Vztahy a navazování kontaktů v prostředí internetu PSY174.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Iluze a realita virtuálních přátelství klíč k sociálním problémům PhDr. Vojtěch Bednář
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Láska a přátelství online
Vztahy na internetu PSY174 Lenka Dědková.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Mobile Internet Forum 2009 Petr Škvařil 8. října 2009 Případové studie mobilního marketingu.
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Kvalitativní výzkum.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Rodina.
Sociální konstruktivismus
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
Národní konference eTwinning 28. – 30. dubna 2011 Praha Petr Chaluš.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
P ROJEKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ Druhá část presentace – týmová práce.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Rodinné prostředí žáka
Vypracoval: Jiří Novák 9.Třída
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Psychologie II Sociální psychologie
Interpersonální přitažlivost
Virtuální sociální skupiny a jejich dynamika
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Základy sociální psychologie
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Komunikace na internetu Vztahy na internetu PSY Lenka Dědková.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Online komunity Hana Macháčková. Úvod Internet a kyberprostor jako sociální prostor ▫Viz dříve – navazování a udržování (i velmi intimních) vztahů Vznikají/jsou.
Projekt DP – POT MKH DIS1 téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku autor: Petr Kuchař,
Modely mentální retardace
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Transformace institucionální péče v péči komunitní Jan Pfeiffer Children`s High Level Group.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
Využití ICT ve výuce jazyků. CílCíl Cílem školení je seznámit se s možností využití ICT ve výuce anglického jazyka. Důraz je kladen na osvojení a praktické.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
Komunikace na internetu Vztahy na internetu PSY Věra Kontríková.
Online přátelství ZUR Lenka Dědková. Vztahy na internetu ► Virtuální vztahy  vzniklé a udržované na internetu (možná migrace do RL) ► Vztahy z.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Online komunity Hana Macháčková.
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Masová média a jejich vliv
Jak si můžeme být jisti, že Alex chápe popisky v jeho repertoáru?
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Vztahy a navazování kontaktů v prostředí internetu PSY174

Vztahy na internetu Virtuální vztahy – vzniklé a udržované na internetu (možná migrace do RL) Virtuální vztahy – vzniklé a udržované na internetu (možná migrace do RL) Vztahy z RL udržované na internetu Vztahy z RL udržované na internetu Přátelské Přátelské Partnerské Partnerské Sexuální vztahy Sexuální vztahy

Internet a sociální vztahy Kraut et al. (1998) – HomeNet Study Kraut et al. (1998) – HomeNet Study používání internetu v domácnosti zvyšuje osamělost a depresivitu a snižuje sociální okruh lidí používání internetu v domácnosti zvyšuje osamělost a depresivitu a snižuje sociální okruh lidí velká kritika výzkumu velká kritika výzkumu v další vlně (stejného) výzkumu se ukázaly pozitivní výsledky v další vlně (stejného) výzkumu se ukázaly pozitivní výsledky Nie & Erbring (2000) Nie & Erbring (2000) používání internetu zabírá čas, který pak netrávíme s rodinou a přáteli používání internetu zabírá čas, který pak netrávíme s rodinou a přáteli

(WIP) Množství času trávené společně se členy domácnosti tváří v tvář srovnání doby před a po připojení k internetu (ČR)

Kontakt s rodinou a přáteli po připojení k internetu se... rozdělení podle trávení času na internetu za týden (WIP 2006)

Internet jako sociální médium Zpočátku internet jako nástroj pro sdílení informací → postupně nástroj pro komunikaci a utváření vztahů Zpočátku internet jako nástroj pro sdílení informací → postupně nástroj pro komunikaci a utváření vztahů Otázka, jaké vztahy je možné na internetu utvářet? Otázka, jaké vztahy je možné na internetu utvářet? dva základní přístupy (Parks & Floyd, 1996) dva základní přístupy (Parks & Floyd, 1996) Lost perspective - negativní náhled na samotnou možnost utvářet v tomto prostředí smysluplné a kvalitní vztahy – omezující charakteristiky internetu to nedovolují Lost perspective - negativní náhled na samotnou možnost utvářet v tomto prostředí smysluplné a kvalitní vztahy – omezující charakteristiky internetu to nedovolují Liberated perspective – omezení se dají překonat, vztahy se zde mohou rozvíjet Liberated perspective – omezení se dají překonat, vztahy se zde mohou rozvíjet

