modifikace/transpozice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODVOZOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Která adjektiva se stupňují ? Korpusová sonda Kam patří stupňování adjektiv ? Je komparace gramatickou kategorií.
CJBB75 1 ZPK CJBB CJBB75 2 Je to, co je skryto ve značce „stupeň“, jediné, co je možné se z korpusu dozvědět o stupňování v češtině ? Pozice.
Účelová adjektiva versus participia
Udine 2013 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. Přednáška č. 8 P8 TZV. POLOVĚTY.
Morfologie – přednáška 11
Příslovce a příslovečné spřežky
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Gramatika Přídavná jména II
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
Slovesa (verba).
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Slovesa.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Tvoření příslovcí CJA009.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
Pojmová báze a pojmový příznak
Present perfect Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
CJA
CJBB84 1 GAK – CJBB84 st
Tvarosloví – přídavná jména
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Významy morfologických kategorií v PDT 2.0 Magda Razímová Ústav formální a aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulta Univerzita Karlova v Praze.
Lingvistický software Morfologický analyzátor – AJKA Morfologický analyzátor – AJKA Morfologická databáze – I_PAR Morfologická databáze – I_PAR Desambiguace.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
Deverbativní adjektiva
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PŘECHODNÍKY chtě nechtě nedbaje (na) nehledě (k, na) nemluvě (o) nevyjímaje.
Název školy:ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název:VY_32_INOVACE_45 Přechodníky Téma: Přechodníky Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Odvozování adjektiv Autor Chňoupková.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Rozvíjející větné členy
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

modifikace/transpozice ADJEKTIVA modifikace/transpozice

MODIFIKACE adjektiv Stupeň vlastnosti Význam zesilující Význam zeslabující Citově zabarvený, deminutivní, mazlivý význam

Stupňování Která adjektiva nelze stupňovat ? Významové důvody Formální důvody Nepravidelné stupňování Stupňování a supletivismus Opisné stupňování Pleonasmus a stupňování v mluveném jazyce

Od následujících adjektiv tvoř adjektiva vyjadřující menší - větší míru vlastnosti krátký malý bílý starý lehký žlutý krátký samotný teplý jemný dlouhý vysoký široký ukrutný velký hnědý bílý modrý rudý zelený blbý hloupý hluchý tlustý bledý

Výjimky nejzazší další pomenší postarší Všimněme si: Starší muž je mladší než starý muž. Mladší muž je starší než mladý muž

Význam zesilující Sufixy –atý (malinkatý), -ánský (velikánský), -anánský (velikanánský), -atanánský (dlouhatanánský), -itánský (hrozitánský) Prefixy pra- (prabídný), pře- (překrásný), vele- (velevýznamný)

Význam zeslabující,negace Sufixy –avý (bělavý, modravý,…) Prefixy ob- + -lý (obtloustlý), po- + -lý (podlouhlý), při- + -lý (přihlouplý), na- + -lý (namodralý) Prefix ne-

Negativa tantum a adjektiva vyjadřující absenci vlastnosti nebohý nedůtklivý nerudný nezvedený nemluvný nedočkavý nestoudný netýkavý bezcitný bezduchý bezdětný bezpečný bezmyšlenkovitý bezúročný bezzubý bezostyšný

Citově zabarvený, deminutivní, mazlivý význam Sufixy –ičk-ý (maličký), -ink-ý (malinký, oučk-ý (tenoučky), -ounk-ý (slabounký), -oulink-ý (slaboulinký) …

TRANSPOZICE (adjektiva) Adverbia transponovaná do adjektiv Adjektivizace slovesných tvarů

Tvoř adjektiva od adverbií (mutace nebo transpoczice? zde vedle vně uvnitř tam před okolo brzy loni dnes nyní opět pozdě včas včera zítra někdy tehdy

Adjektivizace slovesných tvarů Přechodník přítomný (nesoucí, hrající, zpívající) Přechodník minulý (napsavší, roztrhavší) Pasivní příčestí (přenesený, ukrytý, zabitý) L-ové příčestí (opilý, uschlý, opuchlý)

dezaktualizovaná procesuální adjektiva

která adjektiva nejsou procesuální?

Zvlastnostnění děje (participium/přechodník – adjektivum) Zachování vazby fundujícího slovesa (smíšená se zbytky šlehačky – smísit se zbytky šlehačky, opilý pivem – opít se pivem, opilý jako Švéd – opít se jako Švéd, odvolaný ředitelem – být odvolán ředitelem, …) Podržení reflexivního se/si (lesknoucí se zrcadlo, pohybující se bod, poděkovavší se král, opozdivší se četník)

Najdi adjetkiva účelová

Která z následujících zakončení mohou mít adjektiva účelová a která procesuální? Která zakončení mohou mít deverbativa a která mít nemohou ? ací ácí ecí ěcí icí ící ocí oucí ucí ycí ýcí

Adjektiva na ší

Najdi adjektivizovaný přechodník minulý

Na které kombinace může končit lemma adjektivizovaného přechodníku minulého? aší eší ěší iší bší dší mší pší sší kší zší vší uší tší lší oší

Na které kombinace může končit lemma adjektivizovaného l-ového příčestí? alý álý elý ělý élý ilý ílý olý ulý oulý ylý ýlý blý plý vlý slý zlý tlý dlý flý klý šlý rlý žlý

Na které kombinace může končit lemma adjektivizovaného pasivního příčestí? aný áný ený ěný iný íný yný ýný uný oný sný vný tný rný kný lný atý utý itý stý etý átý ytý ýtý átý outý ltý rtý