Úvod do kvalitativního šetření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Základy pedagogické metodologie
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody pedagogické diagnostiky
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Skupinové interview (Focus group)
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy pedagogické metodologie
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Pedagogická komunikace
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Workshop k akčnímu výzkumu
Mixed methods design (MMD)
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Úvod do kvalitativního šetření Mgr. Gabriela Šimková gsimkova@phil.muni.cz Powerpoint Templates 23. 5. 2013, Pedagogická fakulta MU

„Kvalitativní výzkum je proces hledání porozumění založený na různých metodologických tradicích zkoumání daného sociálního nebo lidského problému. Výzkumník vytváří komplexní, holistický obraz, analyzuje různé typy textů, informuje o názorech účastníků výzkumu a provádí zkoumání v přirozených podmínkách.“ (Hendl, 2008)

Výzkumník v roli detektiva

Základní charakteristiky kvalitativních výzkumů (Creswell, 2009): Přirozené prostředí. Výzkumníci zkoumají lidi v prostředí, ve kterém informanti zažívají zkoumané problémy/jevy Hlavním výzkumným nástrojem je sám výzkumník. Výzkumníci sbírají data o chování participantů prostřednictvím pozorování chování, studium dokumentů, hloubkové rozhovory. Více zdrojů dat. Kvalitativní výzkumníci využívají kombinace metod. Induktivní logika výzkumu. Kvalitativní výzkumníci tvoří kategorie a kódy „zezdola nahoru“ – organizováním a kategorizováním pozorovaných jevů (kategorie nejsou předem dány, ale vyplývají ze zjištění výzkumníků).

Základní charakteristiky kvalitativních výzkumů (Creswell 2009): Významy určují účastníci výzkumu. Výzkumníkovi jde o to pochopit, jaké významy věcem a jevům přikládají účastníci výzkumu. Plán výzkumu se vyvíjí v průběhu zkoumání. Na rozdíl od kvantitativního šetření, v kvalitativním výzkumu nebývá plán sběru a analýzy dat předem znám. Role teorie. „teoretické brýle“, kterými se výzkumníci dívají na realitu. Výzkum je interpretativní. Spíše než o analýze dat hovoříme v kvalitativním výzkumu o interpretaci. Holistický přístup. V kvalitativním výzkumu jde o vytvoření komplexního obrazu studovaného problému.

Role výzkumníka: neoddělitelný od výzkumného přístupu zásadním způsobem ovlivňuje výzkum ve zprávě o kvalitativním výzkumu by mělo zaznít: Jaké má výzkumník předchozí zkušenosti s tématem a vztah k tématu? Jaké má výzkumník vztahy s informanty a místem výzkumu? Jaké prostředí bylo vybráno pro výzkum a proč? Jaké aktivity se děly po dobu výzkumu? Rušil výzkum tyto aktivity nebo probíhal na pozadí? Byly využity nějaké osoby pro vstup do prostředí (tzv. gatekeepeři)? Jaké etické problémy mohly vyvstat během výzkumu?

Výzkumný protokol záznamem o tom, jak probíhal výzkum tzv. field notes – terénní poznámky: Popisné poznámky – jak vypadalo prostředí, kde se odehrával výzkum, jaké jsou charakteristiky participantů Reflexivní poznámky – osobní myšlenky, spekulace, vztahy s participanty

Přednosti kvalitativního výzkumu Nevýhody kvalitativního výzkumu Získává podrobný popis a vhled při zkoumání jedince, skupiny, události, fenoménu. Získaná znalost nemusí být zobecnitelná na populaci. Zkoumá fenomén v přirozeném prostředí. Je těžké provádět kvantitativní predikce. Umožňuje studovat procesy. Je obtížnější testovat hypotézy a teorie. Umožňuje navrhovat teorie. Analýza dat i jejich sběr jsou často časově náročné etapy. Dobře reaguje na místní situace a podmínky. Výsledky jsou snadněji ovlivněny výzkumníkem a jeho osobními preferencemi. Hledá lokální příčinné souvislosti. Pomáhá při počáteční exploraci fenoménů.

Cíle Problémy Otázky Od čeho začít?

Výzkumný problém: Stanovení dobrého výzkumného problému vyžaduje určitou zkušenost, přehled, „dozrávání“ a dobrou orientovanost výzkumníka.

Časté chyby: Příliš široké vymezení („Otázky humanizace vyučování na středních školách“) Autor stanovil pouze téma („Problémové vyučování ve fyzice“) Výzkumný problém není hodnotný nebo smysluplný („Pomáhá domácí příprava rozvoji žáka?“) Výzkumný problém je příliš jednoduchý, triviální („Jsou učitelé na základní škole tvořiví?“)

Správná formulace: „Úloha třídního učitele při stmelování kolektivu třídy.“ „Fyzická obratnost žáků v závislosti na vybavenosti tělocvičen.“ „Jaká je závislost mezi výsledkem přijímací zkoušky a úspěšností studia na vysoké škole?“

Stanovení výzkumných otázek: pomáhají zaostřit výzkum tak, aby poskytl výsledky v souladu se stanovenými cíli ukazují cestu, jak výzkum vést Jsou dostatečně široké. Neptají se na četnost jevů. Typicky popisuje, jak daný jev vnímají a prožívají lidé, kteří se jej účastní.