Lost perspective Teorie sociální přítomnosti (social presence theory) Teorie sociální přítomnosti (social presence theory) původně pro telekonference původně pro telekonference sociální přítomnost - subjektivní dojem jedince o zapojení komunikačního partnera; je výsledkem počtu vodítek, které médium umožňuje sdílet sociální přítomnost - subjektivní dojem jedince o zapojení komunikačního partnera; je výsledkem počtu vodítek, které médium umožňuje sdílet málo vodítek na internetu → méně vřelosti a náklonnosti v komunikaci → nevýhodné pro vývoj vztahů málo vodítek na internetu → méně vřelosti a náklonnosti v komunikaci → nevýhodné pro vývoj vztahů Teorie omezeného vnímání (social context cues theory, reduced social cues theory, cues filtered out approach) Teorie omezeného vnímání (social context cues theory, reduced social cues theory, cues filtered out approach) omezená vodítka dělají z internetu neosobní médium omezená vodítka dělají z internetu neosobní médium Teorie bohatosti médií (media richness theory) Teorie bohatosti médií (media richness theory) internet je relativně chudé médium, které dovede zprostředkovat jen omezený druh informací internet je relativně chudé médium, které dovede zprostředkovat jen omezený druh informací vhodný pro úkolově orientovanou komunikaci, ale ne pro vývoj vztahů vhodný pro úkolově orientovanou komunikaci, ale ne pro vývoj vztahů

Liberated perspective Teorie postupného zprostředkování sociálních informací (social information processing theory – SIP) (Walther) Teorie postupného zprostředkování sociálních informací (social information processing theory – SIP) (Walther) Hyperpersonální efekt komunikace (Walther) Hyperpersonální efekt komunikace (Walther) Model SIDE (social identification/deindividuation theory) (Spears & Lea) Model SIDE (social identification/deindividuation theory) (Spears & Lea)

SIP (J.B. Walther) Lidé mají přirozenou tendenci utvářet vztahy, proto se omezení daná internetovým prostředí naučí překonat a vztahy v něm budou utvářet Lidé mají přirozenou tendenci utvářet vztahy, proto se omezení daná internetovým prostředí naučí překonat a vztahy v něm budou utvářet K překonání omezení potřebují čas (vztahy se na internetu vyvíjejí zpočátku pomaleji) K překonání omezení potřebují čas (vztahy se na internetu vyvíjejí zpočátku pomaleji) Při testování své teorie si Walther všiml, že komunikace na internetu je často dynamičtější a „sociálnější“ než v RL → SIP podceňuje pozitivní efekty této komunikace Při testování své teorie si Walther všiml, že komunikace na internetu je často dynamičtější a „sociálnější“ než v RL → SIP podceňuje pozitivní efekty této komunikace → koncept hyperpersonální komunikace → koncept hyperpersonální komunikace

Hyperpersonální efekt Faktory komunikace Faktory komunikace faktory média – omezená audiovizuální vodítka, textová komunikace faktory média – omezená audiovizuální vodítka, textová komunikace faktory na straně odesílatele zprávy – kontrola sebeprezentace faktory na straně odesílatele zprávy – kontrola sebeprezentace faktory na straně příjemce – zveličování informací podle SIDE modelu faktory na straně příjemce – zveličování informací podle SIDE modelu omezená možnost zprostředkovat neverbální a kontextové signály → jakákoliv část sociální informace, která „projde“, je příjemcem zveličena omezená možnost zprostředkovat neverbální a kontextové signály → jakákoliv část sociální informace, která „projde“, je příjemcem zveličena + zpětnovazební mechanismy Díky tomu dochází k idealizaci komunikačních partnerů a pozitivnější komunikaci než v RL Díky tomu dochází k idealizaci komunikačních partnerů a pozitivnější komunikaci než v RL Rheingold (in Joinson, 2007): na internetu je možné navázat smysluplné vztahy právě díky jeho omezením a nikoliv navzdory těmto omezením Rheingold (in Joinson, 2007): na internetu je možné navázat smysluplné vztahy právě díky jeho omezením a nikoliv navzdory těmto omezením

