Narušení ozónové vrstvy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ozonová díra & Skleníkové plyny
Advertisements

Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími atmosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Změny klimatu a vliv člověka
Narušení ozónové vrstvy
Změny klimatu a adaptace stromů na ně
Rozložení a toky uhlíku v biosféře
Ozonová díra.
Globální oteplovaní.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Ozon – ochránce a zabiják
Záleží na tom, že dochází ke změně klimatu? Martin Hedberg, meteorolog Švédské meteorologické středisko.
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími atmosféru. Materiál je plně funkční pouze.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Ohrožování základních složek biosféry
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Vypracovala: Nikola Mináriková kvinta A
ATMOSFÉRA.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Oxid uhličitý
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Ohrožení globální atmosféry
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Nové Hrady Přírodní chemická laboratoř
Atmosféra Země a její složení
Skleníkový efekt.
Vliv ozónové vrstvy na životní prostředí
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana ovzduší – globální oteplování Globální oteplování.
Ozónová vrstva Země Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar
Obr. 1 ATMOSFÉRA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Globální problémy – – ozonová díra, skleníkový efekt a znehodnocení půdy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
Globální oteplování Martina Červenková.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
Fakta o klimatických změnách
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Rozložení a toky uhlíku v biosféře
Problémy Ozónové vrstvy.
Environmentální problémy
KRAJINNÁ SFÉRA PŘÍRODNÍ SLOŽKA ČLOVĚKEM TVOŘENÁ SLOŽKA
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Důsledky globální změny klimatu
Transkript prezentace:

Narušení ozónové vrstvy Globální problémy Změny klimatu Narušení ozónové vrstvy (Atmosférický smog)

Skleníkový efekt „skleníkové“ zvýšení teploty o ~ 33°C Změny klimatu Skleníkový efekt „skleníkové“ zvýšení teploty o ~ 33°C účinné plyny: H2O, CO2, CH4, NOx …

antropogenní emise uhlíku Změny klimatu Dodatečný skleníkový efekt – CO2 antropogenní emise uhlíku

historická měření obsahu CO2 v atmosféře Změny klimatu Dodatečný skleníkový efekt – CO2 97% emisí z přirozených zdrojů (rozklad organické hmoty) bilance ukládáním (rostliny, voda) 3% antropogenního původu (fosilní paliva, odlesňování) přírůstek od 19. stol. 30% historická měření obsahu CO2 v atmosféře

Dodatečný skleníkový efekt – další plynné emise Změny klimatu Dodatečný skleníkový efekt – další plynné emise relativní význam dodatečných emisí CH4 : zdrojem těžba zemního plynu, pěstování rýže, chov dobytka. Dodatečné emise o 145% vyšší proti přirozenému stavu. NOx : zdrojem spalování fosilních paliv, dodatečné emise o 15% vyšší proti přirozenému stavu. CFC : bez přírodního zdroje, pouze antropogenní původ.

Změny klimatu od 19. století zvýšení teploty za 100 let o 0,6 ± 0,2°C zvýšení hladiny oceánů o 10 – 25 cm 90. léta nejteplejší od r. 1860, 4 nejteplejší roky v této dekádě tání ledovců – 40% ledové vrstvy v Arktidě, horské ledovce teplotní výkyvy od r. 1860

Klimatické modely: předpověď pro 21. století Změny klimatu Klimatické modely: předpověď pro 21. století výsledky: zvýšení teploty o 1 – 3,5 °C - zvýšení hladiny oceánů o 15 – 95cm úbytek 1/3 - 1/2 ledovců nárůst četnosti a intenzity extrémních klimatických jevů (dlouhotrvající sucha, záplavy, větrné smrště) výpočetní modely, založené na fyzikálních zákonech proudění, přenosu tepla a stavového chování ověřováno na popisu historických dat o vývoji klimatu

zvýšení hladiny oceánu o 50 cm zasáhne nejméně 100 milionů lidí Změny klimatu Proč to vadí? zvýšení hladiny oceánu o 50 cm zasáhne nejméně 100 milionů lidí roztátí horských ledovců zvýší problémy v zásobování pitnou vodou déletrvající sucha znemožní zemědělství v dnes již okrajových oblastech 4. 50 – 80 milionů případů malárie ročně navíc rychlost změny přesahuje adaptační schopnost některých druhů i celých (nespojitých) ekosystémů 6. možné odklonění Golfského proudu

