Marketingové řízení podniku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Tvorba cen v maloobchodě
Aplikace služeb pro zvýšení konkurenceschopnosti, vlastnosti a služby na podporu prodeje výrobků Vratislav KOZÁK
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Systémové pojetí manažerské práce
Strategie podniku v globálním světě
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Variabilita ziskovosti zákazníka 220 : 20 poznat ty „nejlepší“ zákazníky Lépe segmentovat zákazníky Efektivněji alokovat marketingové zdroje. komplexně.
Řízení vztahu se zákazníkem
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Zkušenostní křivka Petr Bouška IŘT 2007/2008.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické aliance Vypracoval: Jiří Slabý. Strategické aliance  Organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost.
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
Vybrané metody analýzy
Lidé ve službách.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Evaluace inovací Prof. Ing. Jiří Dvořák, DrSc. Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Analýza vlastního podniku
úvod pojetí a obsah marketingu
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Podnikatelský plán struktura plánu.
marketingové poradenství
Období snižování nákladů Důvody proč vzdělávat a jejich zřetelnost Hynek Rais Česká pojišťovna 22. července 2004.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
8. Marketing.
Ing. František Řezáč MASARYKOVA UNIVERZITA T – 10 Řízení vztahů se zákazníky (Customer Relationship Management)
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Marketingový plán podniku
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vztahy se zákazníky.
Assessment centrum.
Ekonomika malých a středních podniků
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
MARKETINGOVÝ PLÁN PRO ROK 2009
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Marketingové řízení podniku Zákaznické emoce Silné a pozitivní emoce = trvalejší vztah - pečení pečiva v supermarketech (vůně) - emoce při koupi auta (ne vacio) - individuální vztah (dialog se zákazníkem) důvěryhodnost Společnost základní hodnoty EMOCE Zákazník důvěra věrnost Přednáška 7. 4 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Marketingové řízení podniku Emoce a vztah Čím silnější a pozitivnější jsou vzájemné emoce ve vztahu se zákazníkem, tím je tento vztah trvalejší Emoce vznikají jako důsledek individuálních procesů Čím větší pozornost věnujeme individuální charakterizace dialogu vztahu se zákazníkem, tím efektivněji může ovlivnit intenzitu emocí Přednáška 7. 5 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Emoce jako nástroj vztahu emoce – hrají významnou úlohu po celou dobu vztahu základní hodnoty společnosti představují nástroj k vytvoření důvěryhodnosti, prostřednictvím které může společnost získat důvěru a věrnost zákazníka zákazník EMOCE společnost základní hodnoty důvěryhodnost důvěra věrnost Přednáška 7. 6 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Vytváření vztahových strategií FÁZE VZTAHU RŮST HODNOTY VZTAHU SE ZÁKAZNÍKEM VÝMĚNA INFORMACÍ, EMOCÍ, JEDNÁNÍ STRUKTURA VZTAHU Přednáška 7. 7 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Paretovo pravidlo: „80% zisku se vytváří u 20% zákazníků Struktura vztahů ROZVÍJET NA ÚROVNI: Epizod – zákazníka – vztahů – operací Příklad: Hypermarket (nákup – kino – restaurace – služby) Hotel (ubytování – restaurace – kongres) Zapojit zákazníky do bench markingu Paretovo pravidlo: „80% zisku se vytváří u 20% zákazníků Přednáška 7. 8 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Hodnota vztahu se zákazníkem Hodnota schopností a znalostí (komplikovaný zákazník = stojí hodně času) Hodnota referenční (kontakty, které lze přes zákazníka získat) Potenciální hodnota (ne současná, ale budoucí situace = strategie) Přednáška 7. 