Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, zahrnuje klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci získají nové znalosti a utvrdí již nabyté poznatky. Vyučující použije názorné ukázky nerostů a schéma přehledu krystalových soustav Autor: Jitka Dvořáková Datum vytvoření: říjen 2011 Jazyk: Čeština Vzdělávací oblast: člověk a příroda Obor: přírodopis Tematický okruh: neživá příroda Učivo: nerosty, krystalografie Očekávaný výstup: žák rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty s použitím určovacích pomůcek Speciální vzdělávací potřeby : žádné Klíčová slova: nerosty, krystaly Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák II. stupně – 9. ročník Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina: 12 – 15 let
VZNIK NEROSTŮ krystalizací z roztoků roztavením magmatu v litosféře vznik tělesa - krystal
PODLE PODMÍNEK VZNIKU různě velké - mikroskopické - velké krystaly odlišně vyvinuté netvořící krystaly = nerosty AMORFNÍ nerovnoměrný růst do všech stran – vznik shluků (drůzy)
TVARY KRYSTALŮ krystaly = trojrozměrná tělesa zákonitá vnitřní stavba určitá souměrnost posouzení podle - hran - vrcholů - uspořádání ploch
Třídění podle prvků SOUMĚRNOSTI středu souměrnosti osy souměrnosti roviny souměrnosti šest skupin KRYSTALOVÝCH SOUSTAV
TVAR A VLASTNOST KRYSTALU Odpovídá vnitřnímu pravidelnému uspořádání základních stavebních: - ATOMŮ - MOLEKUL - IONTŮ Závislost mezi vlastností a uspořádáním stavebních částic závisí na UHLÍKU. UHLÍK : diamant a grafit