Změny klimatu Odezva Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) pod patronací U.N. Environmental Program a World Meteorological Organization, 2000 vědců, od r. 1990 vydány tři zprávy o stavu a perspektivách globálního klimatu 1997 Kyotský protokol, snížení emisí skleníkových plynů v průměru o 5,2% mezi lety 1990 a 2008-2012, rychlejší pokles u průmyslových zemí. Dosud nevstoupil v platnost (ratifikace v nedostatečném počtu států, chybí USA)

emise uhlíku přepočtené na osobu Změny klimatu: závěr emise uhlíku přepočtené na osobu

Rozvrstvení atmosféry Narušení ozónové vrstvy Rozvrstvení atmosféry Ve stratosféře teplotní zvrat díky zachytávání UV záření, které se spotřebuje na procesy vzniku a zániku ozónu (O3) a přitom se uvolní jako teplo. Stratosféra je díky tomu stabilní, bez promíchávání prouděním. Ozón je jedinou účinnou ochranou života na Zemi před účinky tvrdého UV záření.

použití: klimatizace, chladící zařízení, rozprašovače, hasící Narušení ozónové vrstvy CFC - freony od r. 1932 (Midgley) nehořlavé, netoxické, chemicky inertní použití: klimatizace, chladící zařízení, rozprašovače, hasící přístroje, čistidla… životnost v atmosféře kolem 50 let – dost času na difúzi do všech částí stratosféry

Katalytický rozklad ozónu Narušení ozónové vrstvy Katalytický rozklad ozónu UV záření odštěpí z molekuly freonu chlorový atom… 2. …atom chloru katalyzuje reakci rozkladu ozónu na molekulární kyslík… 3. …tím je narušena rovnováha v rychlosti vzniku a zániku ozónu a dochází k jeho absolutnímu úbytku. 4. Katalytický účinek prokázán (teoreticky i experimentálně) v r. 1974 – Rowland & Mollina

Ozónová díra nad Antarktidou Narušení ozónové vrstvy Ozónová díra nad Antarktidou úbytek ozónu nad Antarktidou kombinace atmosférických podmínek v průběhu antarktické zimy a zesíleného katalytického účinku chloru na počátku jara data od r. 1976 publikována v r. 1984 (Farman) počáteční nesoulad s údaji ze satelitních měření… úbytek ozónu v současnosti na méně než polovinu dlouhodobého průměru

Narušení ozónové vrstvy Odezva 1987 Montrealský protokol o snížení produkce plynů, narušujících ozónovou vrstvu, vytvořen fond pomoci rozvojovým zemím v nahrazování freonů dodatky ke smlouvě 1990 v Londýně, 1992 v Kodani, 1997 v Montrealu, 1999 v Pekingu – úplné zastavení výroby v průmyslových zemích, postupný útlum v rozvojových zemích

rozsah ozónové díry, rok 2003 Narušení ozónové vrstvy: závěr rozsah ozónové díry, rok 2003

úbytek ozónové vrstvy, rok 2003 Narušení ozónové vrstvy: závěr úbytek ozónové vrstvy, rok 2003

emise – škodliviny (zpravidla plynné), uvolněné do atmosféry Atmosférický smog Emise emise – škodliviny (zpravidla plynné), uvolněné do atmosféry oxidy síry, oxidy dusíku, uhlovodíky, dioxiny… přirozené zdroje (sopečná činnost, půdní bakterie), důsledek lidské činnosti (spalování fosilních paliv, nakládání s odpady – zvláště nebezpečné jsou odpady s obsahem chloru: PVC, zbytky barev, pesticidů…)

Atmosférický smog Imise & smog imise – produkty chemických reakcí emisí v atmosféře a jejich účinky na ekosystém. Důsledkem může být smog – zvýšená imisní zátěž v určité oblasti, zpravidla vázaná na jistý typ atmosférické situace tvorba kyselin (siřičitá, sírová, dusičitá, dusičná, chlorovodíková…) => okyselení půdy, vodních toků, přímé škody (budovy, konstrukce), nepřímé škody (změny v ekosystémech, narušení zdravotního stavu) fotochemická oxidace => tvorba přízemního ozónu (prudký oxidant), přímé a nepřímé škody