Římský dům Michaela Psíková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
typologie obytné stavby 1.roč.APS FAST 4. Přednáška ČLÁNKY NORMY
Advertisements

Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Úvod 1/9 Pro ubytování slouží osm místností, rozdělených na chlapecký a dívčí blok. Uprostřed je hala, kuchyně a sklady. Hlavní vstupy budovy míří.
Antoni Gaudí Casa Battló Barcelona Passeig de Gràcia
Antický dům - Pompeje.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_16  
Maják na ostrově Faru.
Antický Řím Architektura.
Milánský dóm – Duomo di milano
ZÁKLADY ARCHITEKTONICKÉHO NAVRHOVÁNÍ KATEDRA ARCHITEKTURY VŠB -TUO
STAVEBNICTVÍ Pozemní stavby STA34 Studie rodinného domu
ŘECKÉ CHRÁMY.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Charakteristika umělecké památky
Koloseum v Římě.
Komín v běhu času Ing Jan Mareček.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah DRUHY HER HRY CIRKOVÉ HRY SCÉNICKÉ HRY AMFITEATRÁLNÍ.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah NEJSTARŠÍ PSACÍ LÁTKY VOSKOVÉ DESKY PAPYRUS PERGAMEN PSACÍ NÁSTROJE KNIHOVNY.
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec Anotace ICT 2 _ 1/59 Prezentace seznamuje žáka s principy zdravého bydlení a vlivem.
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky . ANTICKÝ ŘÍM
ODÍVÁNÍ A OBUV VE STAROVĚKÉM ŘÍMĚ
Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Pozemní stavitelství Typologie Bytové domy Autor: Ing. Šoupal Kamil
Toskánská architektura - Siena
Amphitheatrum Flavium
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STUŽKONOSKAIII - areál asistenční péče Zadání DP 2005.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Inovace výuky v PrŠ Horní Česká Šablona - název/číslo: III/2 Inovace.
Běžný život ve starověkém ŘECKU BYDLENÍ, BYDLENÍ, OBLEČENÍ OBLEČENÍ RODINA RODINA ÚČESY ÚČESY STOLOVÁNÍ STOLOVÁNÍ.
celková situace Matěchova Na Strži Martin Štěrba Matěchova 1034/6
STUŽKONOSKA-II- pyramida areál asistenční péče Zadání DP 2005.
Římská rodina Michaela Psíková.
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
STUŽKONOSKA 1- internát areál asistenční péče Zadání DP 2005.
NBU2A LS2015 / RODINNÉ DOMY Petr LÉDL / Petr ŠIKOLA KATEDRA ARCHITEKTURY KONCEPT A DISPOZICE RODINNÉHO DOMU.
Stávajíc stav: Dům (velmi malý) starý cca 60 let. Základy kameno-hliněné. Lokalita - Bernartice u Tábora. Vykopaná podlaha do hloubky cca 30 cm Místnosti.
Matěj Stolička, Ondřej Vavro, Lukáš Čecháček, Jiří Močkoř.
Studie: Podnikové domy
ABSOLUT-IN inteligentní poradenství. Poradenská společnost ABSOLUT-IN působí na českém finančním trhu od roku Poskytuje služby v oblasti pojištění,
ABSOLUT-IN inteligentní poradenství. Poradenská společnost ABSOLUT-IN působí na českém finančním trhu od roku Poskytuje služby v oblasti pojištění,
ABSOLUT-IN inteligentní poradenství. Poradenská společnost ABSOLUT-IN působí na českém finančním trhu od roku Poskytuje služby v oblasti pojištění,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_5A_14_Římský atriový dům TEMA:Historie.
ABSOLUT-IN inteligentní poradenství. Poradenská společnost ABSOLUT-IN působí na českém finančním trhu od roku Poskytuje služby v oblasti pojištění,
ABSOLUT-IN inteligentní poradenství. Poradenská společnost ABSOLUT-IN působí na českém finančním trhu od roku Poskytuje služby v oblasti pojištění,
Obytný soubor Za Školkou
ABSOLUT-IN inteligentní poradenství. Poradenská společnost ABSOLUT-IN působí na českém finančním trhu od roku Poskytuje služby v oblasti pojištění,
ABSOLUT-IN inteligentní poradenství. Poradenská společnost ABSOLUT-IN působí na českém finančním trhu od roku Poskytuje služby v oblasti pojištění,
Kultura ve starověkém Římě Vzdělanost, architektura.
Římská obydlí ve městech - domus Ondřej Turek, 2A.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ABSOLUT-IN inteligentní poradenství. Poradenská společnost ABSOLUT-IN působí na českém finančním trhu od roku Poskytuje služby v oblasti pojištění,
ABSOLUT-IN inteligentní poradenství. Poradenská společnost ABSOLUT-IN působí na českém finančním trhu od roku Poskytuje služby v oblasti pojištění,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
BRNO – VILA TUGENDHAT vila se nachází v městské části Brno-sever
ABSOLUT-IN inteligentní poradenství
Projekt zástavby řadovými rodinnými domky Louny – Hrnčířská ulice
UNA – závěrečné shrnutí – příprava ke zkoušce
Země se mírně otřásla při krátkém a slabém zemětřesení, která jsou v jižní Itálii tak běžným jevem, že jim jen málokdo věnuje větší pozornost, a nejsou.
dějiny výtvarného umění
Architektura do začátku 20. století.
Římské antické umění Název školy: Základní škola Karla Klíče
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Chráněné bydlení Luhačovice Mlýnská Luhačovice
EGYPTSKÁ ARCHITEKTURA
ženy: jedno jméno např.: Cornelia st.
Transkript prezentace:

Římský dům Michaela Psíková

TYPY ŘÍMSKÝCH MĚSTSKÝCH DOMŮ Domus Insula Podobu domů římských měst známe z Pompejí, Herkulanea a Stabií, které přírodní katastrofa zakonzervovala v původním stavu.

