Interaktivní centrum poznání v NTM Praha - současný stav příprav Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha Člověk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodika Full Cost Metodika Full Cost byla vytvořena v rámci projektu Metodika Full Cost na Mendelově univerzitě v Brně, registrační č.
Advertisements

VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Projekt Bolzanova kreativní škola • Vývoj školního vzdělávacího programu • Informační centrum (knihovna) • Zvýšení kvality výuky cizích jazyků • Elektronický.
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Kvalitní péče o seniory Vítejte na mezinárodní konferenci v Praze, 9.března 2007.
Problémy fyzikálního vzděláváníJ.Burešová HST Problémy fyzikálního vzdělávání HST at CERN Ženeva 2.− Jana Burešová.
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Projekt Svět techniky Obsah 1. Časová osa 2. Mise a cíle Světa techniky 3. Obsah Světa techniky 4. Next steps 2.
EGEE is a project funded by the European Union under contract IST Gridy a související aktivity v CR Jiří Kosina Seminář projektu EGEE,
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
IVIG 2005 Informační vzdělávání a informační gramotnost v teorii a praxi vzdělávacích institucí Projekt online systému podpory informačního vzděláván v.
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
Konference bez podkladů? Konferenční teorie a praxe Maryna Hamanovich, Barbora Paštiková, Jana Georgievová.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
EGEE is a project funded by the European Union under contract IST Gridové projekty LCG a D0 v ČR Jiří Kosina Fyzikální ústav AV ČR Seminář.
K podpoře zájmu o vědu a techniku potřebujeme integrované úsilí Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha Člověk.
1 Prolog o výuce fyziky, učebnicích atd. & Přehled některých aktivit na MFF UK směřujících k ovlivnění výuky fyziky Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné.
CZ / /0003 Digitalizace – digitální vysílání jako nová technologie a nový trh Hermes o.s. Czech Digital Group, Newton College Jan Vávra,
Informační zdroje pro odbornou práci Kuchařka pro vědecký fast food.
KRIZE ČESKÉHO POPULÁRNĚ-VĚDECKÉHO FILMU ?! JAKUB KORDA Univerzita Palackého v Olomouci Mezinárodní festival populárně-vědeckého filmu AFO.
Centrum inovačního vzdělávání Liblice INOVACE 2006 Galerie inovací 7. prosince 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková.
Jak (ne)zprotivit fyziku (ne)nadaným studentům
Centrum pro prezentaci kulturního dědictví Národní muzeum Informační portál eMuzeum.
Technologické centrum AV ČR a projekt PACITA Zastoupení EK v ČR 10. července 2012 Lenka Hebáková Oddělení strategických studií Technologické centrum AV.
IQpark science center. Seminář vedoucích klubů Debrujárů, Luhačovice Science centrum Science centrum – co je to? Cílem science center je popularizovat.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
People for Europe Národní muzeum (Praha, Česká republika) Slovenské národné múzeum (Bratislava, Slovensko) Nadace Romualda del Bianca (Florencie, Itálie)
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
210 mm Národní technická knihovna podporuje.... OPEN ACCESS WEEK
Pokračující aktivity Soutěžní přehlídka
1 „Studenti“ Jiří Dolejší, ÚČJF MFF UK Úkoly: popularizovat a organizovat exkurze studentů a učitelů Některé body popularizační činnosti JD se překrývají.
Popularizační a vzdělávací aktivity pro studenty a učitele středních a základních škol Oddělení obecné fyziky a didaktiky, Ústav fyzikální elektroniky.
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Víme, co chceme Víme, jak to udělat Máme kolegy, kteří jsou ochotni přispět Máme studenty,
CERN a Česká republika. Spolupráce českých fyziků s CERN se datuje od počátku 60. let 20. století, tehdy převážně na úrovni individuálních kontaktů.
1 Popularizace Jiří Dolejší, Jiří Rameš, Stanislav Němeček, Vladimír Wagner… nejen ÚČJF MFF UK Tyto aktivity se dějí v korelaci s popularizací v rámci.
1 Činnost komise IVIG v roce 2006 CPVŠK 2006, Olomouc,
10. krajské setkání metodiků Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji č. CZ.1.07/1.1.00/
1 Fyzika a popularizace Jiří Dolejší, Martin Spousta, + již zmínění Tomáš Davídek, Pavel Řezníček, Petr Tas + další (např. Jiří Rameš) ÚČJF MFF UK Current.
Věda na scéně Science on Stage
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. SCICOM – BASIC RNDr. Anna Matoušková, Ph. D.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Autrýč a komunikace v částicové fyzice Máme se tím zabývat? Jak to dělají jinde (ve VB) Jak to (ne)děláme my Jak bychom to měli dělat Jak to organizačně.
Vilniuská univerzita Vilniaus universitetas 26. května – 15. června 2015 stáž v projektu Okna vědy dokořán Michaela Uchočová Hinc itur ad astra.
Komise knihovníků muzeí a galerií AMG ČR Jihomoravský kraj Judita Matějová, Moravská galerie v Brně.
Trocha historie na úvod začalo to v 90. letech zálibou několika nadšenců pro hlavolamy, kvízy a matematické hádanky 2004 vznik Muzea zábavného poznávání.
Výstava CERN Mgr. Jiří Gruntorád Vedoucí oddělení marketingu a cestovního ruchu Jihočeského kraje. 10 let praxe v médiích – rozhlas (Hitrádio Faktor),
Co je program Mládež v akci? Největší evropský grantový program na podporu NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ.
DĚJEPIS. Základní informace předmět se vyučuje na nižším i vyšším stupni na vyšším gymnáziu možnost volby semináře Kapitoly z dějepisu - dvouletý - jednoletý.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Sdružení AMIGA - Agency for Migration and Adaptation
Polytechnické vzdělávání se zaměřením na tvorbu ŠAP/PA 22. března 2017
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
Z historie komise pro historii matematiky a fyziky na MFF UK
Rekonstrukce Horského hotelu a televizního vysílače Ještěd
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Vývoj didaktiky chemie
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Statutární město Ostrava
Při technické univerzitě v Liberci
Setkání kariérových poradců
Zapojíte se letos se svou akcí i Vy?
Transkript prezentace:

Interaktivní centrum poznání v NTM Praha - současný stav příprav Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha Člověk musí o něčem snít, než to udělá. Peter David, Star Trek, Nová Generace. Vendetta

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Proč? Všude kolem je spousta virtuální reality, poněkud začíná chybět, zvláště ve vzdělávání, přístup k realitě bez přívlastků. Svět se stává složitějším, lidé jsou pořád stejní, pedagogové ještě stejnější. Přírodní vědy se prakticky zcela odtrhly od výuky příslušných předmětů, didaktici a odborníci spolu běžně nekomunikují, a kdyby ano, stejně by si nerozuměli. Školní vzdělání po sobě nechá pár vzorečků a zcela zkreslenou představu o vědě.

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Proč… Janusz Byszewski: Bez vlastní kreativní zkušenosti nelze pochopit umění SKORO NIC Chceme dětská muzea?.. nebo také muzea pro seniory, … chceme muzea pro normální lidi ochotné se dívat a poznávat. Náměty by ovšem měly být přitažlivé a mnohostranné, slovo „metodika“ nahradit „šířením zkušeností“.

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Testovací téma pro myšlenkové experimenty: Šlo by udělat expozici sexuality?

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Jsme v problému sami? Kupodivu ne, situace je velmi podobná kdekoli. Leckde je leccos vykonáno, např. ve světě existují mnohá Science Centra, v Brně fantasticky funguje Dětské muzeum! Jsou tu evropské aktivity, angažují se mezinárodní laboratoře: CERN, ESA, ESO, EMBL, EFDA, ESRF, ILL a vzniká ESTI - European Science Teachers Initiative … Jsme ve hře, například v rámci programu Physics on Stage, o ICOM jste už slyšeli.

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Co dělat? Cokoli nadějného, sledovat efekty, učit se. Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Stimulovat kontakty mezi učitelskou a vědeckou sférou Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového běžným obyvatelům Optimální místo pro tuto činnost je MUZEUM

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Víme, co chceme Víme, jak to udělat Máme kolegy, kteří jsou ochotni přispět Máme studenty, kteří jsou ochotni se do projektu zapojit Máme kde expozici realizovat Nemáme prostředky

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Nečekáme se založenýma rukama, požádali jsme o první grant z Programu na podporu výzkumu a vývoje MŠMT, speciálně programu LP "Zpřístupňování výsledků výzkumu a vývoje české veřejnosti“ na část expozice ICP - expozici "Co je věda a co přináší" věnovanou nenásilné a hravé cestě k představě, co je věda, kde a za jakých podmínek pracují čeští vědci, jaké výsledky mají a k čemu je to dobré.