9 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Pevnost zákaznických vztahů Hodnota vnímaná zákazníkem Spokojenost zákazníka Pevnost vztahu Spokojenost se vztahem Zákaznická oddanost Nechuť ke změně Značka jako pouto Spotřebitelská loajalita Přednáška 7. 10 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Cílem řízení vztahů se zákazníkem je zvyšování hodnoty vztahu Vztah se zákazníkem = ziskovost zákazníka (Neziskové vztahy = komplikované, nepřinášejí hodnotu) délka/ziskovost (start) trvající (referenční) dlouhodobý (nástroje) Dobu trvání vztahu ovlivňuje Hodnota schopností a znalostí (přínos mohou mít i komplikovaní zákazníci Hodnota referenční (kontakty, které lze přes zákazníka získat) Hodnota potenciální (cílem není hodnota dnes, nýbrž budoucí využití pro strategii Přednáška 7. 11 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Marketingové řízení podniku Kritická místa vztahů Vnímaná konkurence TRVALOST VZTAHU Pevnost vztahu Kritická setkání Přednáška 7. 12 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Nástroje navázání vztahů Marketing spřízněné skupiny (virový marketing, vlivové osoby, JPP) Nosné produkty (sampling) Podpora nových zákazníků Přednáška 7. 13 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Nástroje vytváření vztahů se zákazníky Marketing spřízněné skupiny: sdělení o nových možnostech vytváření hodnoty (Využití stávajících zákazníků) Citové a emocionální spojení Vzájemné sociální působení mezi členy skupiny Vyzkoušení nového vztahu: Zákazník není ochoten do vztahu ihned investovat Hledat stimul – motivaci k podnícení vztahu (nosný produkt) Získání důvěry (širší vztah) Přednáška 7. 14 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Navázání vztahu se zákazníkem Obchodní transakce Sjednávání obchodních dohod a smluv Podepsání smlouvy Realizace smlouvy (přechází do ROZVÍJENÍ vztahu) TM marketingová kampaň chápe zákazníka pasivně VM marketingová kampaň chápe zákazníka aktivně Přednáška 7. 15 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Upevňování zákaznického vztahu Goodwill (dobré jméno) – hodnosta postavení organizace na trhu Kvalitní a zkušený management organizace. Dlouholetá tradice a renomé. Známost značky. Zdravá podniková kultura. Kvalitní produkce. Smysluplná a sdílená vize a poslání. Dobré vyhlídky a příležitosti na trhu a další Přednáška 7. 16 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Posílení pozice, rozvoj vztahů, stabilizace zákazníka vytvoření osobní vazby vybudování důvěry společné projekty, produkty, provázanost vytvoření vstupních bariér konkurenci vytvoření výstupních bariér zákazníkovi Přednáška 7. 17 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Nástroje vytváření vztahů se zákazníky PODPORA NOVÝCH ZÁKAZNÍKŮ Zvládnutí prvního kontaktu se zákazníkem Průběžné informování o zkvalitňování vztahu Pozornost o zákazníka nesmí polevit (systém) Přednáška 7. 18 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Metody rozvíjení vztahů Vytvoření vztahů osobní důvěry (pravidelné návštěvy, komunikace, sdílení problémů, akce pro zákazníka,…) 2. Vytvoření vstupní bariéry konkurenci (konkurenční ceny, vynikající produkty, komunikace, společné plánování, společná řešení,…) 3. Posílení výstupní bariéry zákazníkovi (technická podpora, zápůjčky zařízení, dlouhodobé kontrakty, konsignační sklady, speciální podpora, společné prostory,…) 4. Projekty společného podnikání (propojení pracovníků, společné skupiny řešení, spol. podniky, spol. databáze, outsourcing,….) Přednáška 7. 19 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Metody rozvíjení vztahů Vytvoření vztahů osobní důvěry (pravidelné návštěvy, komunikace, sdílení problémů, akce pro zákazníka,…) 2. Vytvoření vstupní bariéry konkurenci (konkurenční ceny, vynikající produkty, komunikace, společné plánování, společná řešení,…) 3. Posílení výstupní bariéry zákazníkovi (technická podpora, zápůjčky zařízení, dlouhodobé kontrakty, konsignační sklady, speciální podpora, společné prostory,…) 4. Projekty společného podnikání (propojení pracovníků, společné skupiny řešení, spol. podniky, spol. databáze, outsourcing,….) Marketingové řízení podniku Přednáška 7. 