(Ne)Výhody vztahů na internetu Výhody Velké množství připojených lidí Velké množství připojených lidí napříč geografickou vzdáleností napříč geografickou vzdáleností se specifickými zájmy či vlastnostmi se specifickými zájmy či vlastnostmi První dojmy se utváří na základě jiných vodítek než audiovizuálních (true self) První dojmy se utváří na základě jiných vodítek než audiovizuálních (true self) Odmítnutí na internetu je „snesitelnější“ než v realitě Odmítnutí na internetu je „snesitelnější“ než v realitě Disinhibice Disinhibice Snadnější sebeodhalování Snadnější sebeodhalování Zaznamenávání komunikace Zaznamenávání komunikace Nevýhody On the internet, nobody knows you‘re a dog On the internet, nobody knows you‘re a dog Chybějící audiovizuální vodítka Chybějící audiovizuální vodítka Zaznamenávání komunikace Zaznamenávání komunikace Idealizace Idealizace Projekce Projekce Lži Lži......

Vývoj vztahů na internetu Vztahy obecně Vztahy obecně jsou opakovaný kontakt lidí v průběhu času (Döring) jsou opakovaný kontakt lidí v průběhu času (Döring) jejich vývoj souvisí s vývojem důvěry (Whitty); vzájemným sebeodhalováním (Altman & Taylor); s poměrem nákladů a zisků ve vztahu (Thibaut & Kelley)... jejich vývoj souvisí s vývojem důvěry (Whitty); vzájemným sebeodhalováním (Altman & Taylor); s poměrem nákladů a zisků ve vztahu (Thibaut & Kelley)... v RL: fyzická atraktivita → názory a postoje → role (SVR model, Murstein) v RL: fyzická atraktivita → názory a postoje → role (SVR model, Murstein) Na internetu Na internetu obrácený postup – nejdříve poznáváme názory, postoje, osobnost, až poté fyzický vzhled obrácený postup – nejdříve poznáváme názory, postoje, osobnost, až poté fyzický vzhled vztah může začít před samotným seznámením vztah může začít před samotným seznámením převrácení soukromého a veřejného převrácení soukromého a veřejného

Virtuální atraktivita Proč při komunikaci na internetu preferujeme jednoho člověka před druhým Proč při komunikaci na internetu preferujeme jednoho člověka před druhým Výzkumy (Šmahel, Veselá, 2006; Albright, 2001) – humor, význačnost/zajímavost, kreativita, písemný projev, inteligence Výzkumy (Šmahel, Veselá, 2006; Albright, 2001) – humor, význačnost/zajímavost, kreativita, písemný projev, inteligence Levine (2000) – převedení aspektů atraktivity do internetového prostředí Levine (2000) – převedení aspektů atraktivity do internetového prostředí fyzický vzhled → styl psaní, schopnost vyjadřování fyzický vzhled → styl psaní, schopnost vyjadřování fyzická přítomnost → stejný kyber-prostor fyzická přítomnost → stejný kyber-prostor frekvence kontaktu frekvence kontaktu reciprocita sebeodhalování reciprocita sebeodhalování sebenaplňující se proroctví sebenaplňující se proroctví vnímaná podobnost vnímaná podobnost

Utváření představ o lidech na internetu Stereotypy Stereotypy v RL – stereotypy na základě fyzického vzhledu v RL – stereotypy na základě fyzického vzhledu na internetu např. na základě přezdívek na internetu např. na základě přezdívek Představování si typických zástupců Představování si typických zástupců Zveličování kousků informací Zveličování kousků informací (Jacobson, 1999) (Jacobson, 1999)