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Co potřebujeme  Prostor...zhruba 600 m 2 v druhém patře NTM.  Infrastrukturu  Ideové tvůrce expozice … a honorář pro ně.  Honoráře pro výstavnické experty  Náklady na tisk kultivovaných vysvětlujících materiálů, plakátů na panely, popisků atd.  Zainteresované firmy

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Co potřebujeme II  Prostředky na práce a materiál  Poučený dozor a demonstrátory pro pokusy  Lidskou kapacitu pro údržbu expozicí a platy  Muzejní experty pro výběr exponátů z depozitářů NTM.

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Grant na 1/4 plochy a 1/4 roku

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Jsme bláhoví snílci? Jeden řešitel vede přednášky o jaderné a subjaderné fyzice, mnohé další výběrové přednášky a semináře pro fyziky i učitele. Člen komisí pro státní zkoušky, oborové rady doktorandského studia. Vedl několik diplomantů, školí tří doktorandy. Koná pravidelně populární přednášky pro středoškoláky a učitele, pracuje dlouhodobě ve výboru Fyzikální olympiády, je členem ústředního výboru JČMF. Předsedal národnímu řídícímu výboru celoevropské akce Physics on Stage a vedl českou delegaci na festival v Ženevě v listopadu Autor řady učebnic M. Rojko, J. Dolejší, J. Kuchař, D. Mandíková: Fyzika kolem nás. Fyzika I.  IV. pro základní a občanskou školu. Scientia Praha 1995, 96, 97 a 98.

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Druhý řešitel vedl a vede řadu cvičení, praktik, seminářů a přednášek, mnohé z nich inicioval. Inicioval vznik Korespondenčního fyzikálního semináře pro středoškoláky, pořádá letní tábory pro zájemce o fyziku. Od poloviny 80.let rozvíjel využití počítačů ve výuce fyziky, spoluautor systému Famulus užívaného ve školách i v praxi (Cena na INVEX Computer '91). Člen ÚV JČMF, terminologické komise JČMF, redakční rady PMFA. Člen a v roce předseda národního řídícího výboru Physics On Stage; vedoucí české delegace na akci Focus On Teachers v dubnu Řešitel grantů FRVŠ a rozvojových projektů MŠMT, organizátor celostátních konferencí a seminářů pro posluchače učitelství a učitele z praxe. Spoluiniciátor vzniku webových stránek pro podporu zájmu o fyziku – Fyzweb, člen autorského kolektivu multimediální Encyklopedie fyziky na CD

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Třetí řešitel Je zástupcem České republiky v EPOG (European Particle Physics Outreach Group), členem Rady pro popularizaci vědy AV ČR. Významně se podílel na organizování výstav Do nitra atomu (putovní výstava CERN, NTM 1993), Hadrony pro zdraví (AV ČR, 1996), Když se z energie stává hmota (putovní výstava CERN, NTM 2001/02). Vytvořil a udržuje www stránky Fyzika částic v ČR (grant VV99 – PG viz výše), přeložil populární knihu o částicové fyzice a astrofyzice Lillestol, Sellevag, Fraser: Hledání nekonečna (nakl. Kolumbus, Praha 1998), webový materiál Dobrodružství s částicemi, přispěl článkem o fyzice částic do sborníku pro studenty středních skol (Kluiber a kol.: Fyzika pro zítřek), podílel se na vytvořeni českých verzí filmů CERN - Do světa částic, Hadrony pro zdraví, Hvězdy pod zemí, Když se z energie stává hmota, Experiment ATLAS, podílí se na Dnu otevřených dveří ve FzU AV ČR, koná populární přednášky....

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM

fyzweb.mff.cuni.cz

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Směřují tyto záměry jen k ukrácení naší kratochvíle? Jsou vědy a technologie součástí kultury? Co se děje v českém prostoru pro integraci vědy a vzdělání? Zajímá to vládu, parlament a státní instituce?