20 doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Metody rozvíjení vztahů Dochází k růstu hodnoty vztahu Více zdrojů než ve fázi zrodu Dlouhodobé vztahy hodnotnější než krátkodobé Spokojenost (důležitá, ne postačující): Přednáška 7. 21 Úloha marketingu v řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Nástroje vytváření vztahů se zákazníky PODPORA NOVÝCH ZÁKAZNÍKŮ Zvládnutí prvního kontaktu se zákazníkem Průběžné informování o zkvalitňování vztahu Pozornost o zákazníka nesmí polevit (systém) Přednáška 7.22 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Vazby se zákazníkem Vazby vznikající na základě jednání Vazby vznikající na základě informací Vazby vznikající na základě emocí vztahující se k produktu nebo procesu geografické umístění časová omezení zákony a smlouvy technologie Know-how Sociální vztahy Hodnotová kompatibilita Ideologická kompatibilita „Podíl na zákazníkově peněžence“ „Místo v zákazníkově srdci“ „Místo v zákazníkově mysli“ Vazby vztahů se zákazníky vznikají na základě výměny jednání, informací a emocí Přednáška 7. 23 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Výhody dlouhodobých vztahů – pro zákazníka kontinuální a stabilní dodávky, preference v krizových situacích nižší jednotkové náklady díky společnému plánování přístup k novinkám v oboru, nové technologie, …. společný pohled lépe identifikuje podnikatelské příležitosti možnost společného postupu při vývoji a výzkumu (společné financování) posílení image vzájemně (reference) …… Přednáška 7. 24 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Výhody dlouhodobých vztahů – pro dodavatele optimalizace procesů, snížení nákladů zvýšení konkurenceschopnosti nižší jednotkové náklady díky společnému plánování větší obchodní stabilita – vzájemná provázanost dosažení cílů vzájemnou podporou posílení image vzájemně (reference) … … Přednáška 7. 25 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Upevňování zákaznického vztahu Goodwill (dobré jméno) – hodnosta postavení organizace na trhu Kvalitní a zkušený management organizace. Dlouholetá tradice a renomé. Známost značky. Zdravá podniková kultura. Kvalitní produkce. Smysluplná a sdílená vize a poslání. Dobré vyhlídky a příležitosti na trhu a další Přednáška 7. 26 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Upevňování zákaznického vztahu Image podniku (produktu): Výraz image, který pochází původně z angličtiny, vyjadřuje: představu o něčem, vyobrazení, podobenství, znázornění, obraz, ztělesnění či popsání živě. Přednáška 7. 27 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Strategie pro udržení zákazníků na odchodu Investice do vztahu – pokusit se o jeho znovuzískání Nutno mít dostatek informací o potřebách zákazníků: Pozitivně motivační faktory (Očekávání – Rozvojové plány – Stížnosti a vady – Konkurence – Personál PROGRAM LOAJALITY (množstevní slevy, časové slevy – prodloužený servis) KŘÍŽOVÉ NABÍDKY (nabídka více produktů – omezuje pravděpodobnost odchodu) VYTVÁŘENÍ ALIANCÍ (zákazník získá slevu z úplně jiné oblasti, ČSA – sleva v hotelu) Negativně motivační faktory VYTVÁŘENÍ BARIÉR (nutit, aby odchod zvažoval déle, dlouhé výpovědní procedury) Přednáška 7. 28 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Přidaná hodnota, příklady v průmyslovém trhu POMOCI ZÁKAZNÍKOVI SNÍŽIT PROCESNÍ NÁKLADY zvýšit výnosy snížit odpad (recyklace, apod.) snížit rozsah oprav snížit přímé osobní náklady snížit nepřímé osobní náklady (kontrola, manipulace) snížit energetické náklady POMOCI ZÁKAZNÍKOVI SNÍŽIT ZÁSOBY komplexní péče o dopravu dodávky just-in-time snížit délku obchodního cyklu POMOCI ZÁKAZNÍKOVI SNÍŽIT ADMINISTRATIVNÍ NÁKLADY zjednodušit platební procedury zlepšit možnost zpětné kontroly využít výměnu elektronických dat ZVÝŠIT BEZPEČNOST ZÁKAZNÍKA A JEHO ZAMĚSTNANCŮM SNÍŽIT CENU PRO ZÁKAZNÍKA nahradit některé výrobkové komponenty zlepšit procesy vlastní i procesy u zákazníka společný vývoj produktů zdroj: Inventa Přednáška 7. 