TRANSAKČNÍ ANALÝZA A ASERTIVITA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

proces komunikace Škola:
pro společnost Chodura
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Struktura poradenského procesu
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Neverbální komunikace
UMĚNÍ KOMUNIKACE UMĚNÍ PREZENTACE Horšovský Týn
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
PSFA 2 Přednáška č.4 Téma: Asertivita.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Principy, zásady a chyby
Komunikační dovednosti
Charakteristiky zdravé komunikace
Sociální práce s rodinou 3
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Cíle pozorování, kategorie a jednotky pozorovaného chování
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Asertivita.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ASERTIVITA.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Komunikace s rodiči.
Eric Berne V8A Štěpánková Šárka.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Neverbální komunikace
Eric Berne Marek Zámečík C4A.
Zásady efektivní komunikace
Pedagogická komunikace
ZÁKLADY ASERTIVITY.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Komunikační inteligence. Cíle a obsah kurzu  definice asertivity  charakteristiky pasivity, pasivní agresivity, agresivity a asertivity.
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
centrální porucha zpracování řečového signálu
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Struktura poradenského procesu
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Asertivita.
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Transkript prezentace:

TRANSAKČNÍ ANALÝZA A ASERTIVITA

Transakční analýza - východiska Eric Berne (1910 – 1970) Strukturální analýza Funkční analýza Analýza her Analýza životního scénáře 3 základní potřeby (hlady) hlad po struktuře hlad po podnětech hlad po pozici

Struktura Existuje několik způsobů, jak trávit čas: Stažení se od druhých Rituály Zábavy Činnosti Hry Intimita

Podněty stroke – pohlazení, každá jednotka projeveného zájmu, tj. jakákoliv zpětná vazba Pozitivní nepodmíněná ZV Pozitivní podmíněná ZV Negativní podmíněná ZV Negativní nepodmíněná ZV

Pozice Já jsem OK, ty jsi OK. Já jsem OK, ty nejsi OK. Arogance jako obranný mechanismus, v podvědomí pocit vlastní nedostačivosti. Já nejsem OK, ty jsi OK. Lidi mají větší právo na štěstí, potřebuju jejich souhlas. Já nejsem OK, ty nejsi OK. Vražda, sebevražda, psychóza.

Strukturální analýza Osobnost každého člověka v sobě zahrnuje (a navenek projevuje) 3 různé stavy ega: Rodič Dospělý Dítě Ro Do Dí

Rodičovský egostav neverbální projev: typické verbální výrazy: uvažujeme a chováme se tak, jak jsme to převzali od rodičů a jiných důležitých postav (je to soubor pravd, zásad, nařízení, limitů, předem stanovených pravidel, žádoucích způsobů chování a jednání) neverbální projev: karatelská, ochranitelská pozice, pohled přes brýle, vztyčený prst, úsměv, obejmutí, kritický, autoritativní, uklidňující, chlácholivý hlas typické verbální výrazy: rozkazovací způsob (“nedělejte”, “měli byste”, “musíte”, “buďte”), hodnotící přídavná jména a příslovce (“dobrý”, “špatně”), generalizace (“vždy”, “nikdy”) v rámci tohoto stavu rozlišujeme polohu: a) kritického rodiče b) pečujícího rodiče

Dospělý egostav reprezentuje logickou, racionální, neemocionální, řešící, předvídající složku našeho já řídí se objektivní skutečností – pracuje s informacemi, myslí, analyzuje, zařizuje, rozhoduje neverbální projev: vzpřímené držení těla, soustředěný, klidný výraz ve tváři, cílevědomý projev, kontakt očima, “otevřená” gesta, výrazný, jasný, neemocionální hlas typické verbální výrazy: slovesa v 1. osobě jedn. čísla (“myslím si …”, “domnívám se …”, “předpokládám …”), odpovědi na otázky “kdo”, “co”, “jak”, “kde”, konkrétní vyjádření, specifikace, fakta, motivační výzvy (“Pojďme …”)

Dětský egostav představuje energetizující a citovou složku, s prvky hravosti, zvídavosti, závislosti, nejistot nebo zkratkovitého, nelogického přístupu neverbální projev: neklid, pobíhání, nekontrolovaná gesta, smích, pláč, zvědavý výraz v obličeji typické verbální výrazy: množství citoslovcí (“Jů.”, “Hele.”, “Bezva.”), subjektivně zabarvená slovesa (“Chci.” , “Nemohu.”, “Rád bych …”.) v rámci tohoto stavu rozlišujeme polohu: a) adaptovaného dítěte b) spontánního dítěte

Funkční analýza (analýza komunikačních transakcí) Transakce komplementární Transakce zkřížené Transakce skryté

Asertivita Andrew Salter Feeling talk Facial talk Umění říci ne V počátcích rozvoje asertivity byla zformulována tato doporučení: Feeling talk Facial talk Umění říci ne Užívání „já“ ve vyjadřování Umění přijmout pochvalu

Asertivita je … cesta k druhým lidem, které předchází cesta k sobě, svým potřebám, přáním a právům dovednost ,,3P“: Poznání (rozeznání příslušných pocitů a potřeb v sobě) Projevení (vyjádření vlastních pocitů, stavů, potřeb, názorů a schopnost vnímat je i u druhých lidí) Prosazení (klasické téma asertitivity).

Asertivní techniky Asertivní NE Gramofonová deska Technika otevřených dveří Negativní aserce Negativní dotazování

Charakteristiky zdravé komunikace Bezprostřednost reakce Kognitivní přizpůsobování se partnerovi Zájem o druhého (pozorné a aktivní naslouchání, otevřené otázky, trpělivost, přátelský pohled a hlas) Oční kontakt Reciprocita (vyváženost, symetrie) Vyladěnost Humor Podpora vývoje a flexibility Konzistence – trvalost vztahů