Online vs. offline vztahy Kvalita vztahů na internetu Kvalita vztahů na internetu Chan a Cheng (2004) – porovnání kvalit online a RL přátelství v průběhu času Chan a Cheng (2004) – porovnání kvalit online a RL přátelství v průběhu času zpočátku RL přátelství - větší vzájemná závislost, šíře a hloubka komunikace, pochopení a závazek než vztahy internetové zpočátku RL přátelství - větší vzájemná závislost, šíře a hloubka komunikace, pochopení a závazek než vztahy internetové po roce minimální rozdíly po roce minimální rozdíly Častá migrace vztahů z internetu do RL Častá migrace vztahů z internetu do RL první setkání v RL – střet očekávání s realitou první setkání v RL – střet očekávání s realitou

Přenesení online vztahů do RL WIP (2006)

Kdo se na internetu seznamuje Rich get richer – z navazování vztahů na internetu více benefitují sociálně zdatní lidé, extroverti, kteří nemají potíže se vztahy ani v RL (internet je jen dalším prostředí, kde se dá s lidmi seznámit) Rich get richer – z navazování vztahů na internetu více benefitují sociálně zdatní lidé, extroverti, kteří nemají potíže se vztahy ani v RL (internet je jen dalším prostředí, kde se dá s lidmi seznámit) Social compensation – navazování vztahů na internetu využívají více sociálně úzkostní, stydliví, introvertní lidé, pro něž jsou chybějící vodítka osvobozujícím prvkem Social compensation – navazování vztahů na internetu využívají více sociálně úzkostní, stydliví, introvertní lidé, pro něž jsou chybějící vodítka osvobozujícím prvkem

Kdo se na internetu seznamuje II. Která z možností platí? Která z možností platí? internet využívá stále více lidí – vzorce chování, které známe z RL, se projevují čím dál častěji i na internetu internet využívá stále více lidí – vzorce chování, které známe z RL, se projevují čím dál častěji i na internetu → více se zde seznamují lidé, kteří se seznamováním nemají problém ani v RL (rich get richer) (McKenna, Green & Gleason, 2002; Peter, Valkenburg & Schouten, 2005; Valkenburg & Peter, 2007) to neznamená, že lidé méně sociálně zdatní (či jinak znevýhodnění) výhody internetu úspěšně nevyužívají to neznamená, že lidé méně sociálně zdatní (či jinak znevýhodnění) výhody internetu úspěšně nevyužívají

Děkuji za pozornost

Vybrané zdroje Jacobson, D. (1999). Impression Formation in Cyberspace: Online Expectations and Offline Experiences in Text-based Virtual Communities. Journal of Computer-Mediated Communication, 5 (1). Jacobson, D. (1999). Impression Formation in Cyberspace: Online Expectations and Offline Experiences in Text-based Virtual Communities. Journal of Computer-Mediated Communication, 5 (1). Levine, D. (2000). Virtual Attraction: What Rocks Your Boat. CyberPsychology & Behavior, 3 (4), Levine, D. (2000). Virtual Attraction: What Rocks Your Boat. CyberPsychology & Behavior, 3 (4), McKenna, K. Y. A., Green, A. S., & Gleason, M. E. J. (2002). Relationship formation on the Internet: What’s the big attraction? Journal of Social Issues, 58, 9–31. McKenna, K. Y. A., Green, A. S., & Gleason, M. E. J. (2002). Relationship formation on the Internet: What’s the big attraction? Journal of Social Issues, 58, 9–31. Parks, M.R. & Floyd, K. (1996). Making Friends in Cyberspace. Journal of Communication, 46 (1). Parks, M.R. & Floyd, K. (1996). Making Friends in Cyberspace. Journal of Communication, 46 (1). Whitty, M.T. (2008). Liberating or debilitating? An examination of romantic relationships, sexual relationships and friendships on the Net. Computer in Human Behavior, 24, Whitty, M.T. (2008). Liberating or debilitating? An examination of romantic relationships, sexual relationships and friendships on the Net. Computer in Human Behavior, 24, Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2007). Who visits online dating sites? Exploring some characteristics of online daters. CyberPsychology and Behavior, 10, Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2007). Who visits online dating sites? Exploring some characteristics of online daters. CyberPsychology and Behavior, 10,