm. Živí se listím a kůrou blahovičníků. Krmí se většinou v noci. Má extrémně malý mozek a spí až 20 hodin denně. Koalové jsou samotáři, s ostatními koaly se dorozumívají hlasitým voláním, které může být slyšet až kilometr daleko. Novorozená koala váží méně než 1 g. Vyškrábe se do vaku a tam zůstává asi půl roku. Jakmile vyroste tak, že už se do vaku nevejde, matka jej nosí na zádech.

Popište, čím se tito medvědi vzájemně liší. Vymyslete způsob, jak by mohli žít společně. Např. aby mohli ostatní medvědi žít s koalou, měli by si pořídit televizi, protože koala hodně spí a ostatní by se s ní určitě nudili.

Všímejte si velikosti, barvy pleti, ale také místa, kde žijí. Pokuste se vyjmenovat příklady, kdy se lidé, stejně jako medvědi, vzájemně liší svým vzhledem. Všímejte si velikosti, barvy pleti, ale také místa, kde žijí.

Je možné, aby na rozdíl od medvědů žili odlišní lidé pohromadě Je možné, aby na rozdíl od medvědů žili odlišní lidé pohromadě? Vymyslete, co k tomu budou potřebovat.

Které lidské rasy můžeš vidět v naší republice? Rozdíly mezi lidmi. Které lidské rasy můžeš vidět v naší republice?

Člověk – europoidní rasa Kůže: vyznačuje se světlým zbarvením Vlasy a vousy: mírně vlnité vlasy různých barev, které rychle rostou a jsou nejdelší; vousy také rostou nejrychleji Vlasový průřez: oválný Ochlupení: nejvíc zastoupené Nos: rovný, úzký, dost veliký Oči: jsou rovné; ze všech ras mají největší různorodost v barvě Výskyt: často se tak označují lidé evropského původu, také lidé z blízkého východu, severní Afriky, střední Asie a severozápadní části indického subkontinentu

Člověk – mongoloidní rasa Kůže: snědá (žlutá) pleť Vlasy: rovné, vždy černé Vlasový průřez: okrouhlý Nos: rovný, úzký, malý, nenápadný Oči: jsou zešikmené, vždy stejně hnědé Výskyt: patří sem Číňané, Japonci, Korejci, Vietnamci, Mongolové, Kazaši... a také američtí indiáni a Eskymáci Název pochází od Mongolů, kteří měli v Evropě pověst krutých válečníků Dnes jde o nejpočetnější lidskou rasu

Člověk – negroidní rasa Kůže: tmavá Vlasy a vousy: nejkratší a přirozeně kudrnaté vlasy, které rostou nejpomaleji; pomalu rostou i vousy Vlasový průřez: okrouhlý Nos: zploštělý, široký a má velké nosní dírky Oči: jsou ze všech ras nejnápadnější; jsou široce rozevřené, vypoulené a kontrastují s obličejem Výskyt: žijí především v subsaharské Africe; vzhledem k tomu, že byli černoši v minulosti často zneužíváni jako otroci, tvoří dnes významnou menšinu i v jiných státech, např. v USA, kde jsou oficiálně nazýváni Afroameričané

Nejčastější typy míšenců, kteří jsou novým typem nebo odchylkou od původní rasy: Mestic - míšenec bělocha s indiánkou či naopak indiána s běloškou (jsou to většinou obyvatelé Střední Ameriky - hlavně Mexika) Mulat - míšenec bělošské a černošské rasy (vyskytují se zejména na obou amerických světadílech) Zambo - míšenec černocha a indiánky či indiána s černoškou

Zamysli se, jaký může mít vnější prostředí vliv na náš zevnějšek.

Vezmi si barvy na tělo a nabarvi si obličej žlutou, hnědou nebo černou barvou. Rozdělte se do tří skupin se stejnou barvou obličeje a pokuste se ještě jednou popsat, co vás od jiných skupin odlišuje.

Rozdělte se do tří skupin s rozdílnou barvou obličeje.

Odpovězte na otázky: Cítíš se s odlišnou barvou kůže přirozeně? Myslíš, že lidem s jinou barvou pleti připadá tvoje barva kůže přirozená? Co sám si myslíš o jiné barvě pleti? Setkal ses s někým, kdo měl jinou barvu pleti? Myslíš, že tě nyní tvé okolí vnímá odlišně? Jaké to je „být jiný“? Potkal jsi někoho, kdo je odlišný?

Podívej se na svého přítele ve třídě. Změnila barva pleti tvého spolužáka? Vnímáš ho jinak? Líbí se ti více to, jak vypadá, nebo to, jaký je člověk a kamarád?

Mnoho lidí plete jiná barva kůže… může jít o: Xenofobii, která je spojená se strachem z cizinců. Jde o mezilidskou nesnášenlivost a předsudky vůči lidem z jiné země, nebo neúctu k jejich tradicím a rozdílné kultuře. Rasismus, který se kromě rozdílné barvy pleti váže na upřednostňování jednoho národa, přičemž se na ostatní národy shlíží jako na méněcenné (příkladem je nacismus během 2. světové války, kde o život přišlo obrovské množství Židů, ale také Romů).

Umíš uvést jiné příklady rasismu nebo xenofobie? Popřemýšlej, kdo ve tvém okolí má jinou barvu kůže. Chováš se k těmto lidem stejně jako k osobám se stejnou pletí, jakou máš ty? V čem je tvoje chování jiné a proč?

V čem se ještě lidé mohou lišit? ve vlastnictví majetku v inteligenci v rozličné míře nadání v tělesné kráse a síle v povahových vlastnostech …

Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Medv%C4%9Bd_hn%C4%9Bd%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Panda_velk%C3%A1 http://en.wikipedia.org/wiki/Giant_Panda http://cs.wikipedia.org/wiki/Medv%C4%9Bd_ledn%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Koala http://cs.wikipedia.org/wiki/Europoidn%C3%AD_plemeno http://cs.wikipedia.org/wiki/Mongoloidn%C3%AD_rasa http://cs.wikipedia.org/wiki/Vietnamci http://cs.wikipedia.org/wiki/Negroidn%C3%AD_rasa http://cs.wikipedia.org/wiki/Afroameri%C4%8Dan http://cs.wikipedia.org/wiki/Xenofobie http://cs.wikipedia.org/wiki/Rasismus http://en.wikipedia.org/wiki/Racism http://cs.wikipedia.org/wiki/Bezdomovec http://cs.wikipedia.org/wiki/Dido_(zp%C4%9Bva%C4%8Dka) http://cs.wikipedia.org/wiki/Box http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0kola