Kertova lauseenvastike. 0.1 Finitní (určitý) tvar slovesa je tvar s koncovkou osobní (koncovka časování sloves): -n, -t, -V/0, -mme, -tte, -vAt a osobní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Advertisements

Lauseenvastikkeet. 0.1 Finitní (určitý) tvar slovesa je tvar s koncovkou osobní (koncovka časování sloves): -n, -t, -V/0, -mme, -tte, -vAt a osobní neurčitá.
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Účelová adjektiva versus participia
Čeština jako nástroj komunikace zahraničních studentů Lékařské fakulty UP Magdalena Vintrová, Pavel Kurfürst Ústav cizích jazyků LF UP v Olomouci.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Pád substantiv.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
Slovesa (verba).
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
Věty časové Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
DRUHY PŘÍSLOVEČNÝCH URČENÍ A TVOŘENÍ PŘÍSLOVEČNÝCH VĚT
Slovesa.
Slovesa – osoba, číslo, čas
Tvoření a využití…. Present Perfect  Předpřítomný čas ( Přítomný čas dokonavý) tvoříme následujícím stylem:  Podmět + have/has + minulé příčestí požitého.
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková výchova – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova – Tvarosloví VY_32_INOVACE_137 duben 2011 Mgr. Hana Patschová.
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Za předpokladu použití psacích potřeb
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_44.
Finaalinen lauseenvastike. Finální konstrukci odpovídá vedlejší věta účelová. Věta účelová Věta účelová  vyjadřuje účel,  je uvedena spojkou jotta a.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná a neohebná - opakování Název sady: Český jazyk.
Riskuj Riskuj! soutěž – slovní druhy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
Zájmena Bc. K. Matějková.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vývojové tendence v syntaxi lidové a pozdní latiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
VY_32_Inovace_ Present perfect Project 3
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Slova ohebná a neohebná - opakování
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Reálné podmínkové souvětí - budoucí
Transkript prezentace:

Kertova lauseenvastike

0.1 Finitní (určitý) tvar slovesa je tvar s koncovkou osobní (koncovka časování sloves): -n, -t, -V/0, -mme, -tte, -vAt a osobní neurčitá koncovka pasiva –Vn.

0.2 Nominální (jmenný) tvar slovesa je tvar, k němuž lze, stejně jako k ostatním jménům (nomina), připojit koncovku pádovou (koncovka skloňování jmen): -ssA, -llA, -n, -a, -(h)Vn / -seen, -ltA … Tento nominální tvar slovesa nemá nikdy koncovku osobní.

Nominální tvary slovesa jsou: infinitivy: 1.kirjoitta-a, kirjoitta-a-kse-ni 2.kirjoitta-e-n, kirjoitta-e-ssa, kirjoite-tta-e- ssa 3.kirjoitta-ma-ssa, kirjoitta-ma-an atd. 4.kirjoittaminen, kirjoittamisen atd. 5.kirjoitta-ma-isi-lla-an (tzv. 5. inf.)

a také participia: 1.akt. přít. kirjoitta-va, kirjoitta-va-n atd. 2.akt. min. kirjoitta-nut, kirjoitta-nee-n atd. 3.pas. přít. kirjoite-tta-va, kirjoite-tta-va-n atd. 4.pas. min. kirjoite-ttu, kirjoite-tu-n atd. 5.agentní kirjoitta-ma, kirjoitta-ma-n atd. „atd.“ zde znamená další pádové koncovky, nejen udaný genetiv.

Lauseenvastikkeet čili nominální konstrukce odpovídající vedlejší větě využívají jako všechny nominální konstrukce jmenný (nominální) tvar významového slovesa. Nikoli tvar finitní!

1 Referatívní čili oznamovací konstrukce (konstr. participiální objektová) Využívá participia s koncovkou genetivu: tekevän, tehneen, tehtävan, tehdyn: Pekka arveli etanan ennustavan sadetta.

