INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
LOGOPEDICKÉ OBTÍŽE narušený vývoj řeč děti s nesprávnou či vadnou výslovností dítě s poruchu hlasu dítě s narušením zvuku řeči dítě s koktavostí dítě s dysartrií náprava vadné výslovnosti nácvik komunikace
VLIV LOGOPEDICKÝCH OBTÍŽÍ potíže s dorozumíváním mohou ovlivnit život člověka různými způsoby závisí to na intenzitě řečové vady nebo poruchy (rotacismus x koktavost) jiný přístup u breptavosti – tam upozorňovat, ale např. u koktavosti neupozorňovat aby nevznikla logofobie pokud se jedná o obtížnou srozumitelnost – může jít o zmatek a rozpaky ze strany ostatních, lidé často nevědí jak reagovat, jak s takovýmto člověkem jednat pokud má být někdo v televizi směšný – tak má vadu řeči velice frustrující je to i pro samotného mluvčího – neúspěch v komunikaci – trapnost, zoufalost stav kdy něco chceme a nejsme to schopni vyjádřit adekvátně řečově (cizinec, který nezvládá cizí jazyk) využití alternativní komunikace – podpořit setkání s velkou skupinou lidí, která tento způsob využívá, tak aby se toto stalo věcí integrační nikoliv segregační
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE komplexnost respektování ontogenetického vývoje řeči využití grafomotoriky školy pro děti s logopedickými obtížemi základní školy
ZÁSADY ROZVÍJENÍ ŘEČI zásada imitace normálního vývoje imitace je silně individualizována zásada nevyhnutelnosti vyprovokovat dítě k spontánním řečovým, předřečovým projevům, ale nenutit zásada preferování obsahové stránky před výslovností zásada multisenzoriálního přístupu zásada využití vhodných metod zásada názornosti zásada sociálního aspektu
MOTORIKA podporovat správnou motoriku mluvidel mimická a dechová cvičení motorika mluvidel souvisí s rozvojem hrubé i jemné motoriky grafomotorická cvičení zařazování oddechových chvilek využití rytmizace říkanek písničky
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ narušení grafické stránky řeči druhy: dyslexie dysgrafie dysortografie dyskalkulie
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ se SPU souvisí poruchy řeči, obtíže soustředění, poruchy pravolevé a prostorové orientace, problémy ve zrakovém a sluchovém vnímání mohou se vyskytovat samostatně, ale i v souvislosti s jinou poruchou specifické poruchy chování – mohou vyplývat z poruch učení
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ INTERVENCE základní škola třídy pro děti se specifickými potřebami speciálně pedagogická poradna
DYSLEXIE obrázky se slovním doprovodem – umožnit globální čtení kartičky a z nich skládat věty nácvik jednoho obratu – víckrát opakovat v několika různých případech a nechat dítě ať ho hledá, zaškrtává očíslované věty – učitel přečte větu a žák řekne číslo věta a dítě řekne, zda je výrok pravdivý či ne porozumění textu rozlišování podobných písmen přečti druhou větu najdi nejdelší slovo pravolevá orientace sluchová diferenciace
DYSGRAFIE rozvoj hrubé i jemné motoriky správné držení psacího náčiní grafomotorická cvičení opis přepis z tiskacího písma nepřetěžovat čím později, tím hůře využití počítače?
DYSORTOGRAFIE rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek (zvonek, bubínek, bzučák) využití grafických značek rozlišování měkkých a tvrdých samohlásek doplňovačky sykavky opakovat rozkouskované slovo hranice slov v písmu
DYSKALKULIE předčíselné představy – třídění, dělení matematické představy čísla a přiřadit k nim operace 10 8 =2 číselné řady paměť na čísla