Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 Tržní kategorie I. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY
Anotace Předmět: ekonomika Ročník: II. ročník SPŠ Tématický celek: I. pololetí Klíčová slova: nabídka, poptávka Forma: výklad Datum vytvoření: 30.1.2013
NABÍDKA NABÍDKA Je množství zboží, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně ( S – supply ) Individuální nabídka – nabídka jednoho výrobce Dílčí nabídka – nabídka jednoho výrobku od různých výrobců Agregátní nabídka – celková nabídka na trhu
NABÍDKOVÁ KŘIVKA P cena Qs nabízené množství S nabídka Nabídková křivka má rostoucí charakter ( zákon rostoucí nabídky ), neboť s rostoucí cenou nabízené množství stoupá.
POPTÁVKA POPTÁVKA Je množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu ( D – demand ) Individuální poptávka – poptávka jednoho kupujícího Dílčí poptávka – poptávka více kupujících po jednom výrobku Agregátní poptávka – celková poptávka
POPTÁVKOVÁ KŘIVKA P cena QD poptávané množství D nabídka Poptávková křivka má klesající charakter ( zákon klesající poptávky ), neboť s rostoucí cenou poptávka klesá.
ROVNOVÁHA NA TRHU Graf rovnováhy na trhu P cena Q množství S nabídka D poptávka E rovnovážný bod PE rovnovážná cena QE rovnovážné množství P E PE QE Q Rovnováha na trhu je situace, kdy všichni nakupující nakoupili a všichni prodávající prodali za cenu, se kterou jsou spokojeni
Zdroje JANA PETRŽELOVÁ, Maturitní otázky – Ekonomie, 1.Vydání Praha FRAGMENT, 2008. ISBN 978-80-253-0598-0. Autorský kolektiv OA v Praze 2, Resslova 5, Ekonomie, 33.publikace, vyd. Praha 8: ORFEUS, 1992. ISBN 80-8552-18-7.