Konstrukce odpovídá vedlejší větě objektové uvedené spojkou että: Pekka arveli etanan ennustavan sadetta. Pekka arveli, että etana ennustaa sadetta.

1.1 Oznamovací konstrukce s participiem přítomného času: lukevan / luettavan En tiennyt Pekan matkustavan [akt.] kotiin. En tiennyt, että Pekka matkustaa kotiin. Olen nähnyt siellä lyötävän [pas.] koiraa. Olen nähnyt, että siellä lyödään koiraa.

Oznamovací konstrukce s participiem přítomného času vyjadřuje fakt, že: ■ děj věty hlavní (matriční) probíhá zároveň s dějem nominální konstrukce tVM=tNK: Aki kertoi [VM:P] asuvansa [NK:P] Oulussa. Aki kertoi, että hän asuu Oulussa. ■ nebo děj nominální konstrukce proběhne až po ději věty matriční tVM+tX=tNK: Uskoin [VM:P] ehtiväni [NK:P]. Uskoin, että ehdin.

1.2 Oznamovací konstrukce s participiem minulého času: lukeneen / luetun Näitkö hänen lähteneen [akt.] ulos? Näitkö, että hän lähti ulos? Mies kertoi poikaa lyödyn [pas.]. Mies kertoi, että poikaa lyötiin / oli lyöty.

Oznamovací konstrukce s participiem minulého času vyjadřuje fakt, že: ■ děj nominální konstrukce proběhl před dějem věty matriční tVM-tX=tNK: Luuletko [VM:P] ymmärtäneesi [NK:P]? Luuletko, että ymmärsit / olet ymmärtänyt?

1.1/2.1 Subjekt nominální konstrukce je vyjádřen dvojím způsobem: ● přímo – tehdy je v genetivu – není identický se subjektem věty matriční: Me uskoimme opettajan tietävän asian. ● posesívním sufixem – je identický se subjektem věty matriční: Minä uskon ymmärtäväni asian.

1.1/2.2 Predikativ nominální konstrukce je v témže tvaru, v jakém by byl v odpovídající větě vedlejší: Kerroin autoni olevan uusi [pred:vi]. Kerroin, että autoni on uusi. *Kerroin autoni olevan uuden.

1.1/2.3.1 Objekt nominální konstrukce s participiem aktivním je v témže tvaru, v jakém by byl v odpovídající větě vedlejší: Kuulin sinun varastaneen koruja [obj.]. Kuulin, että varastit koruja.

1.1/2.3.2 Objekt nominální konstrukce s participiem pasivním je určen tvarem predikátu věty matriční. –Je-li predikát ve tvaru aktivním, objekt je v genetivním akuzativu: Kuulin korun varastetun. (Srov. Kuulin, että koru on varastettu.) –Je-li predikát ve tvaru pasivním, objekt je v bezkoncovkovém akuzativu: Kerrottiin koru varastetun. (Srov. Kerrottiin, että koru on varastettu.)

2 Konstrukce participiální subjektová odpovídá vedlejší větě subjektové uvozené spojkou että: Näyttää tulevan sade. Näyttää, että tulee sade. Tvar významového slovesa nominální konstrukce je opět participium s koncovkou genetivu. Subjekt je v nominativu.

Tato konstrukce se pojí s matričními větami, jejichž predikátem je jedno z následujících sloves: kuulua (proslýchat se) näkyä (zdát se) näyttää (vypadat) tuntua (zdát se)

2.1 Participium přítomného času použiji, chci-li vyjádřit - současnost děje matriční věty a nominální konstrukce: Auto näkyy olevan uusi. Auto näkky, että on uusi. - nebo fakt, že děj nominální konstrukce následuje po ději matriční věty: Näyttää tulevan sade. Näyttää, että tulee sade.

2.2 Participium minulého času použiji, chci-li vyjádřit fakt, že děj nominální konstrukce předchází ději matriční věty: Auto näkyy olleen joskus uusi. Auto näkyy, että joskus oli uusi.