INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Speciální péče na naší škole
Narušená komunikační schopnost PaedDr
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Specifické poruchy učení
Narušená komunikační schopnost
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Péče o žáky s SPU.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Příčiny SPU.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Specifické vývojové poruchy učení
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Specifické poruchy školních dovedností
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Specifické poruchy učení
Čtení a psaní genetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Narušená komunikační schopnost
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI

LOGOPEDICKÉ OBTÍŽE narušený vývoj řeč děti s nesprávnou či vadnou výslovností dítě s poruchu hlasu dítě s narušením zvuku řeči dítě s koktavostí dítě s dysartrií náprava vadné výslovnosti nácvik komunikace

VLIV LOGOPEDICKÝCH OBTÍŽÍ potíže s dorozumíváním mohou ovlivnit život člověka různými způsoby závisí to na intenzitě řečové vady nebo poruchy (rotacismus x koktavost) jiný přístup u breptavosti – tam upozorňovat, ale např. u koktavosti neupozorňovat aby nevznikla logofobie pokud se jedná o obtížnou srozumitelnost – může jít o zmatek a rozpaky ze strany ostatních, lidé často nevědí jak reagovat, jak s takovýmto člověkem jednat pokud má být někdo v televizi směšný – tak má vadu řeči velice frustrující je to i pro samotného mluvčího – neúspěch v komunikaci – trapnost, zoufalost stav kdy něco chceme a nejsme to schopni vyjádřit adekvátně řečově (cizinec, který nezvládá cizí jazyk) využití alternativní komunikace – podpořit setkání s velkou skupinou lidí, která tento způsob využívá, tak aby se toto stalo věcí integrační nikoliv segregační

LOGOPEDICKÁ INTERVENCE komplexnost respektování ontogenetického vývoje řeči využití grafomotoriky školy pro děti s logopedickými obtížemi základní školy

ZÁSADY ROZVÍJENÍ ŘEČI zásada imitace normálního vývoje imitace je silně individualizována zásada nevyhnutelnosti vyprovokovat dítě k spontánním řečovým, předřečovým projevům, ale nenutit zásada preferování obsahové stránky před výslovností zásada multisenzoriálního přístupu zásada využití vhodných metod zásada názornosti zásada sociálního aspektu

MOTORIKA podporovat správnou motoriku mluvidel mimická a dechová cvičení motorika mluvidel souvisí s rozvojem hrubé i jemné motoriky grafomotorická cvičení zařazování oddechových chvilek využití rytmizace říkanek písničky

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ narušení grafické stránky řeči druhy: dyslexie dysgrafie dysortografie dyskalkulie

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ se SPU souvisí poruchy řeči, obtíže soustředění, poruchy pravolevé a prostorové orientace, problémy ve zrakovém a sluchovém vnímání mohou se vyskytovat samostatně, ale i v souvislosti s jinou poruchou specifické poruchy chování – mohou vyplývat z poruch učení

SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ INTERVENCE základní škola třídy pro děti se specifickými potřebami speciálně pedagogická poradna

DYSLEXIE obrázky se slovním doprovodem – umožnit globální čtení kartičky a z nich skládat věty nácvik jednoho obratu – víckrát opakovat v několika různých případech a nechat dítě ať ho hledá, zaškrtává očíslované věty – učitel přečte větu a žák řekne číslo věta a dítě řekne, zda je výrok pravdivý či ne porozumění textu rozlišování podobných písmen přečti druhou větu najdi nejdelší slovo pravolevá orientace sluchová diferenciace

DYSGRAFIE rozvoj hrubé i jemné motoriky správné držení psacího náčiní grafomotorická cvičení opis přepis z tiskacího písma nepřetěžovat čím později, tím hůře využití počítače?

DYSORTOGRAFIE rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek (zvonek, bubínek, bzučák) využití grafických značek rozlišování měkkých a tvrdých samohlásek doplňovačky sykavky opakovat rozkouskované slovo hranice slov v písmu

DYSKALKULIE předčíselné představy – třídění, dělení matematické představy čísla a přiřadit k nim operace 10 8 =2 číselné řady paměť na čísla