DOMUS Panský dům. Často byl prostorný a okázalý. Okázalost domu se poznala až po vstupu dovnitř. Z ulice byla jen hladká zeď s okny, mohla být i bez oken. Světlo šlo do místností ze dvora.

VSTUP DO DOMU Domus neměl často ani dveře a z ulice se do něj vstupovalo přímo do chodby. Uvnitř dělily chodbu dveře na dvě části: 1. vestibulum – zdobený sloupy a sochami 2. fauces – pokračování vestibulu.

ATRIUM Jedná se o krytý dvůr. Uprostřed střechy byl otvor – impluvium. Pod tímto otvorem se nacházela nádrž – compluvium. Zde se zachytávala dešťová voda, která odsud byla odváděna do podzemní cisterny.

V nejstarších dobách bylo atrium centrem rodinného života. Hořel zde rodinný krb, jedlo se zde, pracovalo a přijímaly se návštěvy. K atriu byly postupně přistavovány další místnosti. Jak se dům rozšiřoval, tak se atrium stalo předsíní, kde byly vystaveny sošky domácích bůžků Lárů. Byla zde také pokladna, klenotnice a někdy i portrét pána domu.

Místnosti při vstupu do atria byly určeny pro služebnictvo. Následovaly ložnice – cubicula. Dále k atriu přiléhaly i místnosti – alae, o kterých není přesně známo, k jakému sloužily účelu.

TABLINUM Nacházelo se proti vchodu do atria. Jednalo se o prostornou místnost. Původně sloužilo jako jídelna, ale později se stalo průchodem do peristylu.

PERISTYL Jednalo se o zahradu obklopenou portikem (sloupořadím). K peristylu přiléhalo také několik místností. Zahrada byla vždy pečlivě a nákladně udržována, často byla chráněna zdí. U zámožných rodin k peristylu proti tablinu přiléhala místnost zvaná exedra, která v letních měsících sloužila k setkávání rodiny.

TRICLINIUM Byla to místnost, která sloužila jako jídelna. Původně k tomuto účelu sloužilo atrium a tablinum. V domech bohatých Římanů bylo těchto místností několik a měly různé rozměry.

TECHNICKÉ MÍSTNOSTI V každém domě byly malé kuchyně se zděným ohništěm, pecí a dřezem. Při stavbě domu nebyla kuchyně přesně plánována. Byla tedy umístěna tam, kde se zrovna hodila bez ohledu na prostor a hygienu. V blízkosti kuchyně se vzhledem k vytápění a napojení na odpad stavěly koupelny a toalety. Místnosti pro otroky byly určovány také podle momentální potřeby. Důvěryhodní otroci spali v předsíni pánovy ložnice.

http://upload. wikimedia http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Domus_romana_Vector001.svg

INSULA Byl to větší dům, který byl vysoký 18 – 20 metrů a měl až 5 pater. Jednalo se o komplex malých nájemních bytů - cenacula. Žil zde prostý lid. Tyto domy byly nevzhledné a měly pouze řešit bytovou situaci.

Domy byly postaveny ze dřeva, kamene a fasáda byla často z cihel. V přízemí byly arkády a nad nimi terasy, ze kterých byl přístup do jednotlivých bytů. Byty byly původně určeny jen pro jednu rodinu. Jak rostl počet obyvatel města, rostly i požadavky na bydlení, a tím i cena bytů. Jednotlivé rodiny tak musely z finančních důvodů přijmout spolunájemníka.

Byty tak byly přeplněny a pro nízké hygienické zázemí nebyly příliš pohodlné. Okna byla volná a na noc chráněná okenicí ze dřeva. Později byla okna chráněna tabulkami ze slídy a v době císařské i ze skla. Podlahy byly pokryty cihlovými dlaždicemi či mozaikou a na stěnách byly fresky.

Vytápění bylo prostřednictvím otevřeného ohně. Domy neměly komíny, proto Římané nepoužívali kamna ani krby. Používána byla jednoduchá kovová ohřívadla, a tak často hrozil požár. Navíc do domů nebyla přivedena voda, obyvatelé ji čerpali z veřejných kašen na ulici.

KONTROLNÍ OTÁZKY K DANÉMU TÉMATU Jak vysvětlíte pojmy peristyl, triclinium a atrium? K jakému účelu sloužily místnosti zvané cubicula? Popište dům, ve kterém žilo prosté obyvatelstvo Říma.

Použitá literatura: Encyklopedie antiky. 2. vyd. Praha: Academia, 1974, 741 s. LIBERATI, A., M., BOURBON, F.:. Starověký Řím,. 2. vyd. Praha: Academia, 1974, 741 s [online]. [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Domus_romana_Vector001.svg