Rozhodování v podmínkách neurčitosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Advertisements

Kalkulace plných a variabilních nákladů
Vliv ocenění vytvořených výkonů na měření zisku
Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
6. ROZHODOVÁNÍ ZA NEJISTOTY
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Matematické modelování a operační výzkum
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
Rozhodovací matice.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Jak v praxi využít analýzu bodu zvratu?
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
TEORIE HER A ROZHODOVACÍ MODELY
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Deterministické modely zásob Model s optimální velikostí objednávky
Systémy pro podporu managementu 2
Úvod do podnikových financí
Výpočet pojistného. Riziko rriziko je stupeň nejistoty s určitou pravděpodobností, přičemž pravděpodobnost je poměr počtu dané alternativě příznivých.
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
7. Hodnocení investic.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Analýza konkurenčního postavení
Matematická teorie rozhodování
Využití členění nákladů na variabilní a fixní pro řízení
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
A) Determinanty nabídky
Manažerské rozhodování
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Saatyho metoda – určuje, kolikrát je jedno kritérium významnější než druhé – zobecnění, více rozlišuje mezi kritérii Počet bodů Popis 1 Kritéria stejně.
Hry proti přírodě (Rozhodovací analýza)
Náklady.
Výběr dodavatelů Ivan Gros
TEORIE HER.
2. ROZHODOVÁNÍ ZA NEJISTOTY
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Metody výběru variant Používají se pro výběr v případě více variant řešení stejného problému Lze vybírat dle jednoho nebo více kritérií V případě více.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Inovace. Výrobkové inovace? Co to je? Jsou zaměřeny na vytváření výrobků zcela nových, založených na nových konstrukčních koncepcích a principech (diferenciace),
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Opakování lekce 4,5,
4. Kalkulace plných a variabilních nákladů
126FIP Bod zvratu 3. týden.
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Cíl přednášky Seznámit se
Výběr dodavatelů - příklad
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
ROZHODOVÁNÍ Osnova: Východiska Procesní stránka rozhodování
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Nauka o podniku Bod zvratu.
FEL ČVUT, katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd © Oldřich Starý, 2012 Finanční management Volba doby porovnání Určení a použití toku hotovosti.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1197 Ročník: 3. Vzdělávací obor:
Monopolistická konkurence
VýnosyVýnosy. Výnosy Výnosy představují výkony podniku. Hlavní složku výnosů tvoří tržby z prodeje výrobků, zboží či služeb.
Tvorba výrobního programu Příklad tvorby efektivního výrobního programu vzhledem k úzkému místu.
Příklady Vícekriteriální metody Jana Soukopová
Pracovní list Kalkulace neúplných nákladů. Příklad 1: Firma vyrábí kabelky –spotřeba materiálu je 415 Kč/ks, mzdy 275 Kč/ks, ostatní variabilní náklady.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK PODNIKU
Základy firemních financí
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
CW-057 LOGISTIKA 4. CVIČENÍ Výroba směsí Leden 2017
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Transkript prezentace:

Rozhodování v podmínkách neurčitosti

Savageovo (matice ztrát) Hodnocení podnikatelských aktivit v podmínkách neurčitosti. Základní rozhodovací matice. Kritéria rozhodování Základní rozhodovací matice Situace (poptávka) S t r a t e g i e (produkce) KRITÉRIA ROZHODOVÁNÍ: Laplaceovo MINI-MAX Hurwitzovo Savageovo (matice ztrát) S1 S2 S3 S4 S5 P1 E11 E 12 E 13 P2 E 21 E 33 P3 Eij = výnosy - náklady - ušlý zisk P4 P5 ekonomické důsledky manažerských rozhodnutí

Laplaceovo kritérium: Nejvýhodnější strategie je ta, jejíž střední hodnota ekonomických důsledků ESj rozhodnutí je největší. Předpoklad: pravděpodobnost výskytu všech potenciálních situací pi je stejná. 46

MINI - MAX Kritérium MINI - MAX Nejlepší je ta strategie, jejíž nejméně příznivý ekonomický důsledek (MINI) manažerského rozhodnutí je nejlepší (MAX) 20

Hurwitzovo kritérium: Nejlepší je ta strategie, jejíž vážený průměr (Ej) z nejménšího (min Eij) a největšího (max Eij) ekonomického důsledku manažerského rozhodnutí je největší. Ej = a*min Eij + b*max Eij a + b = 1,00 kde: a … koeficient pesimizmu b … koeficient optimizmu 84

Savage-ovo kritérium: Matice ztrát Savage-ovo kritérium: Nejlepší je ta strategie, která minimalizuje (MIN) největší ztráty (MAXI) vzniklé důsledkem chybných manažerských rozhodnutí 90 90

Ilustrativní příklad Automobilová firma zvažuje zahájit výrobu nového automobilu vyšší třídy určenou výhradně pro domácí trh. Dáno: - předpokládaná poptávka: 10 až 14 tisíc prodaných kusů ročně - doba výrobního programu: 4 roky - výrobní kapacita podniku: 18 tisíc automobilů dané třídy ročně - celkové průměrné náklady na výrobu jednoho automobilu: 800 000 Kč - celkové fixní náklady výrobního programu: 1000 000 000 Kč - průměrná cena jednoho automobilu: 1 200 000 Kč

Požadované řešení Úkol: 1. Určete objem prodejů pro nulový zisk v prvním roce výroby (předpokládejte, že se každý rok prodá stejný počet výrobků). 2. Vyplňte rozhodovací matici zisků variant (předpokládejte, že varianty mají stejnou pravděpodobnost výskytu) 3. Pomocí rozhodovací matice a jejího vyhodnocení: a) mini-maxovou metodou b) metodou celkového zisku variant výroby určete jaký počet automobilů, který vyrobíte první rok.

Ad) 1 CZ = CV – CN = Pprodeje * Qprodeje – (FN/4 + Pvyroby * Qvýroby) Qprodeje ≤ Qvýroby vždy ! , když v rozhodovací matici je Qprodeje ≥ Qvýroby, pak při výpočtu CZ je Qprodeje = Qvýroby. CZ = 0 …. CV = CN 1 200 000 * Qkr = 800 000 * Qkr + 250 000 000 Qkr = 250 000 000 / 400 000 Qkr = 625 ks automobilů Pozn. FN = 1000 000 000 / 4 = 250 000 000 Kč, 4 roky výroby při předpokladu stejných ročních prodejů.

Ad) 2 + Ad) 3 Rozhodovací matice zisků variant: v milionech Kč Skutečná poptávka (tis. ks) výroba (tis. ks) 10 11 12 13 14 3750 2950 2150 1350 550 4150 3350 2550 1750 4550 4950 5350 Suma zisků variant 18750 19550 19150 17550 1450 Pořadí metodou celkového zisku 3 1 2 4 5 Pořadí mini-maxovou metodou