29 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Přidaná hodnota, příklady v průmyslovém trhu POMOCI ZÁKAZNÍKOVI SNÍŽIT PROCESNÍ NÁKLADY zvýšit výnosy snížit odpad (recyklace, apod.) snížit rozsah oprav snížit přímé osobní náklady snížit nepřímé osobní náklady (kontrola, manipulace) snížit energetické náklady POMOCI ZÁKAZNÍKOVI SNÍŽIT ZÁSOBY komplexní péče o dopravu dodávky just-in-time snížit délku obchodního cyklu POMOCI ZÁKAZNÍKOVI SNÍŽIT ADMINISTRATIVNÍ NÁKLADY zjednodušit platební procedury zlepšit možnost zpětné kontroly využít výměnu elektronických dat ZVÝŠIT BEZPEČNOST ZÁKAZNÍKA A JEHO ZAMĚSTNANCŮM SNÍŽIT CENU PRO ZÁKAZNÍKA nahradit některé výrobkové komponenty zlepšit procesy vlastní i procesy u zákazníka společný vývoj produktů zdroj: Inventa Přednáška 7. 30 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

STRATEGIE VZTAHŮ SE ZÁKAZNÍKY STRATEGIE SEPNUTÍ STRATEGIE PROPOJENÍ STRATEGIE PŘIMKNUTÍ Zákazník se přizpůsobí Zákazník se adaptuje na procesy podniku (sponka) Obě strany přizpůsobují své potřeby (zdrhovadlo) Vyvážený vztah Suchý zip Podnik se přizpůsobí-neúspěšné - Řídí organizace Orientované na zákazníka Podpora hodnototvorného procesu zákazníka - Povědomí značky Vzájemné přizpůsobování procesů dlouhodobý proces zákazník se angažuje Přednáška 7. 31 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Ukončení zákaznického vztahu Vztah ukončí zákazník (věrnost – loajálnost – jiná organizace) Vztah ukončí organizace Je bezcenný, nemá ziskovost (MAKRO 2006) obměna zákazníků včasná varování (nižší nákupy, stížností příslib růstu (změnit obtížného zákazníka) elegantní ukončení (zdroj referencí) Profil ztraceného vztahu Hodnota ztraceného vztahu Přednáška 7. 32 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Některé důvody ukončení ze strany zákazníka nemáme informace o vývoji, PPO, lidech, jeho produktu,.. nemáme kontakt (? četnost návštěv, ? náplň návštěv …volba vhodného přístupu) nesprávně, nebo nepružně reagujeme na PPO zákazníka spolupráce s námi je např. administrativně složitá, neprůhledná fakturace, chyby, reklamace,… nezájem o zákazníka …….. Přednáška 7. 33 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Marketingové řízení podniku Ukončení vztahu Kdo je iniciátor ukončení vztahu ? rozhodnutí zákazníka: důvody vedoucí k ukončení vztahu rozhodnutí dodavatele: důvody vedoucí k ukončení vztahu GENERUJME SPOLEČNĚ DŮVODY A DISKUTUJME PŘÍČINU, VČASNOU IDENTIFIKACI, OBRANU, NÁSLEDKY…. Přednáška 7. 34 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Profil ukončeného vztahu 1) NEMĚLI DŮVOD K UKONČENÍ (změna bydliště, ztratili vztah) 2) NEBYLI SPOKOJENI (špatné jednání, nezvládnutá setkání) 3) OČEKÁVAJÍ VYŠŠÍ HODNOTU U JINÉ FIRMY Přednáška 7. 35 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Vyhodnocování hodnoty nového vztahu Stanovení budoucí hodnoty vztahu na jeho počátku (předvídání potenciálu vztahu) Emocionální hlas (hlas srdce) – vyhledávání přes pocity (základní hodnoty společnosti a zákazníka nemusí být totožné) Investice do navázání vztahu (náklady na zvláštní kampaně, udržení kontaktu Nejlepší zákazník (trvalé hodnocení klientely, pěstování náročných zákazníků) Přednáška 7. 36 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Snižování nákladů na vztah Snížit počet epizod vyšší hodnota (uspořádat procesy, eliminovat překrývající Nákladná setkání nahradit levnějšími (nové komunikační kanály – telefon) Některou činnost přenést na zákazníka (sám jde k informaci, ne za ním Přednáška 7. 37 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.