Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010 ČVUT v Praze Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Obsah Úvod, cíle, okruhy analýzy konkurence Zisk informací a jejich užití Úrovně a formy konkurence Konkurence uvnitř průmyslového řetězce Porterova teorie konkurenčních sil Harry Löwit
Obecný úvod Růst a jeho dynamika závislé na tržním podílu Ten je na úkor konkurence Konkurenti: přímí, nepřímí, stávající, budoucí Každý článek průmyslového řetězce je potenciální zdroj konkurence Harry Löwit
Cíle analýzy konkurence Zodpovězení otázky „Kdo jsou naši konkurenti?“ Definování konkurence Také analýza substitutů (Substituty – výrobky a služby, které uspokojují stejnou potřebu) Harry Löwit
Okruhy analýzy konkurence Obsluhuje konkurence stejnou cílovou skupinu? Jak velká je cílová skupina,kterou budeme společně obsluhovat? Jak má konkurence sestaven marketingový mix? Jaké jsou cíle a strategie konkurence? Harry Löwit
Postup Zisk informací o konkurenci a rivalitě mezi firmami Neustálé porovnávání s konkurencí - je nezbytné!!! Dle toho jsou identifikovány silné a slabé stránky podniku Volba marketingového rozhodnutí Harry Löwit
Metody zisku informací pozorování konkurentů studium reklamy a inzerce konkurentů, dalších propagačních materiálů sledování a studium odborných periodik návštěva výstav, kde konkurence vystavuje rozhovory s obchodními poradci a zákazníky vyzkoušení výrobků konkurence, zakoupení výrobku konkurenta a jeho studium studium adresářů a údajů databanky vč. údajů firem provádějících výzkum trhu jednání s konkurentem „jako zákazník“ informace získávané od zprostředkovatelů sledování postojů ovlivňovatelů k výrobkům konkurence sledování veřejného mínění o výrobcích konkurence získání pracovníka konkurence jako zaměstnance Harry Löwit
Zodpovězené otázky jaké mají cílové trhy a na jaké skupiny zákazníků se orientují ? jaká je jejich cenová politika ? jaké jsou přednosti konkurentů ? jaké je jejich schopnost výrobky vytvářet a výrobky vyrábět ? jaká je jejich finanční situace ? kde konkurenti získávají finance ? jaké je jejich zadluženost a důvěra bank ? jaké mají image ? jak je hodnocena účinnost reklamy konkurentů ? jakou úroveň má jejich marketingový výzkum a marketingová informační databáze ? co všechno dělají lépe ? jaký je podíl na trhu, odhad tržeb, rentability apod. ? jaká překvapení lze od konkurentů v nejbližší době očekávat ? Harry Löwit
Úrovně konkurence Konkurence variant výrobku Konkurence značek Konkurence různých technologií Konkurence průmyslových odvětví Rozpočtová konkurence Harry Löwit
Konkurence uvnitř průmyslového řetězce mnohdy opomíjená a podceňovaná Integrace Diferenciace Specializace sledovat i své zákazníky, dodavatele a společnosti z paralelních řetězců Harry Löwit
Formy konkurence důležité z hlediska, že na této formě závisí i způsoby a nástroje konkurenčního boje a) teorie tržních forem podle klasických ekonomů b) teorie konkurenčních sil podle Portera Harry Löwit
Teorie tržních forem Klasičtí ekonomové chování dodavatele je určováno počtem konkurujících si dodavatelů a odlišností jejich dodávky Harry Löwit
Teorie tržních forem Pět tržních forem monopol homogenní oligopol heterogenní oligopol dokonalá konkurence monopolní konkurence Harry Löwit
Porterova teorie konkurenčních sil vysvětluje konkurenční chování prostřednictvím vývoje situace na trhu model jak chování a aktivity tržních subjektů ovlivňují ziskovost zisk a konkurence nepřímo úměrné Vývoj ovlivňující ziskovost = faktor konkurence Harry Löwit
Porterova teorie konkurenčních sil Pět základních konkurenčních sil vnitřní rivalita rivalita nových konkurentů rivalita způsobená substitučními produkty rivalita způsobená zákazníky rivalita způsobená dodavateli Harry Löwit
Porterova teorie konkurenčních sil Harry Löwit
Závěr Analýza konkurence je velice důležitá a inspirativní Snadno dostupná metoda Harry Löwit
KONEC Děkuji za pozornost