Trocha fyziky VY_32_INOVACE_Mul4a0209Mgr. Jiří Mlnařík
V předchozím materiálu jsme nechali ztěžka vystoupat (delší čas) automobil na vrchol kopce a pak jsme ho nechali poměrně rychle sjet (kratší čas). Možná jste si všimli jisté nelogičnosti – auto jede celou cestu do kopce i celou cestu z kopce vždy stále stejnou rychlostí, i když logika by napovídala, že nejpomaleji pojede auto právě na vrcholu kopce. Stejně tak změna rychlosti přesně v animačním bodě na vrcholu by pro pasažéry znamenala dost nepříjemné škubnutí při náhlé změně rychlosti. Jak postupovat, aby pohyb měl zdání fyzikálního chování? Synfig studio – trocha fyziky
Pro specifičtější chování animace lze použít úpravu chování jednotlivých klíčových bodů (waypoints) animace, ať už vzniklých na klíčových snímcích nebo „ruční“ animací. Na příslušném bodu použijeme pravé tlačítko myši. Pohyb a jeho vlastnosti
Zdání fyzkálnosti může dodat rozložení pohybu, které v synfigu můžeme nastavit u kterékoliv části animace (nejen u pohybu) ve směru DO animačního bodu (In) i Z animačního bodu (Out), případně obou (Both). Máme následující možnosti: TCB - pohyb objektu je hladký, pohyb objektu za účelem vyhlazení pohybu podle potřeby míjí či přesahuje hraniční body Linear - pohyb je zcela konstatní (stálá rychlost změny) Ease In (Out) – pohyb v okolí animačního bodu klesá k nule Constant – animační bod funguje jen jako „přepínač stavu“ mezi předchozím a následujícím bodem, změna není plynulá Clamped – pohyb je v okolí vyhlazený, ale nepřesahuje hraniční body „Fyzikálnost“ animace
V případě, že chceme upravovat vlastnosti pohybu přesněji, můžeme nastavovat další vlastnosti opět pravým tlačítkem na waypointu a volbou Edit. Zde můžeme volit nejen chování bodu, ale také dílčí „fyzikální“ parametry: Tension – „tah“ daného bodu Continuity – míra „pokračování pohybu“ za daný bod Bias – určení, která strana pohybu (do nebo z bodu) má větší vliv Temporal Tension – určují, zda bude objekt setrvávat delší dobu v okolí bodu. Specifičtější úprava
Na tomto modelu jsou vloženy snímky na 0, 2,5 a 5 sekundách, všechny waypointy jsou nastaveny na TCB. První a poslední bod animace mají nastaven Temporal Tension na -1 (méně času v okolí bodu). Prostřední bod má nastaven Temporal Tension na 0,5 (více času v okolí bodu). Výsledkem je relativně logicky se chovající průběh „letu“ míče. Animace míče
V animaci auta z minulého materiálu upravte pohyb tak, aby lépe odpovídal logice auta jedoucího do kopce a z kopce. Úkol
Vlastní snímky, screenshoty Synfig Studio Synfig Studio – freewarový software pro tvorbu animací Zdroje