Jak na tvorbu VO: „Vítají čeští učitelé změny související se zavedením Rámcového vzdělávacího programu?“ „Jaké postoje vyjadřují čeští učitelé ke změnám spojeným se zaváděním RVP?“ „Jaké jsou v současnosti výchovné problémy v rodině?“ „Jak identifikují a vnímají pracovníci pedagogicko-psychologických poraden výchovné problémy v současných rodinách?“

Výběr vzorku: záměrný – rozsah se neurčuje statisticky, ale řídí se saturací Podmnožinou je kumulativní výběr (snow ball technika) výběr extrémních případů X výběr případů s dobrou reputací

Etické otázky kvalitativního výzkumu: Soukromí Informovaný souhlas Emoční bezpečí

Projekt kvalitativní studie (Hendl, 2008): Úvod (oblast výzkumu, definice pojmů) Přehled literatury (Studie uskutečněné v minulosti a v současnosti) Účel výzkumu a výzkumné otázky Metodologie (Plán výzkumu, výběr účastníků, metody získávání dat, pilotní studie, analýza dat, časový plán)

Kvalitativní rozhovor: (strukturovaný otevřený rozhovor, rozhovor s návodem, neformální rozhovor, fenomenologický rozhovor, narativní rozhovor, epizodické interview, skupinová diskuse) Typy dat: přepis z rozhovorů, fotografie, audio a videozáznamy a osobní komentáře Sběr dat: naslouchání vyprávění, kladení otázek a získávání odpovědí. Forma: rozhovory (nestrukturované a polostrukturované), dotazníky (strukturované rozhovory), škály a testy.

„Vedení kvalitativního rozhovoru je umění i vědou zároveň „Vedení kvalitativního rozhovoru je umění i vědou zároveň. Vyžaduje dovednost, citlivost, koncentraci, interpersonální porozumění a disciplínu.“

Typy otázek: otázky o zkušenostech nebo chování (týkají se zpovídané osoby, jde o otázky typu: Kdybych byl neustále pohromadě se zpovídanou osobou, co bych viděl, že dělá?) o názorech a hodnotách (objasňují, co si lidé myslí o světě, jaké mají cíle, záměry, touhy a hodnoty: Co si myslíte? Jaký je váš názor na…? Co byste si přál?) o pocitech (snaží se poznat reakci lidí na jejich zkušenosti a prožitky. Získáváme emotivní odpovědi, na to co se stalo: Co tedy cítíte?)

Typy otázek: o znalostech (mají objasnit, co subjekt zná, jde o fakta případu.) o vnímání (zjišťují, co dotazovaný viděl nebo slyšel: Na co se vás vedoucí zeptal, když jste se s ním setkal?) otázky demografické a kontextové (identifikace jedince - věk, vzdělání, plat, práce)

Zásady vedení interview: 1) Zajišťujeme důkladnou přípravu a nácvik provedení rozhovoru. 2) Účel výzkumu určuje celý proces interview. 3) V interview máme vytvořit rámec, v němž se bude moci dotazovaný vyjadřovat pomocí svých vlastních termínů a svým vlastním stylem. 4) Vytváříme vztah vzájemné důvěry, vstřícnosti a zájmu. Jsme citliví k pohlaví, k věku a kulturním odlišnostem dotazovaného.

Zásady vedení interview: 5) Při přípravě a provedení rozhovoru si uvědomujeme, že otázky v rozhovoru nejsou totožné s výzkumnými otázkami. 6) Otázky formulujeme jasným způsobem, kterému dotazovaný rozumí. 7) Klademe vždy jenom jednu otázku. 8) Otázky doplňujeme sondážními otázkami.

Zásady vedení interview: 9) Dotazovanému dáváme jasně na vědomí, jaké informace požadujeme, proč jsou důležité a jak interview postupuje. 10) Nasloucháme pozorně a odpovídáme tak, aby dotazovaný poznal, že o něj máme zájem. Necháváme dotazovanému dostatek času na odpověď.  11) Udržujeme si neutrální postoj k obsahu sdělovaných dat. Sbíráme data, ale neposuzujeme osobu. 12) Jsme pozorní a citliví k tomu, jak je dotazovaný rozhovorem ovlivněn a jak odpovídá na různé otázky.

Zásady vedení interview: 13) Zohledňujeme časové možnosti dotazovaného. 14) Jsme reflexivní, sebekriticky monitorujeme sami sebe. 15) Po rozhovoru kompletujeme a kontrolujeme své poznámky, jejich kvalitu a úplnost.

+ - návratnost rozhovorů je velmi vysoká velice obtížné dobré porozumění zkušenosti a hloubkový popis případů svěřovány pouze do rukou profesionálů umožňuje navrhovat teorie potíže se zobecňováním výsledků umožňuje studovat procesy Analýza i sběr dat jsou časově náročné. hledá lokální příčinné souvislosti Výsledky jsou snadno ovlivnitelné výzkumníkem

Pozor na! Srozumitelnost otázky Jednoznačnost otázky Psychologická přijatelnost Formulaci Neverbální projevy

Nestrukturovaný rozhovor Polostrukturovaný rozhovor Focus Group Typy rozhovorů: Nestrukturovaný rozhovor Polostrukturovaný rozhovor Focus Group

Pořadí otázek Je vhodné postupovat od jednoduchých otázek ke složitějším. Po úvodních otázkách nastávají otázky pro respondenta bezproblémové či zajímavé. Dále otázky náročné a nejtěžší. V závěru sociodemografické otázky.

Vhodné tipy Neustále kontrolujte. Rozdělte si téma do jednotlivých tematických úseků. Vyzkoušejte si vést rozhovor nanečisto.

Kde získat více informací? DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2000. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada, 2006. ŠVAŘÍČEK, Roman & Klára Šeďová. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2008.

Děkuji za pozornost. Mgr. Gabriela Šimková Lektorka informačního vzdělávání CEINVE gsimkova@phil.muni.cz